Palveluohjaus kotihoidossa, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Palveluohjaus kotihoidossa, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Yhtenäinen malli palveluohjaukselle kotihoidossa ja yhteistyölle kotihoidon ja seniori-infon välillä. Palveluohjausta annetaan moniammatillisesti asiakkaan tarpeiden mukaan.
Toimintamallin nimi
Yhtenäinen malli palveluohjaukselle kotihoidossa ja yhteistyölle kotihoidon ja seniori-infon välillä. Palveluohjausta annetaan moniammatillisesti asiakkaan tarpeiden mukaan.
Kotihoidolle ja seniori-infolle luotiin yhteistyömalli ja yhteinen toimintamalli kotihoidon asiakkaiden palveluohjaukseen
Palveluohjausta on velvoitettu antamaan kuka tahansa sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilainen. Kotihoidon henkilöstö antaa asiakkaille jatkuvaa palveluohjausta, arvioi asiakkaan toimintakykyä ja tunnistaa palveluiden tarvetta. Kotihoidolle on luotu riskiasiakkaan ohjeistus, jonka mukaan kotihoidon työntekijät osaavat antaa asiakkailleen myös pidemmälle vietyä palveluohjausta.
Toimintamalli käsittää kuvauksen palveluohjauksen asioista, jotka ohjataan seniori-infon asiakasvastaaville sekä vakioidun mallin asiakasyhdyspintapalaverille, jossa käsitellään kotihoidon asiakkaita, joiden tilanne edellyttää moniammatillista käsittelyä. Ohessa kehitettiin kotihoidon ja seniori-infon välistä viestintää ja otettiin käyttöön järjestelmien sisäisiä viestivälineitä.
Ikääntyneiden palveluissa kaikkea kehittämistä ohjaa ikääntyneiden määrän kasvu ja sen myötä asiakasmäärän lisääntyminen, sekä suurten ikäluokkien eläköityminen. Kotihoidon palveluohjausta ajatellen merkittävä asia on asiakaskunnan moninaistuminen. Kotihoito tarvitsee entistä enemmän moniammatillista tukea asiakkaiden tilanteisiin. Hyvinvointialueiden rahoituspohja ja jatkuvat sopeuttamistoimet vaikuttavat palveluiden myöntämiseen. Asiakkaiden palvelutarvetta tulee arvioida jatkuvasti.
Kohderyhmänä oli kotihoidon, sairaalapalveluiden sekä seniori-infon asiakasohjaukseen ja palvelutarpeen arviointiin osallistuvia työntekijöitä ja heidän esihenkilöitään. Asiakasymmärrystä on kerrytetty kuuntelemalla asiakkaita erilaisissa asiakaskontakteissa sekä heiltä saatujen palautteiden avulla. Työryhmissä ei varsinaisesti ole ollut mukana asiakkaiden edustajia.
Toimintamallia on kehittämistyön aikana juurrutettu perehtymällä jokaisen yksikön lähtötilanteeseen perusteellisesti ja käymällä paljon keskusteluja siitä, minkälainen toiminnanmuutos tulee olemaan kussakin yksikössä. Koulutuksia on järjestetty paljon. On panostettu paikanpäällä toteutettaviin keskusteleviin koulutustilaisuuksiin ja täydennetty niitä Teams-tietoiskuilla. Jokainen kotihoidon yksikkö on saanut lisäkoulutusta pyydettäessä.
Toimintaohjeita ja on luotu ja tarkennettu aina tarpeiden mukaisesti.
Esihenkilöitä on osallistettu aktiivisesti ja johtamisen merkitystä korostettu.
Palveluohjauksen toimintamalli ja asiakasyhdyspintapalaverit on otettu käyttöön koko Luvn-alueella. Yhteistyö seniori-infon ja kotihoidon välillä on tiivistynyt aikaisemmasta ja uusi käytäntö koetaan toimivaksi. Viestintä tapahtuu pääosin potilastietojärjestelmien välityksellä.