Palveluohjaus kotihoidossa, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Yhtenäinen malli palveluohjaukselle kotihoidossa ja yhteistyölle kotihoidon ja seniori-infon välillä. Palveluohjausta annetaan moniammatillisesti asiakkaan tarpeiden mukaan.
Ikääntyneiden palveluissa kaikkea kehittämistä ohjaa ikääntyneiden määrän kasvu ja sen myötä asiakasmäärän lisääntyminen, sekä suurten ikäluokkien eläköityminen. Kotihoidon palveluohjausta ajatellen merkittävä asia on asiakaskunnan moninaistuminen. Kotihoito tarvitsee entistä enemmän moniammatillista tukea asiakkaiden tilanteisiin. Hyvinvointialueiden rahoituspohja ja jatkuvat sopeuttamistoimet vaikuttavat palveluiden myöntämiseen. Asiakkaiden palvelutarvetta tulee arvioida jatkuvasti.
Ikääntyneiden palveluissa on tarve luoda ja vakiinnuttaa koko hyvinvointialueelle yhtenäinen, sujuva ja viiveetön palvelutarpeen arviointi- ja päätöksentekoprosessi, joka pohjautuu yhtenäisiin Sosiaali ja terveyspalvelujen myöntämisen perusteet, ehdot ja kriteerit –ohjeeseen (Ikääntyneiden palvelujen myöntämisen perusteet Asiakirjamallipohja (luvn.fi)).
Yhtenäiset kriteerit otettiin käyttöön 1.1.2023. Sosiaalihuoltolain mukaisten palveluiden palvelupäätösten valmistelu ja palveluista päättäminen keskitetään Seniori-infoon. Toimiva yhtenäinen prosessi nopeuttaa paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden tuensaantia ja auttaa kohdentamaan tuen oikein ja oikea-aikaisesti.
Kehittäjäjoukkoon osallistui yhteistyöalueiden palveluyksikköpäälliköitä, kotihoidon, sairaalapalveluiden sekä palvelutarpeen arvioinnin esihenkilöitä ja työntekijöitä.
Kohderyhmänä oli kotihoidon, sairaalapalveluiden sekä seniori-infon asiakasohjaukseen ja palvelutarpeen arviointiin osallistuvia työntekijöitä ja heidän esihenkilöitään. Asiakasymmärrystä on kerrytetty kuuntelemalla asiakkaita erilaisissa asiakaskontakteissa sekä heiltä saatujen palautteiden avulla. Työryhmissä ei varsinaisesti ole ollut mukana asiakkaiden edustajia.