MiepäHelppi -matalan kynnyksen konsultaatiokanava lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmässä (RRP2, P4, I1)

MiepäHelppi on Pirkanmaan hyvinvointialueen avoin konsultaatiokanava, jossa työntekijät voi konsultoida toisiaan matalalla kynnyksellä lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdeasioihin liittyen. Konsultaatiot ovat nimettömiä.

Toimintamallin nimi
MiepäHelppi -matalan kynnyksen konsultaatiokanava lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmässä (RRP2, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

MiepäHelppi on Pirkanmaan hyvinvointialueen avoin konsultaatiokanava, jossa työntekijät voi konsultoida toisiaan matalalla kynnyksellä lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdeasioihin liittyen. Konsultaatiot ovat nimettömiä.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Pirkanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Kuvakaappaus MiepäHelppi-kanavalta.
Kuvateksti
MiepäHelppi-kanavan ohjeistus.

Tekijä

Anna Trygg

Luotu

28.5.2025

Viimeksi muokattu

7.11.2025
Ratkaisun perusidea

Matalan kynnyksen konsultaatiokanava päätettiin perustaa Pirkanmaan hyvinvointialueen sisäisen verkon Teams-sovellukseen. Kanavalle annettiin nimeksi MiepäHelppi. Teamsin käyttäminen mahdollisti sekä kaikkien halukkaiden työntekijöiden mahdollisuuden liittyä konsultaatiokanavalle, että mahdollisuuden konsultoida silloin, kun se omiin työtehtäviin ajankäytöllisesti sopii. MiepäHelpissä konsultaatioihin voi vastata kuka vain sellainen työntekijä, jolla on tietoa kyseessä olevasta asiasta. MiepäHelpissä konsultaatiot tulee tehdä niin, ettei asiakas ole tunnistettavissa konsultaatiosta. Kanava jaettiin kolmeen tiimiin: Tiedotteet, Lapset (0-12v) ja Nuoret (13-17v.)

Toimintaympäristö

Pirkanmaalla lasten- ja nuorisopsykiatrisissa sekä mielenterveys- ja päihdepalveluissa on ollut merkittäviä hoitoon pääsyn ongelmia. Tilanne on kehittynyt pitkällä aikavälillä ja on osittain myös kansallinen ongelma. Taustalla on erityisesti nuorten mielenterveysoireiden lisääntyminen ja palvelutarpeen kasvu. Lisäksi Pirkanmaan hyvinvointialueelle siirtyneiden organisaatioiden resursseissa ja organisoitumistavoissa on ollut merkittäviä eroja.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat kaikki lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyötä tekevät työntekijät Pirkanmaan hyvinvointialueella.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintaympäristö kanavan perustamista varten oli jo olemassa. Kanavasta viestittiin sähköpostitse, erilaisissa infotilaisuuksissa sekä sisäisen intran kautta. Tavoitteena on koota MiepäHelppi-kanavalle laaja joukko erilaista tietämystä omaavia lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdejärjestelmän työntekijöitä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamalli otettiin käyttöön elokuussa 2025. Kolme kuukautta käyttöönoton jälkeen MiepäHelpillä on ollut 505 aktiivista käyttäjää, jotka ovat tehneet 11 julkaisua, 35 vastausta ja 28 reaktiota. Yksi keskustelunaloitus on siis herättänyt keskimäärin n. kolmen vastauksen mittaisen keskustelun, joka tavoittaa monta sataa palvelujärjestelmän työntekijää.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Teams-alustan käyttö ei ole välttämättä kaikille palvelujärjestelmän työntekijöille tuttua, joten tarkat ohjeet edesauttavat onnistumista. 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä