Mielenterveys- ja päihdeneuvonta ja -ohjaus, Pohjois-Savon HVA (RRP, P4, I1)
Mielenterveys- ja päihdeneuvonta ja -ohjaus, Pohjois-Savon HVA (RRP, P4, I1)
Tuodaan mielenterveys- ja päihdetoimijoita yhteen ja yhtenäistetään mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvän neuvonnan ja ohjauksen käytänteitä. Pohjois-Savon alueella mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat hajanaisia.
Toimintamallin nimi
Tuodaan mielenterveys- ja päihdetoimijoita yhteen ja yhtenäistetään mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvän neuvonnan ja ohjauksen käytänteitä. Pohjois-Savon alueella mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat hajanaisia.
Tuodaan mielenterveys- ja päihdetoimijoita yhteen ja yhtenäistetään mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvän neuvonnan ja ohjauksen käytänteitä. Mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat hajanaisia hyvinvointialueella, toimintakäytännöt erilaisia ja asiakkaat olleet eri arvoisessa asemassa palveluihin nähden. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden yhtenäistäminen hyödyttää asiakkaita monella tapaa: saatavuus, palveluiden löydettävyys ja ohjautuminen paranee.
Ratkaisu on:
-Verkoston luominen. Verkoston mielenterveys- ja päihdetoimijoita ovat pääosin hyvinvointialueen perustason mielenterveys- ja päihdepalveluiden ammattilaiset. Osana verkostotoimintaa on luotu palvelualusta mielenterveys- ja päihdepalvelujen neuvonnan ja ohjauksen tueksi.
- Keskitetyn puhelinpalvelun perustaminen. Keskitetty puhelinpalvelu selkeyttää ja yhdenvertaistaa hoitoonpääsyä. Puhelinpalvelun osalta tehdään ensimmäistä kertaa laajaa yhteistyötä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä.
Tämä on osa Kestävää hyvinvointia Pohjois-Savoon hankekokonaisuutta. Kehittämistyö on kohdentunut pääasiassa perustason mielenterveys- ja päihdepalveluihin ja puhelinpalvelussa mukana on lisäksi erityistason palveluita.
Tulossa on mielenterveys- ja päihdepalveluiden uudistus osana palvelujärjestelmän uudistamista Pohjois-Savon hyvinvointialueella. Uudistuksella pyritään palveluiden integraatioon, kustannusvaikuttavuuteen ja alueelliseen tasa-arvoon.
-Verkosto on kohdennettu hyvinvointialueen perustason mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaisille. Verkosto on kuitenkin täydentynyt hankeaikana, kiinnostuneita ammattilaisia ollut mukana laajemminkin eri palveluista, kuten sosiaalipalveluista, kouluterveydenhuollosta, erikoissairaanhoidosta ja järjestöistä.
-Mielenterveys- ja päihdepalveluiden yhteydenottoprosessien yhdenmukaistaminen toteutetaan keskitetyn puhelinpalvelun kautta. Asiakas saa yhteyden mielenterveys-ja päihdepalveluhin kolmen alueellisen puhelinnumeron kautta.
- Mielenterveys- ja päihdetoimijoiden verkosto on koostuu pääasiassa hyvinvointialueen perustason mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaisista, lisäksi verkosto on hankeaikana täydentynyt mm. järjestöjen edustajista sekä sosiaalipalveluiden, kouluterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon ammattilaisista. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden verkosto kokoontuu kerran kuussa mahdollistaen vertaistuen, yhteisen keskustelun ja tiedon jakamisen. Lisäresurssia ei tarvita, mutta työajassa pitää olla mahdollistettu osallistuminen tai verkoston järjestelyvastuu.
-Keskitetyn puhelinpalvelun käyttöönottoon on päästy ideoinnin, työpajojen, koulutusten ja perehdytyksen sekä teknisen toteutuksen ja viestinnän kautta. Keskitetty puhelinpalvelu toteutetaan jo olemassa olevien resurssien puitteissa. Keskitetyn puhelinpalvelun toimintaa ohjaa ohjausryhmä.
-Verkoston kautta mielenterveys- ja päihdetoimijat ovat tulleet tutummaksi toisilleen, yhteistyö tiivistynyt ja käytänteiden yhtenäistämisestä on keskusteltu. Osana verkostotoimintaa on luotu mielenterveys- ja päihdepalvelujen palvelualusta neuvonnan ja ohjauksen tueksi. Verkostolta on kerätty palautetta jatkuvan kehittämisen tueksi.
-Mielenterveys- ja päihdepalvelujen palvelupuhelinnumerot ovat siirtyneet keskitetysti kolmen uuden alueellisen palvelunumeron alle. Keskitetty puhelinpalvelu parantaa palvelun saatavuutta ja yhdenvertaisuutta sekä mahdollistaa selkeämmän ja sujuvamman palvelukokonaisuuden.
Kansikuva