Mielenterveys- ja päihdeneuvonta ja -ohjaus, Pohjois-Savon HVA (RRP, P4, I1)

Tuodaan mielenterveys- ja päihdetoimijoita yhteen ja yhtenäistetään mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvän neuvonnan ja ohjauksen käytänteitä. Pohjois-Savon alueella mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat hajanaisia.

Toimintamallin nimi
Mielenterveys- ja päihdeneuvonta ja -ohjaus, Pohjois-Savon HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tuodaan mielenterveys- ja päihdetoimijoita yhteen ja yhtenäistetään mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvän neuvonnan ja ohjauksen käytänteitä. Pohjois-Savon alueella mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat hajanaisia.

Toteutuspaikka
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Janna Plump

Luotu

6.10.2023

Viimeksi muokattu

16.10.2025
Ratkaisun perusidea

Tuodaan mielenterveys- ja päihdetoimijoita yhteen ja yhtenäistetään mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvän neuvonnan ja ohjauksen käytänteitä. Mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat hajanaisia hyvinvointialueella, toimintakäytännöt erilaisia ja asiakkaat olleet eri arvoisessa asemassa palveluihin nähden. Verkoston mielenterveys- ja päihdetoimijoita ovat pääosin hyvinvointialueen perustason mielenterveys- ja päihdepalveluiden ammattilaiset. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden  yhtenäistäminen hyödyttää asiakkaita monella tapaa: saatavuus, palveluiden löydettävyys ja ohjautuminen paranee. Ratkaisu on verkoston luominen ja keskitetyn puhelinpalvelun perustaminen. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden verkosto kokoontuu kerran kuussa mahdollistaen vertaistuen, yhteisen keskustelun ja tiedon jakamisen. Keskitetty puhelinpalvelu selkeyttää ja yhdenvertaistaa hoitoonpääsyä. Puhelinpalvelun osalta tehdään ensimmäistä kertaa laajaa yhteistyötä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä.

Toimintaympäristö

Tämä on osa Kestävää hyvinvointia Pohjois-Savoon hankekokonaisuutta. Kehittämistyö on kohdentunut pääasiassa perustason miepäpalveluihin ja puhelinpalvelussa mukana on lisäksi erityistason palveluita.

Tulossa on mielenterveys- ja päihdepalveluiden uudistus osana palvelujärjestelmän uudistamista Pohjois-Savon hyvinvointialueella. Uudistuksella pyritään palveluiden integraatioon, kustannusvaikuttavuuteen ja alueelliseen tasa-arvoon.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Verkosto on kohdennettu hyvinvointialueen perustason mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaisille. Kutsut verkostoon lähtenyt alun perin terveydenhuollossa toimiville esihenkilöille, joiden kautta kutsua välitetty eteenpäin ammattilaisille. Osa ammattilaisista saaneet suoran kutsun toimijoiden kartoituksen kautta saatujen yhteystietojen mukaan.

Verkosto on kuitenkin täydentynyt hankeaikana, kiinnostuneita ammattilaisia ollut mukana laajemminkin eri palveluista, kuten sosiaalipalveluista, kouluterveydenhuollosta, erikoissairaanhoidosta ja järjestöistä. Muutamat aktiiviset alueen järjestötoimijat ottaneet yhteyttä ja pyytäneet kutsua verkostoon.

Lisäksi yhtenäistämiseen kuuluu mielenterveys- ja päihdepalveluiden yhteydenottoprosessien yhdenmukaistaminen, joka toteutetaan keskitetyn puhelinpalvelun kautta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ammattilaiset tunnistaisivat neuvonnan ja ohjauksen osuutta työstä paremmin verkostossa käytyjen keskusteluiden ja esittelyiden avulla.  Käytänteiden yhtenäistämisen kautta saadaan saavutettavampia ja yhdenvertaisempia palveluita alueen asukkaille asuinkunnasta riippumatta. 

Keskitetyn puhelinpalvelun käyttöönottoon päästään ideoinnin, työpajojen, koulutusten ja perehdytyksen sekä teknisen toteutuksen ja viestinnän kautta. Keskitetty puhelinpalvelu toteutetaan jo olemassa olevien resurssien puitteissa. Suunnittelua ja prosessin etenemistä ohjaa ohjausryhmä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Mielenterys- ja päihdepalveluiden verkoston kautta mielenterveys- ja päihdetoimijat ovat tulleet tutummaksi toisilleen, käytänteiden yhtenäistämisestä on keskusteltu ja verkostoiduttu. Mielenterveys- ja päihdetoimijoiden keskinäinen tiedon jakaminen on mahdollistunut tämän verkoston kautta. Verkostolta on kerätty palautetta jatkuvan kehittämisen tueksi.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa mihin tahansa kohderyhmään, mihin verkostomallinen työskentely sopii. Lisäresurssia ei tarvita, mutta työajassa pitää olla mahdollistettu osallistuminen tai verkoston järjestelyvastuu.