Mielenterveys- ja päihdeneuvonta ja -ohjaus, Pohjois-Savon HVA (RRP, P4, I1)

Mielenterveys- ja päihdeneuvonta ja -ohjaus, Pohjois-Savon HVA (RRP, P4, I1)

Tuodaan mielenterveys- ja päihdetoimijoita yhteen ja yhtenäistetään mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvän neuvonnan ja ohjauksen käytänteitä. Pohjois-Savon alueella mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat hajanaisia.

Toimintaympäristö

Tämä on osa Kestävää hyvinvointia Pohjois-Savoon hankekokonaisuutta. Kehittämistyö on kohdentunut pääasiassa perustason mielenterveys- ja päihdepalveluihin ja puhelinpalvelussa mukana on lisäksi erityistason palveluita.

Tulossa on mielenterveys- ja päihdepalveluiden uudistus osana palvelujärjestelmän uudistamista Pohjois-Savon hyvinvointialueella. Uudistuksella pyritään palveluiden integraatioon, kustannusvaikuttavuuteen ja alueelliseen tasa-arvoon.

Tavoiteltu muutos

-Luodaan mielenterveys- ja päihdetoimijoiden verkosto, jota kautta toimijat tulevat tutuksi ja verkostoituvat->systemaattisempaa yhteistyötä.

-Yhtenäistetään neuvonnan ja ohjauksen toimintatapoja->saavutettavammat ja yhdenvertaisemmat palvelut. Yhtenä ratkaisuna tähän on keskitetty mielenterveys- ja päihdepalveluiden puhelinpalvelu.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

-Verkosto on kohdennettu hyvinvointialueen perustason mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaisille.  Verkosto on kuitenkin täydentynyt hankeaikana, kiinnostuneita ammattilaisia ollut mukana laajemminkin eri palveluista, kuten sosiaalipalveluista, kouluterveydenhuollosta, erikoissairaanhoidosta ja järjestöistä. 

-Mielenterveys- ja päihdepalveluiden yhteydenottoprosessien yhdenmukaistaminen toteutetaan keskitetyn puhelinpalvelun kautta. Asiakas saa yhteyden mielenterveys-ja päihdepalveluhin kolmen alueellisen puhelinnumeron kautta.

Ratkaisun perusidea

Tuodaan mielenterveys- ja päihdetoimijoita yhteen ja yhtenäistetään mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvän neuvonnan ja ohjauksen käytänteitä. Mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat hajanaisia hyvinvointialueella, toimintakäytännöt erilaisia ja asiakkaat olleet eri arvoisessa asemassa palveluihin nähden. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden yhtenäistäminen hyödyttää asiakkaita monella tapaa: saatavuus, palveluiden löydettävyys ja ohjautuminen paranee. 

Ratkaisu on: 

-Verkoston luominen. Verkoston mielenterveys- ja päihdetoimijoita ovat pääosin hyvinvointialueen perustason mielenterveys- ja päihdepalveluiden ammattilaiset. Osana verkostotoimintaa on luotu  palvelualusta mielenterveys- ja päihdepalvelujen neuvonnan ja ohjauksen tueksi.  

- Keskitetyn puhelinpalvelun perustaminen. Keskitetty puhelinpalvelu selkeyttää ja yhdenvertaistaa hoitoonpääsyä. Puhelinpalvelun osalta tehdään ensimmäistä kertaa laajaa yhteistyötä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

- Mielenterveys- ja päihdetoimijoiden verkosto on koostuu pääasiassa hyvinvointialueen perustason mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaisista, lisäksi verkosto on hankeaikana täydentynyt mm. järjestöjen edustajista sekä  sosiaalipalveluiden, kouluterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon ammattilaisista. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden verkosto kokoontuu kerran kuussa mahdollistaen vertaistuen, yhteisen keskustelun ja tiedon jakamisen. Lisäresurssia ei tarvita, mutta työajassa pitää olla mahdollistettu osallistuminen tai verkoston järjestelyvastuu.

-Keskitetyn puhelinpalvelun käyttöönottoon on päästy ideoinnin, työpajojen, koulutusten ja perehdytyksen sekä teknisen toteutuksen ja viestinnän kautta. Keskitetty puhelinpalvelu toteutetaan jo olemassa olevien resurssien puitteissa. Keskitetyn puhelinpalvelun toimintaa ohjaa ohjausryhmä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

-Toimintamalli on sovellettavissa mihin tahansa kohderyhmään, mihin verkostomallinen työskentely sopii. 

-Keskitettyyn puhelinpalveluun tarvittavat resurssit on laskettu alueellisten puhelumäärien perusteella.   

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

-Verkoston kautta mielenterveys- ja päihdetoimijat ovat tulleet tutummaksi toisilleen, yhteistyö tiivistynyt ja käytänteiden yhtenäistämisestä on keskusteltu.  Osana verkostotoimintaa on luotu mielenterveys- ja päihdepalvelujen palvelualusta neuvonnan ja ohjauksen tueksi.  Verkostolta on kerätty palautetta jatkuvan kehittämisen tueksi. 

-Mielenterveys- ja päihdepalvelujen palvelupuhelinnumerot ovat siirtyneet keskitetysti kolmen uuden alueellisen palvelunumeron alle. Keskitetty puhelinpalvelu parantaa palvelun saatavuutta ja yhdenvertaisuutta sekä mahdollistaa selkeämmän ja sujuvamman palvelukokonaisuuden. 

Liitteet
Kuva
Mielenterveys- ja päihdepalvelujen keskitetty puhelinpalvelu