Liikkumisen puheeksiotto ja palveluohjaus terveysasemapalveluissa, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I2)

Kehitetään ja pilotoidaan liikkumisen puheeksiottoa osana hyvinvoinnin puheeksiottoa ja palveluohjausta. Selvitetään puheeksioton ja palveluohjauksen vaikuttavuutta.

Toimintamallin nimi
Liikkumisen puheeksiotto ja palveluohjaus terveysasemapalveluissa, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kehitetään ja pilotoidaan liikkumisen puheeksiottoa osana hyvinvoinnin puheeksiottoa ja palveluohjausta. Selvitetään puheeksioton ja palveluohjauksen vaikuttavuutta.

Toteutuspaikka
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Kuvassa EU- logo ja teksti Euroopan unionin rahoittama, NextGenerationEU

Tekijä

Reetta Kyyrö

Luotu

2.4.2025

Viimeksi muokattu

6.11.2025
Toimintaympäristö

Ikääntyneiden määrä kasvaa, ja iän myötä terveysongelmat lisääntyvät, mikä kasvattaa terveydenhuollon kustannuksia. Palvelut tulisi järjestää nykyistä kustannustehokkaammin, jotta jokaisella olisi mahdollisuus päästä tarvittaessa terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle. Palveluiden riittävyyden turvaamiseksi jokaisen tulisi ottaa enemmän vastuuta omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (hyte) on osa hyvinvointialueiden lakisääteistä tehtävää.

Harva ei haluaisi voida paremmin, mutta nyky-yhteiskunnassa liikkuminen ei ole enää välttämätöntä arjen sujumiseksi. Useimmat palvelut ovat saatavilla verkossa, ja tuotteet toimitetaan kotiovelle pienellä lisämaksulla. Tämä vähentää arjen fyysistä aktiivisuutta, eikä liikkumisen terveyshyötyjä saavuteta riittävästi.

Voimme tukea asiakasta esimerkiksi vastaanottokäynnin yhteydessä ohjaamalla häntä verkko- tai painomateriaalien avulla löytämään tietoa ja toimintaa oman hyvinvoinnin edistämiseksi.

Liikkumisen puheeksioton tavoitteena on herättää asiakas pohtimaan omia liikkumistottumuksiaan. Kun aihe nousee esiin toistuvasti eri terveydenhuollon ammattilaisten vastaanotoilla, se voi kannustaa asiakasta tarkastelemaan käyttäytymistään ja ymmärtämään elintapojen vaikutuksia omaan terveyteen ja hyvinvointiin.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Fysioterapian asiakkailla on vammasta tai sairaudesta johtuva toimintakykyrajoite, joka vaikeuttaa selviytymistä päivittäisistä toiminnoista kotona tai lähiympäristössä

Tuki- ja liikuntaelinsairauden oireista kärsivät ovat varsinainen pilotin kohderyhmä

Fysioterapiaan ohjataan yli 16-vuotiaita ja kun oireiden kesto alle 8 viikkoa. Esimerkiksi vaivana voi olla selkäkipu, niska- ja hartiaseudun vaiva, olka- tai kyynärpäänvaiva tai alaraajan vaivat

Fysioterapian asiakas ei tarvitse lääkärin vastaanottoa, eikä ole lääkärin hoidossa samasta vaivasta

Asiakas voi olla fysioterapiassa myös murtumien ja leikkausten jatkokuntoutuksen vuoksi.