Liikkumisen puheeksiotto ja palveluohjaus terveysasemapalveluissa, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I2)
Liikkumisen puheeksiotto ja palveluohjaus terveysasemapalveluissa, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I2)
Kehitetään ja pilotoidaan liikkumisen puheeksiottoa osana hyvinvoinnin puheeksiottoa ja palveluohjausta. Selvitetään puheeksioton ja palveluohjauksen vaikuttavuutta.
Ikääntyneiden määrä kasvaa, ja iän myötä terveysongelmat lisääntyvät, mikä kasvattaa terveydenhuollon kustannuksia. Palvelut tulisi järjestää nykyistä kustannustehokkaammin, jotta jokaisella olisi mahdollisuus päästä tarvittaessa terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle. Palveluiden riittävyyden turvaamiseksi jokaisen asiakkaan tulisi ottaa enemmän vastuuta omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (hyte) on osa hyvinvointialueiden lakisääteistä tehtävää.
Harva ei haluaisi voida paremmin, mutta nyky-yhteiskunnassa liikkuminen ei ole enää välttämätöntä arjen sujumiseksi. Useimmat palvelut ovat saatavilla verkossa, ja tuotteet toimitetaan kotiovelle pienellä lisämaksulla. Covid -19 pandemian myötä myös etätyöt yleistyivät. Työmatkojen liikunnallinen rasitus jää kertymättä. Moni ikääntynyt ei ole vieläkään palannut harrastusten pariin pandemian jäljiltä. Muun muassa nämä kaikki tekijät yhdessä vähentävät arjen fyysistä aktiivisuutta, eikä liikkumisen terveyshyötyjä saavuteta riittävästi. Myös kohtaamisia muiden kanssa tarvitaan, jotta ihminen voisi voida hyvin.
Tietoa Vantaalaisista:
- Suurin osa lapsista ja nuorista, erityisesti tytöistä, ei liiku terveytensä kannalta riittävästi.
- Alle puolet työikäisistä liikkuu riittävästi ja ylipainoisten osuus on suuri.
- Ohjatun liikunnan ja uimahallien kävijämäärät ovat palautumassa pandemiaa edeltäneelle tasolle.
Lähde: Vantaan kaupungin laaja hyvinvointikertomus 2025
Tietoa Keravalaisista:
- Lapset ja nuoret liikkuvat aiempaa vähemmän ja heidän terveydentilansa on huonontunut.
- Aikuisista 75% kertoi kyselytutkimuksessa harrastavansa kuntoliikuntaa säännöllisesti.
Lähde: Keravan hyvinvointikertomus 2025
Sekä Vantaalla että Keravalla kaatumisiin ja putoamisiin liittyvät hoitojaksot yli 65-vuotiailla ovat korkealla tasolla. Nämä hoitojaksot heijastavat ikääntyneen väestön toimintakykyä ja terveydentilaa laajemmin.
Voimme tukea asiakasta vastaanottokäyntien yhteydessä ohjaamalla häntä hyvinvointialueen hyte-materiaalien avulla, sekä ohjaamalla esimerkiksi Terveyskylään tai erilaisten järjestöjen tiedon ja toiminnan pariin. Materiaaleja on verkossa, sekä asiakkaalle mukaan annettavana versiona.
Liikkumisen puheeksioton tavoitteena on herättää asiakas pohtimaan omia liikkumistottumuksiaan. Kun aihe nousee esiin toistuvasti eri terveydenhuollon ammattilaisten vastaanotoilla, se voi kannustaa asiakasta tarkastelemaan käyttäytymistään ja ymmärtämään elintapojen vaikutuksia omaan terveyteen ja hyvinvointiinsa.
Toteutamme terveysasemapalveluissa fysioterapian vastaanotoilla pilotin, jossa tarjoituksena on hyödyntää hyte-palveluohjausmateriaaleja monipuolisesti, sekä saada systemaattiseen käyttöön asiakas- ja potilastietojärjestelmään aiemmin kehitettyä Liikkumisen mini-interventiomallia. Pilotin vaikutuksia on tarkoitus tutkia fysioterapian asiakkaille tehtävillä kyselyillä intervention ja hyte-ohjauksen arkivaikutuksista.
Tavoite
Fysioterapiapalveluiden liikkumisen puheeksioton, kirjaamisen ja palveluohjauksen kuvaaminen ja jatkokehitys
Pilotin osa-tavoitteet
- Liikkumisen mini-intervention navigaattorin käytön lisääntyminen
- Hyte-ohjauksen kokeilu asiakastyössä ja muotoilu osaksi fysioterapian käyntiä – fysioterapeuttien palaute, kehittämisehdotukset
- Hyte-työkalujen arviointia ammattilaisten näkökulmasta
- Intervention vaikutusten tutkimista asiakkaille tehtävien kyselyiden avulla
Pilotin vaikutuksia on tarkoitus tutkia fysioterapian asiakkaille tehtävillä kyselyillä intervention ja hyte-ohjauksen arkivaikutuksista.
- Kyselyt tehdään kolmessa erässä. Vastaanoton yhteydessä 0kk, puhelimitse 1-2 kk vastaanoton jälkeen, sekä 4-6 kk vastaanoton jälkeen. Tuloksia voidaan verrata yksilötasolla sekä koko vastaajajoukon tasolla.
Mitataan muutos raportilta liikkumisen mini-interventio navigaattorin automaattisesti muodostaman hyte-koodin muodostumisen määrissä.
- Verrataan kevät -25 vs syksy -25.
Tehdään kysely myös fysioterapeuteille.
- Kyselyiden tarkoituksena on selvittää liikkumisen mini-interventiomallin hyväksyttävyyttä ja ajankäytön onnistumista.
- Lisäksi on fysioterapeutteja pyydetään arvioimaan hyte-työkalujen sovelutuvuutta oman vastaanottotyön näkökulmasta.
Fysioterapian asiakkailla on vammasta tai sairaudesta johtuva toimintakykyrajoite, joka vaikeuttaa selviytymistä päivittäisistä toiminnoista kotona tai lähiympäristössä
Tuki- ja liikuntaelinsairauden oireista kärsivät ovat varsinainen pilotin kohderyhmä
Fysioterapiaan ohjataan yli 16-vuotiaita ja kun oireiden kesto alle 8 viikkoa. Esimerkiksi vaivana voi olla selkäkipu, niska- ja hartiaseudun vaiva, olka- tai kyynärpäänvaiva tai alaraajan vaivat
Fysioterapian asiakas ei tarvitse lääkärin vastaanottoa, eikä ole lääkärin hoidossa samasta vaivasta
Asiakas voi olla fysioterapiassa myös murtumien ja leikkausten jatkokuntoutuksen vuoksi.