LÄÄKKEENMÄÄRÄÄMISHOITAJIEN (LMEP) TOIMINTAMALLI: Tehtävänkuvan ja toimintatapojen yhtenäistäminen vastaanottopalveluissa | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Tavoitteena on lähiterveyspalvelujen LMEP-hoitajien työpanoksen täysi hyödyntäminen kohti itsenäisiä vastaanottoja - palvelutarvetta, osaamista ja koulutusta vastaavilla, yhtenäisillä laajavastuisilla tehtävänkuvilla ja toimintatavoilla.

 

Toimintamallin nimi
LÄÄKKEENMÄÄRÄÄMISHOITAJIEN (LMEP) TOIMINTAMALLI: Tehtävänkuvan ja toimintatapojen yhtenäistäminen vastaanottopalveluissa | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tavoitteena on lähiterveyspalvelujen LMEP-hoitajien työpanoksen täysi hyödyntäminen kohti itsenäisiä vastaanottoja - palvelutarvetta, osaamista ja koulutusta vastaavilla, yhtenäisillä laajavastuisilla tehtävänkuvilla ja toimintatavoilla.

 

Toteutuspaikka
Perustaso, sote-keskukset ja terveysasemat
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Liitteet ja linkit
Kuva
Pari kuvaa sote-ammattilaisista ja tekstiä LMEP-hoitajien tehtävänkuvan kehittämisestä

Tekijä

Henna Hänninen

Luotu

30.11.2024

Viimeksi muokattu

12.10.2025
Ratkaisun perusidea

Lääkkeenmääräämishoitajien (LMEP-hoitajien) toimintamalli kokoaa yhteen yhtenäisen tehtävänkuvan, laajavastuisen roolin sekä selkeät toimintatavat ja pelisäännöt. Tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta ja laatua sekä saavuttaa ajan myötä myös kustannussäästöjä.

Alkuselvitysten avulla tunnistettiin keskeiset yhtenäistämistä vaativat toimintatavat. Lisäksi nousi esiin tarve työnjaon selkeyttämiselle, osaamisen täysimääräiselle hyödyntämiselle sekä LMEP-hoitajan muista hoitajista poikkeavan roolin tunnistamiselle ja hyväksymiselle muiden terveydenhuollon ammattilaisten keskuudessa – mikä nähtiin tärkeänä myös asiakkaiden suuntaan roolin vakiinnuttamiseksi.

Toimintamallin sisältö

LMEP-hoitajien työpanos suunnattiin kohti itsenäisiä vastaanottoja palvelutarvetta, osaamista ja koulutusta vastaavasti. Toimintamalli kattaa kiireelliset ja kiireettömät vastaanotot, pitkäaikaissairaiden seurannan, terveys- ja hoitosuunnitelmat, lääkityksen aloittamisen ja jatkamisen hoitosuunnitelman mukaan sekä lisäkoulutuksella ihomuutosten arvioinnin ja pienet toimenpiteet.

Toteutusvaihtoehdot toimipaikan tarpeen mukaan:

  • Hybridimalli: yhdistää kiireelliset ja kiireettömät vastaanotot sekavastaanotoksi, tukien kokonaisvaltaisuutta, yhden pysähdyksen taktiikkaa ja hoidon jatkuvuutta
  • Erittelymalli: kiireelliset ja kiireettömät vastaanotot pidetään erillään esimerkiksi vuoropäivin tai vuoroviikoin
  • Erilliset toimenpidevastaanottopäivät: luomi/ihomuutosten arviointi tai toimenpiteet järjestetään toimintayksikön tarpeen mukaan

LMEP-hoitajien työ kytkeytyy tiiviisti moniammatilliseen vastaanottopalveluun, jossa hoitajilla on useita rooleja. Yhteistyö lääkäreiden ja muiden ammattilaisten kanssa toteutetaan sovituin työnjakokäytännöin ja joustavalla konsultaatiotuella. Toimintamalliin laadittiin ohjeistus vastaanottojen kohdentamisesta potilaille, jotka hyötyvät LMEP-hoitajan syvemmästä osaamisesta, kliinisestä tutkimisesta ja lääkkeenmääräämisoikeudesta.

Tehtävänkuva kattaa monipuolisesti sekä kiire- että kiireettömän vastaanoton, sisältäen mm. pitkäaikaissairaiden seurannan sekä hoitotakuun mukaiset selvittelyt ja tutkimusten käynnistämiset. Laajavastuisen LMEP-hoitajavastaanoton tarkoituksena on parantaa hoidon saatavuutta ja vapauttaa lääkärin aikaa vaativampiin potilastapauksiin.

LMEP-hoitajille laadittiin myös toimivaltamääräys, joka sisältää tarkennetun kirjallisen tehtävänkuvan tukemaan laadunvarmistusta ja riskienhallintaa. Yhdessä Teams-kanavalta löytyvän toimintamallin kanssa nämä tukevat käytännön toimeenpanoa ja jatkuvuutta.

Todennäköinen asetusmuutos mahdollistaa vuoden 2026 alusta LMEP-hoitajien lääkkeenmääräämisen läsnä-, etä- ja puhelinvastaanotoilla. Tätä ennakoiden LMEP-hoitajat koulutettiin etä(video)vastaanottoihin ja osa heistä on työskennellyt myös chat-palvelussa. Mahdollisuudet laajentavat palvelun saavutettavuutta ja tukevat asiakaslähtöisyyttä.

Toimintamalli ja kirjallinen työtehtävien kuvaus luovat perustan tehokkaalle, asiakaslähtöiselle ja laajavastuiselle LMEP-hoitajatyölle sekä hyvinvointialueen tasalaatuisille palveluille. Toimintamalli on liitetty LMEP-hoitajien Teams-kanavalle toimeenpanon ja jatkuvuuden tueksi.

Keskeisiä toimintamallin tuomia uudistuksia olivat:

  • Yhtenäinen, laajavastuinen tehtävänkuva ja ohje "LMEP-hoitajan vastaanotolle ohjattavat potilaat" - oikean ohjautuvuuden tueksi
  • Vastaanoton toteutusvaihtoehtomallit
  • Toimivaltamääräys sisältäen tehtävänkuvan ja työtehtävien tarkenteet/ohjeet
  • Yhtenäiset toimintatavat ja pelisäännöt
  • Ammattinimikkeiden yhtenäistäminen: LMEPsh (näkyy kirjauksissa), Sairaanhoitaja, LMEP erikoispätevyys (näkyy sairauslomatodistuksessa)
  • Vastaanoton sisältöä ohjaavien kirjaamispohjien käyttöönotto Lifacare potilastietojärjestelmässä
  • Terveys- ja hoitosuunnitelma-sovelluksen integrointi pitkäaikaissairaiden vastaanottoon
  • Yhtenäiset tilastointikäytännöt
  • LMEP-hoitajien Teams-kanavan perustaminen tiedottamista ja vertaistukea varten
Toimintaympäristö

Lääkkeenmääräämishoitajien (LMEP-hoitajien) toimintamalli yhdistää yhtenäisen tehtävänkuvan, laajavastuisen roolin sekä selkeät toimintatavat ja pelisäännöt. Tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta ja laatua sekä saavuttaa ajan myötä kustannussäästöjä hyödyntämällä LMEP-hoitajien osaamista mahdollisimman tehokkaasti.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämistyön kohderyhmänä ovat lähiterveyspalvelujen LMEP-hoitajat. Heidän näkemyksiään ja kokemuksiaan kerättiin laajalla Webropol-kyselyllä, johon saatiin erinomainen vastausprosentti (89,3 %).

Lisäksi LMEP-hoitajilta kysyttiin lisätietoja kehittämisvaiheen aikana. Heitä kuultiin myös "LMEP-hoitajan vastaanotolle ohjattavat potilaat" -ohjeistuksen jalostamisessa. Esittelyn jälkeen kerättiin palautetta tehtävänkuvasta, toimintatavoista ja koulutussisällöstä.

Kuukauden kuluttua esittelystä järjestettiin kyselytunti, jossa käsiteltiin esiin nousseita kysymyksiä ja epäselvyyksiä. Lisäksi tarjottiin mahdollisuus esittää kysymyksiä sähköpostitse, jotta jokainen sai tarvittaessa myös yksilöllistä tukea ja selkeytystä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin sisältö ja resurssitarpeet

LMEP-hoitajien toimintamalli sisältää laajavastuisen tehtävänkuvan, toimintaohjeita ja yhtenäistettyjä pelisääntöjä. Mallin käyttöönotto ei vaadi lisäresursseja tai rahoitusta, vaan muutokset liittyvät pääasiassa toimintatapojen uudistamiseen. Muutoksen laajuus vaihtelee yksiköittäin – joillekin se merkitsi suurempaa muutosta, toisille vähäisempää.

Juurruttamisen ja levittämisen tehtävät

Toimintamalli esiteltiin hankekehittäjän toimesta lähiesihenkilöille ja LMEP-hoitajille. Esittelypäivässä vahvistettiin osaamista koulutussisällöillä, jotka käsittelivät pitkäaikaissairauksien seurantaa ja hoidon yksilöllisiä tavoitteita. Materiaalit tallennettiin LMEP-hoitajien Teams-kanavalle, johon myös lähiesihenkilöillä on pääsy. Toimintamallin pohjalta laadittiin toimivaltamääräys sekä tarkennettu kirjallinen tehtävänkuva.

Toimeenpanoa tukemaan järjestettiin erillinen kyselytunti, jossa käsiteltiin tehtävänkuvaan ja toimintatapojen yhtenäistämiseen liittyviä kysymyksiä. Toimintamalli käytiin lisäksi läpi yhdessä lähiesihenkilöiden ja lähiylilääkäreiden kanssa. LMEP-hoitajia kehotettiin tiedottamaan tehtävänkuvastaan lääkäreille ja muille hoitajille yhdessä esihenkilöiden kanssa sekä sopimaan yhteistyökäytännöistä.

Käyttöönoton prosessi ja vakiinnuttaminen

Käyttöönotto toteutettiin yksiköissä lähiesihenkilöiden tuella. Hankekehittäjä tarjosi ohjausta ja neuvontaa sekä esihenkilöille että LMEP-hoitajille. Toimintamallin kehittämiseen käytettiin aikaa ja henkilöstöresursseja erityisesti hanketyöntekijän ja hoitotyön johdon osalta. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Työtehtävien sisällön, pelisääntöjen ja toimivaltuuksien määrittelyllä pyritään selkeyttämään LMEP-hoitajien roolia – ei vain heidän itsensä, vaan myös muiden ammattilaisten ja asiakkaiden näkökulmasta. Ammatillinen kehittyminen on jatkuva prosessi, jossa yhtenäiset kirjaamispohjat ja osaamisen vahvistaminen tukevat yhdenvertaista ja laadukasta palvelua. Yhtenäinen tilastointi puolestaan edistää tiedolla johtamista.

Toimintamallin toimivuus ja käytännön hioutuminen selviävät ajan myötä. Tavoitteena on, että LMEP-hoitajan rooli vakiintuu osaksi vastaanottopalveluja, vahvistaen moniammatillista yhteistyötä ja edistäen hoidon laatua ja jatkuvuutta.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Samaa toimintamallirakennetta sovellettiin hyvinvointialueen kaikkien erikoistuneiden hoitajien toimintamalleissa. LMEP-hoitajien kohdalla malliin sisältyi kuitenkin toimintatapojen yhtenäistämisen lisäksi tehtävänkuvan, toimivaltuuksien ja vastuiden määrittelyn, mikä teki kokonaisuudesta laajemman. 

Toimintamallimateriaalin tulee olla helposti löydettävissä, jotta siihen voidaan tarvittaessa palata. Tästä huolimatta kertaus ja muistuttelu ovat tarpeen, jotta toimintamalli pysyy aktiivisessa käytössä ja sen sisältö vakiintuu osaksi arjen työtä.

Vaikka LMEP-hoitajia on toiminut hyvinvointialueen vastaanottopalveluissa jo vuodesta 2012, roolin tunnustaminen ja selkeä erottaminen perinteisistä hoitajarooleista on edelleen ajankohtaista. Lähiesihenkilöiden ja lähiylilääkäreiden sitoutuminen toimintamallin käyttöönottoon ja hyväksymiseen on avainasemassa. Heidän tuki ja hyväksyntä ovat ratkaisevia, jotta laajavastuinen LMEP-hoitajarooli tunnustetaan osaksi vastaanottopalveluja – sekä muiden ammattilaisten että asiakkaiden näkökulmasta.