LÄÄKKEENMÄÄRÄÄMISHOITAJIEN (LMEP) TOIMINTAMALLI: Tehtävänkuvan ja toimintatapojen yhtenäistäminen vastaanottopalveluissa | Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Tavoitteena on lähiterveyspalvelujen LMEP-hoitajien työpanoksen täysi hyödyntäminen kohti itsenäisiä vastaanottoja - palvelutarvetta, osaamista ja koulutusta vastaavilla, yhtenäisillä laajavastuisilla tehtävänkuvilla ja toimintatavoilla.
Lääkkeenmääräämishoitajien (LMEP-hoitajien) toimintamalli yhdistää yhtenäisen tehtävänkuvan, laajavastuisen roolin sekä selkeät toimintatavat ja pelisäännöt. Tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta ja laatua sekä saavuttaa ajan myötä kustannussäästöjä hyödyntämällä LMEP-hoitajien osaamista mahdollisimman tehokkaasti.
Kehittämistyön kohderyhmänä olivat vastaanottopalvelujen LMEP-hoitajat. Alkuselvityksenä toteutettiin laaja Webropol-kysely kaikille vastaanottopalvelujen LMEP-hoitajille. Kyselyssä kartoitettiin heidän nykyisiä toimintatapojaan ja työtehtäviään. Kyselyn suunnitteluun osallistui hoitotyön johto sekä muutama LMEP-hoitaja.
Vastausprosentti oli 89,3 %, ja huolelliset vastaukset tarjosivat kattavan kuvan nykytilanteesta ja kehittämistarpeista. Kyselystä nousi esiin myös LMEP-hoitajien kehittämistoiveita, kuten:
- Yhtenäiset työnkuvat ja toimintatavat
- Osaamisen suuntaaminen ja vahvistaminen
- Toimiva yhteistyö lääkäreiden kanssa
LMEP-hoitajat osoittivat vahvaa motivaatiota roolinsa laajentamiseen suunnitelmalliseen ja pitkäjänteiseen hoitoon, joka keventäisi lääkäreiden työkuormaa ja lisäisi hoidon jatkuvuutta. Kyselyvastauksista koottiin kuva nykytilanteesta ja niiden pohjalta laadittiin runko yhtenäistettävistä toimintatavoista ja tehtävänkuvasta. Lisäksi tehtiin laajoja selvityksiä ja valmisteluja hoitotyön johdon kanssa.
Toimintatapa- ja työnkuvamallien kehittämisessä kuultiin hoitotyön johdon lisäksi LMEP-hoitajia, lähiesihenkilöitä ja lääkäreitä. Valmis toimintamalli hyväksyttiin johtoryhmissä, jonka jälkeen se esiteltiin LMEP-hoitajille ja vastaanottopalvelujen lähiesihenkilöille.
Toimintamallin käyttöönotto ja roolin juurruttaminen
- Roolin vakiinnuttamiseksi LMEP-hoitajien tehtäväksi annettiin tiedottaa omissa yksiköissään lääkäreille ja muille hoitotyön ammattilaisille tehtävänkuvastaan lähiesihenkilön tuella
- Toimintamallin käyttöönoton jälkeen toteutettiin Webropol-kysely tehtävänkuvaan liittyvistä koulutustarpeista
- Kuukauden kuluttua järjestettiin kyselytunti, jossa käsiteltiin tehtävänkuvaan ja toimintatapoihin liittyviä tarkennuksia
- Vastaanottopalvelujen lähiesihenkilöille ja lähiylilääkäreille järjestettiin kertaustapahtuma erikoistuneiden hoitajien toimintamalleista
- Jatkossa hoitotyön johto ja lähiesihenkilöt seuraavat toimintamallin toteutumista käytännön työssä ja arvioivat muutostarpeita
Avaintekijöitä: Yhtenäiset työnkuvat ja toimintatavat, osaamisen suuntaaminen ja vahvistaminen, toimiva työnjako ja konsultoiva yhteistyö lääkäreiden kanssa.
Tavoitteet
- Hyödyntää LMEP-hoitajien työpanosta kohti itsenäisiä vastaanottoja - palvelutarvetta, osaamista ja koulutusta vastaavasti
- Parantaa hoidon saatavuutta, vastaanottojen tasalaatuisuutta, potilaiden ohjautuvuutta oikean ammattilaisen vastaanotolle ja työnjakoa/yhteistyötä lääkäreiden kanssa
- Oikealla ohjautuvuudella vähentää hukkatyötä = lisätä kustannustehokkuutta
- Kirjallinen työnkuva sisältää toimivaltuudet ja ohjautuvuuden tueksi tehtävän konkreettisen ohjeen - LMEP-hoitajan vastaanotolle ohjattavat potilaat
- Yhtenäistää toimintatapoja mm. kirjaamisen, tilastoinnin, sairausloman kirjoitusoikeuksien, konsultaatiotuen sekä tutkimusten ja toimenpideoikeuksien osalta
Hoitotyön johto/lähiesihenkilöt seuraavat ja arvioivat jatkossa tehtävänkuvien ja toimintatapojen toteutumista ja toimivuutta käytännön työssä.
Seurantamittarit:
- Tilastoinnit: käyntisyy/diagnoosi/toimenpidekoodit/sisältömerkinnät, ohjautuvuus, käyntimäärät, lääkehoidon aloittaminen/jatkaminen/reseptipyynnöt lääkäreiltä, terveys- ja hoitosuunnitelmat
- LMEP-hoitajien työhyvinvointi (= veto- ja pitovoima)
- Konsultaatiotuen ja täydennyskoulutusten toteutuminen (=laadun- ja riskienhallinta)
Kehittämistyön kohderyhmänä ovat lähiterveyspalvelujen LMEP-hoitajat. Heidän näkemyksiään ja kokemuksiaan kerättiin laajalla Webropol-kyselyllä, johon saatiin erinomainen vastausprosentti (89,3 %).
Lisäksi LMEP-hoitajilta kysyttiin lisätietoja kehittämisvaiheen aikana. Heitä kuultiin myös "LMEP-hoitajan vastaanotolle ohjattavat potilaat" -ohjeistuksen jalostamisessa. Esittelyn jälkeen kerättiin palautetta tehtävänkuvasta, toimintatavoista ja koulutussisällöstä.
Kuukauden kuluttua esittelystä järjestettiin kyselytunti, jossa käsiteltiin esiin nousseita kysymyksiä ja epäselvyyksiä. Lisäksi tarjottiin mahdollisuus esittää kysymyksiä sähköpostitse, jotta jokainen sai tarvittaessa myös yksilöllistä tukea ja selkeytystä.