Digipolkujen käyttöönoton toimintamalli (RRP, P4, I4)
Toimintamallissa on kuvattu geneerinen malli digipolkujen suunnitteluun ja käyttöönottoon.
Keski-Suomen hyvinvointialueella on kaikkiaan 26 organisaation toimintoja, jotka fuusioitiin yhdeksi uudeksi noin 11 500 henkilön organisaatioksi. Keski-Suomen hyvinvointialueen toiminta kattaa kaikki maakunnan kunnat. Alueella on asukkaita noin 270 000. Väkiluvun odotetaan laskevan n. 1,2 prosenttia vuoteen 2030 ja lähes 4 prosenttia vuoteen 2040 mennessä. Väestömäärän kehitys vaikuttaa muun muassa hyvinvointialueen rahoitukseen sekä elinvoiman kehitykseen.
Väestön sairastavuus on Keski-Suomessa jonkin verran Suomen keskimääräistä sairastavuutta korkeampi. Hoitotarpeen oletetaan kasvavan 2020-luvulla huomattavasti useimpien sairauksien kohdalla, johtuen muun muassa väestön ikääntymisestä. Haaste on suurin muistisairauksien, syöpien ja sydän- ja verisuonisairauksien kohdalla.
Digitaalisilla ratkaisuilla voidaan tukea, täydentää tai jopa kokonaan korvata perinteisiä palveluja ja toimintatapoja sekä muodostaa täysin uusia tapoja tarjota palveluja. Digitalisoinnilla voidaan saavuttaa merkittäviä hyötyjä asiakkaiden, ammattilaisten ja organisaatioiden näkökulmasta, mutta hyötyjen saavuttaminen edellyttää strategista johtamista. Digihoitopoluilla voidaan sujuvoittaa asiakkaan yhteydenpitoa terveydenhuoltoon, helpottaa materiaalin jakoa asiakkaalle, hoitaa osan kontakteista sovelluksen avulla.
Keski-Suomen hyvinvointialueella Buddy Healthcare -mobiilisovelluksen digipolkuja on käytetty erikoissairaanhoidossa muun muassa erilaisiin toimenpiteisiin liittyen, mutta perusterveydenhuollossa ei ole ollut pitkäaikaissairaiden digipolkuja käytössä. Kestävän kasvun ohjelmassa pilotoitiin perusterveydenhuollon polkuja, tyypin 2 diabeetikoille ja alaselkäkipupotilaille ensin Buddy Healthcaren -mobiilisovelluksessa. Sovelluksen kautta asukkaat saivat käyttöönsä ajasta ja paikasta riippumatonta materiaalia oman hoitonsa edistämiseksi ja yhteydenpito asiakkaan ja ammattilaisen välillä oli helppoa ja nopeaa. Digipolkujen ylläpito ja päivittäminen koettiin haastavaksi eikä niiden koettu säästävän ammattilaisten työaikaa.
Tammikuussa 2025 Keski-Suomen hyvinvointialueella otettiin käyttöön uusi BeeHealthyn digialusta. Alustan käyttöönotto loi tarpeen siirtää aiemmin Buddy Healthcare -sovellukseen kehitetyt digipolut uudelle alustalle. Siirtymä tarjosi mahdollisuuden tarkastella digipolkujen rakennetta ja sisältöä kriittisesti sekä kehittää niitä edelleen vastaamaan nykyisiä teknisiä vaatimuksia ja käyttäjien tarpeita. Uudella alustalla digipolkujen saavutettavuus, käytettävyys ja jatkokehityksen mahdollisuudet parantuivat merkittävästi.
Kehittämistyö liittyy Keski-Suomen hyvinvointialueen seuraaviin strategisiin menestystekijöihin:
- Ihmislähtöiset ja kustannusvaikuttavat palvelut sekä saumaton palvelujen yhteensovittaminen
- Aktiiviset ja osallistuvat asukkaat sekä toimivat ennaltaehkäisevät palvelut
Toimintamallin tavoitteena on luoda yhtenäinen toimintamalli digipolkujen suunnitteluun ja käyttöönottoon (vastuut, resurssit, työvaiheet, kehittämistyön ja toimenpiteiden edistäminen asiakasrajapinnassa).
Digipolkujen käyttöönoton tavoitteena on
- Tukea asiakkaan omahoitoa entistä paremmin sekä tarjota asiakkaalle nykyaikainen kanava saada tietoa ja olla yhteydessä ammattilaisiin
- Sujuvoittaa potilaan hoitopolkua kaikissa sen vaiheissa:
- Asiakas saa käyntien ajankohdat ja ohjeet sovellukseen
- Sovelluksen kautta tehtävät kyselyt helpottavat ammattilaisen työtä, koska hän saa asiakkaan esitiedot jo ennen käyntiä
- Vahvistaa asiakkaan/potilaan omahoitoon sitoutumista
- Yhtenäistää hoidonohjauksen toimintamalleja Keski-Suomen hyvinvointialueella
Digipolkujen aikaansaamaa muutosta voidaan arvioida esimerkiksi polkujen lukumäärän, käyttöasteiden sekä sen perusteella, kuinka aktiivisesti ja pitkäjänteisesti käyttäjät hyödyntävät polkuja.
Ydintyöryhmän nimeäminen
- Eri organisaatioista asiakkaan/potilaan hoitoon osallistuvia ammattilaisia (hoitajat, lääkärit, fysioterapeutit ym.)
- Järjestelmätoimittajan yhteyshenkilö
- Toimintamallin koordinoijat
- Yhdellä tai kahdella henkilöllä päävastuu työryhmätyöskentelyn etenemisestä, tiedon kokoamisesta ja kehittämistoimenpiteiden käynnistämisestä, koordinoinnista sekä arvioinnista ja seurannasta
Päätös etenemisestä
- Päätökset ja henkilöstön sitouttaminen (esihenkilötaso, ammattilaisten työryhmä)
- Mahdollisen pilottialueen, vastuuhenkilöiden ja vastuiden nimeäminen
- Seurannasta ja arvioinnista sopiminen
- Hankintaesitys tietohallinnosta
Prosessin kuvaaminen ja sisällön työstäminen
- Tarpeiden määrittely, mitä asioita halutaan sujuvoittaa palveluissa?
- Määritellään prosessiin kuuluvat työvaiheet, ammattilaiset, roolit ja vastuut ja mallinnetaan hoitopolku
- Työstetään asiakkaan sovelluksen sisällöt (esitietokyselyt, videot, hoito-ohjeet) – tähän kannattaa varata aikaa
- Järjestelmäntoimittaja vie sisällöt järjestelmään, demotilaisuuksien sopiminen ja tarvittavien muutosten tekeminen
Työpajat polun sisällöistä, valmistelu
- Käydään läpi järjestelmäntoimittajan kanssa polun sisältöjä, tehdään tarvittavia muutoksia
- Henkilöstön ohjeiden työstäminen (mm. työvaiheet, palvelulupaus, kirjaaminen ja tilastointi)
Koulutukset ja käyttöönotto
- Ammattilaisten koulutukset (sekä yksikön että järjestelmän näkökulma)
- Polun käyttöönotto
- Markkinointi
- Säännölliset välitsekit
Seuranta ja arviointi
- Asiakkaiden käyttäjäkyselyt
- Ammattilaisten käyttäjäkyselyt
- Polulla olevien asiakkaiden määrän seuranta
- Tarvittavien muutosten toteuttaminen
- Eri ikäiset perusterveydenhuollon asiakkaat
- Ammattilaiset
- Toteutetaan kyselyitä asiakkaille ja ammattilaisille