Chatbot ja chat, Kainuun hyvinvointialue (RRP/P4/I1)

Chatbot ja chat, Kainuun hyvinvointialue (RRP/P4/I1)

Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille tulee 24/7 chatbot, joka neuvoo asiakkaita yleisissä sote-asioissa. Jos botti ei osaa auttaa, se ohjaa chat-palveluun palveluneuvojalle. Tavoitteena on parantaa saavutettavuutta ja vähentää häiriökysyntää.

 

 

Toimintamallin nimi
Chatbot ja chat, Kainuun hyvinvointialue (RRP/P4/I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille tulee 24/7 chatbot, joka neuvoo asiakkaita yleisissä sote-asioissa. Jos botti ei osaa auttaa, se ohjaa chat-palveluun palveluneuvojalle. Tavoitteena on parantaa saavutettavuutta ja vähentää häiriökysyntää.

 

 

Toteutuspaikka
Kainuun hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kainuun hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Liitteet ja linkit
Kuva
Euroopan unionin rahoittama, Next GenerationEU
Kuvateksti
Euroopan unionin rahoittama, Next GenerationEU

Tekijä

Luotu

Luotu

4.11.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

5.12.2025
Ratkaisun perusidea

Tekoälypohjainen chatbot-palvelu Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuilla on auttamassa asiakkaita tiedonhaussa ja ohjautumisessa oikeisiin palveluihin ja sähköiseen asiointiin.

Toimintaympäristö

Yhä enenevissä määrin ihmisiä ohjataan sähköisten palveluiden käyttöön perinteisen puhelin- ja paperiasioinnin sekä fyysisen asioinnin sijaan. Tekoälyn nopea kehittyminen ja sen hyödyntäminen eri tehtävissä on ajankohtaista ja siihen panostetaan.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on yksityiset ihmiset etenkin Kainuun alueella.  Kainuun hyvinvointialueen palveluneuvonnan ja puhelinvaihteen  henkilökunnan pitkän ajan kuluessa kertynyttä kokemusta on hyödynnetty luotaessa asiakasymmärrystä siitä, mitä tietoa ja apua asiakkaat hakevat yleisestä palveluneuvonnan puhelinpalvelusta ja verkkosivuilta.

Kansikuva
Chatbot Kaino

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä