Chatbot ja chat, Kainuun hyvinvointialue (RRP/P4/I1)
Chatbot ja chat, Kainuun hyvinvointialue (RRP/P4/I1)
Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille tulee 24/7 chatbot, joka neuvoo asiakkaita yleisissä sote-asioissa. Jos botti ei osaa auttaa, se ohjaa chat-palveluun palveluneuvojalle. Tavoitteena on parantaa saavutettavuutta ja vähentää häiriökysyntää.
Toimintamallin nimi
Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille tulee 24/7 chatbot, joka neuvoo asiakkaita yleisissä sote-asioissa. Jos botti ei osaa auttaa, se ohjaa chat-palveluun palveluneuvojalle. Tavoitteena on parantaa saavutettavuutta ja vähentää häiriökysyntää.
Tekoälypohjainen chatbot-palvelu Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuilla on auttamassa asiakkaita tiedonhaussa ja ohjautumisessa oikeisiin palveluihin ja sähköiseen asiointiin.
Yhä enenevissä määrin ihmisiä ohjataan sähköisten palveluiden käyttöön perinteisen puhelin- ja paperiasioinnin sekä fyysisen asioinnin sijaan. Tekoälyn nopea kehittyminen ja sen hyödyntäminen eri tehtävissä on ajankohtaista ja siihen panostetaan.
Kohderyhmänä on yksityiset ihmiset etenkin Kainuun alueella. Kainuun hyvinvointialueen palveluneuvonnan ja puhelinvaihteen henkilökunnan pitkän ajan kuluessa kertynyttä kokemusta on hyödynnetty luotaessa asiakasymmärrystä siitä, mitä tietoa ja apua asiakkaat hakevat yleisestä palveluneuvonnan puhelinpalvelusta ja verkkosivuilta.
Kansikuva