Avoterveydenhuollon etäasiointien työpöydän kehittäminen tiedolla johtamisen tueksi
Etäasiointien työpöytä kokoaa avoterveydenhuollon etäasiointitiedot visuaalisesti samalle näkymälle. Se tukee tiedolla johtamista, päätöksentekoa ja resurssien suunnittelua huomioiden sairaanhoitajien ja esihenkilöiden erilaiset tiedontarpeet.
Toimintamallin nimi
Etäasiointien työpöytä kokoaa avoterveydenhuollon etäasiointitiedot visuaalisesti samalle näkymälle. Se tukee tiedolla johtamista, päätöksentekoa ja resurssien suunnittelua huomioiden sairaanhoitajien ja esihenkilöiden erilaiset tiedontarpeet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, mitä tarpeita avoterveydenhuollossa työskentelevillä sairaanhoitajilla ja esihenkilöillä on etäasiointien työpöydälle tiedolla johtamisen tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää etäasiointien työpöytä vastaamaan sairaanhoitajien ja esihenkilöiden tarpeita sekä tukemaan niin päätöksentekoa ja päivittäisjohtamista kuin itsensä johtamista.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Pirkanmaan tulevaisuuden sotekeskus (PirSOTE) -hanke. Opinnäytetyö toteutettiin Pirkanmaan terveysneuvonnan yksikköön Pirkanmaan hyvinvointialueen avoterveydenhuoltoon.
Avoterveydenhuollon etäasiointien määrät ovat lisääntyneet lähes joka vuosi. Vuonna 2020 etäasiointeja toteuttivat eniten sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat, joiden toteuttamasta asioinnista 38 % toteutui etänä. Tätä ilmiötä selittää sairaanhoitajien vahva asema perusterveydenhuollossa ja hoidon tarpeen arvioinnin lisääntyminen terveyskeskusten hoitoon pääsyn vaikeutumisen seurauksena.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli Pirkanmaan terveysneuvonnan yksikkö. Tulokset palvelevat esihenkilöitä, hoitotyön ammattilaisia ja kehittäjiä. Tutkimustulokset ovat hyödynnettävissä laajemmin niin hyvinvointialueella kuin terveydenhuollon kansalliseen kehittämiseen.
Etäasiointien työpöydän tulee vastata sekä sairaanhoitajien että esihenkilöiden konkreettisiin tarpeisiin. Esihenkilöiden haastatteluista nousi esiin toimintaa kuvaavien tietojen tarpeelle, laatu- ja vaikuttavuustietojen tarpeelle, tiedon käytettävyyteen liittyville tarpeille sekä tarpeille avoimen ja osallistavan kulttuurin luomiseen. Käyttöliittymän tulee olla selkeä, visuaalisesti informatiivinen ja helposti navigoitava. Sairaanhoitajien haastatteluista nousi esiin oman toiminnan seurantaa tai ohjaamista varten tarvittavat tiedot, yksikön toiminnan seurantaa varten tarvittavat tiedot ja työhyvinvointiin liittyvät tarpeet. Kaikilla sairaanhoitajilla ei ollut tiedontarpeita päivittäiseen työhön.
Pääosin esihenkilöiden ja sairaanhoitajien väliset tulokset olivat toisiaan täydentäviä. Ristiriitaisia tarpeita esiintyi muutamia, jotka liittyvät lähinnä tietojen sijoittamiseen ja niiden seuraamisen pakollisuuteen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että esihenkilöillä ja sairaanhoitajilla on monipuolisia tarpeita etäasioinneista, minkä takia etäasiointien työpöydän luominen tarpeita vastaavaksi on erityisen tärkeää. Myös tiedolla johtamista tukevan toimintakulttuurin edistämiseen tulisi kiinnittää yksikössä huomiota.