Vammaispalvelun työnjakopilotti Etelä-Pohjanmaalla
Vammaispalvelun työnjakopilotti Etelä-Pohjanmaalla
Työnjakopilotissa selkiytetään vammaispalvelun sosiaalityön ja -ohjauksen tehtävärakenteita sekä luodaan konsultaatiokäytäntöjä huomioiden asiakasohjaus ja terveydenhuollossa tehtävä sosiaalityö ja -ohjaus.
Toimintamallin nimi
Työnjakopilotissa selkiytetään vammaispalvelun sosiaalityön ja -ohjauksen tehtävärakenteita sekä luodaan konsultaatiokäytäntöjä huomioiden asiakasohjaus ja terveydenhuollossa tehtävä sosiaalityö ja -ohjaus.
Kehittämistyössä vahvistetaan vammaispalvelujen sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen toimivuutta, selkeyttä ja asiakaslähtöisyyttä hyvinvointialueella. Tavoitteena on selkeyttää työnjakoa ja tehtävärakenteita, varmistaa osaamisen ja resurssien yhdenvertainen hyödyntäminen sekä tehostaa monialaisen yhteistyön kokonaisuutta erityisesti kuntoutuksen alueella.
Asiakasohjauksen roolia, tehtäviä ja toimivaltaa tarkennetaan ja kehitetään selkeä toimintamalli. Lisäksi suunnitellaan ja otetaan käyttöön konsultaatiorakenteita, jotka tukevat työntekijöiden osaamista ja mahdollistavat sujuvan asiantuntijatuen.
Hyvinvointialueuudistus on muuttanut vammaissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen rakenteita merkittävästi ja korostanut tarvetta selkeyttää tehtävärakenteita, työnjakoa ja yhteistyökäytäntöjä. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on toteutettu laajoja organisaatiouudistuksia, joiden myötä työn sujuvuuden ja palvelujen yhdenvertaisuuden varmistaminen edellyttää uusia, yhtenäisiä toimintamalleja sekä selkeitä ja ajantasaisia tehtäväkuvauksia.
Vammaispalveluissa sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien roolit ovat osittain päällekkäisiä ja aiemmin kuntakohtaiset toimintatavat ovat vaikeuttaneet resurssien tasapuolista käyttöä koko hyvinvointialueella. Kehittämistyön tavoitteena on selkiyttää työnjakoa, vahvistaa asiakaslähtöistä työskentelyä sekä varmistaa, että osaaminen ja resurssit ovat yhteisessä ja tarkoituksenmukaisessa käytössä riippumatta maantieteellisistä rajoista.
Kehittämistyön lähtökohtana hyödynnetään Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella aiemmin toteutettua sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen selvitystä. Selvityksessä on kartoitettu laajasti muun muassa tehtäväkuvia, kokemuksia työn sisällöstä ja sujuvuudesta sekä erityisen tuen asiakkuuksia ja niihin liittyviä kriteerejä. Vastauksissa korostuivat kehittämistarpeina tehtäväkuvausten tarkentaminen, työn kohdentaminen keskeisimpiin tehtäviin sekä prosessien avaaminen ja selkeiden toimintaohjeiden luominen.
Selvityksessä nousivat esiin myös resurssien tasapuolisen jakamisen, toimivien yhteistyörakenteiden sekä sosiaalipalvelujen yhteisten linjausten ja kriteerien merkitys. Vammaispalveluissa sosiaalityöntekijöiden saatavuus on ollut haasteellista, mikä osaltaan korostaa tarvetta tarkastella prosesseja ja työnjakoa uudelleen. Selkeät ja sujuvat toimintamallit tukevat työn mielekkyyttä, vahvistavat henkilöstön pysyvyyttä ja varmistavat asiakkaille yhdenvertaiset ja laadukkaat palvelut koko hyvinvointialueella.
Kohderyhmä
- Hyvinvointialueen vammaispalvelujen asiakkaat
- Vammaispalvelujen sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat
- Terveydenhuollossa työskentelevät ammattilaiset
- Asiakasohjauksen työntekijät ja muut palveluohjauksen toimijat
- Kuntoutuksen ja muiden yhteistyöpalveluiden ammattilaiset
Toimintamallien juurruttaminen toteutetaan työpajojen, tiimi- ja verkostotapaamisten sekä dokumentoitujen ohjeistusten avulla. Pilotin tulokset hyödynnetään toimintamallien viimeistelyssä ja yhtenäiset roolikuvaukset ja konsultaatiokäytännöt vakiinnutetaan osaksi vammaispalvelujen arkea. Juurruttamista seurataan säännöllisillä ohjausryhmän arviointikeskusteluilla.
Vammaispalveluiden sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen tehtäväkuvaukset on laadittu, päivitetty ja saatavilla koko hyvinvointialueella. Erityisen tuen määritelmään liittyvää yhteistä keskustelua on lisätty ja jatkostyöskentelystä tehty suunnitelma.
Tiimirakenteissa toimitaan yhteisesti sovitulla tavalla ja asiakasohjauksen työtehtävät on päivitetty huomioiden terveydenhuollossa toteutuva sosiaalityö ja sosiaaliohjaus sekä muiden palvelualueiden asiakasohjaukset. Konsultaatiorakenne terveydenhuollon ja aluesosiaalityön välillä on käytössä. Konsultaatiomallit on kuvattu ja pilotoitu. Yhdessä tehtäväkuvausten ja selkeiden prosessien kanssa nämä mahdollistavat palveluiden seurannan, arvioinnin ja erityisen tuen asiakkuuksien hallinnan.
Resurssit kohdentuvat entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin, mikä parantaa palvelujen yhdenvertaista saatavuutta koko hyvinvointialueella. Moniammatillinen yhteistyö ja kuntoutuksen kokonaisuus toimivat sujuvammin ja tämä helpottaa asiakkaiden palvelukokonaisuuden rakentamista. Konsultaatiomallit vahvistavat työntekijöiden osaamista ja edistävät oikea-aikaista päätöksentekoa.
Asiakasohjauksen tehtäväkuvaukset tehty. Roolit ja vastuut tarkentuvat ja tukevat entistä paremmin vammaispalvelujen prosesseja.