Työyhteisön pelisäännöt pelastuslaitokselle

Länsi-Uudenmaan pelastuslaitokselle luodaan yhteistyössä työyhteisön kanssa pelisäännöt työvuoroille.  Tavoitteena rakentaa yhdessä kaikkia työvuoron jäseniä palveleva kokonaisuus.

Toimintaympäristö

Toimintaympäristönä pelastuslaitos poikkeaa paljon muista työyhteisöistä. Pääsääntöisesti pelastuslaitoksella työvuoroissa olevat työntekijät tekevät 24h työvuoroja. Työpäivien kesto ja luonne luovat tiiviin työyhteisön, jossa pitää tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Työnantajan arvot, normit ja ohjeet sekä lainsäädäntö ja työehtosopimukset asettavat meidän toiminnalle reunaehtoja. Työyhteisössä voimme kuitenkin yhdessä aktiivisesti vaikuttaa omaan toimintaamme. Pelastuslaitoksella työskennellään useilla eri asemilla ja useissa eri vuoroissa, joissa työkäyttäytyminen ja yhdessä sovitut asiat saattavat poiketa toisistaan.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tavoitteena parantaa työhyvinvointia rakentamalla yhdessä yhteinäistä työkulttuuria henkilöstön kanssa. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena rakennetaan yhdessä kaikkia kyseisen työyhteisön jäseniä palveleva kokonaisuus, jossa uskalletaan ottaa asiat ajoissa puheeksi ja puuttua ongelmiin varhaisessa vaiheessa jo työyhteisön sisällä. Yhdessä sovitut ja rakennetut pelisäännöt määrittävät millaista työkäyttäytymistä arvostamme työyhteisössä.

Muutoksen mittaaminen

Muutosta pystytään mittaamaan työhyvinvointikyselyiden avulla. Kuukausittain henkilöstöllä mahdollista vastata Pulssi-kyselyyn. 

Toteutussuunnitelma

Työvuoroissa järjestetään kaikilla asemilla työpajat, joissa työntekijät osallistetaan tekemään omalle työyhteisölleen "pelisäännöt".  Yhdessä rakennetaan työyhteisöä palveleva kokonaisuus, jossa asiat uskalletaan ottaa puheeksi ja ongelmiin puuttua varhaisessa vaiheessa työyhteisön sisällä. 

Työpajan tuotoksena on "pelisäännöt", jotka määrittävät millaista työkäyttäytymistä työyhteisössä arvostetaan. Työntekijät ja esihenkilöt sitoutuvat noudattamaan pelisääntöjä. Uusien työntekijöiden kohdalla pelisäännöt jalkautetaan perehdytyksen yhtyeydessä. 

Tavoitteena, että työyhteisö päivittää ja tarkastelee laatimiaan pelisääntöjä tarpeen vaatiessa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Työyhteisömme koostuu 13 vakinaisen paloaseman henkilöstöstä, jotka työskentelevät neljässä eri vuorossa. Lisäksi pelastuslaitoksella on palotarkastajia, joiden kanssa on tavoitteena luoda yhteiset pelisäännöt heidän omaan työyhteisöön. 

Ratkaisun perusidea

Työvuoroissa järjestetään kaikilla asemilla työpajat, joissa työntekijät osallistetaan tekemään omalle työyhteisölleen "pelisäännöt".  Yhdessä rakennetaan työyhteisöä palveleva kokonaisuus, jossa asiat uskalletaan ottaa puheeksi ja ongelmiin puuttua varhaisessa vaiheessa työyhteisön sisällä. 

Työpajan tuotoksena on "pelisäännöt", jotka määrittävät millaista työkäyttäytymistä työyhteisössä arvostetaan. Työntekijät ja esihenkilöt sitoutuvat noudattamaan pelisääntöjä. Uusien työntekijöiden kohdalla pelisäännöt jalkautetaan perehdytyksen yhtyeydessä. 

Tavoitteena, että työyhteisö päivittää ja tarkastelee laatimiaan pelisääntöjä tarpeen vaatiessa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Työyhteisö perehdytää toimintamallia aktiivisesti uusille työntekijöille.
  • Työntekijät sitoutuvat noudattamaan yhdessä sovittuja pelisääntöjä työssään.
  • Pelisääntöjä tarkastellaan ja päivitetään tarpeen vaatiessa.
  • Esihenkilöt varaavat työaikaa työpajojen järjestämiseen ja esittelyyn työvuoroille. 
Vinkit toimintamallin soveltajille

Tuloksien arvioinnin jälkeen toimintamallia jalkautetaan mahdollisesti pelastuslaitoksella myös muihin työntekijäryhmiin ja tiimeihin. Tärkeää on osallistaa aktiivisesti työntekijät muutokseen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallia jalkautetaan vasta käyttöön ja tuloksien arviointi tapahtuu myöhemmin. Esihenkilöt kokoontuvat arvioimaan myöhemmin ensi vuoden aikana toimintamallin tuomia muutoksia ja vaikutuksia.