Tietonäkymän jatkokehittäminen eri ammattiryhmien tarpeisiin, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Tietonäkymän jatkokehittäminen eri ammattiryhmien tarpeisiin, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Tietonäkymä on ammattilaisen käyttöliittymä, joka näyttää eri tietolähteistä ammattilaisen työn kannalta oleelliset asiat yhdessä näkymässä. Tietonäkymä otettiin käyttöön 5/2024 digiklinikalla. Nyt ratkaisua laajennetaan uusille käyttäjärooleille.

Toimintamallin nimi
Tietonäkymän jatkokehittäminen eri ammattiryhmien tarpeisiin, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tietonäkymä on ammattilaisen käyttöliittymä, joka näyttää eri tietolähteistä ammattilaisen työn kannalta oleelliset asiat yhdessä näkymässä. Tietonäkymä otettiin käyttöön 5/2024 digiklinikalla. Nyt ratkaisua laajennetaan uusille käyttäjärooleille.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tekijä

Aino Nokelainen

Luotu

Luotu

22.7.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

19.12.2025
Ratkaisun perusidea

Ratkaisun perusidea on se, että järjestelmä koostaa operatiivisessa asiakas- ja potilastyössä keskeisesti tarvittavat tiedot yhdelle näkymälle sen sijaan, että ammattilainen joutuu siirtymään useamman eri järjestelmän välillä.

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveyspalvelut digitalisoituvat ja samalla ammattilaisten on käytettävä työssään useita eri järjestelmiä saadakseen kattavan tiedon ja ymmärryksen asiakkaastaan tämän tilanteen hoitamiseksi. Erilaiset, yhteiset tietojärjestelmät, voivat parantaa mm. tiedonkulkua eri ammattilaisten välillä, mutta useiden järjestelmien opettelu ja käyttäminen voi olla ammattilaisesta myös stressaavaa.  Ammattilaisen työn hallitsemiseksi ja eri tietojärjestelmien välillä siirtymiseen käytetyn ajan säästämiseksi on Pirhassa lähdetty kehittämään Pirha Tietonäkymää, joka kokoaa ammattilaiselle tarvittavan tiedon yhteen näkymään.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Tietonäkymästä on hyötyä erityisesti silloin, kun on ammattilaisella on tarve tarkastella asiakkaan tai potilaan tietoja useista eri järjestelmistä. Erityisesti sosiaalihuollossa on tunnistettu selkeä tarve tällaiselle koostenäkymälle. Samoin muun muassa kuntoutuspalveluissa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Pirha tietonäkymän laajentamiseen osallistettiin heti kaikki Pirhan sote-palvelulinjat, jotta käytännön työssä olevat saivat itse nostaa esiin ne tiedot, joita he päivittäin asiakas- ja potilastyössä tarvitsevat. Tiedot ristiin Excelöitiin ja sen pohjalta tunnistettiin keskeisimmät järjestelmät. Integraatiotyö eri järjestelmien välillä on kuitenkin osoittautunut suunniteltua hitaammaksi ja tänä aikana on ollut tärkeää informoida innostunutta kentän väkeä siitä, miksi käyttöönotto hidastuu. 

Keskeisimmäksi haasteeksi on noussut tiedon näyttämisen rajaaminen. Mitä tietoa ja mitkä ammattiryhmät voidaan katsoa kuuluvaksi sote-yhteisiin palveluihin, jolloin tietoa voidaan näyttää laajemmin. Myös rajatun näkyvyyden tiedon tunnistaminen on ollut tärkeää.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tietonäkymän laajempi käyttöönotto jää hyvin lähelle RRP-hankkeen päättymistä, joten hankeaikana ei laajemman käyttöönoton tuloksia saada julki. Olettamus kuitenkin on, että tulokset ovat samansuuntaisia, kuin aiemmassa keskitetyn palvelun kokeilusta saatiin eli positiivisia.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa kaikkien niiden ammattilaisten työhön, jotka joutuvat käyttämään useita eri järjestelmiä saadakseen kokonaiskuvan asiakkaan- tai potilaan tilanteesta ja asiointi historiasta. On tärkeää osallistaa kehittämiseen palvelulinjan ammattilaisia, jotka tietävät tarkasti mikä tieto heille on oleellista.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä