Tietonäkymän jatkokehittäminen eri ammattiryhmien tarpeisiin, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Tietonäkymän jatkokehittäminen eri ammattiryhmien tarpeisiin, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Tietonäkymä on ammattilaisen käyttöliittymä, joka näyttää eri tietolähteistä ammattilaisen työn kannalta oleelliset asiat yhdessä näkymässä. Tietonäkymä otettiin käyttöön 5/2024 digiklinikalla. Nyt ratkaisua laajennetaan uusille käyttäjärooleille.
Toimintamallin nimi
Tietonäkymä on ammattilaisen käyttöliittymä, joka näyttää eri tietolähteistä ammattilaisen työn kannalta oleelliset asiat yhdessä näkymässä. Tietonäkymä otettiin käyttöön 5/2024 digiklinikalla. Nyt ratkaisua laajennetaan uusille käyttäjärooleille.
Ratkaisun perusidea on se, että järjestelmä koostaa operatiivisessa asiakas- ja potilastyössä keskeisesti tarvittavat tiedot yhdelle näkymälle sen sijaan, että ammattilainen joutuu siirtymään useamman eri järjestelmän välillä.
Sosiaali- ja terveyspalvelut digitalisoituvat ja samalla ammattilaisten on käytettävä työssään useita eri järjestelmiä saadakseen kattavan tiedon ja ymmärryksen asiakkaastaan tämän tilanteen hoitamiseksi. Erilaiset, yhteiset tietojärjestelmät, voivat parantaa mm. tiedonkulkua eri ammattilaisten välillä, mutta useiden järjestelmien opettelu ja käyttäminen voi olla ammattilaisesta myös stressaavaa. Ammattilaisen työn hallitsemiseksi ja eri tietojärjestelmien välillä siirtymiseen käytetyn ajan säästämiseksi on Pirhassa lähdetty kehittämään Pirha Tietonäkymää, joka kokoaa ammattilaiselle tarvittavan tiedon yhteen näkymään.
Tietonäkymästä on hyötyä erityisesti silloin, kun on ammattilaisella on tarve tarkastella asiakkaan tai potilaan tietoja useista eri järjestelmistä. Erityisesti sosiaalihuollossa on tunnistettu selkeä tarve tällaiselle koostenäkymälle. Samoin muun muassa kuntoutuspalveluissa.
Pirha tietonäkymän laajentamiseen osallistettiin heti kaikki Pirhan sote-palvelulinjat, jotta käytännön työssä olevat saivat itse nostaa esiin ne tiedot, joita he päivittäin asiakas- ja potilastyössä tarvitsevat. Tiedot ristiin Excelöitiin ja sen pohjalta tunnistettiin keskeisimmät järjestelmät. Integraatiotyö eri järjestelmien välillä on kuitenkin osoittautunut suunniteltua hitaammaksi ja tänä aikana on ollut tärkeää informoida innostunutta kentän väkeä siitä, miksi käyttöönotto hidastuu.
Keskeisimmäksi haasteeksi on noussut tiedon näyttämisen rajaaminen. Mitä tietoa ja mitkä ammattiryhmät voidaan katsoa kuuluvaksi sote-yhteisiin palveluihin, jolloin tietoa voidaan näyttää laajemmin. Myös rajatun näkyvyyden tiedon tunnistaminen on ollut tärkeää.
Tietonäkymän laajempi käyttöönotto jää hyvin lähelle RRP-hankkeen päättymistä, joten hankeaikana ei laajemman käyttöönoton tuloksia saada julki. Olettamus kuitenkin on, että tulokset ovat samansuuntaisia, kuin aiemmassa keskitetyn palvelun kokeilusta saatiin eli positiivisia.