Tietonäkymän jatkokehittäminen eri ammattiryhmien tarpeisiin, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Tietonäkymän jatkokehittäminen eri ammattiryhmien tarpeisiin, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Tietonäkymä on ammattilaisen käyttöliittymä, joka näyttää eri tietolähteistä ammattilaisen työn kannalta oleelliset asiat yhdessä näkymässä. Tietonäkymä otettiin käyttöön 5/2024 digiklinikalla. Nyt ratkaisua laajennetaan uusille käyttäjärooleille.

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveyspalvelut digitalisoituvat ja samalla ammattilaisten on käytettävä työssään useita eri järjestelmiä saadakseen kattavan tiedon ja ymmärryksen asiakkaastaan tämän tilanteen hoitamiseksi. Erilaiset, yhteiset tietojärjestelmät, voivat parantaa mm. tiedonkulkua eri ammattilaisten välillä, mutta useiden järjestelmien opettelu ja käyttäminen voi olla ammattilaisesta myös stressaavaa.  Ammattilaisen työn hallitsemiseksi ja eri tietojärjestelmien välillä siirtymiseen käytetyn ajan säästämiseksi on Pirhassa lähdetty kehittämään Pirha Tietonäkymää, joka kokoaa ammattilaiselle tarvittavan tiedon yhteen näkymään.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pirha tietonäkymä kokoaa potilaan tai asiakkaan keskeiset tiedot yhdelle näkymälle, mikä helpottaa ammattilaisten työtä ja hoidon tai palvelu tarpeen arviointia. Tietonäkymän hyödyntäminen parantaa myös potilas- ja asiakas turvallisuutta ja hoidon jatkuvuutta, kun ammattilainen näkee ajantasaiset keskeiset potilastiedot.

Pirkanmaan hyvinvointialueen keskitetty terveysasemachat,  OmaPirha Digiklinikka, aloitti toimintansa toukokuussa 2025. Kesän 2025 aikana OmaPirha digiklinikalla otettiin käyttöön portaittain Pirha tietonäkymä. Tästä käyttöönotosta on olemassa oma Innokylän toimintamalli: Tietonäkymä keskitetyn palvelun tukena, Pirkanmaan hyvinvointialue (Pirkanmaa HVA (RRP, P4, I1)

Kokemusten perusteella Tietonäkymä nähtiin helpottavan ammattilaisten työtä silloin, kun on tarve tarkastella asiakkaan tai potilaan tietoja useista eri järjestelmistä. Sen seurauksena tietonäkymää lähdettiin laajentamaan Pirhan muillekin palvelulinjoille. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Tietonäkymästä on hyötyä erityisesti silloin, kun on ammattilaisella on tarve tarkastella asiakkaan tai potilaan tietoja useista eri järjestelmistä. Erityisesti sosiaalihuollossa on tunnistettu selkeä tarve tällaiselle koostenäkymälle. Samoin muun muassa kuntoutuspalveluissa.

Ratkaisun perusidea

Ratkaisun perusidea on se, että järjestelmä koostaa operatiivisessa asiakas- ja potilastyössä keskeisesti tarvittavat tiedot yhdelle näkymälle sen sijaan, että ammattilainen joutuu siirtymään useamman eri järjestelmän välillä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Pirha tietonäkymän laajentamiseen osallistettiin heti kaikki Pirhan sote-palvelulinjat, jotta käytännön työssä olevat saivat itse nostaa esiin ne tiedot, joita he päivittäin asiakas- ja potilastyössä tarvitsevat. Tiedot ristiin Excelöitiin ja sen pohjalta tunnistettiin keskeisimmät järjestelmät. Integraatiotyö eri järjestelmien välillä on kuitenkin osoittautunut suunniteltua hitaammaksi ja tänä aikana on ollut tärkeää informoida innostunutta kentän väkeä siitä, miksi käyttöönotto hidastuu. 

Keskeisimmäksi haasteeksi on noussut tiedon näyttämisen rajaaminen. Mitä tietoa ja mitkä ammattiryhmät voidaan katsoa kuuluvaksi sote-yhteisiin palveluihin, jolloin tietoa voidaan näyttää laajemmin. Myös rajatun näkyvyyden tiedon tunnistaminen on ollut tärkeää.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa kaikkien niiden ammattilaisten työhön, jotka joutuvat käyttämään useita eri järjestelmiä saadakseen kokonaiskuvan asiakkaan- tai potilaan tilanteesta ja asiointi historiasta. On tärkeää osallistaa kehittämiseen palvelulinjan ammattilaisia, jotka tietävät tarkasti mikä tieto heille on oleellista.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tietonäkymän laajempi käyttöönotto jää hyvin lähelle RRP-hankkeen päättymistä, joten hankeaikana ei laajemman käyttöönoton tuloksia saada julki. Olettamus kuitenkin on, että tulokset ovat samansuuntaisia, kuin aiemmassa keskitetyn palvelun kokeilusta saatiin eli positiivisia.