Systeemisen työotteen laajentaminen perhekeskuksiin, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Systeeminen työote laajenee perhekeskuspalveluissa luomalla rakenne mallin kouluttamiselle ja toteuttamiselle. Systeemisessä työotteessa keskeistä on asiakkaan osallisuus. Moniammatillinen tiimi kootaan asiakkaiden tarpeiden mukaan.

Toimintamallin nimi
Systeemisen työotteen laajentaminen perhekeskuksiin, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Systeeminen työote laajenee perhekeskuspalveluissa luomalla rakenne mallin kouluttamiselle ja toteuttamiselle. Systeemisessä työotteessa keskeistä on asiakkaan osallisuus. Moniammatillinen tiimi kootaan asiakkaiden tarpeiden mukaan.

Toteutuspaikka
Satakunta
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

16.1.2025

Viimeksi muokattu

4.11.2025
Ratkaisun perusidea

Systeeminen työote perustuu moninäkökulmaiseen ajatteluun, kokonaisuuksien ymmärtämiseen ja asiakkaan osallisuuden vahvistamiseen. Se siirtää painopistettä yksilö- ja palvelukeskeisyydestä suhdeperustaiseen työskentelyyn, jossa ratkaisuja etsitään yhdessä asiakkaan, perheen ja eri ammattilaisten kanssa. Systeeminen työote ei ole vain lastensuojelun toimintamalli, vaan laajasti hyödynnettävä yhteinen ajattelu- ja toimintatapa kaikessa ihmissuhdetyössä. Se tarjoaa työntekijöille rakenteita, reflektointimahdollisuuksia ja tukea monialaisessa yhteistyössä sekä vahvistaa asiakastyön vaikuttavuutta.

Systeeminen työote ehkäisee myös raskaampien palvelujen tarvetta, koska siinä pysähdytään ajoissa perheen tilanteen äärelle, etsitään juurisyitä näkyvien ongelmien taustalta ja rakennetaan ratkaisuja yhdessä perheen kanssa. Asiakkaan osallisuus, lapsilähtöisyys ja suhdeperustainen työskentely vahvistavat luottamusta ja tuen vaikuttavuutta. Monialainen yhteistyö ja yhteinen kieli ehkäisevät työn pirstaloitumista ja varmistavat, että perhe saa oikea-aikaista ja kokonaisvaltaista apua, jolloin kriisiytyminen ja raskaiden toimenpiteiden tarve vähenevät.

Yhtenäisellä koulutusmallilla varmistetaan, että kaikilla työntekijöillä on yhteinen ymmärrys systeemisestä ajattelusta ja työotteesta, mikä lisää työn yhdenmukaisuutta, helpottaa monialaista yhteistyötä ja vahvistaa asiakastyön vaikuttavuutta.

Toimintaympäristö

Systeeminen työote on ollut lastensuojelussa käytössä pidempään ja on siellä vakiintunut toimintatapa Satakunnan hyvinvointialueella. Työskentely perustuu kunnioittavaan, keskustelevaan ja ratkaisukeskeiseen vuorovaikutukseen. Lähtökohtana ovat koko perheen sekä erityisesti lapsen tai nuoren kokemukset. Systeemisessä työotteessa lasten ja perheiden elämä ymmärretään laajana kokonaisuutena, jossa kaikki osat ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Syy-seuraussuhteet eivät ole yksisuuntaisia, vaan ne muodostavat usein kehämäisiä yhteyksiä, jolloin jokainen järjestelmän osa toimii sekä syynä että seurauksena. Myös eri palveluissa työskentelevät ammattilaiset ovat osa perheen systeemiä, ja heidän toimintansa sekä valintansa heijastuvat lapseen ja perheeseen. 

Systeeminen ajattelu vaikuttaa sekä tiimityöhön että laajemmin organisaation rakenteisiin, johtamiseen ja yhteistyöhön. Ammattilaisten  sekä organisaation ylimmän johdon tulee hallita systeeminen lähestymistapa ja sitoutua sitä tukevan toimintakulttuurin muutoksen edistämiseen. Muiden toimijoiden ja yhteistyötahojen perehdyttäminen on tärkeää.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Systeeminen työote on jo käytössä hyvinvointialueen lastensuojelussa. Lastensuojelun hyvien kokemusten perusteella toimintamalli ja -tapa halutaan tuoda myös perhekeskuspalveluihin. Koulutusten kohderyhmänä ovat lapsiperheiden sosiaalipalvelujen ammattilaiset, opiskeluhuollon, kasvatus- ja perheneuvonnan, kuntoutuspalveluiden sekä mielenterveyspalvelujen henkilöstö ja lastenvalvojat. Esihenkilöille ja päälliköille järjestetään perehdytysinfot. Juurruttaminen tehdään työpajatyöskentelyn kautta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Systeeminen työote on ollut jo pitkään lastensuojelussa. Työotteen kouluttaminen ja juurruttaminen koko lasten, nuorten ja perheiden palveluihin vaatii johdon tukea ja sitoutumista, koulutusta ja jatkuvaa kehittämistä sekä osin myös ajattelutavan muutosta. Yhteisen toimintamallin ja ajattelutavan levittäminen koko lasten, nuorten ja perheiden palveluihin  tukee lapsiperheitä nykypäivän haastavissa tilanteissa parhaalla mahdollisella tavalla.  Satakunnassa koulutettiin  yhteensä 186 lapsiperhepalveluiden ammattilaista syksyn 2024 ja kevään 2025 aikana. Työotteen ylläpysymiseksi luotiin rakenne, jolla koulutuksia järjestetään jatkossa ja ammattitaitoa ylläpidetään.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Systeeminen työote otettiin Satakunnan hyvinvointialueen perhekeskuksissa käyttöön koulutusten kautta. Perhekeskuksiin järjestettiin laajempi viisipäiväinen koulutuskokonaisuus ja opiskeluhuollon, kasvatus ja perheneuvonnan, kuntoutuspalveluiden sekä mielenterveyspalveluiden henkilöstölle lyhyempi, kaksipäiväinen, moniammatillisuutta vahvistava koulutus. Koulutukset pidettiin syksyn 2024 ja kevään 2025 aikana. Kaksipäiväisiin koulutuskokonaisuuksiin osallistui yhteensä 151 ammattilaista ja viisipäiväiseen koulutuskokonaisuuteen 35 ammattilaista. Koulutusten todettiin antavan hyvän pohjan systeemiselle työlle. Satakunnan hyvinvointialueen lastensuojelun kaikissa yksiköissä systeeminen tiimi toimii jo suunnitellusti. Lapsiperheiden sosiaalipalveluissa systeeminen tiimityö on toiminut tähän asti vain Raumalla. Järjestettyjen koulutusten jälkeen malli on saatu laajennettua kaikkiin perhekeskuksiin alueella. Myös kasvatus- ja perheneuvonnan alle kuuluvassa Ankkuritiimissä malli on käynnistynyt Porissa ja Raumalla. Jatkokoulutuksista hyvinvointialueella vastaavat kolme systeemisyyden asiantuntijaa. Vuosittain on sovittu järjestettäväksi sekä peruskoulutus (5pv) että vertaistapaamiset. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli ja systeeminen työote on siirrettävissä ja sovellettavissa eri kohderyhmille ja eri toimintaympäristöihin. Työotteen perusperiaatteet pysyvät vaikka kohderyhmät vaihtuvat. Yhteisen toimintamallin ja koulutusmallin edistäminen lasten, nuorten ja perheiden palveluissa vaatii toteutuakseen riittävät koulutus- ja työntekijäresurssit sekä tiivistä, toimivaa yhteistyötä eri ammattilaisten kesken. Systeemisen työotteen näkökulmasta asiakas on osa laajempaa kokonaisuutta, systeemiä. Kokonaisuuden tarkastelu on tärkeää, jotta tunnetaan ja tiedetään, miten kaikki vaikuttaa kaikkeen. Liiallista yksinkertaistamista on kuitenkin syytä välttää, kokonaisuus ratkaisee. Ennakkoasenteettomuus ja tietty uteliaisuus työotteessa mahdollistaa hyvän asiakassuhteen. Avoimet kysymykset ja rohkaisu auttaa asiakasta/perhettä kertomaan tilanteestaan ja miettimään ratkaisuja yhdessä. Asiakkaan/perheen ympärillä olevat suhteet vaikuttavat keskeisesti perheen tilanteeseen ja kykyyn toimia. Hyvään ja avoimeen vuorovaikutukseen kannustaminen edistää luottamuksen syntymistä ja kestävien ratkaisujen syntyä. Jokainen kohtaaminen on uusi mahdollisuus. 

Kansikuva
Ikoni, jossa on kuvattuna kädet, jotka pitävät huolta perheestä.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä