Sisäinen verkkokoulutustarjotin henkilöstön perustietojen ja taitojen vahvistamiseksi (RRP2, P4, I1)

Lasten- ja nuorisopsykiatrian sekä mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmän henkilöstön mielenterveys- ja päihdetyön perustietoja ja taitoja vahvistetaan hyödyntämällä sisäistä verkkokoulutustarjotinta. 

Toimintaympäristö

Pirkanmaalla lasten- ja nuorisopsykiatrisissa sekä mielenterveys- ja päihdepalveluissa on ollut merkittäviä hoitoon pääsyn ongelmia. Tilanne on kehittynyt pitkällä aikavälillä ja on osittain myös kansallinen ongelma. Taustalla on erityisesti nuorten mielenterveysoireiden lisääntyminen ja palvelutarpeen kasvu. Lisäksi Pirkanmaan hyvinvointialueelle siirtyneiden organisaatioiden resursseissa ja organisoitumistavoissa on ollut merkittäviä eroja.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Osana Next Generation EU:n rahoittamaa RRP2 - Suomen kestävän kasvun kehityksen hanketta (P4, I1) Pirkanmaan hyvinvointialueella toteutettiin laaja lasten- ja nuorisopsykiatrian sekä lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden selvitystyö ja kehittämisohjelma. Kehittämisohjelman päätavoitteena on tarjota oikea-aikaiset ja asiakkaiden tarpeisiin vastaavat palvelut sujuvassa lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmässä. 

Pirkanmaan RRP-hankkeen toimenpiteillä tavoitellaan kokonaisuudessaan koko alueen sosiaali- ja terveyspalveluiden saavutettavuuden parantamista, hoidontarpeen arvioinnin ja hoitoon pääsyn nopeuttamista sekä kustannusten nousun hillintää.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tehdyssä selvityksessä ilmeni, että lasten- ja nuorisopsykiatrian sekä mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmän työntekijät ovat kokeneet täydennyskoulutusmahdollisuudet osin riittämättömäksi. Sisäisten koulutusten ei koettu vastaavan täydennyskoulutustarpeeseen riittävästi. Ostetut koulutuspalvelut koettiin kalliiksi. Henkilökunta koki tarvetta mielenterveys- ja päihdetyön osaamisen vahvistamiselle.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamallia oli kehittämässä monialainen työryhmä osana Lasten- ja nuorisopsykiatrian sekä lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden kehittämisohjelmaa 2024–2026 (RRP2, P4, I1).  Työryhmä koostui Tays lastenpsykiatrian, Tays nuorisopsykiatrian, lasten mielenterveyspalveluiden, nuorten mielenterveyspalveluiden, opiskeluhuollon, kasvatus- ja perheneuvonnan, neuvolan ja kehitystä tukevien palveluiden, lastensuojelun ja sijaishuollon, lapsiperheiden sosiaalityön, sosiaali- ja terveyspalvelutuotannon sekä osaamisen kehittämisen ammattilaisista.

Tavoiteltu muutos

Lasten- ja nuorisopsykiatrian sekä mielenterveys- ja päihdepalvelujärjestelmään kuuluvilla vastuualueilla pystytään tarjoamaan tarvittava täydennyskoulutus. Pirkanmaan hyvinvointialue tuottaa kustannusvaikuttavasti lasten- ja nuorisopsykiatrian sekä mielenterveys- ja päihdetyön täydennyskoulutusta säännöllisenä omana toimintana. Henkilöstön ajantasainen tietotaito lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdeongelmista lisää asiakkaille tarjottavien palveluiden laatua ja vaikuttavuutta. Hyvät työnohjaus- ja koulutusmahdollisuudet parantavat henkilöstön saatavuutta ja pysyvyyttä.

Muutoksen mittaaminen

Muutosta mitataan hyvinvointialuetasoisen henkilöstökokemuskyselyn avulla. Kyselyn tuloksia voidaan tarkastella palvelulinja- ja yksikkötasolla.

Toteutussuunnitelma

Koulutusohjelmalle laadittiin alustava suunnitelma. Alustava suunnitelma on luettavissa lasten- ja nuorisopsykiatrian sekä mielenterveys- ja päihdepalvelun selvitystyön raportin liitteessä K.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat lasten ja nuorten mielenterveys- ja  päihdepalvelujärjestelmän henkilöstö. Henkilöstön edustajia oli mukana tekemässä selvitys- ja kehitystyötä. Asiakasymmärrystä kerrytettiin kartoittamalla henkilöstön ajatuksia koulutusten tarpeista sähköpostitse.

Ratkaisun perusidea

Säännöllisesti tarjolla olevilla ja saavutettavilla verkkokoulutuksilla vahvistetaan koko henkilöstön lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyön perustietoja ja -taitoja. Koulutukset jaetaan koko henkilöstölle kohdistettuihin koulutuksiin ja palvelulinjakohtaisesti valittaviin koulutuksiin, jotka lokeroidaan aihepiireittäin. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Verkkokoulutustarjotin on päivittyvä dokumentti, jota pitää kehittää alkuperäisen käyttöönoton jälkeen. Tämän mahdollistamiseksi koulutustarjottimelle pitää osoittaa ylläpitäjä ja päivittäjä, joka tarpeen vaatiessa kokoaa työryhmän tarjonnan ajantasaisuuden tarkistamiseksi.

Jotta palvelutarjotin tulee käyttöön, tulee suunnitella tarjottimen käyttöönotto rakenteisiin. Tarjotin tulee ottaa osaksi perehdytysohjelmaa ja kehityskeskusteluja, sekä sen käyttämisestä tulee laatia tiedotussuunnitelma.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Koulutustarjonnan sisältö kannattaa huolellisesti käydä läpi ja tarkistaa, soveltuuko koulutukset tarkoitetulle kohderyhmälle. Koulutusten saatavuuden ehdot (lisenssit, aikamääreet) kannattaa tarkistaa huolella.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Verkkokoulutustarjottimen vaikutuksia mittarina toimivaan henkilöstökokemuskyselyyn ei ole vielä arvioitu.