Sähköisen perhekeskuksen kehittäminen ja käyttöönotto, Pohjois-Savon HVA (RRP, P4, I1)
Sähköinen perhekeskus on perheiden, perhettä suunnittelevien, nuorten sekä ammattilaisten verkkopalvelu, joka kokoaa yhteen luotettavan tiedon, tuen ja palvelut.
Sähköisen perhekeskuksen käyttöönottoa ja kehittämistä toteutetaan Pohjois-Savon hyvinvointialueella osana EU:n rahoittamaa Kestävää hyvinvointia Pohjois-Savoon hanketta (RRP).
Pohjois-Savon hyvinvointialueeseen kuuluu 19 kuntaa. Hyvinvointialueella työskentelee 12 800 ammattilaista ja alueella on noin 249 000 asukasta. Alle 18-vuotiaita Pohjois-Savossa asuu noin 42 000. Lasten määrän on ennustettu putoavan muuttoliikkeen ja syntyvyyden laskun vuoksi. Vuonna 2035 Pohjois-Savossa on arviolta 5000 alle 18-vuotiasta lasta vähemmän kuin tällä hetkellä.
Pohjois-Savossa on kehitetty perhekeskustoimintamallia ja tiedostettu Sähköisen perhekeskuksen tarve LAPE-muutosohjelmassa sekä Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa. Sähköisen perhekeskuksen kansalliseen kehittämiseen on osallistuttu vuodesta 2022 alkaen. Lapsiperheiden ja nuorten tuki- ja palveluverkosto on monitasoinen ja tiedot ovat hajanaisesti saatavilla eri sivustoilla. Sähköinen perhekeskus kokoaa hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien palvelut ja tulee osaksi alueen perhekeskustyötä sekä palvelutuotantoa. Palvelu vahvistaa ongelmien varhaista tunnistamista ja ennaltaehkäisyä sekä vanhemmuutta. Palveluiden ja tiedon helppo saatavuus madaltaa avun hakemisen kynnystä.
Sähköisen perhekeskuksen käyttöönotto on linjassa Pohjois-Savon hyvinvointialueen strategian kanssa (linkki liitteenä), erityisesti ennaltaehkäisevien palveluiden ja digitaalisten palveluiden kehittämisen näkökulmista. Verkkopalvelukokonaisuuden käyttöönotto kytkeytyy myös Pohjois-Savon hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen kehittämisen strategiseen ohjelmaan vuosille 2023-2025 (linkki liitteenä).
Liitteenä linkit Pohjois-Savon hyvinvointialueen strategiaan ja digitaalisten palveluiden kehittämisen strategiseen ohjelmaan.
Lyhyen aikavälin tavoitteet:
Sähköinen perhekeskus
- auttaa ohjautumisessa oikeiden perhekeskuspalveluiden piiriin ja luotettavan tiedon äärelle.
- lisää asukkaiden omatoimisuutta, joka säästää työntekijöiden neuvontaan ja ohjaukseen kuluvaa työaikaa.
Pitkän aikavälin tavoitteet:
Sähköinen perhekeskus
- edistää ennaltaehkäisevien palveluiden käyttöä, mikä vähentää raskaampien palveluiden tarvetta
- mahdollistaa sen, että asukkaat saavat tietoa ja tukea entistä varhaisemmassa vaiheessa, jolloin ongelmat ja haasteet eivät ehdi kärjistyä.
Vanhemmuus vahvistuu (Pohjois-Savon HYTE:n tavoite)
- Kun vanhemmuustaidot vahvistuvat, voidaan olettaa, että se on yksi syy lasten ja nuorten mielenterveyden vahvistumiselle eli on kustannustehokasta, jos yksikin lapsi/nuori säästyy mielenterveyden häiriön takia saadusta sairaalahoidosta tai sijoituksesta.
Kehittämistyön pääasialliset mittarit olivat Omaperheen ja Omahelpperin käyntimäärät (tilastoituneet ja arvioidut todelliset käynnit).
Muita kehittämistyötä tukevia mittareita olivat:
-
Asiakas- ja ammattilaispalautteet
-
Perhekeskuksen ammattilaisille suunnatut kyselyt
-
Luvitettujen ammattilaisten määrä ammattilaisten sähköisessä perhekeskuksessa
-
Pohjoissavolaisten lasten, nuorten ja perheiden palveluiden määrä palvelutietovarannossa (PTV)
-
Perheiden ohjaaminen sähköiseen perhekeskukseen (yhteistyö lapsiperheiden yleisen neuvonnan kanssa)
Valtakunnallisten mittareiden kehittymistä seurattiin osana sähköisen perhekeskuksen käyttöönottoa ja kehittämistä Pohjois-Savon hyvinvointialueella:
-
Vanhempi tarvinnut ammattilaisilta tukea vanhemmuuteen vauvan syntymän jälkeen (Finlapset + LTH)
-
Lastenneuvolan erityisen tuen tarpeen mukaiset käynnit sekä yksilöllisen tarpeen mukaiset terveystarkastukset (Sotkanet)
-
Kasvatus- ja perheneuvoloiden asiakkaat vuoden aikana (Sotkanet)
-
Mielenterveyden häiriöihin sairaalahoitoa saaneet 0-17v (Sotkanet)
-
Kodin ulkopuolelle sijoitetut 0 - 24-vuotiaat (Sotkanet)
Sähköisen perhekeskuksen kohderyhmää ovat perhettä suunnittelevat, lapsiperheet, nuoret ja perhekeskustyön ammattilaiset.
- Asukkaiden on ollut mahdollista antaa palautetta Omaperheestä ja Omahelpperistä verkkopalveluista löytyvällä palautelomakkeella. DigiFinland on palautteen rinnalla toteuttanut myös käyttäjäkokemuskyselyitä. Kansallisella tasolla palautteisiin ja kyselyihin on saatu vain vähän vastauksia.
- Pohjois-Savon alueella toteutettiin hankkeen aikana YAMK-opinnäytetyö, jossa selvitettiin asiakkaiden kokemuksia Omaperheen markkinointiviestinnästä Pohjois-Savossa. Opinnäytetyö liitteenä.
- Kehittämistyön aikana toteutettiin kaksi ammattilaiskyselyä Omaperheen ja Omahelpperin käyttöön liittyen v. 2024 ja 2025. Tulokset liitteenä.
Sähköisen perhekeskuksen käyttöönoton ja kehittämisen aikana projektikoordinaattorit verkostoituivat erityisesti Etelä-Savon hyvinvointialueen sähköisen perhekeskuksen koordinaattorin kanssa. Yhteityötä tehtiin myös muiden sähköisen perhekeskuksen käyttöönottaneiden hyvinvointialueiden kanssa tapaamisten merkeissä sekä ja tiedon vaihtamisen näkökulmasta.