Sähköisen ajanvarauksen laajentaminen (RRP, P4, I4)
Sähköisen ajanvarauksen laajentaminen Päijät-Soten sovelluksessa mahdollistaa nopeamman hoitoon pääsyn, laajemmat palveluvalinnat ja sujuvamman asioinnin digitaalisesti.
Toimintamallin nimi
Sähköisen ajanvarauksen laajentaminen Päijät-Soten sovelluksessa mahdollistaa nopeamman hoitoon pääsyn, laajemmat palveluvalinnat ja sujuvamman asioinnin digitaalisesti.
Sähköinen ajanvaraus Päijät-Sote-sovelluksessa
- Asiakas pystyy varaamaan ajan itselleen ja rajoitetusti puolesta asioitavalle henkilölle.
- Hyvinvointialueen ajanvarauspalvelut näkyvät kaikille sovelluksen käyttäjille, mutta mahdollisuus ajanvaraukseen rajautuu asiakkaan kotikunnan mukaiseen toimipisterajaukseen, palvelukohtaisesti.
Sähköisellä ajanvarauksella mahdollistetaan asiakkaalle helppo tapa varata aika vastaanotoille, jotka eivät vaadi hoidontarpeen arviointia. Tällaisia ovat esimerkiksi ompeleen poisto ja jäykkäkouristustehoste-rokotus. Asiakkaan mahdollisuus varata aika itse mahdollistaa myös ammattilaisen työpanoksen käyttämisen tehtäviin, joissa tarvitaan ammattilaisen arvio tai vastaanottoihin.
THL:n arviointiraportin (syksy 2023) mukaan Päijät-Hämeen hyvinvointialueen toiminnan käynnistyessä alueen väestön sairastavuus ja palvelutarve oli keskimääräistä suurempaa.
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän talouden muutos- ja tasapainottamisohjelman 2019–2020, Covid-19-pandemian sekä kasvaneiden henkilöstöhaasteiden vaikutuksesta hoito- ja palveluvelka sekä tekninen korjausvelka olivat lisääntyneet hyvinvointialueella ja useiden palvelujen saatavuudessa on ollut haasteita. Hoidon jatkuvuus on heikentynyt hyvinvointialueella vuodesta 2020 lähtien. Laskun syinä ovat muun muassa Covid-19-pandemian aiheuttama töiden uudelleenorganisointi sekä panostaminen hoidon saatavuuteen. Hoitoon pääsyn parantuminen on tapahtunut osittain hoidon jatkuvuuden kustannuksella.
RRP 4 -hankkeessa otetaan käyttöön hoidon jatkuvuusmalli, jossa jokaiselle asukkaalle nimetään omatiimi ja edelleen omalääkäri-omahoitaja-työpari aloittaen pitkäaikaissairauksia sairastavista asukkaista. Perusterveydenhuollon toimintaa vahvistetaan myös työnkuvia päivittämällä mahdollistaen sekä lääkärin ja potilaan että potilaan ja hoitajan välisten hoitosuhteiden jatkuvuus. hankkeessa kehitettävät tietotekniset ja käytännön ratkaisut tukevat hoidon tarpeen arviota ja hoidon jatkuvuutta.
Sähköisillä ajanvarauksilla saadaan ohjattua ammattilaisresurssia hoidon tarpeen arviointia vaativiin ensikontakteihin sekä vastaanottotyöhön.
Kohderyhmää ovat kaikki alueen asukkaat, joilla on tarvetta varata aikoja suunniteltuihin terveyden ja sairaanhoidon vastaanottoihin ja toimenpiteisiin.
Nykytila
- Käytössä toinen sähköinen alusta, jonka käytöstä ollaan luopumassa
- Hyödynnetään käytössä olevat asiakasohjaustekstit aikaisemmin käytössä olleista ajanvarauksista sekä taustat potilastietojärjestelmästä
- Tarkastellaan nykyisten palveluiden käyttö ja uusien tarve
- Erilaisia palveluita varattavissa palveluntuottajakohtaisesti
Palveluiden yhtenäistäminen ja toimintamalli
- Alueella kolme palvelutuottajaa, joista kaksi käyttää samaa digiasiointialustaa.
- Kaikille samat palvelut sähköiseen ajanvaraukseen
- Palveluiden yhtenäinen asiakasohjaus kaikille
- Potilastietojärjestelmässä yhtenevät vastaanottolajikäytänteet kaikissa sote-keskuksissa
Juurruttaminen
- Palvelun käytön seuranta
- Ajanvarauskirjojen ylläpito ja huolehtiminen vapaista ajoista
- Jatkokehittäminen esim. uudet palvelut ja asiakasohjaustekstien päivittäminen
Uudet sähköisen ajanvarauksen palvelut ovat olleet käytössä reilun kuukauden, joten arviointia sen vaikutuksesta toimintaan/ammattilaisresurssiin ei vielä ole käytössä. Sähköistä ajanvarausta on kuitenkin tarkoitus laajentaa ja uusia käyttömahdollisuuksia pohditaan aktiivisesti.
Kansikuva
