Puheentunnistuksen pilotointi Etelä-Karjalan hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)
Puheentunnistuksen pilotointi Etelä-Karjalan hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)
Etelä-Karjalan hyvinvointialueella pilotointiin edusta- ja taustapuheentunnistusta reilun vuoden ajan kestäneessä pilottiprojektissa 8/2023-12/2024.
Pilotin taustatavoitteena oli lisätä digiosaamista ja olemassa olevien digityövälineiden entistä parempaa hyödyntämistä sekä tunnistaa myös uudenlaisten digiratkaisujen tarpeita. Tavoitteena oli ottaa puheentunnistusteknologiaa käyttöön laaja-alaisesti EKHVA:lla siten, että kirjaamisprosessi tehostuu.
Kirjaamisen prosessi oli todettu aikaa vieväksi ja ammattilaisilta oli tullut toiveita hyödyntää puheentunnistusratkaisuja arjessaan. Työtä tehdään paljon asiakkaiden kotiin, jolloin asiakirjoille tallennettavat tekstit olisi kätevää saada puheentunnistuksella talteen tietosuojariskejä sisältävien manuaalisten vihkojen ja muiden välineiden sijaan. EKHVA käyttää paljon keikkatyövoimaa ja terveydenhuollon puolella sihteerisanelun prosessiin sisältyy haasteita, jos tekstit sanellut ammattilainen, useimmiten lääkäri, ei työskentele enää EKHVA:lla siinä vaiheessa kun teksti siirtyisi sihteeriltä takaisin hyväksyttäväksi. Tämä vaikeuttaa tiedon hyödyntämistä seuraavissa prosessin vaiheissa sekä häiriökysyntää, kun kansalaisen tiedot eivät näy Omakannassa.
- Projektiin oli kiinnitetty yksi 100% Ekhva:n asiantuntijaresurssi sekä ostopalveluna 2M-IT:ltä 20% projektipäällikkötyöpanos.
- Projektilla oli aktiivisesti toimiva ja projektia tukeva ohjausryhmä, joka kokoontui syksyn aikana noin parin viikon välein.
- Pilotilla oli tukena myös säännöllisesti kahden viikon välein kokoontuva pilottiprojektitiimi, jossa pilotoinnin seurannan lisäksi pääidea alunperin oli edesauttaa professiojohtajistoa pilotoinnin edistämisen tehtävässä. Tämä ei toteutunut aivan odotetusti johdon palavereihin osallistumisen jäädessä niukaksi johdon muiden työkiireiden vuoksi.
- Projektilla oli kaksi alatyöryhmää, joista arviointimallin työryhmä kokoontui syksyn aikana kahdeksan kertaa, suunnitteli pilotin arviointimallin ja toteutti arviointia. Toinen työryhmä oli suunniteltu sanelunpurun/työnkulkujen tarkastelun fokuksella. Ryhmän ydintyöpari tuotti työnkulkukuvauksen ja demovideon Directin käytöstä Terveys Lifecaressa. Pilottiprojektin näkökulmasta valmiutta aihealueen yhteiseen käsittelyyn ei ennättänyt löytyä.
Tässä pilottiprojektissa asiakkaiden roolissa olivat Ekhvan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset. He osallistuivat pilottiin puheentunnistuksen käyttäjinä ja arviointitiedon tuottajina. Arviointi tapahtui käyttäjäkyselyiden avulla. Pilotin ajan käyttäjillä oli mahdollisuus saada projektin asiantuntijoilta apua ja tukea sekä antaa palautetta myös teams-kanavan kautta.