Osaamisen kartoitus - tasapuolista osaamista kotihoidon henkilökunnalle
Osaamisen kartoitus - tasapuolista osaamista kotihoidon henkilökunnalle
Työyhteisön osaamista kartoitetaan osaamisenkartoituslomakkeella, jonka perusteella pystytään kohdentamaan ohjausta ja koulutusta sitä tarvitseville.
Toimintamallin nimi
Työyhteisön osaamista kartoitetaan osaamisenkartoituslomakkeella, jonka perusteella pystytään kohdentamaan ohjausta ja koulutusta sitä tarvitseville.
Työyksikössä vaadittava perusosaaminen jaotellaan lomakkeelle kuuden eri kategorian alle (Apotti osaaminen, Rover osaaminen, muut ohjelmat, hoitotoimet, Akuuttitilanteet ja Muut). Lomakkeen avulla työntekijä arvioi omaa osaamistaan neljällä eri luokalla: En osaa / tarvitsen ohjausta; Osaan vähän / olen epävarma; Osaan, mutta en pysty ohjaamaan muita; Osaan hyvin ja pystyn ohjaamaan muita. Lomakkeen avulla pystytään kohdentamaan tarkasti työntekijän koulutus- ja perehdytystarve.
Kotihoito toimintaympäristönä poikkeaa monista muista alan työpaikoista, koska työ on liikkuvaa ja työtä tehdään asiakkaan kotona. Työ on hyvin itsenäistä. Osaamisen kehittämisessä työntekijällä itsellään on suuri rooli. Itsenäisen työn vuoksi kollegoiden työtä seuraamalla ei pysty saamaan lisäoppia samalla tavalla kuin sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköissä yleensä.
Kohderyhmänä on koko työyhteisö, mutta varsinkin uudemmat työntekijät hyötyvät lomakkeen käyttämisestä . Lomaketta on testattu työyksikön kaikilla työntekijöillä ja heiltä tulleiden palautteiden perusteella lomaketta on muokattu.
Toimintamallin käyttöönotto vaatii suunnitelmallisuutta ja resurssointia. Koko työyhteisö täyttää lomakkeen 1-2 vuodessa ja lisäksi esihenkilö ohjaa täyttämään lomakkeen tavoitekeskusteluissa tarpeiden mukaan.
Toimintamallin käyttöönotto on tuonut esiin kohdennettuja yksilöllisiä koulutus- ja perehdytystarpeita. Lomakkeen avulla on nähty myös niitä osaamistarpeita, joiden perusteella on voitu suunnitella koko työyksikköä koskevia ohjaustuokioita.
Kansikuva