Omaolo-Apotti-potilasdatansiirtointegraatio, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1B)

Omaolo-Apotti-potilasdatansiirtointegraatio, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1B)

Potilasdatansiirtointegraatio mahdollistaa heräte- ja kertomustiedon siirtymisen Omaolosta Apottiin rajapinnan avulla. Tavoitteena on sujuvoittaa ammattilaisen työtä.

Toimintamallin nimi
Omaolo-Apotti-potilasdatansiirtointegraatio, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1B)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Potilasdatansiirtointegraatio mahdollistaa heräte- ja kertomustiedon siirtymisen Omaolosta Apottiin rajapinnan avulla. Tavoitteena on sujuvoittaa ammattilaisen työtä.

Toteutuspaikka
Helsingin kaupunki, Digitaalisen terveysaseman kehitysyksikkö yhteistyössä integraation käyttöönottavien yksiköiden kanssa.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tekijä

Liisa Lylynen

Luotu

Luotu

23.10.2024

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

3.12.2025
Ratkaisun perusidea

Potilasdatansiirtointegraation avulla mahdollistetaan heräte- ja kertomustiedon siirtyminen Omaolosta Apottiin. 

Toimintamallissa asiakas täyttää Omaolo.fi-palvelussa oirearvion tai terveystarkastuksen ja saa vastaustensa perusteella kansallisen toimintasuosituksen. Mikäli Omaolo lääkinnällisenä laitteena ohjaa asiakkaan terveydenhuollon ammattilaisen arvioon, avautuu asiakkaalle tunnistautumisen yhteydessä yhteydenoton mahdollisuus terveydenhuollon ammattilaiselle. Lähetettyään vastauksensa ammattilaisen työjonolle asiakas voi tarvittaessa viestitellä Omaolossa ammattilaisen kanssa. 

Ammattilainen työskentelee Apotissa ja saa sinne herätteen Omaolon työjonolle tulleesta uudesta asioinnista (=asiakkaan yhteydenotosta), asiointiin liittyvästä asiakkaan viestistä tai asioinnin siirrosta yksiköstä/ammattilaiselta toiselle. Ammattilainen pääsee siirtymään Apotin herätteeltä Omaoloon tarkastelemaan asiakkaan asiointia, joka sisältää mm. asiakkaan kaikki vastaukset ja mahdolliset asiakkaalta saadut viestit. Ensivaiheen toteutuksessa herätteelle siirtyy Omaolon oirearvioita koskevista asioinneista myös ammattilaisen tiivistelmä, jonka ammattilainen voi kopioida Apotin potilaskertomukseen tehtävään pakolliseen potilaskirjaukseen. Liitteenä olevassa luonnoksessa on tarkemmin kuvattu Omaolon oirearvioiden työnkulkua potilasdatansiirtointegraation kanssa.

Toimintaympäristö

Omaolo-Apotti-potilasdatansiirtointegraatiolla mahdollistetaan heräte- ja kertomustiedon siirtyminen rajapinnan kautta. Sen avulla sujuvoitetaan terveydenhuollon ammattilaisen työtä. Kestävän kasvun hankkeen pilarin 4 tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta ja lisätä kustannusvaikuttavuutta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmää ovat Omaolon yhteydenotoista työssään vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset Helsingissä. Ensivaiheessa integraatio otetaan käyttöön niissä Helsingin Sotepen yksiköissä, joihin Omaolon oirearviot ja terveystarkastukset ohjautuvat. Näitä ovat terveysasemat, fysioterapia, etäpalvelut (päivystysapu) sekä suun terveydenhuolto. Jatkokehityksenä tarkoituksena on laajentaa integraation käyttöä myös muihin Omaolon palveluihin, kuten hyvinvointitarkastukseen ja määräaikaistarkastuksiin, jolloin kohderyhmä laajenee niistä vastaaviin terveydenhuollon ammattilaisiin eri yksiköissä.

Integraatiotarpeiden kartoitusvaiheessa on tehty ammattilaishaastatteluja. Kehitystyöhön (mm. integraation toiminnallisen määrittelyn läpikäynti ja integraation testaus) on osallistettu ammattilaisia integraation käyttöönottavista yksiköistä. Kehitystyön edetessä ennen integraation käyttöönottoa sekä käyttöönoton jälkeen ammattilaisille on tehty kysely Omaolon ja Apotin yhteiskäytön sujuvuudesta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Omaolon käyttö vaatii pääkäyttäjän, joka huolehtii esimerkiksi integraation vaatimien ohjausten rakentamisesta Omaolon toimintasuosituksien yhteyteen sekä ammattilaisten luvittamisesta ja perehdyttämisestä. Omaolon käyttö on maksullista hyvinvointialueelle, maksu perustuu väestömäärään. Integraatiotyöt ovat erillisesti laskutettavaa palvelua ja kustannuksia syntyy mm. DigiFinlandin ja potilastietojärjestelmätoimittajan (Apotti) työstä. 

Käyttöönoton suunnitteluun osallistetaan integraation käyttööottavien yksiköiden johtoa. Pääkäyttäjät tarjoavat integraation käyttöönottaville yksiköille perehdytystä sekä tukea myös käyttöönoton jälkeen.

Omaolon palvelun kehittämisestä vastaa DigiFinland Oy ja kehitystyötä tehdään yhteistyössä Kustannus Oy Duodecimin sekä kaikkien palvelun käyttöönottaneiden hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUSin kanssa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Omaolo-Apotti-potilasdatansiirtointegraation ensivaiheen käyttöönotto toteutettiin lokakuussa 2025 kahdella terveysasemalla, ja sen hyödyt ovat jo todettavissa eli integraation koetaan helpottavan Omaolon yhteydenottojen havaitsemista ja käsittelyä. Integraation laajempi käyttöönotto muille terveysasemille ja muihin yksiköihin odottaa vielä lisäkehitystyötä, joka näillä näkymin valmistuu tammi-helmikuussa 2026.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Omaolon käyttäminen vaatii sopimuksen DigiFinlandin kanssa. Jos tämä sopimus on olemassa, on potilasdatansiirtointegraatio mahdollista tilata DigiFinlandilta. Tilauksen jälkeen integraation käyttöönotto vaatii vielä kehitystyötä sekä DigiFinlandin että potilastietojärjestelmän toimittajan puolelta. Koska tätä integraatiota ei ole vielä toteutettu muihin potilastietojärjestelmiin, työtä on luonnollisesti enemmän mikäli kyseessä on jokin muu potilastietojärjestelmä kuin Apotti. Integraatiotyöt ovat erillisesti laskutettavaa palvelua.

Omaolon käyttö vaatii pääkäyttäjän, joka huolehtii esimerkiksi työjonojen rakentamisesta sekä ammattilaisten luvittamisesta ja perehdyttämisestä. Terveydenhuollon ammattilaiselle Omaolon käyttö on helppoa ja nopeasti opittavissa, myös integraation kanssa.

Kansikuva
Omaolo, RRP, Helsingin kaupunki

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä