Omalääkärimalli, Päijät-Häme (RRP4, P4, I1)

Omalääkärimallissa tavoitteena on parantaa hoidon jatkuvuutta nimeämällä asiakkaille omahoitaja ja omalääkäri, jotka ensisijaisesti hoitavat asiakkaan kiireettömät hoidon tarpeet. Terveys- ja hoitosuunnitelmat ovat keskeisessä roolissa.

Toimintamallin nimi
Omalääkärimalli, Päijät-Häme (RRP4, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Omalääkärimallissa tavoitteena on parantaa hoidon jatkuvuutta nimeämällä asiakkaille omahoitaja ja omalääkäri, jotka ensisijaisesti hoitavat asiakkaan kiireettömät hoidon tarpeet. Terveys- ja hoitosuunnitelmat ovat keskeisessä roolissa.

Toteutuspaikka
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen oman tuotannon sote-keskukset (Asikkala, Heinola, Hollola, Orimattila ja Padasjoki)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
EU-logo

Tekijä

Tekijä

Emmi Jussila

Luotu

Luotu

16.1.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

18.12.2025
Ratkaisun perusidea

Omalääkärimallissa potilaita lisätään malliin massa-ajoin eri kriteerien perusteella tai manuaalisesti ammattilaisen lisäämänä. Omalääkärimallin potilasryhmä muodostuu tällä hetkellä paljon palveluita käyttävistä asiakkaista, monipalveluprosessin asiakkaista, valtimotautipotilaista, diabeetikoista sekä manuaalisesti lisätyistä asiakkaista.

Alueellisen hoidon jatkuvuuden kehitys perusterveyden huollossa on ollut lasku suuntainen vuosia ja uudenlaisella toimintamallilla halutaan pysäyttää tämä kehitys. Omalääkärimallin potilaille nimetään yhteydenotto kerrallaan omalääkäri sekä omahoitaja. Lisäksi kaikille omalääkärimallin potilaille tehdään terveys- ja hoitosuunnitelma, joka tukee jatkossa asiakkaan hoitoon sitoutumista sekä ohjaa ammattilaisia asiakkaan hoidon toteuttamisessa ja seurannassa. Potilastietojärjestelmä mahdollistaa muodostuneen väestön siirtämisen kerralla toiselle ammattilaiselle työtehtävien muuttuessa/vaihtuessa/päättyessä.

Omalääkärimallissa asiakkaan kiireettömät hoidon tarpeet ohjataan ensisijaisesti nimetylle omalääkärille tai omahoitajalle hoidettavaksi. Kiireellisissä hoidon tarpeissa asiakkaat ohjataan edelleen, joko sote-keskuksen omalle kiirevastaanotolle tai alueelliseen yhteispäivystykseen. Kiireellisessä tai päivystyksellisessä hoidon tarpeessa hoidon jatkuvuutta ei voida vielä tässä vaiheessa toteuttaa.


Toimintamallin juurruttamista toteutetaan juurruttamisen neljän V:n mallin avulla (viestintä, variointi, valtavirtaista ja vakiinnuta)

Toimintaympäristö

Hoidon jatkuvuuden hyödyistä on olemassa runsaasti näyttöä. Erityisesti pitkäaikaissairaiden kohdalla hoidon jatkuvuus ja jatkuva potilas-lääkärisuhde parantavat hoidon laatua ja sairauksien hoitotasapainoa sekä lisäävät edelleen potilasturvallisuutta ja -tyytyväisyyttä.

Sosiaali- ja terveysministeriö koordinoi Euroopan unionin rahoittamaa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.  Kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti. Valtionavustuksia on myönnetty vuosille 2022-2025.  Suomen kestävän kasvun ohjelman pilari 4 tavoitellaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden parantumista ja kustannusvaikuttavuuden tehostamista. STM vastaa ohjelman pilari 4 toteutumisesta.

Hoidon jatkuvuuden parantumisella voidaan vaikuttaa seuraaviin asioihin

  • Kokonaiskustannuksien pienentymiseen terveydenhuollossa
  • Päivystyskäynti määrien ja ennaltaehkäistävissä olevien sairaalajaksojen vähentymiseen
  • Kuolleisuuden pienentymiseen.
  • Perussairauksien hoitotasapainon parantumiseen
  • Komplikaatioiden ja liitännäissairauksien, kuten aivoverenvuotojen, infarktien ja sepelvaltimotaudin riskin pienentymiseen
  • Potilasturvallisuuden parantumiseen.
  • Asiakas- ja potilastyytyväisyyden  lisääntymiseen. Turvallisuuden tunne ja luottamus hoitavaa lääkäriä kohtaan paranee. 

Tulevaisuuden sote-keskus hankkeen 2020-2023 aikana edistettiin palveluiden yhdenvertaista saatavuutta, oikea-aikaisuutta ja jatkuvuutta. Tulevaisuuden sote-keskus hankkeen aikana kehitetty moniammatillinen tiimimalli toimii pohjana RRP4:ssä kehitetylle omalääkäri toimintamallille. Tässäkin tarkoituksena on, että asiakas pääsee tutun ammattilaisen hoidettavaksi. Moniammatillinen tiimi tarjoaa tarvittaessa lisätukea ja osaamista asiakaslähtöisesti. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Potilasryhmä 1: Päijät-Hämeessä omalääkärimallia ei lähdetty toteuttamaan jakamalla koko oman tuotannon sote-keskuksien väestöä omahoitajille ja omalääkäreille. Hankkeen alussa kartoitettiin vaikuttavimmat potilasryhmät, jotka hyötyisivät eniten hoidon jatkuvuuden parantumisesta. Ensimmäiseksi omalääkärimallin potilasryhmäksi valittiin paljon palveluita käyttävät asiakkaat eli asiakkaat, jotka ovat käyneet viimeisen vuoden aikana yli 8 kertaa lääkärin kiire- tai kiireettömällä vastaanotolla. 

Potilasryhmä 2: Seuraava potilasryhmä nousi lääkäreiden toiveesta. Toisena potilasryhmänä omalääkärimalliin otettiin mukaan henkilöt, joilla on jokin vähintään yksi seuraavista pitkäaikaissairauksista: diabetes, iskeeminen sydänsairaus, aivoinfarkti tai ateroskleroosi. Potilastietojärjestelmästä haettiin mukaan ne henkilöt, joiden tiedoista löytyi vähintään yksi seuraavista diagnoosikoodeista tai niiden alaluokista: E10-E14.9, I20-I25, I63 ja I70. 

Potilasryhmä 3: Hoitajien toiveesta kolmantena potilasryhmänä lähdettiin kartoittamaan takaisinsoittojärjestelmään paljon soittavia asiakkaita. Paljon soittavalla asiakkaalla tarkoitetaan tässä yhteydessä 5 tai useammin kuukauden aikana soittaneita asiakkaita.

Potilasryhmä 4: Mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden osalta pohdittiin potilasryhmiä, jotka hyötyvät hoidon jatkuvuudesta eniten. Mielenterveys- ja päihdeasiakkaista kohderyhmäksi on suunnitteluvaiheessa pohdittu muun muassa asiakkaita, joilla diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö tai pitkäaikainen psykoottinen sairaus. 

Potilasryhmä 5: Tämän lisäksi hoitajat ja lääkärit voivat lisätä asiakkaan manuaalisesti omalääkärimallin potilaaksi, jos ammattilainen havaitsee, että asiakas tästä hyötyy syystä tai toisesta.

Potilasryhmä 6: Vuoden 2025 loppuun tultaessa tehtiin päätös potilasryhmän laajentamisesta vielä kertaalleen. Kehittämistiimiltä sekä ylilääkäreiltä nousseiden potilas- ja diagnoosiryhmien ehdotuksien pohjalta kartoitettiin potilaat, joilta löytyi vähintään yksi seuraavista pysyväisdiagnooseista: COPD, astma, eteisvärinä, reuma, verenpainetauti, opioidien käytöstä aiheutuva riippuvuusoireyhtymä, liitännäisoire tai käyttäytymisen häiriö, laihuushäiriö, tietyt imukudoksen, verta muodostavien kudosten ja lähisukuisten kudosten pahanlaatuiset kasvaimet sekä haavat. Tunnistamisessa käytetyt diagnoosiryhmät: J44, J45, I48-I48.9, M45, M05.9-M06.8, I10-I15.9, F11.20-F11.9, F50.0-F50.1, C81-96, L89, L97 ja L 98.4. Edellä mainituista diagnoosiryhmistä tehtiin alaluokkien osalta rajausta. 

Potilasryhmien tunnistaminen ja omalääkärimalliin liittäminen on ollut avainasemassa hoidon jatkuvuuden käytännön toteuttamisen näkökulmasta. Tunnistamisen myötä potilaat yhteydenotto pystytään paremmin ohjaamaan tarveperusteisesti oikealle, omalle, vastuutyöntekijälle. Potilaiden kontaktien kohdentuessa omalle vastuutyöntekijälle pystytään parantamaan luottamusta perusterveydenhuollon kykyyn reagoida potilaan muuttuviin tarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa. 

Asiakasymmärryksen lisääminen; omalääkärimallin pop up -pisteet apuna

Uudenlaisen omalääkärimallin kehittämiseksi oli tärkeä kuulla myös perusterveydenhuollon palveluita käyttävien mielipiteitä aiheesta. Oman tuotannon sote-keskuksissa asioiville useilla on jo aikaisempaa kokemusta  omalääkäristä , kuten väestövastuumallista tai perhelääkärimallista. 

Asiakasymmärrystä haluttiin parantaa järjestämällä tilaisuus, joka mahdollistaa dialogin organisaation kehittämistyön ja perusterveydenhuollon palveluita käyttävien välillä. Tähän pohdittiin monenlaisia ratkaisuja, joista päädyttiin järjestämään omalääkärimallin pop up- pisteet oman tuotannon sote-keskuksiin ennalta sovittuna ajankohtana. Ensimmäisenä tapahtumapäivänä pisteet toteutettiin Asikkalan ja Heinolan sote-keskuksissa, ja toisena päivänä Hollolan ja Orimattilan sote-keskuksissa. Padasjoella pop up -pistettä ei järjestetty, mutta palautetta kerättiin normaalin toiminnan yhteydessä.

Tapahtumista tiedotettiin hyvinvointialueen sosiaalisen median kanavissa noin viikkoa ennen ensimmäistä tilaisuutta. Julkaisu oli viikon luetuin ja jaetuin hyvinvointialueen sisällöistä. Pisteet suunniteltiin yhteistyössä sote-keskusten esihenkilöiden kanssa, ja ne sijoitettiin keskeisille paikoille, jotta mahdollisimman moni potilas huomaisi pisteen ja rohkaistuisi keskustelemaan. Kehittämistiimi ja hanketyöntekijä vastasivat toteutuksesta, jotta sote-keskusten henkilöstöä ei tarvinnut irrottaa tapahtumaan. Palautetta kerättiin hyvinvointialueella käytössä olevan asiakaspalautejärjestelmä Roidu:n avulla anonyymisti tabletilla.

Kerätyn palautteen perusteella omalääkärimalli koettiin erittäin hyödylliseksi, erityisesti iäkkäiden, monisairaiden ja työttömien näkökulmasta. Potilaat korostivat hoidon jatkuvuuden ja tutun ammattilaisen merkitystä: kun sama ammattilainen tuntee potilaan tilanteen, hoito on kokonaisvaltaisempaa eikä asioita tarvitse selittää aina alusta. Terveys- ja hoitosuunnitelmien laajempi käyttö nähtiin hyvänä keinona edistää potilaan kokonaisterveyttä.

Nykyinen tiimimalli koettiin toimivaksi, kun riittävä osa tiimistä tuntee potilaan tilanteen, ja omahoitajuuden korostaminen nähtiin tukevan tätä. Kritiikki kohdistui erityisesti hoitohenkilökunnan ja lääkärien vaihtuvuuteen, mikä aiheuttaa hoidon pirstaleisuutta ja asiakkaiden turhautumista. Lisäksi digipalvelujen ei koettu palvelevan kaikkia ikäryhmiä, ja selkeitä yhteydenottokanavia toivottiin myös jatkossa. Kaikki kehittämisideoita antaneet suosittelisivat omalääkärimallia läheisilleen ja toivoivat sen laajempaa käyttöönottoa. Palvelun laadun parantuminen, tutun ammattilaisen merkitys ja hoidon jatkuvuuden vahvistuminen nähtiin mallin suurimmiksi eduiksi.

Saaduista palautteista voitiin tehdä seuraavat johtopäätökset: 

  • Omalääkärimalli parantaa palvelun laatua, hoidon jatkuvuutta ja potilastyytyväisyyttä.
  • Mallin laajentaminen ja selkeiden yhteydenottokanavien varmistaminen ovat keskeisiä kehittämiskohteita.
  • Henkilöstön pysyvyyden parantaminen ja digipalvelujen saavutettavuuden kehittäminen tukevat mallin onnistunutta käyttöönottoa.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Viestintä: Omalääkärimallin juurruttamisen keskiössä on ollut riittävä ja laadukas viestintä niin henkilöstölle, esihenkilöille kuin organisaation johdolle. Viestintään panostettiin erityisen paljon Q3-4 aikana.

Osallistaminen: Oman tuotannon sote-keskuksista koottiin kehittämistiimi, joka muodostui yhteensä 8 hoitajasta ja lääkäristä. Kehittämistiimin toiminta alkoi 2/2025. Kevään -25 aikana kehittämistiimi ja hanketyöntekijät kokoontuivat etänä viikoittain suunnittelemaan ja kehittämään alueellemme omalääkärimallia. Heinä-elokuun aikana pidettiin taukoa etätapaamisista lomien vuoksi. Elokuun lopulla kehittämistiimin palaverit jatkuivat joka toinen viikko, joka vapautti aikaa kehittämiseen omassa sote-keskuksessa. Syyskuussa kehittämistiimille, esihenkilöille ja organisaation johdolle järjestettiin työpaja, jossa suunniteltiin potilasryhmän laajentamista ja juurruttamista. Marraskuun aikana järjestettiin vielä toinen työpaja kehittämistiimille, jossa syvennyttiin juurruttamiseen, raportointiin ja saavutettuihin asioihin kuluneen vuoden aikana. 

  • Toimintamalli on kehitetty yhdessä henkilöstön, esihenkilöiden ja organisaation johdon kanssa
  • Juurruttamisen työpajoja järjestetty henkilöstölle ja esihenkilöille. Mukana myös organisaation johtoa
  • Toimintamallien juurruttamiseksi työpajojen tuotoksista tehty selkeä suunnitelma tuleville vuosille, joilla saatu vastauksia alla oleviin kysymyksiin
    • Miten ja milloin omalääkärimallin potilasryhmää laajennetaan?
    • Halutaanko omalääkärimallin kattavan koko väestöä tulevina vuosina?
    • Mitä mittareita/raportteja on saatavilla henkilöstölle ja esihenkilöille vuoden -25 jälkeen?
    • Kuka mittareita/raportteja seuraa?
    • Nimetäänkö hyvinvointialueelta omalääkärimallista vastaava henkilö?

Liikkuva sote-keskus: Liikkuvan sote-keskuksen päätavoitteena on, että henkilöstölle vapautuu aikaa kehittämiseen ilman, että se näkyy muulle henkilöstölle resurssin vähentymisenä tai potilaille esimerkiksi vastaanottoaikojan vähentymisenä tai takaisinsoittoaikojen pidentymisenä. Liikkuvan sote-keskuksen resurssiin rekrytoitiin yhteensä 4 sairaanhoitajaa ja 1 lääkäri. Resurssia hyödynnetään Päijät-Hämeen hyvinvointialueen oman tuotannon sote-keskuksissa eli Asikkalan, Heinolan, Hollolan, Padasjoen ja Orimattilan sote-keskuksissa. Toiminnan alkaessa liikkuvan sote-keskuksen henkilöstölle nimetään oma sote-keskus, josta aloittaa perehtymisen. Vähitellen toiminnan käynnistymisen jälkeen liikkuvan sote-keskuksen jäsenet perehdytetään nimettyyn sote-keskus pariin, jolloin työnkuva muuttuu hieman liikkuvammaksi ja henkilökuntaa pystytään vapauttamaan kehittämistyöhön ketterämmin. Työnkuvassa huomioidaan työntekijän aiempi työkokemus ja vahvuudet.

Liikkuvan lääkärin ja hänen esihenkilönsä  kanssa oli sovittu, että työskentely onnistuu hybridinä.

Toimintamallin juurruttamiseksi keskeisiksi asioiksi on noussut:

  • Onnistunut ja tehokas perehtyminen
  • Toimintamallin ketterä kehittäminen vuoden 2025 aikana
  • Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi (EVA) tehty kevään 2025 aikana toimintamallista, jota voidaan hyödyntää kesän jälkeen budjettia laatiessa. EVA:ssa luotiin kolme skenaariota, joiden perusteella arvioitiin hyötyjä ja haasteita mm. taloudellisesta, ammattilaisten sekä asiakkaiden näkökulmasta. Alla kuvattu skenaariot:
    • Palkataan 2 sairaanhoitajaa oman tuotannon sote-keskuksien varahenkilöstöön
    • Perehdytetään jo työsuhteessa olevia sairaanhoitajia työskentelemään muissa oman tuotannon sote-keskuksissa
    • Ei tehdä muutoksia
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Muutoksen mittaaminen -osiossa kuvattu muutosta mittarien näkökulmasta.

Kehittämistyön keskeisimpinä tuloksina ovat hoidon jatkuvuuden parantuminen lääkäreillä UPC-ja  COC-mittarilla mitattuna, 7 vuorokauden hoitoon pääsyn toteutuminen 86 prosenttisesti, sekä korkealla tasolla pysynyt NPS arvo (kuva2). Hoidon jatkuvuuden vaikuttavuuden arviointi jäi sen sijaan vähäiseksi hankekauden aikana. Tästä esimerkkinä LDL- tai HbA1C laboratoriotutkimus tulosten muutos. Lyhyestä hankekaudesta huolimatta omalääkärimallille asetetuista tavoitteista saavutettiin 75 % niille asetettujen mittarien näkökulmasta ja suunta jäljellä olevien tavoitteiden osalta on oikea; ne tullaan saavuttamaan nykytrendin mukaan vuoden 2026 aikana. Liikkuva sote-keskus toimintamallina ei jää alueemme käyttöön 2026.  Hoidon jatkuvuusmalli 2024-2025, Päijät-Hämeen hyvinvointialue[video] saatavilla: https://www.youtube.com/watch?v=7UUG1ZdlSxY

Keväällä 2025 otettiin käyttöön uudenlainen kanava antaa ja kerätä asiakaspalautetta Roidu-asiakaspalautejärjestelmän muodossa. Hyvinvointialueen omien verkkosivujen kautta kerättävän palautteen lisäksi potilaille  mahdollistettiin palautteen antaminen tekstiviestipohjaisesti. Potilaille lähetetään yksisuuntainen tekstiviesti kysely perusterveydenhuollon toimipisteessä asioimisen jälkeen. Kysely sisältää yhden kysymyksen: "Kuinka todennäköisesti suosittelisit saamaasi palvelua läheisellesi, jos hänen tilanteensa olisi samankaltainen?". Potilasta ohjataan vastamaan asteikolla 0-10, jossa 10 tarkoittaa "erittäin todennäköisesti". Lisäksi potilaalle mahdollistettiin tekstiviestillä antaa sanallista palautetta numeraalisen lisäksi kysymyksellä: "Mikä vaikutti kokemukseesi eniten? Voit halutessasi antaa vielä avointa palautetta vastaamalla tähän viestiin." 

Asiakaskokemuksen mittaamisen alusta alkaen hyvinvointialueen oman tuotannon sote-keskukset ovat saavuttaneet tavoitetason NPS <30.  Kyseinen järjestelmä mahdollistaa eritellä omalääkärimallin potilas- asiakasryhmän muusta väestöstä. Marraskuun alkuun mennessä NPS on 82 omalääkärimallin potilaiden osalta. Vuoden 2025 loppua kohti mentäessä potilaiden antamassa palautteessa on selvästi aiempaa enemmän korostunut hoidon jatkuvuus. Potilaat ovat olleet mielissään, että heitä kontaktoi kiireettömissä asioissa tutut ammattilaiset. 

Ensimmäisenä omalääkärimallin potilas asiakasryhmään nimettyjen potilaiden kohdalla voidaan nähdä jo nyt muutosta perusterveydenhuollon palvelujen käytössä. Verrattaessa vuoden 2024 ja 2025 tämän potilasryhmän käyntimääriä huomataan 50% lasku (kuva1). Laskuun on vaikuttanut sekä panostaminen tämän potilasryhmän hoidon jatkuvuuteen , että terveys- ja hoitosuunnitelmien laatimiseen. Vaikka osa laskusta mahtuu normaaliin palveluntarpeen vaihteluväliin uskomme osan olevan myös hoidon jatkuvuudella saavutettua. Palaute ammattilaisilta on ollut tätä havaintoa tukevaa.

Lähtötilanteen reilusta 300 omalääkärimallin potilaasta päästin alle vuodessa, kahden laajennuksen avustamina, laajentamaan potilasryhmää yli 18 000 potilaaseen vuoden 2025 loppuun mennessä. Näiden laajennusten myötä mallin kattavuus nousi lähelle 30 prosenttia oman tuotannon sote-keskusten vastuuväestöistä. Vuoden 2026 aikana on tarkoitus jatkaa potilas-ja diagnoosiryhmien jatkokartoittamista omalääkärimallia ajatellen.

 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kokemusten perusteella uuden toimintamallin juurruttaminen vaatii riittävät resurssit, koulutuksen ja jatkuvan tuen ammattilaisille sekä selkeät ohjeet ja toimintamallit. Mallin soveltaminen eri yksiköihin ja toimintaympäristöihin on mahdollista, mutta onnistumisen edellytyksenä on, että ohjeistukset, fraasipohjat ja esimerkit voidaan mukauttaa asiakastyön erityispiirteisiin.

Tärkeimmät nostot toimintamallia sovellettaessa:

  • Älä yritä muuttaa kaikkea kerralla: Tehokkaampaa on edetä vaiheittain ja kokeilla uusia käytäntöjä pienin askelin.
  • Muutosvastarinta ja kuormittuminen: Työmäärän kasvu ja epävarmuus voivat hidastaa käyttöönottoa, ellei tarjolla ole riittävää tukea ja ohjausta.
  • Monimutkaisuus ja vieraat käsitteet: Uusi malli voi tuntua raskaalta ilman selkeitä ohjeita, keskustelua ja yhteisiä käytäntöjä.
  • Yhtenäisten käytäntöjen puute: Jos soveltaminen vaihtelee yksiköittäin rajusti, tiedon vertailtavuus ja hyödyntäminen heikkenevät.
  • Riittämätön tekninen tuki: Jos erilaiset tietojärjestelmät eivät tue mallia, pysyvä juurruttaminen on vaikeaa.
  • Viestinnän ja koulutuksen puute: Ilman jatkuvaa tiedottamista ja esihenkilöiden aktiivista sitoutumista muutokset jäävät irrallisiksi eivätkä muutu pysyviksi käytännöiksi.

Onnistumisen edellytykset:

  • Johdon tuki ja tavoitteiden kirkastaminen ylimmästä johdosta.
  • Henkilöstön osallistaminen suunnitteluvaiheessa: aito dialogi, palautteen kerääminen ja hyödyntäminen.
  • Riittävät resurssit: aika, henkilöstö ja koulutus.
  • Selkeä viestintä: mitä muuttuu, milloin muuttuu ja miten muuttuu.
  • Mittarit vaikuttavuuden seurantaan ja korjausliikkeet prosessin aikana.

Toimintamallin keskiössä olevaa potilaan vastuuhenkilönä toimimista ja siitä saatavia välittömiä ja välillisiä vaikutuksia voi hyödyntää kaikenlaisissa pitkiin asiakassuhteisiin perustuvissa toimialoissa. Perusterveydenhuollon lisäksi esimerkiksi kunnallisen erikoissairaanhoidon toiminnassa sekä fysioterapia palveluita tarjoavan toiminnassa. Terveydenhuollon lisäksi on runsaasti muita aloja, jotka hyötyvät pitkistä asiakassuhteista. Pitkäaikaiset asiakassuhteet laskevat mm. asiakashankinta kustannuksia, tekevät liikevaihdosta ennustettavampia, lisää turvallisuuden tunnetta ja vähentävät asiakkaan herkkyyttä tarttua kilpailijoiden tarjouksiin. Pitkät asiakassuhteet lisäävät asiakasymmärrystä helpottaen vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin sekä mahdollistaen palveluiden personoinnin. Alat joissa samaa toimintatapaa voidaan hyödyntää:

  • Rahoitus- ja vakuutusala
  • IT-palveluita ja ohjelmistoja tarjoavat yritykset
  • teollisuuden alat hyötyvät 
Kansikuva
Omalääkäri

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt