Omalääkärimalli, Päijät-Häme (RRP4, P4, I1)

Omalääkärimallissa tavoitteena on parantaa hoidon jatkuvuutta nimeämällä asiakkaille omahoitaja ja omalääkäri, jotka ensisijaisesti hoitavat asiakkaan kiireettömät hoidon tarpeet. Terveys- ja hoitosuunnitelmat ovat keskeisessä roolissa.

Toimintaympäristö

Hoidon jatkuvuuden hyödyistä on olemassa runsaasti näyttöä. Erityisesti pitkäaikaissairaiden kohdalla hoidon jatkuvuus ja jatkuva potilas-lääkärisuhde parantavat hoidon laatua ja sairauksien hoitotasapainoa sekä lisäävät edelleen potilasturvallisuutta ja -tyytyväisyyttä.

Sosiaali- ja terveysministeriö koordinoi Euroopan unionin rahoittamaa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.  Kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti. Valtionavustuksia on myönnetty vuosille 2022-2025.  Suomen kestävän kasvun ohjelman pilari 4 tavoitellaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden parantumista ja kustannusvaikuttavuuden tehostamista. STM vastaa ohjelman pilari 4 toteutumisesta.

Hoidon jatkuvuuden parantumisella voidaan vaikuttaa seuraaviin asioihin

  • Kokonaiskustannuksien pienentymiseen terveydenhuollossa
  • Päivystyskäynti määrien ja ennaltaehkäistävissä olevien sairaalajaksojen vähentymiseen
  • Kuolleisuuden pienentymiseen.
  • Perussairauksien hoitotasapainon parantumiseen
  • Komplikaatioiden ja liitännäissairauksien, kuten aivoverenvuotojen, infarktien ja sepelvaltimotaudin riskin pienentymiseen
  • Potilasturvallisuuden parantumiseen.
  • Asiakas- ja potilastyytyväisyyden  lisääntymiseen. Turvallisuuden tunne ja luottamus hoitavaa lääkäriä kohtaan paranee. 

Tulevaisuuden sote-keskus hankkeen 2020-2023 aikana edistettiin palveluiden yhdenvertaista saatavuutta, oikea-aikaisuutta ja jatkuvuutta. Tulevaisuuden sote-keskus hankkeen aikana kehitetty moniammatillinen tiimimalli toimii pohjana RRP4:ssä kehitetylle omalääkäri toimintamallille. Tässäkin tarkoituksena on, että asiakas pääsee tutun ammattilaisen hoidettavaksi. Moniammatillinen tiimi tarjoaa tarvittaessa lisätukea ja osaamista asiakaslähtöisesti. 

Liitteet
Kuva
Hoidon jatkuvuusmalli Päijät-Häme-hanke osana laajempaa kokonaisuutta.
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen palvelustrategian tavoitteet:

  • Vaikuttavat, kustannustehokkaat ja saavutettavat palvelut sekä erinomainen asiakaskokemus
  • Saavutettu asema alan parhaana julkisena työpaikkana
  • Luottamuksen avulla rakennettu, sujuva yhteistyö alueen kuntien, yhteisöjen ja valtionhallinnon kanssa - asukkaiden parhaaksi

Hankkeen tavoitteet:

  • Tavoitteena on parantaa hoidon saatavuutta ja jatkuvuutta
    • Esimerkiksi hoidon jatkuvuutta mitataan hankkeen aikana COC ja UPC mittareilla (PowerBi)
    • Tavoitteena on, että omalääkärimallin potilaiden terveys- ja hoitosuunnitelmien määrä kasvaa 70 prosenttiin (hankkeen aikana tavoitetta nostettiin 100 prosenttiin)

Aikataulu: 

Hoidon jatkuvuusmallin kehittäminen käynnistyi Tulevaisuuden sote-keskus hankkeessa ja jatkuu nyt syventämällä tätä työtä. Omalääkärimalli luotiin syksyn 2024 aikana ja otettiin käyttöön helmikuussa 2025 oman tuotannon sote-keskuksissa.

Työvälineet: 

  • Moniammatillinen tiimimalli - Tämä malli on jo käytössä ja sitä kehitetään edelleen. Tiimimallin avulla varmistetaan hoidon jatkuvuus ja saatavuus
  • Digitaaliset työkalut - Kehitetään tietoteknisiä ratkaisuja, jotka tukevat omalääkärin ja omahoitajan työskentelyä. Esimerkiksi Päijät-Sote-sovellusta jatkokehitetään tukemaan potilaan itsehoitoa ja terveyden seurantaa
  • Liikkuva sote-keskus - Henkilöstön osallistaminen kehittämistyöhön on aiemmin vaikuttanut yksikön resurssiin negatiivisesti, jonka vuoksi henkilöstöä ei olla voitu osallistaa kehittämistyöhön toivotulla tavalla. Liikkuvan sote-keskuksen henkilöstön avulla vakituista henkilökuntaa pystytään osallistamaan tehokkaammin kehittämistyöhön ja liikkuvan sote-keskuksen henkilöstö paikkaa yksikköön muodostunutta resurssivajetta.

Mielenterveys- ja päihdepalveluissa on tapahtunut suuria muutoksia Päijät-Hämeen hyvinvointialueella viimeisen vuoden aikana. Osaksi muutoksien vuoksi toiminta on jäsentymätöntä ja alueellisia yhteisiä toimintamalleja kaivataan toiminnan selkeyttämiseksi. Hoitoon pääsyn kriteereissä ja ohjautuvuudessa on ollut epäselvyyttä ja toimintatavoissa vaihtelevuutta sote-keskuksittain.  Mielenterveys- ja päihdepalveluiden ja avosairaanhoidon yhteistyö toteutuu Päijät-Hämeen oman tuotannon sote-keskuksissa eri tasoisesti. Osassa sote-keskuksissa psykiatriset sairaanhoitajat ovat tiivis osa moniammatillista tiimiä ja puolestaan osassa sote-keskuksissa moniammatillinen tiimimalli ei toteudu hyvinvointialueen tavoitteiden mukaisesti. 

Liitteet
Kuva
Lähtötilanne 9/2024
Lähtötilanne ja -luvut 9/2024 hankkeen alussa
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas: Omalääkärimallissa asiakkaille nimetään omahoitaja ja -lääkäri, jotka huolehtivat ensisijaisesti asiakkaan kiireettömistä hoidon tarpeista. Tämä parantaa hoidon jatkuvuutta ja vaikuttavuutta. Asiakkaan ja ammattilaisen välille muodostuu aiempaa luottamuksellisempi suhde ja malli vähentää päällekkäisyyksiä hoidossa.

Ammattilainen: Omalääkärimallissa ammattilaiselle nimetään omia asiakkaita, joiden hoidon tarpeita hoidetaan pääasiassa päivän aikana. Nimeämisessä pyritään hyödyntämään olemassa olevat hoitosuhteet ja niiden jatkuvuus. Malli selkeyttää ja järkevöittää ammattilaisten päivää ja tulevaisuudessa vähentää työn kuormittavuutta ja voi parantaa merkittävästi työtyytyväisyyttä.

Organisaatio: Omalääkärimallia on kehitetty yhdessä esihenkilöiden, henkilöstön, hanketyöntekijöiden sekä asiakkaiden kanssa. Yhteiskehittämisellä olemme pystyneet hillitsemään muutosvastarintaa ja ottamaan uusia toimintamalleja nopeasti käyttöön. Organisaation näkökulmasta hoidon jatkuvuuden parantuminen vähentää turhia päivystyskäyntejä, vähentää hukkaa ja voi merkittävästi vaikuttaa kustannuksien laskuun esim. laboratoriokustannuksien osalta. Lisäksi hoidon jatkuvuuden ja omalääkärimallin on havaittu parantavan myös työtyytyväisyyttä, joka voi lisätä myös henkilöstön pitovoimaa.

Mittarit kuvattu liitteenä olevassa kuvassa.

Liitteet
Kuva
Mittarit
Mittarit
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Projektipäällikkö, projektisuunnittelija ja asiantuntija muodostivat hanketyöryhmän. Projektisuunnittelija ja asiantuntija siirtyivät perusterveydenhuollon tehtävistään näihin rooleihin. Hyvinvointialueen oman tuotannon sote-keskuksista nimettiin kehittämistiimin jäsenet, joihin kuului apulaisosastonhoitaja, lääkäreitä ja sairaanhoitajia. Lisäksi osastonhoitajat ja ylilääkärit osallistuivat aktiivisesti kehittämiseen.

Kehittämistiimin säännölliset kokoontumiset alkoivat helmikuussa 2025. Tiimille ei jaettu tarkasti rajattuja rooleja, vaan kehittämistyötä tehtiin moniammatillisesti yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Kehittämistiimi oli keskeinen omalääkärimallin ideoinnissa, ja hanketyöryhmän tehtävänä oli tukea sen toimintaa.

Moniammatillisuus oli vahvuus, joka auttoi ymmärtämään mallin hyödyt. Osalla tiimin jäsenistä oli aiempaa kokemusta väestövastuupohjaisesta mallista ja sen raskaasta työkuormasta. Lääkärikunta koki vastuutyöntekijän roolin helpompana, sillä malli mahdollistaa pidemmät hoitosuhteet ja potilaan tarpeiden parempaa tunnistamista. Hoitajilla oli alkuun varauksia, koska pelättiin potilaiden kiinnittyvän liikaa hoitajiin. Pienemmissä sote-keskuksissa vastuutyöntekijän rooli koettiin luontevammaksi rajatun väestön ja työryhmän vuoksi. Mittarit ja kokemukset osoittivat hoidon jatkuvuuden olevan näissä yksiköissä paremmalla tasolla.

Kehittämistiimissä syntyi nopeasti luottamuksellinen ja avoin keskusteluilmapiiri, mikä auttoi tunnistamaan kehittämisen esteitä ja ratkomaan niitä yhdessä esihenkilöstön kanssa. Tiimiltä kerätty palaute ja säännöllinen kuormituksen seuranta tukivat prosessia ja auttoivat säilyttämään yhteishengen. Tämä loi vahvan tunteen yhteisen hyvän eteen työskentelystä.

Liitteet
Kuva
Kehittämisen aikajana
Omalääkärimallin kehittämisen aikajana
Tavoiteltu muutos

Keskeisenä tarkoituksena on luoda vakiintunut hoitosuhde asiakkaan ja ammattilaisen välille, vahvistaa ennakoivaa ja kokonaisvaltaista hoitoa, vähentää hoidon pirstaleisuutta ja päällekkäisyyksiä, sekä parantaa asiakastyytyväisyyttä, että ammattilaisten työtyytyväisyyttä. 

Asiakkaan näkökulmasta kehittämisellä parannettiin kiireettömän asioinnin hoidon jatkuvuutta ja laatua, kun asiakas asioi ensisijaisesti nimetyn omahoitajan tai omalääkärin kanssa. Malli tarjoaa asiakkaalle nopeamman hoitoon pääsyn sekä ennaltaehkäisevän ja luottamuksellisen hoidon tuttujen ammattilaisten kanssa. 

Ammattilaisten näkökulmasta omalääkärimalli mahdollistaa kokonaisvaltaisen ja vaikuttavan hoidon toteuttamisen. Malli vähentää hukkatyötä ja säästää aikaa, joka tekee työskentelystä aiempaa hallittavampaa ja vähentää työn kuormittavuutta. 

  • Omalääkärimallin potilaille nimetään omahoitaja ja omalääkäri
  • Kaikille omalääkärimallin potilaille tehty terveys- ja hoitosuunnitelma
  • Hoidon jatkuvuuden parantuminen - COC-indeksi ja UPC >0,5
  • Hoidon jatkuvuuden vaikuttavuuden parantuminen
    • LDL erityisen suuri riski, <1,4: Tavoite >50% potilaista
    • HbA1c <53: Tavoite >70% potilaista
  • Hoidon saatavuuden parantuminen - Hoitoon pääsy 7 vrk sisällä >80%
  • Asiakaskokemuksen parantuminen - NPS >30
  • Henkilöstökokemuksen parantuminen - NPS >20
Muutoksen mittaaminen

Vuoden 2025 aikana saavutetut tulokset kuvattu  Arvioinnin tulokset tiivistettynä -osiossa olevassa liitetiedostossa "Hankekauden tulokset tiivistetysti"

Hoidon jatkuvuuden seuranta: COC-indeksi ja UPC (PowerBi)

  • COC-indeksi (tavoite 0,5): Kuvaa perusterveydenhuollon asiakkaan tietyllä ajanjaksolla tekemien käyntien hajaantuneisuutta eri ammattihenkilöille.
  • UPC (tavoite 0,5): Mittaa potilaan tavanomaisen hoidon antajan luokse tehtyjen käyntien osuutta potilaan kaikista käynneistä
  • Hoidon jatkuvuuden osalta tavoitteessa ei vielä olla vuoden 2025 aikana.
  • COCI ja UPC mittaavat hoidon jatkuvuutta erilaisella periaatteella, joka näkyy hyvin tuloksissa ja UPC näyttäytyy parempana lukuna. COC-indeksi puolestaan on matalalla, joka kuvaa sitä, että asiakkaiden hoitoon osallistuu useita eri ammattilaisia eikä hoito keskity vain muutamalle ammattilaiselle.
  • Moniammatillisen tiimimallin myötä luodut tiimihoitajien yhteiset kimppakirjat havaittiin olevan yhtenä tekijänä, joka vaikeuttaa hoidon jatkuvuuden toteutumista etenkin hoitajien vastaanotoilla.
  • Hoidon jatkuvuuden mittaamisen näkökulmasta jatkossa olisi hyvä ottaa käyttöön COC-indeksin ja/tai UPC:n rinnalle nopeammin reagoiva ja enemmän työntekijä tasoista hoidon jatkuvuutta mittaava mittari, kuten SLICC tai OPR.

Hoidon jatkuvuuden vaikuttavuus (Diabetesrekisteri)

  • Tavoite HbA1c <53 yli 70% potilaista
  • Tavoite LDL erityisen suuri riski, <1,4 yli 50% potilaista
  • Diabetesrekisteri päivittyy 2 x vuodessa, jonka vuoksi vielä vuoden 2025 aikana muutoksia ei hoitotasapainoissa havaittu.
  • Pitkällä aikavälillä hoitotasapainon seuranta on hyvä mittari, koska Päijät-Hämeen omalääkärimallin potilaita on mm. diabeetikot ja valtimotautipotilaat.

Hoitoon pääsy tieto 7vrk sisällä (PowerBi raportti)

  • Tavoite: Hoitoon pääsy 7 vrk sisällä >80%
  • Seuraamme omalääkärimallin vaikutusta hoidon saatavuuteen toimintamallin laajentuessa
  • Oikea-aikaisuus keskiössä. Kaikkien asiakkaiden ei ole välttämättä tarpeellista päästä hoitoon 7 vrk sisällä
  • Hoitoon pääsy tiedon osalta emme saa eroteltua omalääkärimallin potilaita, jotka kattavat vain 13% alueemme väestöstä. Tällä mittarilla emme saa siis konkreettista tietoa siitä, miten omalääkärimallin potilaiden hoitoon pääsy toteutuu.

Henkilöstökokemuksen mittaaminen säännöllisillä työtyytyväisyyskyselyillä (ROIDU - NPS)

  • Tavoite >20
  • Omalääkärimallin myötä tavoitteena on parantaa henkilöstön työtyytyväisyyttä ja vähentää työn kuormittavuutta
  • Henkilöstökokemusta ei kerätty erikseen omalääkärimallin näkökulmasta koko henkilöstöltä, koska koettiin, että erilaisten henkilöstökyselyiden määrän lisääminen laskee vastaamisprosenttia.
  • Sote-keskuksista kootun omalääkärimallin kehittämistiimin henkilöstökokemuksia kerättiin vuoden 2025 aikana kuukausittain, mutta otanta tässä kattoi vain noin 10 työntekijää.

Asiakaskokemusta mitataan NPS tekstiviesti kyselyllä

  • Tavoite >30 (palautekanava alkaen vk 21)
  • Hoidon jatkuvuuden vaikutuksia seurataan NPS avulla
  • Tavoitteena on parantaa asiakkaiden asiakaskokemusta
  • Omalääkärimallin potilaat saimme eroteltua palautteista Lifecare asiakasryhmä merkinnän "omalääkärimallin potilas" avulla.
  • Vielä vuoden 2025 aikana ei havaittu merkittäviä eroja omalääkärimallin potilaiden ja muun väestön asiakaskokemuksessa.

Omalääkärimallin potilaiden lukumäärä

  • Ensimmäiseksi potilasryhmäksi valittiin paljon palveluita käyttävät asiakkaat, joilla 8 tai enemmän käyntiä lääkärin kiireettömällä tai kiirevastaanotolla
  • Potilasryhmää laajennettiin keväällä -25 diabeetikkoihin, valtimotautipotilaisiin ja mielenterveysasiakkaisiin. Lisäksi ammattilaisilla mahdollisuus lisätä asiakkaita manuaalisesti terveyshyöty perusteisesti
  • Omalääkärimallin lukumäärän seuranta koettiin Päijät-Hämeen alueella hyvänä mittarina seuraamaan mallin laajentumista. Seurantaa jatketaan tulevina vuosina.
  • Tavoitteena on laajentaa omalääkärimalli kattamaan koko väestö. Omalääkärimalliin otetaan alkuvaiheessa potilaita tervehyöty periaatteella ja lopulta laajennetaan kattamaan koko väestö.

Omalääkärimallin potilaiden terveys- ja hoitosuunnitelmien lukumäärä

  • Tavoitteena tehdä kaikille omalääkärimallin potilaille
  • Parantaa hoidon koordinaatiota, jatkuvuutta ja laatua
  • Lisää asiakkaan sitoutumista hoitoonsa, kun asiakas osallistetaan terveys- ja hoitosuunnitelman tekoon
  • Terveys- ja hoitosuunnitelmien lukumäärän seuranta koettiin niin esihenkilöiden kuin  henkilöstön näkökulmasta motivoivaksi. Seurantaa jatketaan tulevina vuosina.

Omahoitaja ja -lääkäri merkintöjen määrät potilastietojärjestelmässä

  • Vastuutyöntekijä merkinnät haettiin 1.1.2023 lähtien
  • Parantaa ja helpottaa hoidon jatkuvuuden toteuttamista
  • Vähentää hoidon pirstaleisuutta, kun asiakkaan asiat ohjataan ensisijaisesti nimetylle omalääkärille tai -hoitajalle
  • Vastuutyöntekijä merkintöjen seuranta toimii tiedolla johtamisen välineenä erityisesti esihenkilöille ja näin auttaa tasaamaan vastuutyöntekijöiden määriä henkilöstön välillä.
  • Vuoden 2026 aikana raportti saadaan nousemaan automaattisesti uuteen tietoportaaliin (PowerBi)
Toteutussuunnitelma
  • Esihenkilöiden sitoutuminen ja muutoksen johtaminen
  • Henkilöstön vakuuttaminen uudesta toimintamallista, muutosvastarinnan selättäminen
  • Henkilöstön aktiivinen osallistaminen kehittämistyöhön
  • Omahoitaja ja -lääkäri merkintöjen aktiivinen lisääminen potilastietojärjestelmään
  • Asiakkaiden asioiden ohjaaminen aktiivisesti nimetyille omahoitajille ja omalääkäreille
  • Aktiivinen terveys- ja hoitosuunnitelmien teko omalääkärimallin potilaille (moniammatillisuus)
  • Mielenterveyspalveluiden ja avosairaanhoidon yhteistyön parantuminen ja yhdenmukaisten toimintamallien luominen hyvinvointialueelle.

Omalääkärimallin juurruttaminen vuoden 2025 aikana pysyväksi toimintamalliksi:

Viestintä: Hanke viestii aktiivisesti omalääkärimallista esihenkilöiden ja henkilöstön suuntaan ja osallistaa aktiivisesti kehittämiseen. Viestinnän tyylissä ja sisällössä huomioidaan kohderyhmä, jotta viestintä olisi mahdollisimman vaikuttavaa. Viestinnässä käytetään arkikieltä ja vältetään vaikeiden käsitteiden käyttöä. Viestinnässä pyritään vuorovaikutteisuuteen.

Variointi: Pyritään tuotteistamaan hyvät käytännöt, jotta innostaisimme uusia kokeilijoita pilotoimaan niitä. Sote-keskuksista kootun kehittämistiimin ja hanketyöntekijöiden välinen yhteistyö ja vuorovaikutteisuus edes auttavat juurruttamisen eteenpäin viemistä kehittämistiimin omissa sote-keskuksissa. Hankkeen aikana jalkaudumme sote-keskuksiin ja palaveroimme toimintamallista kiinnostuneiden kanssa aktiivisesti. Hankkeen aikana järjestämme erilaisia työpajoja erilaisin kokoonpanoin esihenkilöiden sekä henkilöstön eri edustajien kanssa.

Valtavirtaistaminen: Hankkeen aikana aktiivinen yhteistyö organisaation johdon, henkilöstön ja muiden toimijoiden kanssa. Eri ammattilaisten mielipiteiden ja näkökulmien kuuntelu ja huomioiminen kehittämisen edetessä auttaa luomaan toimintamalleja, jotka juurtuvat pysyviksi toimintamalleiksi. Uusien toimintamallien käyttöönotossa tuetaan niin esihenkilöitä kuin henkilöstöä.

Vakiinnuttaminen: Pysyväksi toimintamalliksi muuttuminen vaatii rakenteisiin ja toimintatapoihin vaikuttamista. Oman tuotannon sote-keskuksista tulee nimetä omalääkärimallin yhteishenkilö, joka jatkaa toimintaansa myös hankekauden päättymisen jälkeen. Hanketuotokset kirjataan ja raportoidaan siten, että ne ovat helposti saatavilla ja hyödynnettävissä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Potilasryhmä 1: Päijät-Hämeessä omalääkärimallia ei lähdetty toteuttamaan jakamalla koko oman tuotannon sote-keskuksien väestöä omahoitajille ja omalääkäreille. Hankkeen alussa kartoitettiin vaikuttavimmat potilasryhmät, jotka hyötyisivät eniten hoidon jatkuvuuden parantumisesta. Ensimmäiseksi omalääkärimallin potilasryhmäksi valittiin paljon palveluita käyttävät asiakkaat eli asiakkaat, jotka ovat käyneet viimeisen vuoden aikana yli 8 kertaa lääkärin kiire- tai kiireettömällä vastaanotolla. 

Potilasryhmä 2: Seuraava potilasryhmä nousi lääkäreiden toiveesta. Toisena potilasryhmänä omalääkärimalliin otettiin mukaan henkilöt, joilla on jokin vähintään yksi seuraavista pitkäaikaissairauksista: diabetes, iskeeminen sydänsairaus, aivoinfarkti tai ateroskleroosi. Potilastietojärjestelmästä haettiin mukaan ne henkilöt, joiden tiedoista löytyi vähintään yksi seuraavista diagnoosikoodeista tai niiden alaluokista: E10-E14.9, I20-I25, I63 ja I70. 

Potilasryhmä 3: Hoitajien toiveesta kolmantena potilasryhmänä lähdettiin kartoittamaan takaisinsoittojärjestelmään paljon soittavia asiakkaita. Paljon soittavalla asiakkaalla tarkoitetaan tässä yhteydessä 5 tai useammin kuukauden aikana soittaneita asiakkaita.

Potilasryhmä 4: Mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden osalta pohdittiin potilasryhmiä, jotka hyötyvät hoidon jatkuvuudesta eniten. Mielenterveys- ja päihdeasiakkaista kohderyhmäksi on suunnitteluvaiheessa pohdittu muun muassa asiakkaita, joilla diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö tai pitkäaikainen psykoottinen sairaus. 

Potilasryhmä 5: Tämän lisäksi hoitajat ja lääkärit voivat lisätä asiakkaan manuaalisesti omalääkärimallin potilaaksi, jos ammattilainen havaitsee, että asiakas tästä hyötyy syystä tai toisesta.

Potilasryhmä 6: Vuoden 2025 loppuun tultaessa tehtiin päätös potilasryhmän laajentamisesta vielä kertaalleen. Kehittämistiimiltä sekä ylilääkäreiltä nousseiden potilas- ja diagnoosiryhmien ehdotuksien pohjalta kartoitettiin potilaat, joilta löytyi vähintään yksi seuraavista pysyväisdiagnooseista: COPD, astma, eteisvärinä, reuma, verenpainetauti, opioidien käytöstä aiheutuva riippuvuusoireyhtymä, liitännäisoire tai käyttäytymisen häiriö, laihuushäiriö, tietyt imukudoksen, verta muodostavien kudosten ja lähisukuisten kudosten pahanlaatuiset kasvaimet sekä haavat. Tunnistamisessa käytetyt diagnoosiryhmät: J44, J45, I48-I48.9, M45, M05.9-M06.8, I10-I15.9, F11.20-F11.9, F50.0-F50.1, C81-96, L89, L97 ja L 98.4. Edellä mainituista diagnoosiryhmistä tehtiin alaluokkien osalta rajausta. 

Potilasryhmien tunnistaminen ja omalääkärimalliin liittäminen on ollut avainasemassa hoidon jatkuvuuden käytännön toteuttamisen näkökulmasta. Tunnistamisen myötä potilaat yhteydenotto pystytään paremmin ohjaamaan tarveperusteisesti oikealle, omalle, vastuutyöntekijälle. Potilaiden kontaktien kohdentuessa omalle vastuutyöntekijälle pystytään parantamaan luottamusta perusterveydenhuollon kykyyn reagoida potilaan muuttuviin tarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa. 

Asiakasymmärryksen lisääminen; omalääkärimallin pop up -pisteet apuna

Uudenlaisen omalääkärimallin kehittämiseksi oli tärkeä kuulla myös perusterveydenhuollon palveluita käyttävien mielipiteitä aiheesta. Oman tuotannon sote-keskuksissa asioiville useilla on jo aikaisempaa kokemusta  omalääkäristä , kuten väestövastuumallista tai perhelääkärimallista. 

Asiakasymmärrystä haluttiin parantaa järjestämällä tilaisuus, joka mahdollistaa dialogin organisaation kehittämistyön ja perusterveydenhuollon palveluita käyttävien välillä. Tähän pohdittiin monenlaisia ratkaisuja, joista päädyttiin järjestämään omalääkärimallin pop up- pisteet oman tuotannon sote-keskuksiin ennalta sovittuna ajankohtana. Ensimmäisenä tapahtumapäivänä pisteet toteutettiin Asikkalan ja Heinolan sote-keskuksissa, ja toisena päivänä Hollolan ja Orimattilan sote-keskuksissa. Padasjoella pop up -pistettä ei järjestetty, mutta palautetta kerättiin normaalin toiminnan yhteydessä.

Tapahtumista tiedotettiin hyvinvointialueen sosiaalisen median kanavissa noin viikkoa ennen ensimmäistä tilaisuutta. Julkaisu oli viikon luetuin ja jaetuin hyvinvointialueen sisällöistä. Pisteet suunniteltiin yhteistyössä sote-keskusten esihenkilöiden kanssa, ja ne sijoitettiin keskeisille paikoille, jotta mahdollisimman moni potilas huomaisi pisteen ja rohkaistuisi keskustelemaan. Kehittämistiimi ja hanketyöntekijä vastasivat toteutuksesta, jotta sote-keskusten henkilöstöä ei tarvinnut irrottaa tapahtumaan. Palautetta kerättiin hyvinvointialueella käytössä olevan asiakaspalautejärjestelmä Roidu:n avulla anonyymisti tabletilla.

Kerätyn palautteen perusteella omalääkärimalli koettiin erittäin hyödylliseksi, erityisesti iäkkäiden, monisairaiden ja työttömien näkökulmasta. Potilaat korostivat hoidon jatkuvuuden ja tutun ammattilaisen merkitystä: kun sama ammattilainen tuntee potilaan tilanteen, hoito on kokonaisvaltaisempaa eikä asioita tarvitse selittää aina alusta. Terveys- ja hoitosuunnitelmien laajempi käyttö nähtiin hyvänä keinona edistää potilaan kokonaisterveyttä.

Nykyinen tiimimalli koettiin toimivaksi, kun riittävä osa tiimistä tuntee potilaan tilanteen, ja omahoitajuuden korostaminen nähtiin tukevan tätä. Kritiikki kohdistui erityisesti hoitohenkilökunnan ja lääkärien vaihtuvuuteen, mikä aiheuttaa hoidon pirstaleisuutta ja asiakkaiden turhautumista. Lisäksi digipalvelujen ei koettu palvelevan kaikkia ikäryhmiä, ja selkeitä yhteydenottokanavia toivottiin myös jatkossa. Kaikki kehittämisideoita antaneet suosittelisivat omalääkärimallia läheisilleen ja toivoivat sen laajempaa käyttöönottoa. Palvelun laadun parantuminen, tutun ammattilaisen merkitys ja hoidon jatkuvuuden vahvistuminen nähtiin mallin suurimmiksi eduiksi.

Saaduista palautteista voitiin tehdä seuraavat johtopäätökset: 

  • Omalääkärimalli parantaa palvelun laatua, hoidon jatkuvuutta ja potilastyytyväisyyttä.
  • Mallin laajentaminen ja selkeiden yhteydenottokanavien varmistaminen ovat keskeisiä kehittämiskohteita.
  • Henkilöstön pysyvyyden parantaminen ja digipalvelujen saavutettavuuden kehittäminen tukevat mallin onnistunutta käyttöönottoa.
Liitteet
Kuva
Potilasryhmä 1
Potilasryhmä 1: Paljon palveluita käyttävä asiakas
Kuva
Potilasryhmä 2
Potilasryhmä 2: Valtimotautipotilas
Kuva
Potilasryhmä 3
Potilasryhmä 2: Tyypin 2 diabeetikko
Kuva
Potilasryhmä 3
Potilasryhmä 3: Mielenterveysasiakas
Ratkaisun perusidea

Omalääkärimallissa potilaita lisätään malliin massa-ajoin eri kriteerien perusteella tai manuaalisesti ammattilaisen lisäämänä. Omalääkärimallin potilasryhmä muodostuu tällä hetkellä paljon palveluita käyttävistä asiakkaista, monipalveluprosessin asiakkaista, valtimotautipotilaista, diabeetikoista sekä manuaalisesti lisätyistä asiakkaista.

Alueellisen hoidon jatkuvuuden kehitys perusterveyden huollossa on ollut lasku suuntainen vuosia ja uudenlaisella toimintamallilla halutaan pysäyttää tämä kehitys. Omalääkärimallin potilaille nimetään yhteydenotto kerrallaan omalääkäri sekä omahoitaja. Lisäksi kaikille omalääkärimallin potilaille tehdään terveys- ja hoitosuunnitelma, joka tukee jatkossa asiakkaan hoitoon sitoutumista sekä ohjaa ammattilaisia asiakkaan hoidon toteuttamisessa ja seurannassa. Potilastietojärjestelmä mahdollistaa muodostuneen väestön siirtämisen kerralla toiselle ammattilaiselle työtehtävien muuttuessa/vaihtuessa/päättyessä.

Omalääkärimallissa asiakkaan kiireettömät hoidon tarpeet ohjataan ensisijaisesti nimetylle omalääkärille tai omahoitajalle hoidettavaksi. Kiireellisissä hoidon tarpeissa asiakkaat ohjataan edelleen, joko sote-keskuksen omalle kiirevastaanotolle tai alueelliseen yhteispäivystykseen. Kiireellisessä tai päivystyksellisessä hoidon tarpeessa hoidon jatkuvuutta ei voida vielä tässä vaiheessa toteuttaa.


Toimintamallin juurruttamista toteutetaan juurruttamisen neljän V:n mallin avulla (viestintä, variointi, valtavirtaista ja vakiinnuta)

Liitteet
Kuva
Omalääkärimalli
Omalääkärimalli Päijät-Hämeessä
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Viestintä: Omalääkärimallin juurruttamisen keskiössä on ollut riittävä ja laadukas viestintä niin henkilöstölle, esihenkilöille kuin organisaation johdolle. Viestintään panostettiin erityisen paljon Q3-4 aikana.

Osallistaminen: Oman tuotannon sote-keskuksista koottiin kehittämistiimi, joka muodostui yhteensä 8 hoitajasta ja lääkäristä. Kehittämistiimin toiminta alkoi 2/2025. Kevään -25 aikana kehittämistiimi ja hanketyöntekijät kokoontuivat etänä viikoittain suunnittelemaan ja kehittämään alueellemme omalääkärimallia. Heinä-elokuun aikana pidettiin taukoa etätapaamisista lomien vuoksi. Elokuun lopulla kehittämistiimin palaverit jatkuivat joka toinen viikko, joka vapautti aikaa kehittämiseen omassa sote-keskuksessa. Syyskuussa kehittämistiimille, esihenkilöille ja organisaation johdolle järjestettiin työpaja, jossa suunniteltiin potilasryhmän laajentamista ja juurruttamista. Marraskuun aikana järjestettiin vielä toinen työpaja kehittämistiimille, jossa syvennyttiin juurruttamiseen, raportointiin ja saavutettuihin asioihin kuluneen vuoden aikana. 

  • Toimintamalli on kehitetty yhdessä henkilöstön, esihenkilöiden ja organisaation johdon kanssa
  • Juurruttamisen työpajoja järjestetty henkilöstölle ja esihenkilöille. Mukana myös organisaation johtoa
  • Toimintamallien juurruttamiseksi työpajojen tuotoksista tehty selkeä suunnitelma tuleville vuosille, joilla saatu vastauksia alla oleviin kysymyksiin
    • Miten ja milloin omalääkärimallin potilasryhmää laajennetaan?
    • Halutaanko omalääkärimallin kattavan koko väestöä tulevina vuosina?
    • Mitä mittareita/raportteja on saatavilla henkilöstölle ja esihenkilöille vuoden -25 jälkeen?
    • Kuka mittareita/raportteja seuraa?
    • Nimetäänkö hyvinvointialueelta omalääkärimallista vastaava henkilö?

Liikkuva sote-keskus: Liikkuvan sote-keskuksen päätavoitteena on, että henkilöstölle vapautuu aikaa kehittämiseen ilman, että se näkyy muulle henkilöstölle resurssin vähentymisenä tai potilaille esimerkiksi vastaanottoaikojan vähentymisenä tai takaisinsoittoaikojen pidentymisenä. Liikkuvan sote-keskuksen resurssiin rekrytoitiin yhteensä 4 sairaanhoitajaa ja 1 lääkäri. Resurssia hyödynnetään Päijät-Hämeen hyvinvointialueen oman tuotannon sote-keskuksissa eli Asikkalan, Heinolan, Hollolan, Padasjoen ja Orimattilan sote-keskuksissa. Toiminnan alkaessa liikkuvan sote-keskuksen henkilöstölle nimetään oma sote-keskus, josta aloittaa perehtymisen. Vähitellen toiminnan käynnistymisen jälkeen liikkuvan sote-keskuksen jäsenet perehdytetään nimettyyn sote-keskus pariin, jolloin työnkuva muuttuu hieman liikkuvammaksi ja henkilökuntaa pystytään vapauttamaan kehittämistyöhön ketterämmin. Työnkuvassa huomioidaan työntekijän aiempi työkokemus ja vahvuudet.

Liikkuvan lääkärin ja hänen esihenkilönsä  kanssa oli sovittu, että työskentely onnistuu hybridinä.

Toimintamallin juurruttamiseksi keskeisiksi asioiksi on noussut:

  • Onnistunut ja tehokas perehtyminen
  • Toimintamallin ketterä kehittäminen vuoden 2025 aikana
  • Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi (EVA) tehty kevään 2025 aikana toimintamallista, jota voidaan hyödyntää kesän jälkeen budjettia laatiessa. EVA:ssa luotiin kolme skenaariota, joiden perusteella arvioitiin hyötyjä ja haasteita mm. taloudellisesta, ammattilaisten sekä asiakkaiden näkökulmasta. Alla kuvattu skenaariot:
    • Palkataan 2 sairaanhoitajaa oman tuotannon sote-keskuksien varahenkilöstöön
    • Perehdytetään jo työsuhteessa olevia sairaanhoitajia työskentelemään muissa oman tuotannon sote-keskuksissa
    • Ei tehdä muutoksia
Vinkit toimintamallin soveltajille

Kokemusten perusteella uuden toimintamallin juurruttaminen vaatii riittävät resurssit, koulutuksen ja jatkuvan tuen ammattilaisille sekä selkeät ohjeet ja toimintamallit. Mallin soveltaminen eri yksiköihin ja toimintaympäristöihin on mahdollista, mutta onnistumisen edellytyksenä on, että ohjeistukset, fraasipohjat ja esimerkit voidaan mukauttaa asiakastyön erityispiirteisiin.

Tärkeimmät nostot toimintamallia sovellettaessa:

  • Älä yritä muuttaa kaikkea kerralla: Tehokkaampaa on edetä vaiheittain ja kokeilla uusia käytäntöjä pienin askelin.
  • Muutosvastarinta ja kuormittuminen: Työmäärän kasvu ja epävarmuus voivat hidastaa käyttöönottoa, ellei tarjolla ole riittävää tukea ja ohjausta.
  • Monimutkaisuus ja vieraat käsitteet: Uusi malli voi tuntua raskaalta ilman selkeitä ohjeita, keskustelua ja yhteisiä käytäntöjä.
  • Yhtenäisten käytäntöjen puute: Jos soveltaminen vaihtelee yksiköittäin rajusti, tiedon vertailtavuus ja hyödyntäminen heikkenevät.
  • Riittämätön tekninen tuki: Jos erilaiset tietojärjestelmät eivät tue mallia, pysyvä juurruttaminen on vaikeaa.
  • Viestinnän ja koulutuksen puute: Ilman jatkuvaa tiedottamista ja esihenkilöiden aktiivista sitoutumista muutokset jäävät irrallisiksi eivätkä muutu pysyviksi käytännöiksi.

Onnistumisen edellytykset:

  • Johdon tuki ja tavoitteiden kirkastaminen ylimmästä johdosta.
  • Henkilöstön osallistaminen suunnitteluvaiheessa: aito dialogi, palautteen kerääminen ja hyödyntäminen.
  • Riittävät resurssit: aika, henkilöstö ja koulutus.
  • Selkeä viestintä: mitä muuttuu, milloin muuttuu ja miten muuttuu.
  • Mittarit vaikuttavuuden seurantaan ja korjausliikkeet prosessin aikana.

Toimintamallin keskiössä olevaa potilaan vastuuhenkilönä toimimista ja siitä saatavia välittömiä ja välillisiä vaikutuksia voi hyödyntää kaikenlaisissa pitkiin asiakassuhteisiin perustuvissa toimialoissa. Perusterveydenhuollon lisäksi esimerkiksi kunnallisen erikoissairaanhoidon toiminnassa sekä fysioterapia palveluita tarjoavan toiminnassa. Terveydenhuollon lisäksi on runsaasti muita aloja, jotka hyötyvät pitkistä asiakassuhteista. Pitkäaikaiset asiakassuhteet laskevat mm. asiakashankinta kustannuksia, tekevät liikevaihdosta ennustettavampia, lisää turvallisuuden tunnetta ja vähentävät asiakkaan herkkyyttä tarttua kilpailijoiden tarjouksiin. Pitkät asiakassuhteet lisäävät asiakasymmärrystä helpottaen vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin sekä mahdollistaen palveluiden personoinnin. Alat joissa samaa toimintatapaa voidaan hyödyntää:

  • Rahoitus- ja vakuutusala
  • IT-palveluita ja ohjelmistoja tarjoavat yritykset
  • teollisuuden alat hyötyvät 
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Muutoksen mittaaminen -osiossa kuvattu muutosta mittarien näkökulmasta.

Kehittämistyön keskeisimpinä tuloksina ovat hoidon jatkuvuuden parantuminen lääkäreillä UPC-ja  COC-mittarilla mitattuna, 7 vuorokauden hoitoon pääsyn toteutuminen 86 prosenttisesti, sekä korkealla tasolla pysynyt NPS arvo (kuva2). Hoidon jatkuvuuden vaikuttavuuden arviointi jäi sen sijaan vähäiseksi hankekauden aikana. Tästä esimerkkinä LDL- tai HbA1C laboratoriotutkimus tulosten muutos. Lyhyestä hankekaudesta huolimatta omalääkärimallille asetetuista tavoitteista saavutettiin 75 % niille asetettujen mittarien näkökulmasta ja suunta jäljellä olevien tavoitteiden osalta on oikea; ne tullaan saavuttamaan nykytrendin mukaan vuoden 2026 aikana. Liikkuva sote-keskus toimintamallina ei jää alueemme käyttöön 2026.  Hoidon jatkuvuusmalli 2024-2025, Päijät-Hämeen hyvinvointialue[video] saatavilla: https://www.youtube.com/watch?v=7UUG1ZdlSxY

Keväällä 2025 otettiin käyttöön uudenlainen kanava antaa ja kerätä asiakaspalautetta Roidu-asiakaspalautejärjestelmän muodossa. Hyvinvointialueen omien verkkosivujen kautta kerättävän palautteen lisäksi potilaille  mahdollistettiin palautteen antaminen tekstiviestipohjaisesti. Potilaille lähetetään yksisuuntainen tekstiviesti kysely perusterveydenhuollon toimipisteessä asioimisen jälkeen. Kysely sisältää yhden kysymyksen: "Kuinka todennäköisesti suosittelisit saamaasi palvelua läheisellesi, jos hänen tilanteensa olisi samankaltainen?". Potilasta ohjataan vastamaan asteikolla 0-10, jossa 10 tarkoittaa "erittäin todennäköisesti". Lisäksi potilaalle mahdollistettiin tekstiviestillä antaa sanallista palautetta numeraalisen lisäksi kysymyksellä: "Mikä vaikutti kokemukseesi eniten? Voit halutessasi antaa vielä avointa palautetta vastaamalla tähän viestiin." 

Asiakaskokemuksen mittaamisen alusta alkaen hyvinvointialueen oman tuotannon sote-keskukset ovat saavuttaneet tavoitetason NPS <30.  Kyseinen järjestelmä mahdollistaa eritellä omalääkärimallin potilas- asiakasryhmän muusta väestöstä. Marraskuun alkuun mennessä NPS on 82 omalääkärimallin potilaiden osalta. Vuoden 2025 loppua kohti mentäessä potilaiden antamassa palautteessa on selvästi aiempaa enemmän korostunut hoidon jatkuvuus. Potilaat ovat olleet mielissään, että heitä kontaktoi kiireettömissä asioissa tutut ammattilaiset. 

Ensimmäisenä omalääkärimallin potilas asiakasryhmään nimettyjen potilaiden kohdalla voidaan nähdä jo nyt muutosta perusterveydenhuollon palvelujen käytössä. Verrattaessa vuoden 2024 ja 2025 tämän potilasryhmän käyntimääriä huomataan 50% lasku (kuva1). Laskuun on vaikuttanut sekä panostaminen tämän potilasryhmän hoidon jatkuvuuteen , että terveys- ja hoitosuunnitelmien laatimiseen. Vaikka osa laskusta mahtuu normaaliin palveluntarpeen vaihteluväliin uskomme osan olevan myös hoidon jatkuvuudella saavutettua. Palaute ammattilaisilta on ollut tätä havaintoa tukevaa.

Lähtötilanteen reilusta 300 omalääkärimallin potilaasta päästin alle vuodessa, kahden laajennuksen avustamina, laajentamaan potilasryhmää yli 18 000 potilaaseen vuoden 2025 loppuun mennessä. Näiden laajennusten myötä mallin kattavuus nousi lähelle 30 prosenttia oman tuotannon sote-keskusten vastuuväestöistä. Vuoden 2026 aikana on tarkoitus jatkaa potilas-ja diagnoosiryhmien jatkokartoittamista omalääkärimallia ajatellen.

 

 

Liitteet
Kuva
1.potilasryhmän lääkärikäyntien muutos
kuva1: 1.potilasryhmän lääkärikäyntien muutos
Kuva
hankekauden tulokset tiivistetysti
kuva2: hankekauden tulokset tiivistetysti