Monialaisen yhteistyön kehittämiskokonaisuus, Lapin HVA (RRP, P4, I1)
Monialaisen yhteistyön elementit on tunnistettu ja mallinnettu ammattilaisten työn tueksi. Tavoitteena on, että asiakas saa tarvitsemansa tuen oikea-aikaisesti ja palvelut muodostavat sujuvan yhtenäisen kokonaisuuden.
Toimintamallin nimi
Monialaisen yhteistyön elementit on tunnistettu ja mallinnettu ammattilaisten työn tueksi. Tavoitteena on, että asiakas saa tarvitsemansa tuen oikea-aikaisesti ja palvelut muodostavat sujuvan yhtenäisen kokonaisuuden.
Monialaisen yhteistyön tavoite: Asiakas saa tarvitsemansa tuen oikea-aikaisesti. Palvelut muodostavat sujuvan yhtenäisen kokonaisuuden.
Piloteissa tunnistettuja yhteisiä monialaisen yhteistyön elementtejä ovat seuraavat:
- Asiakas on keskiössä: Yhteistyö perustuu asiakkaan suostumukseen. Asiakas aktiivinen toimija suunnitelmaa tehtäessä.
- Ammattilainen käynnistää monialaisen yhteistyön
- Hoidon ja palvelun yhteensovittaminen asiakkaan kanssa monialaisessa yhteistyössä
- Yhteinen monialaisen yhteistyön suunnitelma Suunnitelmassa määritetään monialaisen yhteistyön yhdyshenkilö/koordinoiva ammattilainen
- Monialainen yhteistyö päätetään yhteistyössä
Moniammatillisessa yhteistyöllä viitataan yleensä sosiaali- ja terveydenhuollon väliseen yhteistyöhön. Monialaisella yhteistyöllä viitataan eri organisaatioiden ja toimijoiden väliseen yhteistyöhön.
Monialainen yhteistyö on lakisääteistä.
- Terveydenhuoltolaissa 32 § (8.7.2022/581) säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöstä, jota tulee tehdä asiakkaan tuen tarpeiden edellyttämällä tavalla.
- Sosiaalihuoltolaissa 41 § (30.12.2014/1301) säädetään monialaisesta yhteistyöstä, minkä mukaan sosiaalihuollon viranomaisen on huolehdittava, että käytettävissä on asiakkaan yksiköllisiin tarpeisiin nähden riittävästi asiantuntemusta.
Monialaista yhteistyötä on kehitetty laajasti VASA 2-hankkeessa (esim. moniammatillisen yhteistyön pilotti päihde- ja riippuvuustyössä ja -hoidossa, Sujuvat palvelut kokonaisuuksessa ja NepsyMieli-pilotissa).
Kehittäjäasiakkaat ovat olleet mukana monialaisessa ja moniammatillisessa kehittämisessä sekä piloteissa tuomassa asiakasnäkökulmaa.
Yhteistyössä kehittäjäasiakkaiden kanssa rakennettiin mm. asiakkaan ääni monialaisessa yhteistyössä. Juliste valmistui yhteistyössä päihde- ja riippuvuuspalvelujen (moniammatillisen yhteistyön pilotti) ja opiskeluhuollon kehittämiskokonaisuuksien (VASA-verkosto) sekä näissä mukana olleiden kehittäjäasiakkaiden yhteistyönä.
Monialaisen yhteistyön ydinelementit ja monialaisen yhteistyön malli luovat rakenteen/viitekehyksen, jossa monialaista ja moniammatillista yhteistyötä tehdään. Monialaisen ja moniammatillisen yhteistyön kehittämisessä pilottien kautta (suunnittelu, toteutus ja arviointi) tulee huomioida, että monialaisen yhteistyön ydinelementit toteutuvat. Keskeistä on kuitenkin huomioida myös esim. alueelliset ja palvelukohtaiset erityispiirteet.
Monialaisen yhteistyön määrittely - mitä on monialainen yhteistyö?
- Monialainen yhteistyö on lakisääteistä
- Terveydenhuoltolaissa 32 § (8.7.2022/581) säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöstä, jota tulee tehdä asiakkaan tuen tarpeiden edellyttämällä tavalla.
- Sosiaalihuoltolaissa 41 § (30.12.2014/1301) säädetään monialaisesta yhteistyöstä, minkä mukaan sosiaalihuollon viranomaisen on huolehdittava, että käytettävissä on asiakkaan yksiköllisiin tarpeisiin nähden riittävästi asiantuntemusta.
- Monialainen yhteistyö ei ole pelkkä yhteydenotto palveluun tai asiakkaan ohjaus toiseen palveluun. Yhteydenotto käynnistää monialaisen yhteistyön.
- Monialaiseen yhteistyöhön riittää jo kaksi ammattilaista.
- Monialainen yhteistyö on asiakkaan ja asiakkaan tarvitsemien ammattilaisten välistä yhdessä sovittua ja suunnitelmallista tukea.
- Monialaisessa yhteistyössä yhteensovitetaan eri hoito- ja palvelukokonaisuuksia
- Monialaisella yhteistyöllä vastataan asiakkaan tarpeisiin.
Miksi tehdä monialaista?
Vähennetään hukkaa sekä asiakkaalle että ammattilaisille:
- Asiakasnäkökulmasta:
- Säästää asiakkaan voimavaroja
- Vähentää asiakkaan ”luukuttamista” - ei arviointia arvioinnin perään
- Auttaa kokoamaan tarkoituksenmukaiset palvelut asiakkaan ympärille
- Asiakkaan kokonaistilanne ei pirstaloidu -> monta eri suunnitelmaa
- Vahvistaa asiakas- ja potilasturvallisuutta
- Ammattilaisnäkökulmasta:
- Tukee ammattilaisten työtä – ei tarvitse olla yksin
- Osaaminen ja asiantuntijuus vahvistuu
- Mahdollistaa asiantuntijuuden jakamisen
- Vähentää päällekkäistä työtä
- Mahdollistaa suunnitelmallista yhteistyötä
Milloin tehdä monialaista yhteistyötä?
- Oma asiantuntijuus tai palvelu ei vastaa asiakkaan tarpeisiin
- Tunnistetaan, että asiakas tarvitsee toisen palvelun arviota tai tukimuotoja
- Asiakkaan tilanne vaikuttaa epäselvältä
- Asiakas itse ilmaisee tarpeen toiselle palvelulle
- Asiakas itse ilmaisee, että hänellä on aktiivisia palveluja, joiden kanssa tehdä yhteistyötä asiakkaan tilanteen edistämiseksi
Monialaisen yhteistyön muodot
- Konsultaatiot: Konsultaatio voi auttaa esimerkiksi tilanteen jäsentämisessä, huolen arvioinnissa tai sopivien tukikeinojen löytämisessä. Usein konsultaatioihin on varattu säännölliset ajat, mutta niitä voidaan järjestää myös tarpeen mukaan.
- Työparityö: Työparityöskentely tarkoittaa kahden ammattilaisen – usein eri sote-palveluista tai muista palveluista – tekemää yhteistyötä yksittäisen asiakkaan tukemiseksi. Työpari tuo tilanteeseen eri näkökulmia ja asiantuntijuutta.
- Verkostot: Verkostotyö tarkoittaa eri alojen ammattilaisten yhteistyötä asiakkaan hyvinvoinnin tukemiseksi.
Kansikuva