Monialainen asiakas- ja palveluohjaus Pohjois-Savon hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)

Pohjois-Savon hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptissa otetaan käyttöön työkaluja ja yhdessä sovittuja käytäntöjä monialaiseen asiakas- ja palveluohjaukseen. Toimintamallia kehitetään v.  2023-2025 EU:n (Next GenerationEU) tuella.

Toimintamallin nimi
Monialainen asiakas- ja palveluohjaus Pohjois-Savon hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pohjois-Savon hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptissa otetaan käyttöön työkaluja ja yhdessä sovittuja käytäntöjä monialaiseen asiakas- ja palveluohjaukseen. Toimintamallia kehitetään v.  2023-2025 EU:n (Next GenerationEU) tuella.

Toteutuspaikka
Pohjois-Savo
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Pohjois-Savon hyte-palvelukonsepti ja monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli
Kuvateksti
Pohjois-Savon hyte-palvelukonseptissa kuvataan monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli ja sen sisältämät työkalut sekä niiden käyttöönottoon ja käyttöön liittyvät reunaehdot, kuten tarvittavat resurssit, henkilöstön koulutus, perehdytys, arviointi ja yhteistyörakenteet.

Luotu

12.12.2023

Viimeksi muokattu

18.9.2025
Ratkaisun perusidea

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa Pohjois-Savon hyvinvointialueen ammattilaisille tarjotaan yhtenäiset käytännöt ja työkaluja asiakkaiden ohjaamiseksi hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan.  Toimintamallit perustuvat ajatukseen, että sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat hyötyvät myös kuntien, seurakuntien ja kolmannen sektorin tarjoamasta hyvinvointia ja terveyttä edistävästä eli HYTE-toiminnasta. Toimintamalleja on kehitetty yhteistyössä ammattilaisten kanssa, ja niissä on huomioitu sekä asiakas- ja potilastyön resurssit että erilaisten asiakkaiden tarpeet. 

Toimintamallit sisältävät kolme erilaista tapaa toimia (polut 1-3). Kaikissa poluissa lähdetään liikkeelle hyvinvoinnin puheeksiotosta. Ammattilainen voi hyödyntää puheeksiotossa Mitä sinulle kuuluu? -materiaaleja tai jo käytössä olevia vaikuttavia puheeksioton menetelmiä.

Projektin kehittäjät ovat olleet tiiviisti mukana kehittämässä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotinta, Tarmoa-palvelua.  Kehittämiseen on sisältynyt pilotointia, yhteisiä työpajoja ja asukaspalautteiden käsittelyä. Pohjois-Savon hyvinvointialue päätti kuitenkin luopua Tarmoa-palvelusta ja lähti kehittämään ratkaisun osaksi olemassa olevia itse- ja omahoitosivuja. OmaHyte -verkkopalvelun käyttöönotto ajoittui lokakuulle 2025. 

Toimintamallit ovat

  • Polku 1: HYTEn puheeksiotto ja omatoimisen asiakkaan ohjaus​

    Polulla 1 omatoiminen asiakas ohjataan käyttämään OmaHyte-palvelua hyvinvointia ja terveyttä edistävän toiminnan löytämiseksi. Vaihtoehtoisesti ammattilainen voi ohjata asiakkaan suoraan tuntemansa kunnan, seurakunnan tai kolmannen sektorin toimijan toimintaan. Työvälineinä polulla toimivat Mitä sinulle kuuluu? -kortti / huoneentaulu ja OmaHyte  (digitaalinen hyte-alusta). 

  • Polku 2: HYTEn puheeksiotto ja asiakkaan ohjaus matalan kynnyksen pisteelle​

    Polulla 2 ammattilainen ottaa HYTEn puheeksi ja ohjaa asiakkaan Mitä sinulle kuuluu? -kortin avulla matalan kynnyksen pisteelle. Matalan kynnyksen pisteellä asiakas saa henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa itselleen sopivan HYTE-toiminnan löytämiseen. 

    Matalan kynnyksen pisteiden kanssa on laadittu yhteistyösopimukset, joissa on sovittu mm. aukioloista ja tuesta HYTE-toimintojen etsimisessä sote-palveluista ohjatuille asiakkaille. Matalan kynnyksen pisteet löytyvät OmaHyte-palvelusta Palvelupaikat lähelläsi -kohdasta. Eri alojen ammattilaiset voivat kirjoittaa olemassa olevan matalan kynnyksen pisteet yhteystiedot ja lisätä ne korttiin.

  • Polku 3: HYTEn puheeksiotto ja hyvinvointilähete

    Polulla 3 ammattilainen tekee hyvinvointilähetteen jo sote-palvelussa olevalle asiakkaalle, joka toivoo ja/tai tarvitsee yhteydenottoa HYTE-toimijalta päin. 

Toimintamallit sisältävät työvälineitä asiakkaan hyvinvoinnin puheeksi ottoon ja ohjaukseen. Työvälineitä ovat 

  • Digitaalinen palvelutarjotin OmaHyte

    Hyvinvointia ja terveyttä tukeva palvelutarjotin tarjoaa mahdollisuuksia osallistua oman alueen toimintaan, jota kunnat, järjestöt ja seurakunnat tuottavat. Palvelutarjotin auttaa ohjautumaan aktiviteetteihin ja palveluihin, jotka edistävät osallisuutta ja yhdessä tekemistä. 

    Tavoitteena on tukea sote-ammattilaisia palveluohjauksessa, tarjota toimintaohjeita ja konkreettista apua digitaalisten verkkoalustojen käyttöönottoon ja päivittämiseen niin kunnissa, järjestöissä kuin sote-palveluissakin. 

  • Mitä sinulle kuuluu? -kortti ja huoneentaulu

    Kortin avulla hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisvaltainen puheeksiottaminen on helpompaa ja nopeampaa. Kortissa on QR-koodi, joka helpottaa tarmoa-alustalle etsiytymistä. Teemat kortissa ovat yhtäläiset OmaHyte digitaalisen alustan kanssa, mikä osaltaan madaltaa digitaalisen alustan käyttöä.  A3-kokoinen huoneentaulu mukailee puheeksioton korttia.

  • Hyvinvointilähete

    Sote-yksiköt voivat tehdä HYTE-yhteistyökumppanin (kunta, seurakunta, kolmannen sektorin organisaatio) kanssa hyvinvointilähetesopimuksen, joka mahdollistaa asiakkaan yhteystietojen siirtämisen ja siten yhteydenoton HYTE-toimijalta asiakkaaseen päin. Mallissa on luotu yhteiset käytännöt tietosuojan turvaamiseksi henkilötietoja siirrettäessä. Hyvinvointilähete voi mahdollistaa asiakkaalle rinnallakulkevaa tukea HYTE-toimintoihin lähtemiseen, mutta sillä voidaan myös tukea ammattilaisen työn tehokkuutta. 

Toimintaympäristö

Pohjois-Savon hyvinvointialueeseen kuuluu 19 kuntaa, joiden joukossa on toistakymmentä liitoskuntaa. Pohjois-Savossa on paljon pieniä paikkakuntia etäällä kaupunkikeskittymistä. Julkinen liikenne ei kykene tukemaan ikäihmisten liikkumista mm. paikkakuntien hajanaisuuden vuoksi. Alueellamme on asukkaita noin 248 000 ja heidän tukenaan liki 13 000 Pohjois-Savon hyvinvointialueella työskentelevää ammattilaista. 

Väestön ikärakenne painottuu tulevaisuudessa yhä vahvemmin ikääntyviin ja huoltosuhde työtätekevään väestöön nähden nousee monilla paikkakunnilla yli sadan prosentin. Vaikka internetiä käyttävien määrä on viime vuosina kasvanut, 65-74-vuotiaista yhä lähes joka kymmenes ei käytä internetiä, ja 75-89-vuotiaista hiukan useampi kuin kolmasosa ei käytä internetiä (Tilastokeskus 2024). 

Kansallisen terveysindeksin (2019-2021) mukaan Pohjois-Savon taso on selvästi muita alueita ja koko maan tasoa korkeammalla mielenterveyden sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksien osalta. Työkyvyttömyys oli toiseksi yleisintä Pohjois-Savossa. Työttömyysaste Pohjois-Savossa oli 9,6 % vuonna 2021 (koko maa 9,5%). Pohjois-Savossa on kuntia, joissa työttömien osuus on selvästi keskimääräistä korkeampi (mm. Iisalmessa 11,3 %, Varkaudessa 11,9 %, Kaavilla 10,8 %, Kiuruvedellä 10,3 % ja Rautavaaralla 10,6 %). Pitkäaikaistyöttömien osuus kaikista työttömistä oli 40,5 % (koko maassa vastaava osuus oli 37,9 %). Pienituloisuusaste on Pohjois-Savon kunnissa korkeampi (14,9 vuonna 2022) kuin maassa keskimäärin (13,2) ja viidenneksi eniten kaikista hyvinvointialueista. Monessa Pohjois-Savon kunnassa yleinen pienituloisuusaste on selvästi keskivertoa enemmän (esim. Iisalmessa 15,7, Kaavilla 19,7, Kiuruvedellä 18,4, Pielavedellä 18,0, Rautalammilla 19,7, Rautavaaralla 23,0, Sonkajärvellä 18,2). Toimeentulotukea saaneita on koko maata enemmän erityisesti 18–24-vuotiaiden ikäryhmässä (Pohjois-Savossa 18,9 % vastaavan ikäisestä väestöstä vs. koko maassa 14,7 %; pitkäaikaisesti toimeentulotukea saaneita 3,3 % vs. 2,9 %). (Sotkanet, 2022) 

Yksinäiseksi itsensä kokevien osuus on kasvanut viime vuosina koko maassa (v. 2020 oli 10,5 %, 2022 jo 12,1 %). Pohjois-Savossa itsensä yksinäiseksi koki naisista 13,1 % ja miehistä 11,3 % vuonna 2022 (yhteensä 12,2 %). Huono-osaisuutta on Pohjois-Savossa viidenneksi eniten koko maassa summamuuttujilla mitattuna DIAK:n Huono-osaisuus Suomessa –karttapalvelun mukaan.

Pohjois-Savon ikärakenne ja yhteiskunnalliset trendit näkyvät myös siinä, että monen Pohjois-Savossa toimivan yhdistyksen toiminta perustuu ikääntyvien vapaaehtoisten aktiivisuuteen. Etenkään etäällä kaupunkikeskustoista sijaitsevien kuntien yhdistyksillä ei ole usein käytössään samanlaista toimintakykyä ja resursseja kuin kaupunkikeskittymien yhdistyksissä, jotka ovat löytäneet tuekseen mm. erilaisia verkostoja. Samaan aikaan yhdistysten toimintaedellytyksiin vaikuttaa monessa kunnassa kunnan vaikea taloustilanne, mikä ajaa avustusten pienentämiseen, sekä ministeriöiden myöntämien avustusten leikkaukset.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kansallinen hyte-palvelukonsepti ohjaa alueellista kehittämistyötä niin sisällöllisesti kuin myös teknisten vaatimusten osalta. THL:n palvelukonseptissa määritellään monialaisen asiakasohjauksen sisältöä ja minimivaatimukset digitaaliselle palvelutarjottimelle.

Alueellinen yhteiskehittäminen tapahtui yhteistyössä sote-ammattilaisten, järjestöjen, asukkaiden ja Pohjois-Savon kuntien kanssa hybridityöskentelynä yhteistyökumppaneiden tarpeiden mukaan. Alueelliseen hyte-palvelukonseptin kehittämiseen vaikuttaa kansallinen ohjaus ja kehittämistyö THL:n, DigiFinlandin ja Digi- ja väestötietoviraston (DVV) kanssa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ja digitaalisen palvelutarjottimen kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, asukkaat (nuoret aikuiset, työikäiset ja kotona asuvat ikääntyvät) sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimijat (kunnat, järjestöt ja muut yhteisöt). Erityistä huomiota kohdennetaan haavoittuvassa asemassa oleviin asukkaisiin ja heidän palveluihin ohjaamiseen. 

Hyvinvointialueen asukkaiden osallistamiseksi on 

  • pidetty asukastyöpaja keväällä 2024 sekä
  • pyydetty kommentteja Pohjois-Savon vammaisneuvostolta ja
  • erilaisissa tapahtumissa sekä
  • hyödynnetty kehittäjäasiantuntijoita Tarmoa-pilotoinnissa ja kokemustoimijaa projektiryhmässä (työpajat).

Tarmoa -palvelutarjottimen pilotointi toteutettiin huhti- toukokuussa 2024, jonka palautteen perusteella alustaratkaisua on kehitetty ja toteutettu näin hankesuunnitelmassa painotettua asiakasosallisuutta. Pilotoinnissa on ollut mukana joukko ammattilaisia, asukkaita sekä kokemusasiantuntijoita testaamassa Tarmoa -palvelua. Kokemusasiantuntijoiden palautekoosteen perusteella voidaan kohdentaa digitukea ammattilaisille ja asukkaille tarpeen mukaan.

Lisäksi hyödynnettiin eri ammattilaisilla olevaa syvällistä ymmärrystä asiakkaiden tilanteista ja tarpeista (kumppanuusillat, työpajat, tapahtumat, keskustelut).

Ymmärrystä sote-ammattilaisten ja HYTE-toimijoiden tarpeista ja työn asettamista puitteista on kerrytetty

  • työpajoissa
  • pilottiryhmissä
  • kyselyillä
  • keskusteluilla eri yhteyksissä (järjestöfoorumit, tapahtumat, kumppanuusillat, verkostopalaverit jne).
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Digitaalisen palvelutarjottimen, Tarmoan toimivuuden ja käyttönoton ehdot

Digitaalisena HYTE-palvelutarjottimena otetaan käyttöön Tarmoa palvelutarjotin. Päätös Tarmoan käyttöönotossa on tehty Pohjois-Savon hyvinvointialueen intergraatiojohtoryhmässä toukokuussa 2024. Hankkeen aikana tehdään työtä palveluohjausta tukevan sisällön luomiseksi yhteistyössä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Palvelutarjottimen suunniteltu käyttöönotto on 13.1.2025. Alustan teknistä käyttöönottoa varten on laadittu:

  • Tietosuojatiimille hankinnankuvauslomakkeet (sisäisesti täytettävä ja toimittajan täyttämä)
  • henkilötietojen sopimusliite
  • DPIA
  • tietosuojaselosteet sekä ammattilaisen että asukkaan näkökulmista.

Digitaalisen palvelutarjottimen käyttöönottoprosessissa ovat mukana projektityöntekijöiden lisäksi palveluntuottajan, Digifinland OY:n edustajat, THL monialaisen asiakas ja palveluohjauksen koordinoijana sekä STM toimintamallin rahoittajana, EU:lle (Next Generation EU).

OmaHyte -palvelutarjottimen toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Päätös siirtyä rakentamaan oma palvelutarjotin itse- ja omahoitosivun laajennuksena tehtiin Pohjois-Savon hyvinvointialueella toukokuussa 2025. Palvelutarjottimen suunniteltu käyttöönotto on 1.10.2025 ja sen toimintaperiaate poikkeaa Tarmoa-palvelusta sillä, että ammattilaisen kirjautumista ei OmaHyte verkkopalvelussa tarvita. Tämä vähentää prosessin tietosuojariskejä, sekä resurssia sen hallinnan osalta. Palvelutarjottimen optiona on ollut myöhemmin toteutettavan hyvinvointilähetteen rakentaminen verkkopalveluun sekä mahdollisuus kerätä palveluja ostoskori -tyyppisesti  asiakkaan tarpeet huomioiden. Alustan teknistä käyttöönottoa varten on laadittu organisaation ohjeiden mukaisesti:

  • Hankinnankohteenkuvaus -lomakkeet (sisäisesti täytettävä ja toimittajan täyttämä)
  • Tietosuojaselosteet sekä ammattilaisen että asukkaan näkökulmista

Palvelutarjottimen käyttöönottoprosessissa ovat mukana projektityöntekijöiden lisäksi Istekki Oy ja lopullisen verkkosivun rakentaja alihankkijana, THL monialaisen asiakas ja palveluohjauksen koordinoijana sekä STM toimintamallin rahoittajana, EU:lle (Next Generation EU).

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimivuuden ja käyttöönottoon sitoutumisen lähtökohtana on projektissa pidetty sitä, että kehittämistyöhön osallistuvat kaikki ne sidosryhmät, joita toimintamallien käyttöön tarvitaan. Projektissa tämä on tarkoittanut monialaisten projektityöryhmien kokoamista kehittämistyötä varten sekä monipuolisten viestintäkanavien ja osallistumismahdollisuuksien käyttöä.

Toinen käyttöönoton kannalta keskeinen asia on sote-ammattilaisten HYTE-tiedon lisääminen sekä perehdyttäminen toimintamallien käyttöön. Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin perehdyttämiseen ja kouluttamiseen sote-ammattilaisia varten hyödynnettiin hankkeessa tuotettuja videoita, joissa toimintamallit on kuvattu ja konkreettinen käyttö esitetään. Koulutuspakettiin kuuluu myös THL:n kanssa yhteiskehitetty koulutusmateriaali, jossa pääaihena on hyte-tietoisuuden lisääminen. Materiaaleista muokattiin alkuvuodesta 2025 sote-ammattilaisille käytännönläheinen ja räätälöitävä koulutus hyvinvointialueen moodle-ympäristöön. Koulutus on nimeltään Asiakas- ja palveluohjaus HYTE-toimintaan. Lisäksi THL:n muokattava koulutusmateriaali on käytössä projektin aikana vuoden 2025 loppuun asti. Sen jälkeen yleisen HYTE-tietoisuuden lisäämisen koulutus voidaan ohjata THL:n sivuille. 

  • Koulutuspaketti esitellään hyvinvointialueen alue-esihenkilöille ja esihenkilöille.
  • Eri toimialojen ja yksiköiden esihenkilöiden ja henkilöstön kanssa sovitaan viikko- tms. palaverissa, mitä toimintamalleja missäkin otetaan käyttöön.
  • Ammattilaiset kouluttautuvat toimintamalliin ja sen työkaluihin Moodle-koulutuksen avulla.
  • Hyvinvointilähetekoulutukseen järjestettiin 4 erillistä koulutuskertaa ja tallenne koulutuksesta on nähtävillä myös moodle-kurssilla
  • Käyttöönoton tueksi pidetään tukiklinikoita projektin aikana sekä varmistetaan muu tarvittava tuki
  • Toimintamallit viedään osaksi uuden työntekijän perehdytystä.
  • Toimintamallin ohjeet ja prosessikuvaukset on kuvattuna IMS-järjestelmään
  • Lisäksi tulevat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset tutustuvat toimintamalliin jo osana koulutustaan (OTSO-hankkeen Opetusvastaanotto 2.0) ja Savonian ammattikorkeakoulun sote-opiskelijat suorittavat moodle-kurssin sisällön osana asiakas- ja ammattilainen sote-palveluissa -opintojaksoa.

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen käyttöönottoa on suunniteltu laajasti eri toimialoille, kolmannen sektorin toimijoille ja kunnan työntekijöille.

  • Toimintamallin käyttöönottavat vuonna

Toimintamallin jatkuvuus varmistetaan tunnistamalla niiden käyttöön liittyviä työtehtäviä ja laskemalla niihin tarvittavia taloudellisia resursseja (puheeksioton materiaalit, OmaHyte, työtehtävien vaatima työaika). Projektityönä on myös valmisteltu tarvittavat sopimukset, kuvattu käyttöön liittyvät prosessit ja työohjeet (löytyvät hyvinvointialueen henkilöstölle jatkossa IMSistä) ja suunniteltu, miten ja mistä puheeksioton materiaaleja voi jatkossa tilata. Projektitiimi kuuluu Pohjois-Savon hyvinvointialueen HYTE- ja osallisuuspalveluyksikköön, jonka kanssa yhteistyössä on tehty juurruttamis- ja käyttöönottosuunnitelmat.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

TAVOITELTAVA MUUTOS:

  1. Sote-ammattilaisilla on enemmän tietoa alueen HYTE-toiminnasta ja -palveluista sekä niiden ja niihin ohjaamisen merkityksestä asiakkaiden hyvinvoinnille ja terveydelle.

    Sote-ammattilaisille valmistuu alkuvuodesta 2025 koulutus- ja perehdytyspaketti, jossa on huomioitu piloteista saadut kokemukset ja palautteet.

  2. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaille tarjotaan selkeä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen neuvonnan ja ohjauksen malli. Toimintamalli palvelee erityisesti mielenterveys- ja päihdeongelmien riskissä olevia kohderyhmiä. Haasteellisessa tilanteessa olevien asukkaiden HYTE-palvelupolut on kuvattu ja huomioitu HYTE-ohjauksen ja -neuvonnan toimintamallissa. Sote-ammattilaiset tuntevat HYTE-ohjauksen ja -neuvonnan toimintamallin ja osaavat hyödyntää sitä omassa työssään. Asiakkaiden ohjautuminen HYTE-toimintaan helpottuu.

    Erityisesti puheeksioton kortti on suorastaan lähtenyt lentoon hyvinvointialueella. Sitä on toivottu ja otettu käyttöön jo ennen lopullisen version valmistumista. Myös HYTE-palvelutarjottimen avautumista odotetaan innokkaasti, sillä asiakas- ja palveluohjausta eri organisaatioissa (hyvinvointialueen lisäksi myös kunnat, seurakunnat, kolmas sektori) kokevat sen tarpeelliseksi ja työtä helpottavaksi työkaluksi.

  3. Toimintamalli selkeyttää yhteistyötä. Yhteistyön periaatteista ja käytännöistä on sovittu HYTE-toimijoiden (kunnat, kolmas sektori, seurakunnat ja muut yhteisöt) kanssa. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimijaverkostot ja -rakenteet vahvistuvat.

    Toimintamallit on kehitetty ja kuvattu monialaisessa yhteistyössä. Yhteistyön periaatteista ja käytännöistä on sovittu eri toimijoiden kesken ja tarvittavat sopimukset tehty. Toimijaverkostoja ja -rakenteita on kuvattu, tuettu ja uusien verkostojen tarvetta selvitetty. Järjestöyhdyshenkilöiden verkostoa ollaan käynnistämässä osana hyte- ja osallisuuspalveluyksikön toimintaa.

  4. Hyvinvoinnin arvioinnin keinoja ja työkaluja on koottu yhteen paikkaan helposti löydettäväksi ja käytettäväksi palvelupolkuina

    HYTE- ja osallisuuspalveluyksikkö on koonnut hyvinvoinnin ja arvioinnin keinoja ja työkaluja palvelupolkuina OmaHyte -palveluun.

DIGITAALINEN ALUSTA:

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toiminta ja palvelut löytyvät digitaalisesta OmaHyte- palvelutarjottimelta. OmaHyte-palvelun käyttö on helppoa ja innostavaa erityisesti haavoittuvassa asemassa oleville asiakasryhmille. Ammattilaiset osaavat hyödyntää ja tehdä ohjausta HYTE-toimintoihin ja palveluihin palvelutarjottimen kautta. HYTE-palveluita tuottavat tahot (kunnat, yhdistykset, järjestöt ja seurakunnat) osaavat kuvata ja päivittää tietonsa ja palvelunsa alustoille (lähellä.fi ja PTV), joista tieto nousee OmaHyte -palvelutarjottimelle. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia voi monistaa hyvinvointialueille ja kuntiin. Käyttöönoton kynnyksen madaltamiseksi on tärkeää rakentaa toimintamalli siten, että se tukee alueella jo olemassa olevia rakenteita, vahvistaa palveluiden välisiä yhdyspintoja ja rakentuu toimijoiden yhteisesti jakaman hyvinvointisuunnitelman pohjalle.

Toimintamallissa ja kehittämistyössä on huomioitu asiakaslähtöisesti erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien väestöryhmien tuen tarpeet. Kehittämistyötä on tehty monialaisesti yli toimialarajojen sekä Pohjois-Savon hyvinvointialueen kuntien että kolmannen sektorin järjestöjen välillä. 

Toimintamallissa huomioidaan järjestöjen, kuntien ja hyvinvointialueiden asiakkaat ja kuinka he saavat tukea hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämiseen. Toimintamallissa on kehitetty sote-työn arkeen sopiva palvelupolku sosiaali- ja terveyspalveluista kunnan ja kolmannen sektorin järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin.  Asiakas saa palveluohjauksen kunnan tai järjestöjen palveluihin, joista tukea voidaan tarjota. Rakenteisesti kirjattavia toimintamalleja voidaan seurata ja hyödyntää tiedolla johtamisen tukena. Näin voidaan aidosti hyödyntää moniammatillisuutta ennaltaehkäisevästi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä sekä hoidon tukena.

Puheeksioton materiaalit

Mitä sinulle kuuluu? -kortti ja huoneentaulu ovat kehitetty kansallisten materiaalien pohjalta ja käyttöönotto muilla alueilla on helppoa. Materiaalien ulkoasu on Pohjois-Savon hyvinvointialueen ilmeen mukainen. Puheeksioton materiaalien teemat ovat samat kuin OmaHyte -digitaalisen palvelutarjottimen teemat. Nämä teemat ovat kehittyneet yläotsikoiksi kansallisessa kehittämisessä käytettyjen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen aihealueille. Kortin ja huoneentaulun teemat toimivat siis HYTE-toimintojen puheeksiottamiseen ilman yhteyttä OmaHyte -palveluun.

Hyvinvointilähete

Hyvinvointilähetekäytänteen käyttöönotto edellyttää toimijoilta hyvää tietosuojalain ymmärrystä. Mallia otettaessa käyttöön on aina syytä muistaa tarkastaa milloin mallia on päivitetty ja onko tietosuojalaissa tapahtunut muutoksia sen jälkeen. Lomakkeet on kehitetty Pohjois-Savon hyvinvointialueen käyttöön, joten muilla alueilla juridistinen tarkastus lomakkeiden sopimisesta oman alueen käyttöön on suositeltavaa. Mikäli pohdit hyvinvointilähetekäytänteen sopivuutta alueellenne, voit tutustua hyvinvointilähetteen käsikirjaan. (Tulossa liitteeksi)