Lähetteetön fysioterapeutin lähivastaanotolle pääsy kiireettömissä tuki- ja liikuntaelinoireissa, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1 ja I4)

Lähetteetön fysioterapeutin lähivastaanotolle pääsy kiireettömissä tuki- ja liikuntaelinoireissa, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1 ja I4)

Tuki- ja liikuntaelinoireiset asiakkaat voidaan ohjata suoraan fysioterapeuttien kiireettömille lähivastaanotolle ilman lääkärin lähetettä muun sote-ammattilaisen kautta tai asiakas voi itse varata ajan digitaalisen ajanvarauksen kautta. 

Toimintamallin nimi
Lähetteetön fysioterapeutin lähivastaanotolle pääsy kiireettömissä tuki- ja liikuntaelinoireissa, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1 ja I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tuki- ja liikuntaelinoireiset asiakkaat voidaan ohjata suoraan fysioterapeuttien kiireettömille lähivastaanotolle ilman lääkärin lähetettä muun sote-ammattilaisen kautta tai asiakas voi itse varata ajan digitaalisen ajanvarauksen kautta. 

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialue, kuntoutuspalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
EU-lippu ja Suomen kestävän kasvun ohjelman logo
Kuvateksti
Suomen kestävän kasvun ohjelma

Tekijä

Tekijä

Sini Heinonen

Luotu

Luotu

4.4.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

16.12.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli käynnistyi pilottina 17.3.2025 ja kestoksi määriteltiin kuusi kuukautta, 17.9.2025 saakka. Toimintamallissa tuki- ja liikuntaelinoireinen asiakas voidaan ohjata fysioterapeutin lähivastaanotolle myös kiireettömissä tilanteissa. Suoravastaanotot ovat olleet jo aiemmin käytössä ja sinne ohjaudutaan edelleen, kun asiakkaalla ei ole oireiden taustalla kuumetta tai traumaa ja oireet ovat kestäneet alle kuusi viikkoa tai asiakas ei ole vielä käynyt lääkärissä vaivan vuoksi. Kiireettömille lähivastaanotoille voidaan ohjata myös pidempään oireilleet tai asiakkaat, joilla on aiempi lääkärikäynti oireiden vuoksi, muttei esimerkiksi voimassa olevaa lähetettä fysioterapiaan.  

Pilotissa asiakas saa ajan kiireettömälle lähivastaanotolle Terveys LifeCare-potilastietojärjestelmää käyttävän ammattilaisen, esimerkiksi terveysaseman hoitajien tai ajanvarauksen kautta tai suoraan itse varaten ajan digitaalisen ajanvarauspalvelussa. Aikoja on pilotin aikana tarjolla rajoitetusti ja niiden määrää ja täyttöastetta arvioidaan. 

Sote-ammattilaisille on lähetetty ohjeet, joiden perusteella he voivat ohjata tuki- ja liikuntaelinoireisen asiakkaan suoravastaanotoille tai kiireettömille lähetteettömille ajoille. Digitaalisen ajanvarauksen kautta asiakkaille on vapaasti varattavissa kiireettömiä aikoja. Asiakkaan voi olla haastavaa itse arvioida oman hoidon tarpeensa kiireellisyyttä, mutta käyntien ohjaustekstiin, on kirjattu millaisissa tilanteissa tulisi ottaa yhteyttä päivystykseen tai terveysasemille.  

Kaikilta fysioterapeuttien vastaanotoilta on mahdollista varata asiakkaalle kiireaika lääkäriin tai konsultoida moniammatillista tiimiä, jos asiakkaan tilanne sitä vaatii. 

Toimintamallin pilottiaikaa jatkettiin syksyllä 2025 vuoteen eli 3/2026 asti. Mukaan saatiin marraskuussa 2025 myös Pyhtäällä aloittaneet terapeutit, jolloin terapeuttien määrä nousi yhteentoista ja tarjottujen vastaanottojen määrä kahteenkymmeneen per viikko. 

Toimintaympäristö

Kymenlaakson hyvinvointialue sijaitsee Kaakkois-Suomessa kuuden kunnan alueella, jossa on useita eri keskuksia sekä haja-asutusalueita. Kymenlaakson hyvinvointialueella kehitetään uusia palveluita palveluvalikon laajentamiseksi ja palveluiden turvaamiseksi kaikille alueen asukkaille. 

Kuntoutuspalveluiden lähivastaanottoja tehdään yli kymmenessä toimipisteessä ympäri Kymenlaaksoa. Kuntoutuksen vastaanottoajat ovat kaikkien kymenlaaksolaisten varattavissa kuntarajojen yli. Pilottiin valikoitui yhteensä yhdeksän terapeuttia eri kunnista. Akuutti suoravastaanottotoiminta on ollut käynnissä jo noin 10 vuoden ajan, mutta kiireettömissä tilanteissa asiakkaat ovat päässeet lähivastaanotoille vain lääkärin lähetteellä. Tahtotilaksi on muodostunut entistä helpompi kuntoutukseen pääsy ja lääkärikäyntien vähentäminen tuki- ja liikuntaelinoireissa. Yhteistyön monipuolistaminen ja vahvistaminen takaa sen, että asiakas pääsee tarvittaessa fysioterapeuttien kautta lääkäriin, mikäli asiakkaan tilanne sitä vaatii. 

Tuki- ja liikuntaelinoireisten asiakkaiden hoidon tarpeen arvioita on Kymenlaaksossa siirretty vuosien 2024-2025 aikana fysioterapeuteille puheluiden ja chat-palveluiden sekä Omaolon oirearvioiden kautta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Tuki- ja liikuntaelinoireiset asiakkaat ovat suuri asiakasryhmä. Syksyllä 2024 toteutetun seurannan mukaan vain 15 prosenttia kaikista keskitettyyn ajanvaraukseen yhteyttä ottaneista asiakkaista ohjautui suoraan kuntoutukseen. Määrää on haluttu kasvattaa ja ohjata entistä useammin tuki- ja liikuntaelinoireinen asiakas aina kun mahdollista ensin kuntoutuksen fysioterapeutille. 

Toimintamalliin valikoitui yhdeksän lähivastaanottoa tekevää fysioterapeuttia, joiden kanssa toimintamalli kehitettiin alusta asti yhteistyössä, kuntoutuksen johdon ja esihenkilön linjatessa toimintaa. Toimintamalliin saatiin oma asiakaspalautekysely, jonka kautta on saatu kohdennettua palautetta lähetteettömille vastaanotoille tulleilta asiakkailta. Asiakkaat ovat sanoittaneet useissa vastauksissa sitä, että eivät olisi saaneet lääkärikäynnistä mitään lisäarvoa tilanteeseensa ja miten palvelu on ollut helppo ja toimiva ja apua on saatu enimmäkseen nopeasti ja oikea-aikaisesti. Pilottiaikana aikoja on rajallisesti saatavilla ja ainut negatiivinen palaute on kohdistunut aikojen saatavuuteen.  Asiakaspalautteeseen pystyi vastaamaan sähköisesti tai pyytämällä tekstiviestitse takaisinsoittoa palautteen antamiseksi. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käynnistyminen on vaatinut huolellista suunnittelua yhdessä henkilöstön kanssa. Toimintamallin yhtenäisen käytännön kannalta on olennaista, että kaikki osallistujat ovat sitoutuneita toimintaan, kuten tässä kehittämisessä oltiin. Toimintamallin suunnittelun valmistelut aloitettiin noin puoli vuotta ennen mallin käynnistymistä esihenkilön kanssa, hankkeen tuella.  Toimintamalli kehitettiin työpajoissa, joihin osallistui myös digitiimin ja yleisen asiakasohjauksen kanavan edustajia. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakkaat ohjautuvat hyvin ajoille ja palvelu on löydetty sekä digitaalisen kanavan että ammattilaisten kautta käytettynä. Pilottiajalta seurataan seuraavia mittaritietoja:

  • Tarjotut ja toteutuneet ajat ja täyttöaste
  • Säästetyt lääkärikäynnit
  • Esitietolomakkeen täyttöaste
  • Mitä kautta ajalle on ohjauduttu
  • Ohjautumisen oikeellisuuden arvio
  • Tulosyy (oire)
  • Ikäryhmä
  • Jatko-ohjautuminen
  • Asiakaspalaute

Seurantaa täytetään päivittäisjohtamisen kautta manuaalisesti. Mutu-tuntuman on, että tuki- ja liikuntaelinoireiset asiakkaat ohjautuvat entistä paremmin suoraan kuntoutukseen. Toteutuneita käyntejä oli lokakuun loppuun asti 380 kpl ja täyttöaste 82%. Varaamatta jääneet ajat muutettiin toiseksi aikatyypiksi kaksi päivää ennen, jolloin aikoja ei jäänyt käyttämättä. Useimmin ohjauduttiin Oma Kymenlaakso palvelun kautta (39%) itse varaten ja useimmin saatiin terapeutille jatkoaika. Selkäoireet olivat yleisin tulosyy ja ikäryhmänä yli 65-vuotiaiden osuus oli suurin. Säästettyjä lääkäriaikoja oli 231 kpl, koska osalla ajoille päätyneistä olisi ollut jo lähete taustalla olleelta lääkärikäynniltä. Asiakaspalautteen NPS-luku oli 88.   

99% kaikista ajoille tulleista oli fysioterapian tarpeessa ja vain muutamat ohjattiin akuutista muihin palveluihin. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Pilotissa on havaittu, että ohjautuminen oli oletettua parempaa. Asiakkaat ovat tunnistanet fysioterapian tarpeen ja täysin vääriä ohjautumisia oli todella vähän. Rohkea kokeilu aikojen suoran digitaalisen avaamisen suhteen oli siis kannattavaa. 

Toimintamallin kehittäminen tulee tehdä yhteistyössä henkilöstön kanssa, osallistaen kaikki, ketkä mallia tulevat toteuttamaan. Lähetteetön suora aikojen varaamisen mahdollisuus on toteutettavissa myös muilla alueilla. Toiminnan vakiinnuttamisen tueksi on hyvä olla dataa, jota tässä on kerätty laajasti, vaikka manuaalinen työ viekin hieman aikaa ja vaatii muistamista. 

Kansikuva
Kuvassa näkyy Kymenlaakson hyvinvointialueen logo, Euroopan unionin rahoittama -tunnus sekä graafinen kuvitus Kymenlaakson kunnista.

Kehittämisen vaihe

Valmis