Lähetteetön fysioterapeutin lähivastaanotolle pääsy kiireettömissä tuki- ja liikuntaelinoireissa, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1 ja I4)
Lähetteetön fysioterapeutin lähivastaanotolle pääsy kiireettömissä tuki- ja liikuntaelinoireissa, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1 ja I4)
Tuki- ja liikuntaelinoireiset asiakkaat voidaan ohjata suoraan fysioterapeuttien kiireettömille lähivastaanotolle ilman lääkärin lähetettä muun sote-ammattilaisen kautta tai asiakas voi itse varata ajan digitaalisen ajanvarauksen kautta.
Kymenlaakson hyvinvointialue sijaitsee Kaakkois-Suomessa kuuden kunnan alueella, jossa on useita eri keskuksia sekä haja-asutusalueita. Kymenlaakson hyvinvointialueella kehitetään uusia palveluita palveluvalikon laajentamiseksi ja palveluiden turvaamiseksi kaikille alueen asukkaille.
Kuntoutuspalveluiden lähivastaanottoja tehdään yli kymmenessä toimipisteessä ympäri Kymenlaaksoa. Kuntoutuksen vastaanottoajat ovat kaikkien kymenlaaksolaisten varattavissa kuntarajojen yli. Pilottiin valikoitui yhteensä yhdeksän terapeuttia eri kunnista. Akuutti suoravastaanottotoiminta on ollut käynnissä jo noin 10 vuoden ajan, mutta kiireettömissä tilanteissa asiakkaat ovat päässeet lähivastaanotoille vain lääkärin lähetteellä. Tahtotilaksi on muodostunut entistä helpompi kuntoutukseen pääsy ja lääkärikäyntien vähentäminen tuki- ja liikuntaelinoireissa. Yhteistyön monipuolistaminen ja vahvistaminen takaa sen, että asiakas pääsee tarvittaessa fysioterapeuttien kautta lääkäriin, mikäli asiakkaan tilanne sitä vaatii.
Tuki- ja liikuntaelinoireisten asiakkaiden hoidon tarpeen arvioita on Kymenlaaksossa siirretty vuosien 2024-2025 aikana fysioterapeuteille puheluiden ja chat-palveluiden sekä Omaolon oirearvioiden kautta.
Pilotoitavan toimintamallin avulla sujuvoitetaan tuki- ja liikuntaelinoireisen asiakkaan ohjautumista oikealle ammattilaiselle, vähennetään lääkärikäyntejä sekä kohdennetaan resursseja tarkoituksenmukaisesti. Fysioterapeutti on kiireettömissä tuki- ja liikuntaelinoireissa usein paras ammattilainen arvioimaan asiakkaan avun ja hoidon tarvetta sekä antamaan ensiohjausta. Terapeuttien on myös mahdollista ohjata asiakas eteenpäin tai konsultoida lääkäriä, mikäli asiakkaalla on hoidollisia tarpeita tai tilanne vaatii laajempaa tutkimista.
Pilotin perusteella halutaan tietoa toiminnasta, jotta toimintamallia voidaan laajentaa vastaanottoa tekeville fysioterapeuteille, saadaan suuntaviivoja ja tuloksia esimerkiksi ohjautumisen ja tarvittavien resurssien osalta.
Tuki- ja liikuntaelinoireiset asiakkaat ovat suuri asiakasryhmä. Syksyllä 2024 toteutetun seurannan mukaan vain 15 prosenttia kaikista keskitettyyn ajanvaraukseen yhteyttä ottaneista asiakkaista ohjautui suoraan kuntoutukseen. Määrää on haluttu kasvattaa ja ohjata entistä useammin tuki- ja liikuntaelinoireinen asiakas aina kun mahdollista ensin kuntoutuksen fysioterapeutille.
Toimintamalliin valikoitui yhdeksän lähivastaanottoa tekevää fysioterapeuttia, joiden kanssa toimintamalli kehitettiin alusta asti yhteistyössä, kuntoutuksen johdon ja esihenkilön linjatessa toimintaa. Toimintamalliin saatiin oma asiakaspalautekysely, jonka kautta on saatu kohdennettua palautetta lähetteettömille vastaanotoille tulleilta asiakkailta. Asiakkaat ovat sanoittaneet useissa vastauksissa sitä, että eivät olisi saaneet lääkärikäynnistä mitään lisäarvoa tilanteeseensa ja miten palvelu on ollut helppo ja toimiva ja apua on saatu enimmäkseen nopeasti ja oikea-aikaisesti. Pilottiaikana aikoja on rajallisesti saatavilla ja ainut negatiivinen palaute on kohdistunut aikojen saatavuuteen. Asiakaspalautteeseen pystyi vastaamaan sähköisesti tai pyytämällä tekstiviestitse takaisinsoittoa palautteen antamiseksi.