Kouluun kiinnittymisen vahvistaminen Varhassa – Koulupoissaolojen ehkäisyn ja tuen toimintamallin kehittäminen (RRP, P4, I1, I4)

Kouluun kiinnittymisen vahvistaminen Varhassa – Koulupoissaolojen ehkäisyn ja tuen toimintamallin kehittäminen (RRP, P4, I1, I4)

Toimintamallissa on pureuduttu koulupoissaolojen juurisyihin ja kuvattu onnistunut toimintatapa pitkittyvien koulupoissaolojen ehkäisemisessä ja lasten koulunkäyntiin kiinnittymisessä. Toimintamalli on kuvattu best practice-videon muotoon.

Toimintamallin nimi
Kouluun kiinnittymisen vahvistaminen Varhassa – Koulupoissaolojen ehkäisyn ja tuen toimintamallin kehittäminen (RRP, P4, I1, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallissa on pureuduttu koulupoissaolojen juurisyihin ja kuvattu onnistunut toimintatapa pitkittyvien koulupoissaolojen ehkäisemisessä ja lasten koulunkäyntiin kiinnittymisessä. Toimintamalli on kuvattu best practice-videon muotoon.

Toteutuspaikka
Varsinais-Suomen Hyvinvointialue, Läpimurto-valmennus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
Logo:  Kestävän kasvun ohjelman rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU).
Kuvateksti

Kestävän kasvun ohjelman rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU)

Tekijä

Tekijä

Sini Eräpuro

Luotu

Luotu

18.12.2024

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

17.12.2025
Ratkaisun perusidea

Joonaksen katkennut koulupolku -video käsittelee koulupoissaoloja ja niiden varhaista tunnistamista ja puheeksi ottamista. Videolla annetaan vinkkejä, miten tunnistaa poissaoloja ennakoivia merkkejä ja millaisia tukipalveluita perheille on tarjolla. Video on suunnattu erityisesti opetus-, kasvatus- ja nuorisotyön ammattilaisille, ja tarjoaa arvokasta tietoa myös huoltajille.

Videon pituus on noin 10 minuuttia ja sen sisältö perustuu opetussuunnitelmaan, kansallisen ja alueellisen kehittämistyön tuloksiin sekä hyviksi todettuihin käytäntöihin. Videolla kuullaan lisäksi nuoren omakohtaisen kokemuksen saamastaan tuesta, ja toisaalta sen puutteesta.

Video on tarkoitettu tueksi koulujen ja oppilaitosten sekä sidosryhmien välisen yhteistyön lisäämiseen ja välineeksi  esimerkiksi henkilöstön kouluttamiseen.

Toimintaympäristö

Kouluakäymättömyyden syyt ovat moninaisia ja usein myös päällekkäisiä. Ne voivat liittyä yksilöön, perheeseen, lapsen sosiaaliseen tilanteeseen tai kouluympäristöön ja näiden väliseen vuorovaikutukseen ja esim. ahdistuneisuus ja masennusoireet tunnistetaan riskitekijöinä koulupoissaoloille. Pitkäkestoisella kouluakäymättömyydellä on todettu yhteys nuorten kokemaan ulkopuolisuuteen, päihteidenkäyttöön sekä syrjäytyneisyyteen ja yksinäisyyteen. Nämä ilmiöt heijastuvat laajasti yhteiskuntaan ja korostavat tarvetta varhaiselle tuelle ja ennaltaehkäiseville toimille.

Koulupoissaoloihin liittyvää toimintaa ohjaavat lainsäädännölliset linjaukset sekä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet.  1.8.2023 voimaan tullut muutos velvoittaa opetuksen järjestäjiä ennaltaehkäisemään perusopetukseen osallistuvien oppilaiden poissaoloja sekä seuraamaan ja niihin puuttumaan suunnitelmallisesti (POL 947/2022, 26§). Muutoksen taustalla on kansallinen koulutus- ja hyvinvointipolitiikka, jonka tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten hyvinvointia, turvata oppimisen edellytykset ja ehkäistä syrjäytymistä. Samalla linjaukset lisäävät koulutuksen järjestäjien ja muiden toimijoiden vastuuta sekä edellyttävät toimivia rakenteita ja yhteistyötä.

Yhteiskunnalliset ja organisatoriset tekijät näkyvät erityisesti sivistystoimen ja hyvinvointialueiden välisessä työnjaossa. Sivistystoimet ja hyvinvointialueet laativat alueellisen oppilashuoltosuunnitelman, ja kansallisten linjausten mukaisesti kunnat ja koulut tekevät omat suunnitelmansa poissaolojen ennaltaehkäisemiseksi. Varsinais-Suomen hyvinvointialueella alueellinen oppilashuoltosuunnitelma on osa lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaa, ja koulu- ja opiskeluhuollon palvelut tuotetaan perhekeskuksen palveluina. Tämä heijastaa laajempaa yhteiskunnallista muutosta kohti monialaista ja integroitua palvelujärjestelmää.

Kehittämiseen vaikuttavat myös taloudelliset tekijät. Varhainen puuttuminen ja ennaltaehkäisy edellyttävät riittäviä resursseja. Lisäksi tarvitaan aikaa ja henkilöstön osaamisen vahvistamista. Vaikka varhainen tuki on pitkällä aikavälillä kustannusvaikuttavaa, arjen työssä taloudelliset reunaehdot ja resurssien riittävyys voivat vaikuttaa siihen, miten ohjeistuksia ja toimintamalleja käytännössä toteutetaan ja juurrutetaan.

Koulupoissaolojen ennaltaehkäiseminen ja niiden varhainen käsittely edellyttävät usein monialaista työskentelyä. Monialaisen yhteistyön haasteet eri toimijoiden välillä sekä roolien epäselvyys tilanteissa, joissa poissaoloja ilmenee, saattavat vaikeuttaa koulupoissaolotilanteiden selvittämistä ja oikea-aikaisen tuen antamista. Ammattilaisilla on käytössään tarvittavat ohjeistukset, mutta niihin liittyvä osaaminen ja käyttöönotto vaihtelee. Tämä liittyy osin koulujen organisaatio- ja toimintakulttuuriin, jossa käytännöt, asenteet ja totutut toimintatavat vaikuttavat siihen, kuinka systemaattisesti poissaoloihin puututaan ja kuinka sujuvaa yhteistyö eri toimijoiden välillä on.

Kouluakäymättömän lapsen, nuoren ja hänen perheensä ympärillä voi toimia ammattilaisia useilta eri sektoreilta, eikä yhteistyö koulupoissaolojen ennaltaehkäisemiseksi ja niihin puuttumiseksi ole aina saumatonta. Kehittämistyöhön vaikuttavat siten myös kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät, kuten yhteiset käsitykset vastuista, osallisuudesta ja yhteistyöstä. Toimiva puuttuminen edellyttää yhteistyörakenteiden vahvistamista, toimivien käytäntöjen jalkauttamista, roolien selkeyttämistä sekä yhteistä sitoutumista lapsen ja nuoren tukemiseen. Keskeistä on myös aito dialogisuus ammattilaisten, huoltajien ja oppilaiden välillä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on 3.-9.luokkalaiset peruskoulun oppilaat ja heidän perheensä sekä eri ammattilaiset kuntien sivistys- ja opetustoimessa sekä hyvinvointialueen koulu- ja opiskeluhuollossa ja sosiaalitoimessa. 

Kehittämistyöhön on osallistunut kokemusasiantuntija osana kehittäjätiimiä tuoden esille asiakaskokemusta prosessin eri vaiheissa. Kehittämistiimi koostui sosiaalihuollon, kouluterveydenhuollon, opetustoimen ja sähköisen perhekeskuksen ammattilaisista.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallia on juurrutettu organisaatioihin muun muassa erilaisin viestinnällisin keinoin:

  • Infopakettien jakaminen kunnille sekä kohdennetusti sivistystoimelle, järjestöille ja muille keskeisille sidosryhmille
  • Alueellisesti räätälöidyn viestinnän toteuttaminen paikallisten tarpeiden mukaisesti
  • Viestin välittäminen sivistystoimen kautta rehtoreille ja opetuspalveluihin, tavoitteena tiedon edelleen jakaminen henkilöstölle ja huoltajille
  • Materiaalin esittely ja näkyvyyden lisääminen koulutukseen ja kehittämiseen liittyvissä tapahtumissa
  • Yhteistyö perhekeskuksen opiskeluhuollon palveluista vastaavien tahojen kanssa
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Best practice -videolla esitellään Naantalin koulun onnistunut tapa tukea lapsia koulupoissaolojen suhteen ja miten yhteistyö eri toimijoiden välillä on järjestetty sujuvaksi. Tässä kontekstissa video näyttää, kuinka koulupoissaoloihin on pystytty opetussuunnitelmaan perehdyttämisellä, johtamisella ja toimivalla yhteistyössä rakentamaan toimiva malli, miten se on käytännössä toteutettu ja kuinka se on tuottanut hyviä tuloksia.

Videon tavoitteena on  edistää toimintamallia, joka:

  • Lisää eri toimijoiden välistä sujuvaa ja selkeää yhteistyötä
  • Selkeyttää eri toimijoiden vastuita ja velvollisuuksia
  • Sitouttaa toimijoita tukemaan lasta kouluun paluuseen​
  • Vahvistaa perheen osallisuutta

.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Video toimii keskustelun ja yhteisen ymmärryksen rakentamisen välineenä, mutta se ei yksinään ratkaise kouluun kiinnittymisen haasteita tai poissaolojen taustalla olevia tekijöitä.

  • Koulupoissaolojen ennaltaehkäisyä ja niihin puuttumista koskeva suunnittelu tulee toteuttaa kansallisten linjausten ja perusopetuksen opetussuunnitelman ohjeistusten mukaisesti. Jokaisen koulun tai alueen on tärkeää määritellä paikallisesti toimivat toimintatavat ja menetelmät, jotka tukevat oppilaiden kouluun kiinnittymistä.
  • Hyvinvointialue ja sivistystoimet laativat alueellisen oppilashuoltosuunnitelman, joka on osa hyvinvointialueen lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaa. Koulupoissaolojen opetussuunnitelmaperustainen arviointi toteutetaan kunnissa ja kuntakohtaisilla monialaisilla opiskeluhuollon ohjausryhmillä on tässä työskentelyssä keskeinen rooli.
  • Monialainen/toimijainen yhteistyö on keskeistä ja roolit, vastuut sekä yhteistyörakenteet tulee määritellä selkeästi.
  • Huoltajien osallisuus ja yhteistyö tulee huomioida osana toimintamallia, ja heille on tarjottava selkeää tietoa ja tukea.
  • Toimintamallin käyttöönottoa ja vaikuttavuutta on tärkeää seurata ja arvioida, ja mallia tulee kehittää saadun palautteen ja kokemusten perusteella. Toimintaa arvioitaessa on arvioitava, miten toimintamallia on johdettu, perehdytetty ja noudatettu. Poissaolojen pelkkä seuraaminen ei ole riittävä toimenpide.
Kansikuva
Joonaksen katkennut koulupolku-videon mainoskuva

Kehittämisen vaihe

Valmis