Kouluun kiinnittymisen vahvistaminen Varhassa – Koulupoissaolojen ehkäisyn ja tuen toimintamallin kehittäminen (RRP, P4, I1, I4)
Kouluun kiinnittymisen vahvistaminen Varhassa – Koulupoissaolojen ehkäisyn ja tuen toimintamallin kehittäminen (RRP, P4, I1, I4)
Toimintamallissa on pureuduttu koulupoissaolojen juurisyihin ja kuvattu onnistunut toimintatapa pitkittyvien koulupoissaolojen ehkäisemisessä ja lasten koulunkäyntiin kiinnittymisessä. Toimintamalli on kuvattu best practice-videon muotoon.
Kouluakäymättömyyden syyt ovat moninaisia ja usein myös päällekkäisiä. Ne voivat liittyä yksilöön, perheeseen, lapsen sosiaaliseen tilanteeseen tai kouluympäristöön ja näiden väliseen vuorovaikutukseen ja esim. ahdistuneisuus ja masennusoireet tunnistetaan riskitekijöinä koulupoissaoloille. Pitkäkestoisella kouluakäymättömyydellä on todettu yhteys nuorten kokemaan ulkopuolisuuteen, päihteidenkäyttöön sekä syrjäytyneisyyteen ja yksinäisyyteen. Nämä ilmiöt heijastuvat laajasti yhteiskuntaan ja korostavat tarvetta varhaiselle tuelle ja ennaltaehkäiseville toimille.
Koulupoissaoloihin liittyvää toimintaa ohjaavat lainsäädännölliset linjaukset sekä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. 1.8.2023 voimaan tullut muutos velvoittaa opetuksen järjestäjiä ennaltaehkäisemään perusopetukseen osallistuvien oppilaiden poissaoloja sekä seuraamaan ja niihin puuttumaan suunnitelmallisesti (POL 947/2022, 26§). Muutoksen taustalla on kansallinen koulutus- ja hyvinvointipolitiikka, jonka tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten hyvinvointia, turvata oppimisen edellytykset ja ehkäistä syrjäytymistä. Samalla linjaukset lisäävät koulutuksen järjestäjien ja muiden toimijoiden vastuuta sekä edellyttävät toimivia rakenteita ja yhteistyötä.
Yhteiskunnalliset ja organisatoriset tekijät näkyvät erityisesti sivistystoimen ja hyvinvointialueiden välisessä työnjaossa. Sivistystoimet ja hyvinvointialueet laativat alueellisen oppilashuoltosuunnitelman, ja kansallisten linjausten mukaisesti kunnat ja koulut tekevät omat suunnitelmansa poissaolojen ennaltaehkäisemiseksi. Varsinais-Suomen hyvinvointialueella alueellinen oppilashuoltosuunnitelma on osa lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaa, ja koulu- ja opiskeluhuollon palvelut tuotetaan perhekeskuksen palveluina. Tämä heijastaa laajempaa yhteiskunnallista muutosta kohti monialaista ja integroitua palvelujärjestelmää.
Kehittämiseen vaikuttavat myös taloudelliset tekijät. Varhainen puuttuminen ja ennaltaehkäisy edellyttävät riittäviä resursseja. Lisäksi tarvitaan aikaa ja henkilöstön osaamisen vahvistamista. Vaikka varhainen tuki on pitkällä aikavälillä kustannusvaikuttavaa, arjen työssä taloudelliset reunaehdot ja resurssien riittävyys voivat vaikuttaa siihen, miten ohjeistuksia ja toimintamalleja käytännössä toteutetaan ja juurrutetaan.
Koulupoissaolojen ennaltaehkäiseminen ja niiden varhainen käsittely edellyttävät usein monialaista työskentelyä. Monialaisen yhteistyön haasteet eri toimijoiden välillä sekä roolien epäselvyys tilanteissa, joissa poissaoloja ilmenee, saattavat vaikeuttaa koulupoissaolotilanteiden selvittämistä ja oikea-aikaisen tuen antamista. Ammattilaisilla on käytössään tarvittavat ohjeistukset, mutta niihin liittyvä osaaminen ja käyttöönotto vaihtelee. Tämä liittyy osin koulujen organisaatio- ja toimintakulttuuriin, jossa käytännöt, asenteet ja totutut toimintatavat vaikuttavat siihen, kuinka systemaattisesti poissaoloihin puututaan ja kuinka sujuvaa yhteistyö eri toimijoiden välillä on.
Kouluakäymättömän lapsen, nuoren ja hänen perheensä ympärillä voi toimia ammattilaisia useilta eri sektoreilta, eikä yhteistyö koulupoissaolojen ennaltaehkäisemiseksi ja niihin puuttumiseksi ole aina saumatonta. Kehittämistyöhön vaikuttavat siten myös kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät, kuten yhteiset käsitykset vastuista, osallisuudesta ja yhteistyöstä. Toimiva puuttuminen edellyttää yhteistyörakenteiden vahvistamista, toimivien käytäntöjen jalkauttamista, roolien selkeyttämistä sekä yhteistä sitoutumista lapsen ja nuoren tukemiseen. Keskeistä on myös aito dialogisuus ammattilaisten, huoltajien ja oppilaiden välillä.
Tutkimusten mukaan koulu-uupumuksen kokemus on lisääntynyt, kouluinnostuksen kokemus on vähentynyt, koulunkäynnin mielekkyys laskenut ja koulupoissaolojen määrä kasvanut. Koululaisilla esiintyy enemmän ahdistuneisuutta.
Poissaolojen ennaltaehkäisemiseksi ja niihin puuttumiseen on tehty kansalliset linjaukset ja ohjeet, joiden jalkauttamiseksi tarvitaan koulujen tiedolla johtamista, kouluhenkilöstön (opetushenkilöstö ja opiskeluhuoltohenkilöstö) osaamisen vahvistamista erilaisia käytännön välineitä ja menetelmiä, joilla oppilaan kouluun kiinnittämistä voidaan tukea.
Kehittämistyöhön on osallistunut laaja edustus kuntien ja hyvinvointialueen ammattilaisia sekä kokemusasiantuntija, joka on huolehtinut asiakasnäkökulman huomioimisesta koko kehittämisprosessin ajan.
Kehittämistyöhön osallistuneet ammattilaiset ja asiantuntijat edustivat seuraavia tahoja ja rooleja:
- Varsinais-Suomen hyvinvointialue / Sähköinen perhekeskus: projektipäällikkö ja projektiasiantuntija kehittäjärooleissa
- Varsinais-Suomen hyvinvointialue / lastensuojelun avohuollon palvelut: perheohjaaja, monialaista tukea tarvitsevien perheiden näkökulma
- Varsinais-Suomen hyvinvointialue / kouluterveydenhuolto: kouluterveydenhoitaja, oppilaan ja kouluarjen näkökulma
- Kunta / perusopetus: kouluvalmentaja, oppilaan ja kouluarjen näkökulma
- Sitouttava kouluyhteistyö -hanke / Turun yliopisto, opettajankoulutuslaitos: väitöskirjatutkija, tutkimuksen, tiedon ja lainsäädännön asiantuntemus
- Kokemusasiantuntija: perheen näkökulma
Lisäksi videon sisällön kehittämiseen ovat ammatillisen osaamisensa ja näkökulmansa tuoneet:
- Kunta / perusopetus: rehtori, johtamisen ja toiminnan organisoinnin merkitys
- Varsinais-Suomen hyvinvointialue / kouluterveydenhuolto: terveydenhoitaja, oppilaan kohtaamisen merkitys
- Varsinais-Suomen hyvinvointialue / perhekeskuspalvelut: palvelupäällikkö, monialaisen yhteistyön merkitys
- Nuori, jolla on ollut runsaasti koulupoissaoloja: nuoren oma kokemus ja näkökulma
Videon tarkoituksena on toimia yhtenä välineenä ja tukena, jonka avulla voidaan edistää koulupoissaolojen varhaista tunnistamista, ymmärtää poissaolojen taustalla olevia juurisyitä, hahmottaa palvelupolkuja sekä tunnistaa varhaisen tuen esteitä. Lisäksi video tukee yhteisten toimintatapojen ja varhaisen puuttumisen mallin luomista.
Lisäksi video tukee yhteisten toimintatapojen ja varhaisen puuttumisen mallin luomista tarjoamalla mahdollisuuden kouluissa pohtia koulun omia toimintatapoja vastaavissa tilanteissa, kuin Joonaksella. Videon pohjalta kouluhenkilöstön ja opiskeluhuoltohenkilöstön yhteistyönä on hyvä pohtia
- millaisia toimia koulussa on käytännössä tehty ja toteutettu koulupoissaolojen ennaltaehkäisemiseksi
- miten oppilaan ja huoltajien kanssa on toteutettu yhteisiä tilannearvioita lapsen ja nuoren koulunkäyntiin liittyen
- miten kouluissa on järjestetty tavoitteellinen monialainen asiantuntijaryhmä ja miten sen toiminta on onnistunut
- millaisia vahvoja, mutta joustavia tukitoimia koulussa on toteutettu, jotta Joonaksen kaltainen oppilas voisi kiinnittyä uudelleen kouluun
Videon jalkauttamiseen ja käyttöönottoon opiskeluhuollon henkilöstön keskuudessa on laadittu erillinen suunnitelma perhekeskuksen opiskeluhuollon palveluista vastaavien tahojen kanssa syksyllä 2025.
Kohderyhmänä on 3.-9.luokkalaiset peruskoulun oppilaat ja heidän perheensä sekä eri ammattilaiset kuntien sivistys- ja opetustoimessa sekä hyvinvointialueen koulu- ja opiskeluhuollossa ja sosiaalitoimessa.
Kehittämistyöhön on osallistunut kokemusasiantuntija osana kehittäjätiimiä tuoden esille asiakaskokemusta prosessin eri vaiheissa. Kehittämistiimi koostui sosiaalihuollon, kouluterveydenhuollon, opetustoimen ja sähköisen perhekeskuksen ammattilaisista.