Ikääntyneiden Etä- Tuki- ja Koordinaatiokeskus ”ETKO”

ETKO-keskus yhdistää kotihoidon digitaaliset ja etäpalvelut yhteen yksikköön, tehostaen resurssien käyttöä ja tiedolla johtamista. Tämä innovatiivinen malli vastaa kasvavaan palvelutarpeeseen ja edistää ikääntyneiden hyvinvointia Etelä-Savossa.

Toimintamallin nimi
Ikääntyneiden Etä- Tuki- ja Koordinaatiokeskus ”ETKO”
Toimintamallin lyhyt kuvaus

ETKO-keskus yhdistää kotihoidon digitaaliset ja etäpalvelut yhteen yksikköön, tehostaen resurssien käyttöä ja tiedolla johtamista. Tämä innovatiivinen malli vastaa kasvavaan palvelutarpeeseen ja edistää ikääntyneiden hyvinvointia Etelä-Savossa.

Toteutuspaikka
Etelä-Savon hyvinvointialue ikääntyneiden palvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Patrik Hujanen

Luotu

6.2.2025

Viimeksi muokattu

23.9.2025
Ratkaisun perusidea

ETKO kokoaa Etelä-Savon hyvinvointialueen kotihoidon digitaaliset ja etäpalvelut yhteen yksikköön. Tavoitteena on yhtenäinen toimintatapa, teknologian tehokas käyttöönotto ja tiedolla johtaminen ikääntyneiden palveluissa. Malli varmistaa laadukkaat ja saavutettavat palvelut asuinpaikasta riippumatta sekä tukee hyvinvointialueen tavoitetta, että 94 % yli 75-vuotiaista asuisi kotona.

Asiakkaille tarjotaan videovälitteisiä etäpalveluja, jotka tukevat esimerkiksi lääkehoitoa ja toimintakykyä, vähentävät fyysisten käyntien tarvetta ja säästävät kustannuksia. Keskitetty ETKO mahdollistaa myös ryhmämuotoisen etäkuntoutuksen ja -päivätoiminnan. Lääkeautomaattien hallinta parantaa lääketurvallisuutta ja vähentää pitkiin välimatkoihin liittyviä kustannuksia.

Ammattilaisille ETKO tarjoaa teknologian käyttöönoton tukea, koulutusta ja tekoälyratkaisuja, kuten Gillie-sovelluksen, joka helpottaa asiakastiedon hallintaa. Lisäksi ETKO vastaa laite- ja tunnushallinnasta, mikä vapauttaa henkilöstön aikaa hoivatyöhön.

Tiedolla johtaminen on keskeinen osa mallia: ajantasainen data mahdollistaa resurssien tehokkaan kohdentamisen, kustannusten hallinnan ja jatkuvan palvelujen kehittämisen. ETKO luo pohjan yhdenvertaisille, kustannustehokkaille ja innovatiivisille ikääntyneiden palveluille.

Toimintaympäristö

Etelä-Savon hyvinvointialue on yksi ikääntyneimmistä alueista, ja ikääntyneiden määrä kasvaa koko 2020-luvun. Tämä lisää hoivan ja kuntoutuksen tarvetta ja tarvetta muotoilla palveluita uudella kestävällä tavalla.  Etelä-Savo on myös harvaan asuttu ja etäisyydet voivat olla vesistöjen vuoksi pitkiä. Etäpalveluiden ja teknologian avulla mahdollistamme palveluiden tuottamisen tulevaisuudessa vähenevillä resursseilla. 

Kustannusten hillintä korostuu nykyisessä soterahoituksen tilanteessa ja keskittämällä tiettyjä toimintoja yhteen keskukseen voimme saada aikaiseksi taloudellisia säästöjä ilman että asiakkaiden saama palvelu heikkenisi, etäpalvelut kun eivät ole sidottuja paikkaan. 

Etelä-Savon hyvinvointialue panostaa vahvasti digitaalisiin palveluihin perinteisten palveluiden rinnalla. Digitaalisia palveluita lisäämällä Eloisa pyrkii tarjoamaan sujuvia ja oikea-aikaisia palveluja, jotka ovat helposti saavutettavissa kaikille asiakkaille.  Etelä-Savon strategian arvopohjassa on nostettu rohkeus uudistaa luovasti ja ennakkoluulottomasti. Hankerahoituksen hyödyntäminen on ollut merkittävä uudistuksen edistäjä. 

 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Johdon sitoutuminen ja hankerahoituksen hyödyntäminen ovat olleet merkittäviä suunnittelun edistäjiä. Toimintamallin kuvaus on tärkeää yhteisen ymmärryksen luomiseksi ennen toiminnan käynnistämistä. Yhteiset toimintaprosessit, yhtenäiset tietojärjestelmät ja henkilöstön sitouttaminen ovat keskeisiä onnistumisen edellytyksiä

ETKO itsessään edistää digitaalisten ratkaisujen käyttöönottoa ja juurruttamista sekä tiedolla johtamisen käytäntöjen omaksumista päivittäiseen tekemiseen esihenkilö- ja asiantuntijatasolla. ETKO- toimintamallin käyttöönotto taas edellyttää organisaation sitouttamista digitalisaation edistämiseen. ETKO- keskus tarvitsee resursseja jotta sille asetutut tavoitteet pystytään täyttämään. 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin arviointi suhteessa asetettuihin tavoitteisiin on tärkeää. Tulee arvioida, vähentävätkö etäpalvelut perinteisten palvelujen tarvetta ja vastaavatko ne asiakassegmenttien tarpeisiin. Myös ammattilaisten työn mielekkyyttä ja hallintaa tulee mitata. Samoin hyödynnetäänkö työssä saatavilla olevaa dataa vai tehdäänkö päätöksiä olettamiin nojaten.  

ETKO toimintamallilla on saatu tehostettua teknologian käyttöönottoprosesseja ja käytössä olevien teknologioiden kohdistumista oikeille asiakkaille. ETKO:ssa työskentelevät ammattilaiset ovat rakentaneet seurantamalleja joilla tutkitaan käytössä olevista teknologioista saatavaa taloudellista hyötyä alue sekä yksilötasoisesti.  Tämän lisäksi on rakennettu kotihoidon tehokkuuden seurantamalleja jotka aiemmin  on ostettu ulkopuoliselta yritykseltä, tästä on seurannut suoria taloudellisia säästöjä kun konsulttipalveluiden ostokulut laskeneet. Lisäksi on tuotettu runsaasti seurantadataa palveluista joista aiemmin hyvinvointialueella ei ole ollut seurantaa tai seurattava data on ollut puutteellista. 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia voidaan käyttää suunnittelun, päätöksenteon ja laajentamisen tukimateriaalina. Tarvitaan suunnitelmallista ja rohkeaa toimeenpanoa sekä jatkuvaa seurantaa ja kehittämistä. Yhteistyö eri toimijoiden välillä on tärkeää tiedon jakamiseksi ja osaamisen lisäämiseksi. 

Organisaation tulee sitoutua toimintamallin muutokseen sekä taata toimintamallien pysyvyys , jolloin muutos on mahdollista jalkauttaa ammattilaisille pysyväksi toiminnaksi.  Ammattilaisille jalkauttaminen vaatii aktiivista seurantaa ja henkilöstön tukemista arjen käytännöissä, jotta muutos ei jää hetkelliseksi vaan vakiintuu osaksi toimintakulttuuria. Tämä taas vaati sen että organisaatiossa on henkilöstöä joka seuraa ja tukee muutoksessa. ETKO on toimintamalli joka vastaa tähän tarpeeseen.