Ikääntyneiden Etä- Tuki- ja Koordinaatiokeskus ”ETKO”
ETKO-keskus yhdistää kotihoidon digitaaliset ja etäpalvelut yhteen yksikköön, tehostaen resurssien käyttöä ja tiedolla johtamista. Tämä innovatiivinen malli vastaa kasvavaan palvelutarpeeseen ja edistää ikääntyneiden hyvinvointia Etelä-Savossa.
Etelä-Savon hyvinvointialue on yksi ikääntyneimmistä alueista, ja ikääntyneiden määrä kasvaa koko 2020-luvun. Tämä lisää hoivan ja kuntoutuksen tarvetta ja tarvetta muotoilla palveluita uudella kestävällä tavalla. Etelä-Savo on myös harvaan asuttu ja etäisyydet voivat olla vesistöjen vuoksi pitkiä. Etäpalveluiden ja teknologian avulla mahdollistamme palveluiden tuottamisen tulevaisuudessa vähenevillä resursseilla.
Kustannusten hillintä korostuu nykyisessä soterahoituksen tilanteessa ja keskittämällä tiettyjä toimintoja yhteen keskukseen voimme saada aikaiseksi taloudellisia säästöjä ilman että asiakkaiden saama palvelu heikkenisi, etäpalvelut kun eivät ole sidottuja paikkaan.
Etelä-Savon hyvinvointialue panostaa vahvasti digitaalisiin palveluihin perinteisten palveluiden rinnalla. Digitaalisia palveluita lisäämällä Eloisa pyrkii tarjoamaan sujuvia ja oikea-aikaisia palveluja, jotka ovat helposti saavutettavissa kaikille asiakkaille. Etelä-Savon strategian arvopohjassa on nostettu rohkeus uudistaa luovasti ja ennakkoluulottomasti. Hankerahoituksen hyödyntäminen on ollut merkittävä uudistuksen edistäjä.