Hoito-ja palveluketjut osana uudistunutta Omasote-palvelualustaa, Kainuun hyvinvointialue (RRP/P4/I4)

Tavoitteena on luoda Omasote-palvelualustasta sujuvampi ja saavutettavampi digipalvelukokonaisuus, joka hyödyttää sekä asiakkaita, ammattilaisia että organisaatiota. Omasote on Kainuun hyvinvointialueen digitaalinen palvelukanava. 

Toimintamallin nimi
Hoito-ja palveluketjut osana uudistunutta Omasote-palvelualustaa, Kainuun hyvinvointialue (RRP/P4/I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tavoitteena on luoda Omasote-palvelualustasta sujuvampi ja saavutettavampi digipalvelukokonaisuus, joka hyödyttää sekä asiakkaita, ammattilaisia että organisaatiota. Omasote on Kainuun hyvinvointialueen digitaalinen palvelukanava. 

Toteutuspaikka
Kainuun hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kainuun hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Suoma Korhonen

Luotu

10.6.2024

Viimeksi muokattu

7.11.2025
Ratkaisun perusidea

Omasote-uudistusten tavoite on ollut rakentaa asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukanava, jossa irralliset digitaaliset palvelut tarjotaan yhdellä palvelualustalla. Uudistusten ydin on ollut palvelukokonaisuuden parantaminen ketterästi kehittäen huomioiden ammattilaisten tarpeet. Uudistuksia on julkaistu säännöllisesti vaiheittain, keskimäärin kerran kuukaudessa (yhteensä 30 uudistusta). 

Uudistusten kulmakivet:  

  • Selkeämpi käyttäjäkokemus: Asiakkaan ja ammattilaisen käyttöliittymän pääsivun rakennetta ja visuaalista ilmettä on uudistettu hyödyntämällä graafista suunnittelua. Käytännössä rakenteen uudistaminen tarkoittaa esimerkiksi toimintojen uudelleen sijoittelua tai uusia välilehtiä.
  • Asiakaslähtöinen ohjaus ja oikea-aikaisuus: Tehtävät ja tapahtumat -toiminto ohjaa asiakasta tehokkaasti. Digitaalisesti etukäteen suoritettavat tehtävät ja kotiseurannat antavat ammattilaiselle kattavat ennakkotiedot ja sujuvoittavat siten palvelutapahtuman toteuttamista. Omasoteen lisätyt hoito- ja palveluketjut tarjoavat suoran pääsyn palveluketjukuvauksiin.
  • Viesti-toiminto ja tiedonhallinta: Asiakkaan ja ammattilaisen välisen viestitoiminnon uusien toiminnallisuuksien tavoitteena on nopeuttaa ja parantaa asiakkaan asian hoitamista, esimerkkinä suora yhteys viestitoiminnosta potilastietojärjestelmään sekä parannuksia viestin ohjaamiseen tarvittaessa toiseen palveluyksikköön.
  • Tarkempi ja vaivattomampi seuranta: Kotimittaustietojen tavoitearvot, havainnollistava taulukkoväritys sekä laskennalliset tiedot (mediaani, vaihteluväli) helpottavat poikkeamien nopeaa tunnistamista ja vähentävät manuaalista tiedon tulkintaa.  
Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatio etenee valtakunnallisesti. Kainuun hyvinvointialueella kehitetään digitaalisia asiointiratkaisuja, joita ohjaavat hyvinvointialueen strategia ja lainsäädäntö. Väestön ikääntyminen, kasvava palvelutarve sekä maakunnan suuret etäisyydet korostavat sujuvien, saavutettavien ja turvallisten digipalvelujen tarvetta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä 

  • Omasote-palvelua käyttävät sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaiset
  • Kainuun hyvinvointialueen väestö 

Asiakasymmärrys 

Asiakasymmärrystä on kartutettu ammattilaisilta saatujen palautteiden, haastattelujen ja kyselyiden avulla sekä syvennytty työpajoista saatujen havaintojen perusteella. Kehittämisessä asiakasymmärrys ei ole ollut vain taustatieto, vaan se ohjannut konkreettisesti Omasoten toiminnallisuuksien suunnittelussa.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Uudistusten jalkautumista edesauttavat riittävät henkilöstöresurssit, tekninen tuki sekä viestinnän asiantuntemus.   

Uudistusten juurruttamisen toimenpiteitä: 

  • Yhteiskehittämisen työpajat: Omasotea käyttävät ammattilaiset osallistuvat kehitystyöhön, saavat suunnitelmista tietoa ensimmäisenä, vievät viestiä uudistuksista yksiköihin sekä ja tuovat palautetta.
  • Koulutus: Ammattilaisille järjestetään koulutuksia, joissa opastetaan uudistusten hyödyntämiseen omassa työssä.
  • Viestintä: Uudistuksista ja niiden hyödyistä tiedotetaan aktiivisesti eri kanavissa, esimerkiksi tiedotteet, uutiset, esittelyvideot ja info-tilaisuudet ammattilaisille
  • Jalkautuminen työyksiköihin: uusista toiminnallisuuksista kerrotaan ja henkilöstöä opastetaan uudistusten käyttöön, mahdollisuus kokeilla uudistuksia testiympäristössä.
  • Esihenkilön rooli: kannustaa henkilöstöä kokeilemaan ja opettelemaan uusia toiminnallisuuksia, mahdollistaa kokeilemisen ja harjoittelun työaikajärjestelyin, päättää yhteisistä toimintatavoista.
  • Henkilöstön rooli: halu kokeilla uudistuksia rohkeasti, kertoa uudistuksista asiakkaille sekä opastaa ja rohkaista niiden käyttöön.  
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Käytetyt mittarit ja tulokset 

Omasotea käyttävien ammattilaisten tyytyväisyys palveluun on lisääntynyt ja käyttöaste ovat kasvanut.   

  • Uudistunut Omasote käytössä
    • Asiakas-käyttöliittymän uudistuminen 09/2025
    • Ammattilais-käyttöliittymää uudistettu vaiheittain, uudistuksia julkaistu keskimäärin kerran kuukaudessa alkaen 09/2024
  • Käyttöaste
    • alkutilanne (12/2023)
      • ammattilaisten lähettämät viestit: 96 091 kpl/vuosi, ammattilaiskäyttäjät 1042 henkilöä
      • asiakkaiden lähettämät viestit 101 157 kpl/vuosi, asiakaskäyttäjät 36 699 henkilöä
    • lopputilanne (arvio 12/2025)
      • ammattilaisten lähettämät viestit 127 100 kpl/vuosi, ammattilaiskäyttäjät (9/2025) 943 henkilöä (Huom! Inaktiivisia käyttäjätunnuksia poistettu 06/2024)
      • asiakkaiden lähettämät viestit 131 000 kpl/vuosi ja asiakaskäyttäjät 38 000 henkilöä
  • Yleisarvosana (4-10, keskiarvo)
    • alkutilanne 7,6 (05/2024)
    • lopputilanne 7,9 (06/2025)
  • NPS
    • tavoite NPS 75
    • alkutilanne NPS 3 (05/2024)
    • lopputilanne NPS 28 (06/2025)
  • Digitaalisen asioinnin osuus, etäasioinnin osuus kaikista kontakteista
    • tavoite 35 %
    • tilanne 44 % (2024) 
Vinkit toimintamallin soveltajille

Keskeisiä edellytyksiä digipalveluiden uudistamiselle ja käyttöönotolle ovat: toimiva yhteistyö eri toimijoiden välillä, riittävät henkilöstöresurssit, prosessin koordinointi sekä ammattilaisten osaamisen vahvistaminen. 

Yhteistyö ja resurssit 

Onnistumiseen tarvitaan: 

  • Uudistushankkeen koordinointi
  • Kotiorganisaation osallistuminen ja sitoutuminen kehittämiseen
  • Ammattilaisten osallistuminen yhteiskehittämiseen
  • Säännölliset palaverit ja toimiva yhteissuunnittelu järjestelmätoimittajan kanssa
  • Integraatiouudistusten toteutuminen vaatii monen eri toimijan välistä kiinteää yhteistyötä, koordinaatiota ja työpanosta, jotta eri palasista muodostuva uudistus toteutuu
  • Riittävästi aikaa tekniseen toteutukseen ja testaukseen
  • Riittävästi aikaa kehittämiseen, henkilöstön opastukseen ja perehdytykseen
  • Esihenkilöille annettu tuki ja esihenkilöiden henkilöstölle antama tuki muutoksessa 

Osaaminen ja viestintä 

Onnistumiseen tarvitaan: 

  • Yhteiskehittäjien riittävää ymmärrystä kehitettävästä digipalvelusta
  • Palvelua käyttävien ammattilaisten perusosaamista digipalveluiden käytössä
  • Hankintaprosessin erityisosaamista
  • Monipuolista asiakas- ja ammattilaisviestintää
  • Saavutettavat käyttöohjeet esimerkiksi ohjevideot ja tiiviit opastuspaketit (Powerpoint-esitykset) 

Sudenkuopat, joita kannattaa välttää 

  • Teknologialähtöinen kehittäminen > Kehitys tulee aloittaa asiakkaan ja ammattilaisten tarpeista ja arjen työn kehittämisestä.
  • Palveluiden pirstaloituminen > Suunnittele digitaaliset ratkaisut yhdelle palvelualustalle.
  • Yksin suunnittelu > Ammattilaisten rekrytointi yhteiskehittämiseen voi olla haastavaa, mutta näe vaivaa tavoittaaksesi kehittämisintoiset työntekijät. Käyttäjäkokemus on kullan arvoista.
  • Hankintaprosessin koukerot > Haasteet hankintaprosessissa voivat tuoda yllätyksiä ja viivästyttää projektia. Huolellinen valmistelu on tärkeää.
  • Digikanava on ainoa palvelukanavana > Älä tee digikanavasta ainoaa vaihtoehtoa, koska se ei huomioi kaikkien ihmisten erilaisia digivalmiuksia ja tarpeita. 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt