Hoito-ja palveluketjut osana uudistunutta Omasote-palvelualustaa, Kainuun hyvinvointialue (RRP/P4/I4)
Tavoitteena on luoda Omasote-palvelualustasta sujuvampi ja saavutettavampi digipalvelukokonaisuus, joka hyödyttää sekä asiakkaita, ammattilaisia että organisaatiota. Omasote on Kainuun hyvinvointialueen digitaalinen palvelukanava.
Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatio etenee valtakunnallisesti. Kainuun hyvinvointialueella kehitetään digitaalisia asiointiratkaisuja, joita ohjaavat hyvinvointialueen strategia ja lainsäädäntö. Väestön ikääntyminen, kasvava palvelutarve sekä maakunnan suuret etäisyydet korostavat sujuvien, saavutettavien ja turvallisten digipalvelujen tarvetta.
Omasote-käyttöliittymä on ollut käytössä vuodesta 2014 alkaen. Vaikka Omasoten käyttö on laajentunut, palveluiden juurtuminen osaksi arkea on ollut vaihtelevaa. Kehittämistyön tavoitteena on uudistaa käyttöliittymää niin, että se tukee entistä paremmin ammattilaisten työtä sekä nopeuttaa ja parantaa asiakkaiden palvelua. Tarkoituksena on yhdistää digitaalisia palveluita, sujuvoittaa palveluprosesseja ja vahvistaa asiakaslähtöisyyttä. Kehittämistyö tukee Kainuun hyvinvointialueen strategian mukaista tavoitetta lisätä digitaalisten palveluiden käyttöä sekä niiden saatavuutta.
Kehitystyötä on toteutettu yhteiskehittämisen keinoin, jossa mukana on ollut palvelua käyttäviä ammattilaisia sekä asiantuntijoita niin organisaation sisältä kuin ulkopuoleltakin. Tavoitteena on ollut hyödyntää kehitystyössä mahdollisimman monipuolista osaamista sekä varmistaa, että Omasotea käyttävien ammattilaisten tarpeet ja toiveet tulevat kuulluuksi. Tätä on toteutettu monin eri tavoin.
Työpajat: Säännölliset työpajat ovat olleet keskeinen osa kehitysprosessia. Niihin on osallistunut Omasoten käyttäjiä sosiaali- ja terveyspalveluista.
Kokoukset: Säännölliset tiimikokoukset sekä palaverit järjestelmätoimittajien kanssa ovat mahdollistaneet tiedonvaihdon, päätöksenteon ja kehittämisen sujuvan etenemisen.
Jaettu dokumentaatio: Yhteisten dokumenttien avulla kaikki osallistujat ovat pysyneet ajan tasalla kehityksen etenemisestä.
- Omasote-palvelualusta on käyttäjäystävällisempi ja mahdollistaa yksilöllisemmän hoidon.
- Uudet toiminallisuudet helpottavat ammattilaisten työtä ja tehostavat prosesseja, minkä ansiosta:
- parannetaan asiakkaiden osallisuutta omaan hoitoonsa, tuetaan yksilöllistä hoitoa ja palvelua sekä lisätään hoidon jatkuvuutta
- lisätään digitaalisen asioinnin osuutta, sujuvoitetaan ja yhtenäistetään palveluprosesseja.
Indikaattorit:
- uudistunut Omasote käytössä (kyllä/ei)
- käyttöaste Omasotessa (käyttäjämäärät: ammattilaiset ja asiakkaat, lähetetyt viestit: ammattilaiset ja asiakkaat)
- käyttäjätyytyväisyys (yleisarvosana ja NPS)
- digitaalisen asioinnin osuus on kasvanut, etäasioinnin osuus kaikista kontakteista 35 %
Menetelmät:
- käyttäjäkyselyt, analytiikka
Kohderyhmä
- Omasote-palvelua käyttävät sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaiset
- Kainuun hyvinvointialueen väestö
Asiakasymmärrys
Asiakasymmärrystä on kartutettu ammattilaisilta saatujen palautteiden, haastattelujen ja kyselyiden avulla sekä syvennytty työpajoista saatujen havaintojen perusteella. Kehittämisessä asiakasymmärrys ei ole ollut vain taustatieto, vaan se ohjannut konkreettisesti Omasoten toiminnallisuuksien suunnittelussa.