Avustetun Suomi.fi- valtuutuksen rekisteröijän polku, Pirkanmaan HVA(RRP2,P4,I1)

Avustetun Suomi.fi- valtuutuksen rekisteröijän polku, Pirkanmaan HVA(RRP2,P4,I1)

Rekisteröijän polku avustetun Suomi.fi- valtuutuksen rekisteröijäksi. Polku pitää sisällään kaikki perehdytyksestä rekisteröintien toteuttamiseen asti.

Toimintamallin nimi
Avustetun Suomi.fi- valtuutuksen rekisteröijän polku, Pirkanmaan HVA(RRP2,P4,I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Rekisteröijän polku avustetun Suomi.fi- valtuutuksen rekisteröijäksi. Polku pitää sisällään kaikki perehdytyksestä rekisteröintien toteuttamiseen asti.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue, digikehittäminen
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Euroopan unionin lippu. Euroopan unionin rahoittama NextGenerationEU.

Tekijä

Tekijä

Ida Kärki

Luotu

Luotu

23.7.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

19.12.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin keskeisenä tavoitteena on ollut rakentaa laadukas, ajallisesti tehokas ja yhtenäinen rekisteröijän kokonaisuus, joka tukee kansallista linjausta avustetun Suomi.fi-valtuutuksen toteuttamisessa. Kansallisen linjauksen lisäksi rekisteröijän polkuun on sisällytetty Pirkanmaan hyvinvointialueen omia sisältöjä, jotka vahvistavat rekisteröijien osaamista muun muassa puolesta asioinnin kokonaisuudesta, edunvalvontaan liittyvästä ohjauksesta sekä Suomi.fi-viestien hyödyntämisestä. Toimintamallissa on myös määritelty selkeästi yhteyshenkilöt haastavia rekisteröintitilanteita varten sekä menettelytavat tilanteisiin, joissa rekisteröijä vaihtaa työpaikkaa tai lopettaa tehtävässään.

Rekisteröijien koulutustaustaksi on linjattu AMK-tasoinen osaaminen, jotta rekisteröintiprosessiin sisältyvät ymmärryskyvyn arvioinnit ja muut kokonaisuuden kannalta keskeiset tehtävät voidaan perustella ja toteuttaa asianmukaisesti.

Rekisteröijien säännöllisissä etä- ja lähitapaamisissa on kehitetty palvelua, ja haastavia rekisteröintitilanteita on ratkaistu yhteisöllisesti. Vertaistuki ja aktiivinen vuoropuhelu rekisteröijien kesken muodostavat keskeisen osan palvelun laadun varmistamista.

Toimintaympäristö

Digitaalisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa puolesta asiointi on mahdollistettu turvallisella Suomi.fi- valtuutuksella. Suomi.fi- valtuutus voidaan toteuttaa itsenäisesti tehtävän valtuuttamisen lisäksi avustettuna Suomi.fi- valtuutuksena, jonka rekisteröi tehtävään koulutettu rekisteröijä. Digi- ja väestötietovirastolla on avustetun Suomi.fi- valtuutuksen malli hyvinvointialueille, jossa rekisteröinnit toteuttaa hyvinvointialueen koulutetut rekisteröijät. Valtuutuskategoriat ovat rajatummat ja rekisteröijät toimivat virkailijan roolissa rekisteröintejä tehdessä. 

Rekisteröijien hyvä perehdytys ja toiminnan tukeminen takaavat laadukkaat rekisteröintitapahtumat. Pirkanmaan hyvinvointialueella rekisteröijille on rakennettu kolmivaiheinen perehtymispolku ja jatkuva vertaistuki sekä säännöllinen tuki rekisteröintien purkuun ja toiminnan kehittämiseen. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä toimintamallissa on Pirkanmaan hyvinvointialueen avustetun Suomi.fi- valtuutuksen rekisteröijät. Rekisteröijät työskentelevät pääasiassa Lähitoreilla palveluohjaajina. Työhön on integroitu avustetun Suomi.fi- valtuutuksen rekisteröinnit.  Kaikilla rekisteröijillä on vaatimuksena korkeakoulututkinto ja pitkäaikainen tai vakituinen työsuhde Pirkanmaan hyvinvointialueella.  

Rekisteröintien lisäksi rekisteröijiä on perehdytetty säännöllisesti mm. itsenäisesti tehtävään Suomi.fi- valtuutukseen, edunvalvontaan, Suomi.fi- viesteihin ja avustetun Suomi.fi- valtuutuksen muutoksiin. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönotto edellyttää selkeää koordinointia, jonka vastuutaho on nimetty etukäteen. Koordinoivan henkilön tulee osallistua kansalliseen palvelua koskevaan keskusteluun, jotta hän voi ohjata alueen rekisteröijiä ajantasaisen ohjeistuksen mukaisesti. Koordinoijalla tulee olla ajantasainen tieto kaikista alueen rekisteröijistä ja rekisteröintipisteistä, ja rekisteröijillä tulee olla mahdollisuus ottaa häneen yhteyttä epäselvissä tai haasteellisissa rekisteröintitilanteissa. Tarvittaessa koordinoija voi tukea rekisteröijiä myös yksittäisten rekisteröintien toteuttamisessa.

Ennen rekisteröintitoiminnan aloittamista rekisteröijien digitaidot tulee varmistaa, jotta rekisteröinnit voidaan toteuttaa laadukkaasti ja turvallisesti. Lisäksi rekisteröintipisteiden varustelun tulee olla asianmukainen ja riittävä, jotta se mahdollistaa turvallisen ja sujuvan rekisteröintiprosessin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin avulla jokainen rekisteröijä käy läpi yhdenmukaisen kokonaisuuden ja saa saman tasoisen tuen sekä ajantasaisen tiedon avustetun Suomi.fi-valtuutuksen toteuttamiseksi.

Toimintamallin käyttöönotto on vahvistanut rekisteröijien välistä tukea, rekisteröintikäytäntöjen kehittämistä sekä vertaistuen hyödyntämistä. Yhdenmukaistetun ja laadukkaasti toteutetun prosessin ansiosta rekisteröintien suorittaminen ja niihin liittyvä asiakasohjaus ovat toteutuneet johdonmukaisesti ja onnistuneesti.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Rekisteröijille tulee varmistaa kattava perehdytys, joka kattaa niin teknisen rekisteröintiprosessin, että asiakkaan ohjaamisen eri tilanteissa. Perehdytyksessä tulee kiinnittää erityistä huomiota tietoturvaan ja henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuuteen koko valtuutusprosessin ajan.

Lisäksi palvelusta viestiminen tulee toteuttaa selkeästi ja kohdennetusti sekä ammattilaisille että asiakkaille. Monikanavaisen viestinnän ja käytännönläheisten ohjeiden hyödyntäminen tukee toimintamallin juurruttamista osaksi arjen työprosesseja. Toimintamallin kehittämistä varten tulee kerätä säännöllisesti palautetta, jotta sen laajentaminen ja jatkuva parantaminen omalla alueella voidaan toteuttaa hallitusti ja tietoon perustuen.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä