Asukkaiden digituen toimintamalli Pohjois-Savon hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Asukkaiden digituen toimintamalli Pohjois-Savon hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Digitaalisten palveluiden uudistaminen ja käytön laajentaminen lisää sekä opastuksen että digituen tarvetta asukkaille. Kehitetyssä toimitamallissa edistetään asukkaiden tietoisuutta digitaalisista palveluista sekä tuetaan heitä palveluiden käytössä.
Toimintamallin nimi
Digitaalisten palveluiden uudistaminen ja käytön laajentaminen lisää sekä opastuksen että digituen tarvetta asukkaille. Kehitetyssä toimitamallissa edistetään asukkaiden tietoisuutta digitaalisista palveluista sekä tuetaan heitä palveluiden käytössä.
Pohjois- Savon hyvinvointialueen asukkaiden digituki toimintamallin avulla vahvistetaan alueen asukkaiden tietoisuutta hyvinvointialueen tarjoamista digitaalisista palveluista ja tuetaan eri tavoin asukkaiden digitaalisten palveluiden käyttöä. Toimintamalli pyrkii vastaamaan digitaalisten palveluiden uudistamisen myötä syntyneeseen alueen asukkaiden tiedon lisäämiseen tarpeeseen sekä opastamaan ja tukemaan asukkaita uudenlaisten palveluiden käyttämisessä. Toimintamallia kehitettäessä keskiössä ovat olleet iäkkäät ja haavoittuvassa asemassa olevat asukkaat, joiden digitaalisten palveluiden käyttämisen mahdollisuuksia toimintamallilla pyritään tukemaan. Toimintamallissa asukkaiden digituen saatavuus ja saavutettavuus ovat tärkeitä tekijöitä ja tällä varmistetaan asukkaiden yhdenvertaiset palvelut. Toimintamallissa pyritään myös tukemaan hyvinvointialueen asettamia strategisia tavoitteita ja lisäämään eri ikäisten asukkaiden digitaalisten palveluiden käyttöä.
Pohjois- Savon hyvinvointialueen asukkaiden digituki- toimintamalli jakautaa kolmeen osa- alueeseen.
- Asukasviestintä: Viestitään digitaalisista palveluista ja tehostetaan viestintään hyödyntämällä erityyppisiä viestintäkanavia. Yhtenäisellä, selkeällä ja monikanavaisella viestinnällä laajennetaan asukkaiden tietoisuutta digitaalisista palveluista.
- Asukasohjeet digitaalisten palveluiden käyttöön: Tuetaan asukkaiden digitaalisten palveluiden käyttöä ja käyttöönottoa monipuolisella ohjemateriaalilla. Erilaiset palveluiden käyttäjät huomioiva ja eri muodossa, eri palveluista saatavilla olevilla ohjemateriaalilla tuetaan digitaalisten palveluiden käyttämistä. Ohjemateriaaleissa varmistetaan ohjeiden saatavuus ja saavutettavuus (selkokielisyys, eri kielet, katsottavat ohjeet teksityksellä)
- Opastus ja tuki digitaalisten palveluiden käyttöön: Järjestetään asukkaille opastusta ja tukea digitaalisten palveluiden käytön ja käyttöönoton tueksi. Asukkaille suunnatun opastuksen ja ohjauksen avulla lisätään asukkaiden tietoisuutta digitaalisista palveluista. Asukkaiden ohjauksessa ja opastuksessa keskeisessä asemassa ovat myös hyvinvointialueen ammattilaiset, jotka sekä tunnistavat digitaalisiin palveluihin soveltuvia asiakkaita että opastavat ja ohjaajat heitä käyttämään heille soveltuvia palveluita. Toimintamallissa pilotoidaan myös kahden ammattilaisen toteuttamaa, alueelle jalkatuvaa opastusta ja tukea tarjoavaa palvelua. Toimintamallin tärkeä osa on myös yhteistyö digitukea antavien yhdistysten, järjestöjen ja kuntien kanssa. Toimintamallissa tuetaan muita digituen toimijoita ja pyritään parantamaan digitukea tarvitsevien asukkaiden opastuksen ja digituen saatavuutta eri puolilla aluetta.
Digitaalisten palveluiden laajentaminen on keskeisimpiä uudistamisen ja kehittämisen kohteita myös Pohjois- Savon hyvinvointialueella ja tavoitteena on lisätä merkittävästi asukkaiden digitaalista asiointia sosiaali- ja terveyspalveluissa vuoteen 2025 mennessä. Hyvinvointialueella on ollut aiemmin käytössä erilaisia paikkakuntakohtaisia digitaalisia palveluita ja alueen sisällä on käytetty digitaalisissa palveluissa eri järjestelmiä. Tämä ei ole mahdollistanut alueen asukkaille yhdenmukaisia digitaalisia palveluita ja myös eriarvoistanut asukkaiden mahdollisuuksia käyttää erityyppisiä palveluita. Hyvinvointialueella toteutetaan vuosina 2024–2025 digitaalisten palveluiden ja järjestelmien laaja uudistus, jonka myötä hyvinvointialueen asukkaiden käytettävissä ovat yhdenmukaiset sekä paremmin saatavat ja saavutettavat digitaaliset palvelut. Digitaalisten palveluiden uudistus toteutetaan osana alueen palvelujärjestelmä uudistusta, jossa digitaaliset palvelut ovat keskeisessä osassa ja tavoitteena on, että asiakaskontakteista 24–40% toteutuisi digitaalisten palveluiden ja yhteydenottokanavien kautta.
Digitaalisten palveluiden uudistus lisää asukkaiden tiedottamisen, opastuksen ja tuen tarvetta laajasti. Hyvinvointialueella ei ole ollut käytössä yhtenäistä toimintamallia asukkaiden opastukseen tai digitukeen. Myös asukkaiden käytettävissä olevissa ohjemateriaaleissa ja niiden saatavuudessa on ollut puutteita.
Kohderyhmänä on Pohjois-Savon hyvinvointialueen asukkaat. Toimintamallia kehitettäessä kiinnitetty erityisesti huomiota haavoittuvassa asemassa oleviin ja ikääntyneisiin asukkaisiin, joiden digitaalisten palveluiden käytön tuki nähtiin erityisen tärkeänä. DVV:n Digitaitoraportin mukaan asukkaiden digitaaliset taidot ja digiosaaminen heikkenevät ikääntymisen myötä ja varsinkin yli 75- vuotiaiden kohdalla digitaaliset perustaidot ovat muuta väestöä heikommat. Ikääntyneiden kohdalla digitaaliset taidot ovat kuitenkin viime vuosina asteittaan parantuneet ja heidän digitaalisia taitojen parantumista voidaan vahvistaa opastuksen ja digituen avulla. Toimintamallin kehittämisprosessissa keskeisenä asiakasprofiilina käytettiin ikääntyneitä asiakkaita, joiden tarpeita vastaaviksi toimintamallia luotiin.
Asiakkaiden näkökulma huomioitiin myös alueellisesti. Pohjois- Savon hyvinvointialueella vuonna 2024 toteutetussa asukaskyselyssä asukkailta kysyttiin heidän näkemyksiään myös digitaalisten palveluiden käytöstä. Asukkaiden vastauksista käy esille, että erilaisia digitaalisia palveluita sekä toivotaan enemmän asukkaiden käytettäväksi että digitaalisten palveluiden käyttöön liittyy epävarmuutta ja digitaalisten palveluiden käyttö koetaan ikääntyneiden asukkaiden keskuudessa vaikeiksi käyttää.
Asukkaiden digituen toimintamallia kehitettäessä tavoitteena oli luoda malli, joka olisi siirrettävissä ja käyttöön otettavissa organisaatiossa ja toimintamallin toteuttaminen ja koordinointi tulisi sisällyttää 1-2 henkilön työtehtäviin. Seuraavassa toimintamallin toimivuuden arviointia osa-alueittain:
- Asukasviestintä: Digitaalisista palveluista viestintä vaatii erityyppisten viestintäkanavien hyödyntämistä ja eri kohderyhmien huomioimista. Digitaalista palveluista on tärkeää viestiä yhtenäisellä, selkeällä ja monikanavaisella viestinnällä, jossa kiinnitetään huomioita laajennetaan asukkaiden tietoisuutta digitaalisista palveluista. Alueellisen asukasymmärryksen luominen parantaa mahdollisuuksia kehittää ja pitää yllä asukkaille suunnattua viestintää.
- Asukasohjeet digitaalisten palveluiden käyttöön: Digitaalisten palveluiden käyttö vaatii huomiota erilaisiin käyttäryhmiin ja käyttäjiin. Erilaiset palveluiden käyttäjät huomioiva ja palveluista eri muodossa saatavilla olevilla ohjemateriaalilla tuetaan digitaalisten palveluiden käyttämistä. Ohjemateriaaleissa varmistetaan ohjeiden saatavuus ja saavutettavuus (selkokielisyys, eri kielet, katsottavat ohjeet teksityksellä). Ohjeiden saatavuuden kohdalla huomioita eri kohderyhmä ja erilaiset käyttäjien tarpeet ohjeille.
-
Opastus ja tuki digitaalisten palveluiden käyttöön: OmaSavo taskussa kiertueet toteutettiin ajalla 18.3-27.6.2025 ja 1.9-31.10.2025, tapahtumia järjestimme tietoiskuina, infopisteinä ja team-tietoiskuina. Kiertue kohdistui hyvinvointialueen kaikkiin kuntiin ja toteutettu yhteensä 69 tilaisuutta, joiden kautta tavoitettu 2500 asukasta. Tavoitteena oli saada aikaan keskustelua ja vuoropuhelua, jotta digiasioinnin positiivinen hyöty yksilölle näyttäytyisi. Tapahtumien tavoitteena jakaa tietoa digiasioinnin mahdollisuuksista sekä tukea asukkaita ottamaan digitaaliset palvelut ensisijaiseen käyttöön kiireettömässä soteasioinnissa.
Hankkeen aikana suunnitelmallinen verkostoyhteistyö on osoittautunut keskeiseksi. Verkostoituminen on mahdollistanut digitukitoiminnan kartoituksen ja osoittanut, että digitukea tarjotaan monimuotoisesti, mutta sitä ei aina tunnisteta digitueksi. Digituen tarjoajien löytämiseen on tarvittu aikaa ja aktiivista selvitystyötä, mikä korostaa pysyvän, koordinoidun digitukiverkoston tarvetta. Jotta toiminta juurtuu pysyvästi, yhteistyön tulee jatkua ja vahvistua. Näin varmistetaan digitaalisten palvelujen saavutettavuus ja asukkaiden saama henkilökohtainen tuki myös hankkeen päätyttyä.
- Asukasviestintä: Hankkeen aikana asukasviestintää tehostettu ja yhteistyötä lisätty hyvinvointialueen viestintä- yksikön kanssa. Asukasviestintää tuotettu erilaista materiaalia ja osallistuttu eri viestintäkanavien kehittämiseen. Asukasviestinnän toteuttaminen vaatinut paljon yhteistyötä ja viestintä osoittautunut suunniteltua haastavammaksi, kun viestintä tapahtunut koordinoidusti viestintä- yksikön kautta.
- Asukasohjeet digitaalisten palveluiden käyttöön: Hankeessa tuotettu digitaalisista palveluista eri muotoista ohjemateriaalia, joiden avulla tuettu asukkaiden palveluiden käyttöä. Ohjemateriaaleissa huomioitu eri tyyppisten asukkaiden tarpeita ja parannettu ohjeiden saatavuutta sekä asukasviestinnässä viestitty eri kanavissa myös ohjeista. Ohjeissa tuotettu sekä kirjallisia ohjeita että ohjevideoita, joiden katselukerrta arvioitua pienemmät.
- Opastus ja tuki digitaalisten palveluiden käyttöön: Hankkeen aikana digitaalisten palvelujen tunnettavuus on lisääntynyt asukkaiden keskuudessa jalkautumisen ja henkilökohtaisten kohtaamisten kautta. Samalla asukasymmärrys on vahvistunut, mikä tukee digitaalisten palvelujen kehittämistä aidosti asukkaiden tarpeista käsin. Kokeilu toi esiin järjestöjen, yhdistysten, Savonetin ja muiden kolmannen sektorin toimijoiden tärkeän roolin digituen kokonaisuudessa. Yhteistyö laajensi tavoittavuutta ja mahdollisti sen, että tavoitimme asukkaita eri puolilla aluetta ja erilaisista kohderyhmistä. Samalla havaittiin, että digituki on hajallaan ja vaihtelee alueittain, mikä korostaa pysyvän, koordinoidun toimintamallin tarvetta.
Kansikuva