Asukkaiden digituen toimintamalli Pohjois-Savon hyvinvointialue (RRP, P4, I4)

Asukkaiden digituen toimintamalli Pohjois-Savon hyvinvointialue (RRP, P4, I4)

Digitaalisten palveluiden uudistaminen ja käytön laajentaminen lisää sekä opastuksen että digituen tarvetta asukkaille. Kehitetyssä toimitamallissa edistetään asukkaiden tietoisuutta digitaalisista palveluista sekä tuetaan heitä palveluiden käytössä.

Toimintamallin nimi
Asukkaiden digituen toimintamalli Pohjois-Savon hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Digitaalisten palveluiden uudistaminen ja käytön laajentaminen lisää sekä opastuksen että digituen tarvetta asukkaille. Kehitetyssä toimitamallissa edistetään asukkaiden tietoisuutta digitaalisista palveluista sekä tuetaan heitä palveluiden käytössä.

Toteutuspaikka
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Luotu

Luotu

20.3.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

19.12.2025
Ratkaisun perusidea

Pohjois- Savon hyvinvointialueen asukkaiden digituki toimintamallin avulla vahvistetaan alueen asukkaiden tietoisuutta hyvinvointialueen tarjoamista digitaalisista palveluista ja tuetaan eri tavoin asukkaiden digitaalisten palveluiden käyttöä. Toimintamalli pyrkii vastaamaan digitaalisten palveluiden uudistamisen myötä syntyneeseen alueen asukkaiden tiedon lisäämiseen tarpeeseen sekä opastamaan ja tukemaan asukkaita uudenlaisten palveluiden käyttämisessä. Toimintamallia kehitettäessä keskiössä ovat olleet iäkkäät ja haavoittuvassa asemassa olevat asukkaat, joiden digitaalisten palveluiden käyttämisen mahdollisuuksia toimintamallilla pyritään tukemaan. Toimintamallissa asukkaiden digituen saatavuus ja saavutettavuus ovat tärkeitä tekijöitä ja tällä varmistetaan asukkaiden yhdenvertaiset palvelut. Toimintamallissa pyritään myös tukemaan hyvinvointialueen asettamia strategisia tavoitteita ja lisäämään eri ikäisten asukkaiden digitaalisten palveluiden käyttöä.

Pohjois- Savon hyvinvointialueen asukkaiden digituki- toimintamalli jakautaa kolmeen osa- alueeseen.

  • Asukasviestintä: Viestitään digitaalisista palveluista ja tehostetaan viestintään hyödyntämällä erityyppisiä viestintäkanavia. Yhtenäisellä, selkeällä ja monikanavaisella viestinnällä laajennetaan asukkaiden tietoisuutta digitaalisista palveluista.
  • Asukasohjeet digitaalisten palveluiden käyttöön: Tuetaan asukkaiden digitaalisten palveluiden käyttöä ja käyttöönottoa monipuolisella ohjemateriaalilla. Erilaiset palveluiden käyttäjät huomioiva ja eri muodossa, eri palveluista saatavilla olevilla ohjemateriaalilla tuetaan digitaalisten palveluiden käyttämistä. Ohjemateriaaleissa varmistetaan ohjeiden saatavuus ja saavutettavuus (selkokielisyys, eri kielet, katsottavat ohjeet teksityksellä)
  • Opastus ja tuki digitaalisten palveluiden käyttöön: Järjestetään asukkaille opastusta ja tukea digitaalisten palveluiden käytön ja käyttöönoton tueksi. Asukkaille suunnatun opastuksen ja ohjauksen avulla lisätään asukkaiden tietoisuutta digitaalisista palveluista. Asukkaiden ohjauksessa ja opastuksessa keskeisessä asemassa ovat myös hyvinvointialueen ammattilaiset, jotka sekä tunnistavat digitaalisiin palveluihin soveltuvia asiakkaita että opastavat ja ohjaajat heitä käyttämään heille soveltuvia palveluita. Toimintamallissa pilotoidaan myös kahden ammattilaisen toteuttamaa, alueelle jalkatuvaa opastusta ja tukea tarjoavaa palvelua. Toimintamallin tärkeä osa on myös yhteistyö digitukea antavien yhdistysten, järjestöjen ja kuntien kanssa. Toimintamallissa tuetaan muita digituen toimijoita ja pyritään parantamaan digitukea tarvitsevien asukkaiden opastuksen ja digituen saatavuutta eri puolilla aluetta. 
Toimintaympäristö

Digitaalisten palveluiden laajentaminen on keskeisimpiä uudistamisen ja kehittämisen kohteita myös Pohjois- Savon hyvinvointialueella ja tavoitteena on lisätä merkittävästi asukkaiden digitaalista asiointia sosiaali- ja terveyspalveluissa vuoteen 2025 mennessä. Hyvinvointialueella on ollut aiemmin käytössä erilaisia paikkakuntakohtaisia digitaalisia palveluita ja alueen sisällä on käytetty digitaalisissa palveluissa eri järjestelmiä. Tämä ei ole mahdollistanut alueen asukkaille yhdenmukaisia digitaalisia palveluita ja myös eriarvoistanut asukkaiden mahdollisuuksia käyttää erityyppisiä palveluita. Hyvinvointialueella toteutetaan vuosina 2024–2025 digitaalisten palveluiden ja järjestelmien laaja uudistus, jonka myötä hyvinvointialueen asukkaiden käytettävissä ovat yhdenmukaiset sekä paremmin saatavat ja saavutettavat digitaaliset palvelut. Digitaalisten palveluiden uudistus toteutetaan osana alueen palvelujärjestelmä uudistusta, jossa digitaaliset palvelut ovat keskeisessä osassa ja tavoitteena on, että asiakaskontakteista 24–40% toteutuisi digitaalisten palveluiden ja yhteydenottokanavien kautta. 

Digitaalisten palveluiden uudistus lisää asukkaiden tiedottamisen, opastuksen ja tuen tarvetta laajasti. Hyvinvointialueella ei ole ollut käytössä yhtenäistä toimintamallia asukkaiden opastukseen tai digitukeen. Myös asukkaiden käytettävissä olevissa ohjemateriaaleissa ja niiden saatavuudessa on ollut puutteita.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on Pohjois-Savon hyvinvointialueen asukkaat. Toimintamallia kehitettäessä kiinnitetty erityisesti huomiota haavoittuvassa asemassa oleviin ja ikääntyneisiin asukkaisiin, joiden digitaalisten palveluiden käytön tuki nähtiin erityisen tärkeänä. DVV:n Digitaitoraportin mukaan asukkaiden digitaaliset taidot ja digiosaaminen heikkenevät ikääntymisen myötä ja varsinkin yli 75- vuotiaiden kohdalla digitaaliset perustaidot ovat muuta väestöä heikommat. Ikääntyneiden kohdalla digitaaliset taidot ovat kuitenkin viime vuosina asteittaan parantuneet ja heidän digitaalisia taitojen parantumista voidaan vahvistaa opastuksen ja digituen avulla. Toimintamallin kehittämisprosessissa keskeisenä asiakasprofiilina käytettiin ikääntyneitä asiakkaita, joiden tarpeita vastaaviksi toimintamallia luotiin. 

Asiakkaiden näkökulma huomioitiin myös alueellisesti. Pohjois- Savon hyvinvointialueella vuonna 2024 toteutetussa asukaskyselyssä asukkailta kysyttiin heidän näkemyksiään myös digitaalisten palveluiden käytöstä. Asukkaiden vastauksista käy esille, että erilaisia digitaalisia palveluita sekä toivotaan enemmän asukkaiden käytettäväksi että digitaalisten palveluiden käyttöön liittyy epävarmuutta ja digitaalisten palveluiden käyttö koetaan ikääntyneiden asukkaiden keskuudessa vaikeiksi käyttää. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Asukkaiden digituen toimintamallia kehitettäessä tavoitteena oli luoda malli, joka olisi siirrettävissä ja käyttöön otettavissa organisaatiossa ja toimintamallin toteuttaminen ja koordinointi tulisi sisällyttää 1-2 henkilön työtehtäviin. Seuraavassa toimintamallin toimivuuden arviointia osa-alueittain:

  • Asukasviestintä: Digitaalisista palveluista viestintä vaatii erityyppisten viestintäkanavien hyödyntämistä ja eri kohderyhmien huomioimista. Digitaalista palveluista on tärkeää viestiä yhtenäisellä, selkeällä ja monikanavaisella viestinnällä, jossa kiinnitetään huomioita  laajennetaan asukkaiden tietoisuutta digitaalisista palveluista. Alueellisen asukasymmärryksen luominen parantaa mahdollisuuksia kehittää ja pitää yllä asukkaille suunnattua viestintää.
  • Asukasohjeet digitaalisten palveluiden käyttöön: Digitaalisten palveluiden käyttö vaatii huomiota erilaisiin käyttäryhmiin ja käyttäjiin. Erilaiset palveluiden käyttäjät huomioiva ja palveluista eri muodossa saatavilla olevilla ohjemateriaalilla tuetaan digitaalisten palveluiden käyttämistä. Ohjemateriaaleissa varmistetaan ohjeiden saatavuus ja saavutettavuus (selkokielisyys, eri kielet, katsottavat ohjeet teksityksellä). Ohjeiden saatavuuden kohdalla huomioita eri kohderyhmä ja erilaiset käyttäjien tarpeet ohjeille.
  •  Opastus ja tuki digitaalisten palveluiden käyttöön: OmaSavo taskussa kiertueet toteutettiin ajalla 18.3-27.6.2025 ja 1.9-31.10.2025, tapahtumia järjestimme tietoiskuina, infopisteinä ja team-tietoiskuina. Kiertue kohdistui hyvinvointialueen kaikkiin kuntiin ja toteutettu yhteensä 69 tilaisuutta, joiden kautta tavoitettu 2500 asukasta. Tavoitteena oli saada aikaan keskustelua ja vuoropuhelua, jotta digiasioinnin positiivinen hyöty yksilölle näyttäytyisi. Tapahtumien tavoitteena jakaa tietoa digiasioinnin mahdollisuuksista sekä tukea asukkaita ottamaan digitaaliset palvelut ensisijaiseen käyttöön kiireettömässä soteasioinnissa.  

    Hankkeen aikana suunnitelmallinen verkostoyhteistyö on osoittautunut keskeiseksi. Verkostoituminen on mahdollistanut digitukitoiminnan kartoituksen ja osoittanut, että digitukea tarjotaan monimuotoisesti, mutta sitä ei aina tunnisteta digitueksi. Digituen tarjoajien löytämiseen on tarvittu aikaa ja aktiivista selvitystyötä, mikä korostaa pysyvän, koordinoidun digitukiverkoston tarvetta. Jotta toiminta juurtuu pysyvästi, yhteistyön tulee jatkua ja vahvistua. Näin varmistetaan digitaalisten palvelujen saavutettavuus ja asukkaiden saama henkilökohtainen tuki myös hankkeen päätyttyä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  • Asukasviestintä: Hankkeen aikana asukasviestintää tehostettu ja yhteistyötä lisätty hyvinvointialueen viestintä- yksikön kanssa. Asukasviestintää tuotettu erilaista materiaalia ja osallistuttu eri viestintäkanavien kehittämiseen. Asukasviestinnän toteuttaminen vaatinut paljon yhteistyötä ja viestintä osoittautunut suunniteltua haastavammaksi, kun viestintä tapahtunut koordinoidusti viestintä- yksikön kautta.
  • Asukasohjeet digitaalisten palveluiden käyttöön: Hankeessa tuotettu digitaalisista palveluista eri muotoista ohjemateriaalia, joiden avulla tuettu asukkaiden palveluiden käyttöä. Ohjemateriaaleissa huomioitu eri tyyppisten asukkaiden tarpeita ja parannettu ohjeiden saatavuutta sekä asukasviestinnässä viestitty eri kanavissa myös ohjeista. Ohjeissa tuotettu sekä kirjallisia ohjeita että ohjevideoita, joiden katselukerrta arvioitua  pienemmät.
  • Opastus ja tuki digitaalisten palveluiden käyttöön: Hankkeen aikana digitaalisten palvelujen tunnettavuus on lisääntynyt asukkaiden keskuudessa jalkautumisen ja henkilökohtaisten kohtaamisten kautta. Samalla asukasymmärrys on vahvistunut, mikä tukee digitaalisten palvelujen kehittämistä aidosti asukkaiden tarpeista käsin. Kokeilu toi esiin järjestöjen, yhdistysten, Savonetin ja muiden kolmannen sektorin toimijoiden tärkeän roolin digituen kokonaisuudessa. Yhteistyö laajensi tavoittavuutta ja mahdollisti sen, että tavoitimme asukkaita eri puolilla aluetta ja erilaisista kohderyhmistä. Samalla havaittiin, että digituki on hajallaan ja vaihtelee alueittain, mikä korostaa pysyvän, koordinoidun toimintamallin tarvetta.
Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Toimintamallin ylläpito edellyttää nimettyä koordinaattoria, joka vastaa verkostoyhteistyöstä, ajantasaisesta tiedonkulusta ja yhteisten toimintatapojen ylläpidosta kuntien, järjestöjen, Savonetin ja yhdistysten kanssa. Lisäksi tarvitaan jalkautumista asukkaiden pariin, jotta tieto digipalveluista leviää ja asukasymmärrystä kertyy palvelujen kehittämisen tueksi.
  • Toimintamallin soveltaminen vaatii aikaa verkostojen rakentamiseen, suunnitteluun ja viestintään sekä riittävää digiosaamista, saavutettavan viestinnän taitoja ja kykyä tavoittaa erilaisia asukasryhmiä. Malli toimii erilaisissa ympäristöissä, kun mukana on paikallistuntemusta ja yhteistyötä kolmannen sektorin kanssa.
  • Kokeilu osoitti, että digitukea annetaan laajasti eri toimijoiden toimesta, mutta sen roolia ei aina tunnisteta. Siksi tehtävien näkyväksi tekeminen ja jatkuvan koulutuksen varmistaminen on tärkeää. Jalkautuminen lisäsi digipalvelujen tunnettavuutta ja toi arvokasta asukasymmärrystä, jota voidaan hyödyntää myös tiedolla johtamisessa.
  • Kokeilu osoitti, että tapahtumat, messut ja tilaisuudet yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa tavoittavat asukkaat parhaiten. Nämä kohtaamiset lisäävät osallistumista ja tietoisuutta digipalveluista. Lisäksi etäinfot järjestöille ja ammattilaisille ovat tehokas tapa jakaa ajantasaista tietoa laajasti ja nopeasti.
  • Keskeinen havainto on, järjestöille ja paikallisille toimijoille tulee tarjota jatkuvasti ajantasaista tietoa digipalveluista, jotta he voivat tukea asukkaita muuttuvassa palveluympäristössä. Jatkossa tämä olisi tärkeää, jotta asukkaiden digituen kokonaisuus vahvistuu ja palvelut pysyvät saavutettavina kaikille.
Kansikuva
Puhelin kädessä

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä