Asukkaiden digituen toimintamalli Pohjois-Savon hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Asukkaiden digituen toimintamalli Pohjois-Savon hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Digitaalisten palveluiden uudistaminen ja käytön laajentaminen lisää sekä opastuksen että digituen tarvetta asukkaille. Kehitetyssä toimitamallissa edistetään asukkaiden tietoisuutta digitaalisista palveluista sekä tuetaan heitä palveluiden käytössä.
Digitaalisten palveluiden laajentaminen on keskeisimpiä uudistamisen ja kehittämisen kohteita myös Pohjois- Savon hyvinvointialueella ja tavoitteena on lisätä merkittävästi asukkaiden digitaalista asiointia sosiaali- ja terveyspalveluissa vuoteen 2025 mennessä. Hyvinvointialueella on ollut aiemmin käytössä erilaisia paikkakuntakohtaisia digitaalisia palveluita ja alueen sisällä on käytetty digitaalisissa palveluissa eri järjestelmiä. Tämä ei ole mahdollistanut alueen asukkaille yhdenmukaisia digitaalisia palveluita ja myös eriarvoistanut asukkaiden mahdollisuuksia käyttää erityyppisiä palveluita. Hyvinvointialueella toteutetaan vuosina 2024–2025 digitaalisten palveluiden ja järjestelmien laaja uudistus, jonka myötä hyvinvointialueen asukkaiden käytettävissä ovat yhdenmukaiset sekä paremmin saatavat ja saavutettavat digitaaliset palvelut. Digitaalisten palveluiden uudistus toteutetaan osana alueen palvelujärjestelmä uudistusta, jossa digitaaliset palvelut ovat keskeisessä osassa ja tavoitteena on, että asiakaskontakteista 24–40% toteutuisi digitaalisten palveluiden ja yhteydenottokanavien kautta.
Digitaalisten palveluiden uudistus lisää asukkaiden tiedottamisen, opastuksen ja tuen tarvetta laajasti. Hyvinvointialueella ei ole ollut käytössä yhtenäistä toimintamallia asukkaiden opastukseen tai digitukeen. Myös asukkaiden käytettävissä olevissa ohjemateriaaleissa ja niiden saatavuudessa on ollut puutteita.
Pohjois- Savon hyvinvointialueella digitaalisten palveluiden kehittämistä ohjaa Digitaalisten palveluiden kehittäminen- strateginen ohjelma. Ohjelmassa keskeisinä viesteinä ovat muun muassa digitaalisten palveluiden kehittäminen asukkaille sujuviksi ja joustaviksi palveluiksi, joilla voidaan tukea asukkaiden tiedon saatavuutta ja omatoimista asioiden hoitoa. Digitaaliset palvelut halutaan myös asettaa ensisijaiseksi palvelumuodoksi asukkaille perinteisten palvelumuotojen rinnalle. Ohjelmassa tuodaan esille myös tunnistettuja haasteita, joita asukkaiden kohdalla mainitaan vaihteleva digiosaaminen sekä digitaalisten palveluiden tunteminen sekä digituen puute. Lisäksi omatoimisesti käytettävien digitaalisten palveluiden tunnettavuus on heikkoa.
Digitaalisten palveluiden kehittäminen- ohjelmassa tavoitteeksi on asetettu asukkaiden kohdalla heidän digiosaamisensa vahvistaminen, digitaalisten palveluiden tunnettavuuden lisääminen, digituen saatavuuden parantaminen tiivistämällä yhteistyötä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa sekä omatoimisesti käytettävien digitaalisten palveluiden tunnettavuuden lisääminen.
Asukkaiden digiosaamista vahvistamalla sekä lisätään digitaalisten palvelujen käyttöä että vahvistetaan digitalisaatiota Pohjois-Savon digitaalisten palveluiden kehittämisen strategisen ohjelman mukaisesti. Asukkaille suunnattujen eri muotoisten ohjeiden ja digituen avulla tuetaan asukkaiden digitaalisten palveluiden käyttöä myös niiden asukkaiden kohdalla, joille digitaalisten palveluiden käyttö on haasteellista.
Toimintamallia kehitettäessä hyödynnettiin organisaation sisäisiä asiantuntijoita sekä digitalisaatio- tiimistä että viestinnästä. Lisäksi palvelutuotannosta ikääntyneiden palveluista osallistui ammattilaisia joihinkin kehittämisen vaiheisiin. Yhteistyötä tehtiin myös kolmannen sektorin toimijoiden kanssa, joista keskeisimpiä Savonetti ry. sekä Henkkarit kaikille- hanke.
- Digitaalisten palveluiden tunnettavuuden lisääminen asukkaiden keskuudessa ja digitaalisten palveluiden käytön lisääntyminen asteittain asukkaiden keskuudessa
- Digitaalisten palveluista laadittujen ohjeiden saatavuuden ja saavutettavuuden parantuminen
- Asukkaiden digituen saatavuuden parantaminen hyvinvointialueen palveluiden käyttämisen tukena
Pohjois- Savon hyvinvointialueen asettamien tavoitteiden mukaan lähdettiin kehittämään alueelle yhtenäistä toimintamallia asukkaiden digitaalisten palveluiden käyttämisen edistämiseksi sekä tueksi. Kehittämisessä hyödynnettin osin palvelumuotoilun menetelmiä, jotka auttoivat asukkaiden digituen toimintamallin kehittämisessä.
Toimintamalli perustuu kolmeen kokonaisuuteen, jotka yhdessä muodostavat perustan asukkaiden digitaalisten palveluiden käyttämiselle.
- Asukasviestintä digitaalisista palveluista
- Digitaalisten palveluiden ohjeet
- Digitaalisten palveluiden opastus ja digituki
Kohderyhmänä on Pohjois-Savon hyvinvointialueen asukkaat. Toimintamallia kehitettäessä kiinnitetty erityisesti huomiota haavoittuvassa asemassa oleviin ja ikääntyneisiin asukkaisiin, joiden digitaalisten palveluiden käytön tuki nähtiin erityisen tärkeänä. DVV:n Digitaitoraportin mukaan asukkaiden digitaaliset taidot ja digiosaaminen heikkenevät ikääntymisen myötä ja varsinkin yli 75- vuotiaiden kohdalla digitaaliset perustaidot ovat muuta väestöä heikommat. Ikääntyneiden kohdalla digitaaliset taidot ovat kuitenkin viime vuosina asteittaan parantuneet ja heidän digitaalisia taitojen parantumista voidaan vahvistaa opastuksen ja digituen avulla. Toimintamallin kehittämisprosessissa keskeisenä asiakasprofiilina käytettiin ikääntyneitä asiakkaita, joiden tarpeita vastaaviksi toimintamallia luotiin.
Asiakkaiden näkökulma huomioitiin myös alueellisesti. Pohjois- Savon hyvinvointialueella vuonna 2024 toteutetussa asukaskyselyssä asukkailta kysyttiin heidän näkemyksiään myös digitaalisten palveluiden käytöstä. Asukkaiden vastauksista käy esille, että erilaisia digitaalisia palveluita sekä toivotaan enemmän asukkaiden käytettäväksi että digitaalisten palveluiden käyttöön liittyy epävarmuutta ja digitaalisten palveluiden käyttö koetaan ikääntyneiden asukkaiden keskuudessa vaikeiksi käyttää.
Toimintamallin kehittämisessä asiakasymmärryksen lisäksi oli muiden kehittämistä digituen malleista oppiminen. Benchmarking- työskentely loi uusia verkostoja toisiin hyvinvointialueiden kehittäjiin sekä toi paljon arvokasta tietoa muualla kehitettyjen toimintamallien hyvistä käytännöistä sekä myös toimintamalleista, jotka eivät toimineet odotetusti.
Benchmarking- työskentelystä kerättyä tietoa tiivistettiin YAMK- opintojen Palvelumuotoilu- kurssin harjoitustyönä ideasta konseptiksi. Harjoitustyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä.
Pohjois-Savon hyvinvointialue kehittää digitaalisia palveluja asukkaille ensisijaiseksi, sujuvaksi ja saavutettavaksi palvelumuodoksi. Tavoitteena on vahvistaa asukkaiden digiosaamista, lisätä digitaalisten palveluiden tuntemista ja parantaa digituen saatavuutta yhteistyössä kolmannen sektorin kanssa.
Tavoitteiden saavuttamiseksi vahvistetaan ja lisätään asukkaille suunnattua viestintää sekä monipuolistetaan digitaalisista palveluista saatavilla olevia erityyppisiä ohjeita ja parannetaan niiden saavutettavuutta. Lisäksi toteutetaan jalkautuvaa asukasviestintää kaikkiin Pohjois-Savon kuntiin. Jalkautuminen kohdennetaan erityisesti haavoittuvassa asemassa oleviin ja erityistä tukea tarvitseviin asukkaisiin. Alueen laajuuden vuoksi painotetaan yhteistyötä paikallisten toimijoiden, järjestöjen ja yhdistysten kanssa. Tämä mahdollistaa alueellisen asiantuntijuuden hyödyntämisen, oikeiden kohtaamispaikkojen valinnan sekä yhteismarkkinoinnin paikallisten kumppaneiden kanssa, jotta tieto saavuttaa asukkaat mahdollisimman laajasti ja yhdenvertaisesti.
Toimintamallin kehittämisessä hyödynnettiin yhteistyötä kolmannen sektorin digituen alueellisen toimijan, Savonetin kanssa. Toimintamallin osa-alueita arvioitiin yhteistyö- palaverissa ja Savonetin vertaisohjaajat arvioivat toimintamallia asukasnäkökulmasta. Saadun palautteen perusteella toimintamalliin tehtiin tarkennuksia asukkaille suunnattun ohjeiden muodosta ja tavasta viestiä asukkaille digitaalisista palveluista.
Toimintamallia lähdettiin edistämään ensivaiheessa asukkaille suunnatun viestinnän tehostamisessa ja ohjemateriaalin saavutettavuuden sekä saatavuuden parantamisessa. Vuoden 2025 alusta toimintamallia voitiin laajentaa ja lähteä kokeilemaan koko Pohjois- Savon alueella toteutettavaa työtapaa, jossa alueelle jalkautuu 2 työntekijää toteuttamaan asukkaille opastausta ja tukea digitaalisten palveluiden käyttöön.
Suunnittelussa tärkeäksi lähtökohdaksi nousi tiedon saavutettavuus näkökulma, tämän vuoksi päädyimme kontaktoimaan laajasti alueellisesti eri toimijoita, järjestöjä ja yhdistyksiä. Alueellinen tietämys paikallisten aktiivisuudesta ja kohtaamis mahdollisuuksista oli jotta saavutettiin asukkaat laajasti. Tässä pystyimme hyödyntämään myös yhteis- markkinointia jalkautumisista, kun useassa tapahtumassa oli yhteistyökumppanina alueellinen toimija.
Tavoitteet organisaation näkökulma
- Pohjois-Savon hyvinvointialueella asukkaiden oikea-aikaisen tiedonsaannin mahdollisuuksia monikanavaisesti kehitetään.
- Alueellisen näkyvyyden ja saavutettavuuden kehittäminen.
- Alueellisen digituen näkyvyyttä on parannettava ja varmistettava digituen löydettävyys, sekä saatavuus asukkaille.
- Rakennetaan yhteistyöverkostoja eritoimijoiden välillä.
- Luodaan jatkuvaan palveluun asukkaiden digituen toimintamalli.
Tavoitteet asukas näkökulma
- Asukkaat tietävät ja tunnistavat uuden asiointikanavan ja osaavat hyödyntää digitaalisia palveluita asioidessaan PSHVA palveluissa
- Mitä palveluita käytössä
- Mitä palveluita tulossa
- Digitaalisten palveluiden kautta hoidettavat asiat ovat asukkaiden tiedossa
- Asukkaat ovat tietoisia sovelluksesta, sen lataamisesta ja käyttämisestä
- Asukkaat osaavat tunnistautua sovellukseen/palveluun ja ottavat digitaaliset palvelut ensisijaiseen käyttöön kiireettömässä soteasioinnissa.
- Tieto mistä saa digitukea
OmaSavo taskussasi asukaskiertueella oli käytössä asukaskysely ajalla 18.3-27.6.2025 ja 1.9-31.10.2025. Kysely olisi nopeasti vastattavissa kiertueen tapahtumissa. Asukaskysely toteutettiin kahdessa erässä.
Digitukea antaville toimijoille toteutimme OmaSavo taskussasi asukaskiertueella kysely 1.9-31.10.2025. Kysely lähetettiin myös sähköpostitse Savonetti-vertaisohjaajille,jotta saisimme laajemmin vastauksia.
Digituen toimintamallin kokeilu osoitti, että Pohjois-Savossa toimii laaja ja monimuotoinen digitukiverkosto. Savonetin rooli on erityisen keskeinen ikääntyneiden digiosaamisen vahvistamisessa, ja heidän mukanaolonsa jalkautumisissa tarjosi arvokasta henkilökohtaista digiopastusta, myös kirjastot toimivat tärkeänä digitukijana.
Havaitsimme, että monet ammattilaiset, kuten nuoriso-ohjaajat, etsivä työ, tsempparit ja päihdetyöntekijät antavat digitukea osana työtään, mutta tätä ei aina tunnisteta digitueksi. Roolien näkyväksi tekeminen ja digitaalisten palveluiden tuntemuksen vahvistaminen lisäävät tuen vaikuttavuutta ja yhdenvertaisuutta.
Kokeilussa opittiin, kuinka tärkeää on kohdata asukkaita paikan päällä. Jalkautuminen lisäsi digipalvelujen tuntemista ja toi arvokasta asukasymmärrystä, jota voidaan hyödyntää digitaalisten palveluiden kehittämisessä asukaslähtöisesti. Lisäksi opimme, että asukkailta kerätty tieto tarjoaa mahdollisuuksia tiedolla johtamiseen, kun suunnitellaan palveluja ja toimintaa.
Toimijoiden ja digituen löytäminen vaati aktiivista selvitystyötä, mikä korostaa pysyvän, koordinoidun digitukiverkoston tarvetta. Kokeilu osoitti, että mallin juurtuminen edellyttää nimettyä koordinaattoria, jatkuvaa verkostotyötä, alueellista jalkautumista ja riittäviä resursseja. Näin varmistetaan digituen saatavuus ja digitaalisten palvelujen saavutettavuus pysyvästi.