Aikuisen, yli 18v. ADHD:n hoito- ja palveluketju (RRP, P4, I1)

Kajaanin Miepä- yksikössä neuropsykiatrinen tutkimusjono on ruuhkautunut v. 2021 saakka. Tavoitteena on purkaa alle 30-vuotiaiden nuorten aikuisten tutkimusjono vuoden 2024 aikana ja muokata prosessia ennaltaehkäisemään uuden jonon muodostuminen.

Toimintamallin nimi
Aikuisen, yli 18v. ADHD:n hoito- ja palveluketju (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kajaanin Miepä- yksikössä neuropsykiatrinen tutkimusjono on ruuhkautunut v. 2021 saakka. Tavoitteena on purkaa alle 30-vuotiaiden nuorten aikuisten tutkimusjono vuoden 2024 aikana ja muokata prosessia ennaltaehkäisemään uuden jonon muodostuminen.

Toteutuspaikka
Kainuun hyvinvointialue, Mielenterveyden häiriöiden ja riippuvuuksien palvelualue, Kajaani
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kainuun hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Eu- logo

Tekijä

Outi Peräkylä

Luotu

14.8.2024

Viimeksi muokattu

16.10.2025
Ratkaisun perusidea

Kainuun hoito- ja palveluketjujen yhteinen verkkosivusto.

Toimintaympäristö

Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden haasteet ovat nousseet yhteiskunnallisesti esille niin terveydenhuollossa kuin mediassakin. Koronapandemia vuosien 2020-2022 aikana havaittiin yleistymistrendin ylittävä, 18,6 %:n lisäkasvu uusien ADHD-diagnoosien määrässä ja ADHD:n ilmaantuvuus koko väestössä jopa kaksinkertaistui (Raevuori & Auro, 2024) Aikuisten kognitiiviseen työergonomiaan tulleet muutokset ovat voineet vaikuttaa lisääntyneisiin keskittymisen haasteisiin, mutta ne on eroteltavissa kehityksellisistä häiriöistä, joiden oireet ovat todettavissa lapsuudesta saakka. Aikuisten ADHD:n diagnosoinnissa on havaittu myös ylidiagnosoimista ja huomiota on hyvä siirtää keskittymistä hajottaviin ympäristötekijöihin joita ovat mm. etätyö, vuorovaikutuksen väheneminen ja työelämän vaatimukset.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hoito- ja palveluketjua kirjoittaessa asiakasymmärrystä on tuotu esiin ketjun työstämisvaiheessa kuulemalla, mitä asioita ketjuun on hyvä nostaa. Ketjun valmistuttua asiakaskokemus on otettu huomioon testikäyttäjillä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurruttaminen tulee tehdä sekä asiakkaille että ammattilaisille. Asiakkaat ja ammattilaiset ovat mukana hoito- ja palveluketjujen kehittämisen jokaisessa vaiheessa, joka itsessään jo edesauttaa toimintamallin juurtumista. 

Juurruttamista tuetaan hyvällä viestinnällä (videot, tiedotteet, podcast-sarja, mainokset) ja perehdytyksellä sekä käyttökoulutuksilla. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Aikuisten (yli 18-vuotiaiden) ADHD-hoito- ja palveluketjuun on sisällytetty laajasti asiakaslähtöistä tietoa neurokirjosta sekä elintapojen vaikutuksista keskittymiskykyyn ja toiminnanohjaukseen. Samanaikaisesti laadittu työohje tutkimuksiin ohjautumisesta ja lähetteen tekemisestä on vaikuttanut myönteisesti sekä tutkimuksiin hakeutuvien määrään että lähetteiden sisällön laatuun. Hoito- ja palveluketju, yhdessä ammattilaisten osaamisen vahvistamisen kanssa, on lisännyt tietoisuutta neurokirjosta organisaation ammattilaisten keskuudessa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Mikäli hoito- ja palveluketjuja kehittäessä kehitetään samalla myös sähköistä asiointikanavaa, tulisi näitä kehittää rinnakkain. Kehittäjäasiakkaiden hyödyntäminen läpi kehittämisprosessin tuo arvokasta tietoa organisaatiolle ja auttaa asiakaslähtöisen toiminnan luomisessa. 

Kansikuva
kansikuva

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä