Måltidsservice i form av frysta måltider (Pohjanmaan TulKOTI)

Modellen beskriver en mattjänst i form av frysta matportioner som testas inom Österbottens välfärdsområde. 
 

Ruotsinkielinen versio tuotu toimituksen puolesta 14.11.2025 toimintamallin ruotsinkielisen sisällön mukaisena.

Modellnamn
Måltidsservice i form av frysta måltider (Pohjanmaan TulKOTI)
Kort beskrivning

Modellen beskriver en mattjänst i form av frysta matportioner som testas inom Österbottens välfärdsområde. 
 

Ruotsinkielinen versio tuotu toimituksen puolesta 14.11.2025 toimintamallin ruotsinkielisen sisällön mukaisena.

Plats eller miljö där modellen genomförs
Pohjanmaan hyvinvointialue
Ort, landskap eller välfärdsområde
Österbottens välfärdsområde
Finansiär
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Bilagor och länkar
Menumat-ateriapalvelun esittely

Modellens skapare

Matilda Henriksson

Skapad

28.6.2023

Updaterad

14.11.2025
Grundidén i lösningen

Verksamhetsmodellen bygger på att hitta ett sätt att få ner kostnaderna och minska på personalresurserna som uppstår vid traditionell matservice (som tidigare ordnades av kommunerna men numera hör under välfärdsområdet). Samtidigt måste de äldres näringsintag tryggas. I verksamhetsmodellen erbjuds äldre att få en måltidsservice med frysta matportioner som värms upp i varmluftsugn. Frysen och ugnen levereras hem till kunden av samma företag som sedan också levererar matportionerna hem till kunden. Måltiderna är varierande och gjorda enligt näringsrekommendationerna för äldre. Kunden kan välja från ett stort utbud av portioner. 

Verksamhetsmiljö

Det nationella målet är att äldre människor ska kunna bo i sitt eget hem så länge som möjligt. När en person behöver vård och stöd tillhandahålls tjänsterna antingen i hemmet eller i en hemliknande miljö. Långtidsvård används endast när det finns goda skäl för det och hemvård inte är ett alternativ. I takt med att institutionella vårdplatser minskar måste hemvården utvecklas för att tillgodose de äldres behov.

Social- och hälsovårdsministeriets samt Kommunförbundets kvalitetsrekommendation för att trygga ett gott åldrande och förbättra tjänsterna 2020-2023: Mot ett åldersvänligt Finland syftar till att möjliggöra ett gott åldrande och tillhandahålla högkvalitativa och effektiva tjänster för behövande äldre personer. Rekommendationen stöder genomförandet av lagen om social- och hälsovårdstjänster för äldre (lagen om tjänster för äldre 980/2012) samt reformer och politikområden i anslutning till den. Syftet med kvalitetsrekommendationen är att möjliggöra ett gott åldrande och högkvalitativa och effektiva tjänster. Målet är att göra det möjligt för människor att leva ett fullvärdigt liv i sitt eget hem och att ge stöd och vård som är lämpligt med tanke på deras individuella situation och behov. Teknologi kan användas inom äldreomsorgen som en del av klienternas egenvård, stöd till vårdgivare och personalens arbete. Österbottens välfärdsområde har integrerat digitala tjänster i vården och omsorgen om äldre personer.

Målgrupp och kundförståelse

En central målgrupp för projektets interventioner är hemmaboende äldre som ansökt om hemvårdstjänster, men som inte uppfyller kriterierna för hemvård.

Inom Välfärdsområdet har regelbundna hemvårdstjänster tidigare lättare beviljats på grund av att lämpliga stödtjänster saknats. Därmed befinner sig en del klienter som kunde höra till projektets målgrupp redan inom hemvården. Inom projektet fattades beslutet att ingå ett nära samarbete med hemvården för att bättre kunna kartlägga och hitta dessa klienter. Ett nära samarbete inleds även med servicehandledning för att direkt kunna styra personer utanför hemvården till en passande teknologisk lösning. 

Villkor för funktion och implementering

Den här formen av måltidsservice passar inte för alla äldre. Vi skapade en checklista med "kriterier" för att kunna bedöma om kunden är lämplig som deltagare i piloteringen. Bland de kunder som först var med i piloteringen fanns flera sådana som av olika orsker inte hade förmågan att själv göra beställningen på vilka matportioner hen ville ha nästa gång. Då behövde antingen hemvårdens personal eller projektarbetarna hjälpa till med matbeställningen. För att en lösning som denna skall vara kostnadseffektiv och fungera bra behöver den rikta sig till klienter som har sådana fysiska och kognitiva förmågor att de klarar av att använda sig av denna lösning. 

Om denna verksamhetsmodell skall kunna delvis ersätta den traditionella matservicen krävs ett beslut från välfärdsområdet att man börjar använda denna lösning och erbjuda den som en stödtjänst parallellt med traditionell matservice. Om allt fungerar som det skall och kundunderlaget är lämpligt för denna typ av matservice kommer resurser inom hemvården, som annars har använts till matutdelning, att frigöras till andra uppgifter.

Tips till dem som använder modellen

Klienterna som lämpar sig för denna typ av måltidsservice behöver ha tillräckliga kognitiva och fysiska färdigheter för att kunna hantera mat som tas ur en frys och sedan värms upp i en varmluftsugn. Syn och hörsel behöver vara tillräckligt bra. För att det skall löna sig att erbjuda denna service som en stödtjänst behöver kundunderlaget vara tillräckligt stort och kunderna inte vara utspridda över ett väldigt stort område. Det är bättre om det finns flertalet kunder på samma ort som använder sig av tjänsten. Kunden behöver självständigt, eller med hjälp av anhöriga, kunna göra matbeställningen för att inte öka belastningen på hemvården. I vårt projekt är målgruppen hemmaboende äldre som inte ännu använder sig av hemvårdens tjänster. Vår erfarenhet är att kunder som inte har tidigare erfarenhet av måltidsservice är mera positivt inställda till denna tjänst än de som tidigare har haft kommunal måltidsservice.

Omslagsbild
ruoka-automaatti, jossa pakaste-ateriat

Utvecklingsfas

Under utveckling

Målgrupp