Yhteistyömalli kuntien hyte-palvelujen näkyväksi tekemiseen, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue (RRP, P4, I2)

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen ja alueen kuntien välinen yhteistyömalli, jonka avulla tunnistetaan kuntien hyte-palvelut ja kannustetaan PTV:n käyttöön. Tavoitteena on, että kuntien palvelut tulevat näkyväksi hyte-palvelutarjottimella.

Toimintamallin nimi
Yhteistyömalli kuntien hyte-palvelujen näkyväksi tekemiseen, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen ja alueen kuntien välinen yhteistyömalli, jonka avulla tunnistetaan kuntien hyte-palvelut ja kannustetaan PTV:n käyttöön. Tavoitteena on, että kuntien palvelut tulevat näkyväksi hyte-palvelutarjottimella.

Toteutuspaikka
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue, Pohjois-Karjalan kunnat
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Yhteistyömalli kuntien hyte-palvelujen näkyväksi tekemiseen
Kuva
EU-logo

Tekijä

Mira Sivonen

Luotu

4.10.2024

Viimeksi muokattu

23.9.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin tavoitteena on saada kuntien hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut näkyviin hyte-palvelutarjottimelle, joka on Pohjois-Karjalassa nimeltään Miunhyvinvointi.fi.

Tämän toimintamallin avulla

  • Kuntien johtohenkilöstön tietämys Miunhyvinvointi.fi:stä, Palvelutietovarannosta (PTV) ja niiden yhteydestä kuntien toimintaan lisääntyy
  • Kuntien hyte-palvelut tunnistetaan ja listataan sekä sovitaan PTV-työskentelyn käytännöistä
  • Kunta kuvaa tunnistamansa hyte-palvelut Palvelutietovarantoon Digi- ja väestötietoviraston ohjeiden mukaisesti
  • Palvelutietovarannon käyttö jalkautetaan osaksi kunnan toimintaa

Tavoitteena on, että Pohjois-Karjalan kuntien hyte-palvelut ovat Miunhyvinvointi.fi-sivustolla kuntalaisten, yhteistyökumppaneiden sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten löydettävissä.

Toimintaympäristö

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen strategian palvelulupauksena on oikea palvelu, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa. Strategian lähtökohtana on ennaltaehkäisy sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä asukkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

Näiden toteutumista voidaan edistää yhteistyössä alueen kuntien kanssa. Hyte-palvelutarjotin, eli Miunhyvinvointi.fi, on Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen omistama ja ylläpitämä verkkosivu, joka kokoaa eri toimijoiden hyte-palvelut yhteen paikkaan. Miunhyvinvointi.fi-sivustolle ei kuitenkaan nouse kuntien palveluja, elleivät kunnat kuvaa niitä Suomi.fi-palvelutietovarantoon. Tämän vuoksi alueellinen yhteistyö ja yhtenäiset toimintatavat palvelujen tunnistamisessa ja kuvaamisessa ovat tärkeitä.

Digi- ja väestötietovirasto vastaa kokonaisuudessaan Palvelutietovarannosta, eli muun muassa sen teknisistä toiminnallisuuksista, luokituksien kehittämisestä, tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksista, käytön kouluttamisesta ja ohjemateriaalien ylläpidosta. 

Kansallinen RRP-hanketyön kehittäminen raamittaa sitä, mitä hyte-palveluja priorisoidaan hankekauden aikana (minimikriteerit) ja mihin suuntaan digitaalista hyte-palvelutarjotinta kehitetään hyvinvointialueilla (tekniset kriteerit, muut rajaukset). Miunhyvinvointi.fi pitää sisällään kaikki THL:n määrittelemät minimikriteerit ja täydentävät sisällöt.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Tämän toimintamallin kohderyhmänä ovat kuntien ammattilaiset, jotka toimivat johtotehtävissä sekä viestinnän ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen parissa. Esimerkiksi kunnan toimialojen johto, hyvinvointikoordinaattori, toimialojen muu edustus ja viestinnän ammattilaiset kuuluvat toimintamallin kohderyhmään.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönotto ja juurruttaminen vaatii mm. seuraavia toimenpiteitä:

Kunnat

  • Vastuuhenkilön, joka toimii yhteyshenkilönä kunnan toimialojen ja hyvinvointialueen välillä (esim. hyvinvointikoordinaattori)
  • Hyte-palvelutarjottimen ja PTV-työskentelyn esittelyn kunnan johdolle
  • Yhteisen tahtotilan tunnistaa ja kuvata kunnan hyte-palvelut Palvelutietovarantoon
  • Aikaresurssia palvelujen tunnistamiseen ja kuvaamiseen
  • Organisoitumista ja sitoutumista PTV:n ylläpitoon myös hankekauden jälkeen (esim. PTV:n käytön juurruttaminen kuntien rakenteisiin, suunnitelmiin tai tehtävänkuviin)

Hyvinvointialue

  • Vastuuhenkilön, joka edistää hyte-palvelutarjottimen sisältöjä yhteistyössä kuntien kanssa
  • Aikaresurssia tukea kuntia ja osallistua kansalliseen yhteistyöhön
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tämän toimintamallin avulla hyte-palvelutarjottimen käyttöä ja PTV-työskentelyä on saatu jalkautettua kuntiin. Kunnat ovat tunnistaneet ja kuvanneet hyte-palvelujaan DVV:n ohjeiden mukaisesti, ja PTV:n käyttöä on edistetty.

Miunhyvinvointi.fi julkaistiin joulukuussa 2024 ja sitä kehitettiin hankkeen toimesta edelleen vuonna 2025. Tavoitteena on ollut, että valmiilla tarjottimella on laaja valikoima alueen kuntien hyte-palveluja, joihin kuntalaiset pääsevät tutustumaan. Syyskuussa 2025 sivustolta löytyy runsaasti Pohjois-Karjalan kuntien hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluja.

Asukkaiden lisäksi myös alueen ammattilaiset löytävät kuntien hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ja voivat suositella niitä asiakkailleen osana monialaista asiakas- ja palveluohjausta.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin käyttöönotto vaatii yhteyshenkilön ja aikaresurssia niin hyvinvointialueelta kuin kunnastakin. Toimintamallin edellytyksenä on verkostoituminen oman alueen kuntien kanssa. Kunnan näkökulmasta olennaista on myös verkostoituminen kunnan toimialojen kanssa.

Hyvinvointialueen yhteyshenkilö hyötyy siitä, että hän tuntee kuntien toimintaa ja ymmärtää sen, mitä hyötyä hyte-palvelutarjottimesta on kunnille. Lisäksi alueellinen yhteyshenkilö hyötyy vahvasta PTV-osaamisesta sekä yhteydestä kansallisiin toimijoihin, kuten Digi- ja väestötietovirastoon ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen.

Kunnan yhteyshenkilölle on etua laaja-alaisesta yhteistyöverkostosta kunnan sisällä ja hyte-työn parissa. Hyte-palvelujen tunnistaminen ja PTV:n käyttöön kannustaminen läpileikkaavat paitsi kunnan toimialoja, myös työntekijätasoja aina kuntajohdosta asiakasrajapintaan. Pohjois-Karjalassa yhteyshenkilöinä ovat toimineet pääsääntöisesti kuntien hyvinvointikoordinaattorit.

Kuntayhteistyö hyte-palvelujen tunnistamisen ja ylläpidon parissa vaatii molemmilta yhteyshenkilöiltä hyvää organisaatioiden hyte-työn tuntemusta sekä osaamista kannustaa verkostojansa hyte-palvelujen näkyväksi tekemiseen.

Muistilista toimintamallin käyttöönottoon:

  • Yhteyshenkilöt hyvinvointialueelta ja kunnista, jotka vastaavat hyte-palvelukuvausten tekoon kannustamisesta
  • Johdon sitouttaminen hyte-palvelujen tunnistamiseen ja PTV:n käyttöön
  • Kunnan hyte-palvelujen tunnistaminen yhteistyössä toimialojen kanssa (jyväkoko, resurssit)
  • Tunnistettujen palvelujen kuvaaminen Palvelutietovarantoon
  • PTV:n käytön juurruttaminen kunnan toimintaan, jotta tieto hyte-palvelutarjottimella pysyy ajan tasalla
  • Mikäli palvelu ei PTV:lle viennistä huolimatta näy ollenkaan hyte-palvelutarjottimella, selvitetään syy yhdessä kunnan ja alueellisen yhteyshenkilön kanssa.
Kansikuva
Yhteistyömalli kuntien hyte-palvelujen näkyväksi tekemiseen

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt