Työkyvyn tuen palvelu
Työkyvyn tuen palvelu rakentuu työikäisten terveystarkastusten ympärille ja on tarkoitettu niille työikäisille, jotka ovat työ-tai opiskeluterveydenhuollon ulkopuolella.Palvelun keskiössä asiakkaan yksilöllinen tilanne ja työkykykoordinaattorin tuki.
Työkyvyn tuen palvelu on aloitettu rakentamaan Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen ky. Essoten aikana Työkykyä ja kumppanuutta sote-keskuksesta -hankkeessa vuosina 2021-2022. Palvelua on jatkokehitetty Kestävän kasvun Eloisa- hankkeessa 2023-2025. Suurimmat vaikutukset palvelun kehittämiselle ovat olleen hyvinvointialueiden käynnistyminen vuoden 2023 alussa, työllisyypalvelujen siirto valtiolta työllisyysalueille vuoden 2025 alussa (Eloisan alueella kolme eri työllisyysaluetta) sekä esim. kuntouttaviin sosiaalipalveluihin liittyvät lakimuutosehdotukset.
Kehittämistyöhön tulee jatkossakin vaikuttamaan muutokset lainsäädännössä sekä mahdolliset muutokset julkisten palvelujen rahoituksessa. Työkyvyn tuen palvelu on kokonaisuudessaan vaikutusaltis poliittisille, yhteiskunnallisille, lainsäädännöllisille, taloudellisille ja sosiaalisille muutoksille johtuen palvelun monialaisuudesta ja organisaatiorajat ylittävästä yhteistyötä. Kuitenkin työkyvyn tuen palvelun perustehtävä ja selkeä prosessi varmistavat osaltaan tasalaatuisen ja kestävän palvelun tuottamisen muutoksista huolimatta.
Alkutilanteessa Essote osti työttömien terveystarkastukset yksityiseltä palveluntuottajalta, jonka kanssa sopimus purettiin lokakuussa 2021. Työkyvyn tuen palvelun organisoimiseen omana toimintana käynnistyi välittömästi ja edelleen käytössä oleva prosessi hiottiin valmiiksi kevään 2022 aikana. Ratkaistavia haasteita oli useita mm. miten asiakkaat ohjatuvat palveluun, mihin työkykykoordinaattori kirjaa (pääseekö potilastietojärjestelmään), saako palvelu nimetyt lääkärit (osaaminen, pysyvyys), prosessin vaiheet, yhdyspinnat muiden palvelujen ja organisaatioiden kanssa, tilastointi ym.
Työkyvyn tuen palvelu ratkaisee ongelmaa kohderyhmän pirstaleisista palveluista, jossa kenelläkään ammattilaisella (saati asiakkaalla) ei ole kokonaiskäsitystä asiakkaan tilanteesta ja tiedot ovat hajautuneesti eri yksiköiden alla. Työkyvyn tuen palvelun perustehtävä on terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sekä työ- ja toimintakyvyn selvittäminen ja arviointi.
Työkyvyn tuen palvelun rakentamista ja kehittämistä varten on hyödynnetty jo olemassa olevia verkostoja ja yhteistyökumppaneita. Uusia verkostoja ja tiimejä on myös rakennettu, erityisesti organisaation sisälle. Jokaisella organisaation ulkopuolisella toimijalla on ollut oma selkeä roolinsa ja perustehtävään liittyvä intressi yhteistyöhön ja yhteiskehittämiseen.
Työkyvyn tuen palvelun alkuvaiheessa asiantuntijakonsultaatiota on tehty mm.TYP-johtajan (nyk. TYM), TE-toimiston, kuntakokeilun (nyk. työllisyyspalvelut), Kelan ja kolmannen sektorin toimijoiden (mm. Uutta Elämää Group) sekä kuntoutuksen erikoislääkärin kanssa. Lisäksi konsultoitiin rekisterivastaavia, tietosuojavastaavaa, lakimiestä ja tietohallintoa.
Essoteen rakentuu työikäisten työkyvyn tuen palvelu. Sote-uudistukseen viitaten tavoitellaan palvelun siirtyvän myös hyvinvointialueen käyttöön 1.1.2023 alkaen.
Tärkein arvioinnin aihe on palvelun saatavuus (1 kk). Tältä osin prosessi on vielä kesken, mutta palvelun kehittämisen tueksi jatkossa hankitaan vastaanottopalvelujen käyttöön SBM toiminnanohjausjärjestelmä.
Työikäiset henkilöt, joilla on työkykyyn tai työllistymiseen liittyviä haasteita eikä heillä ole työterveyshuoltoa tai opiskelijaterveydenhuoltoa.
Asiakasymmärrystä kerätään asiakashaastatteluilla sekä ammattilaisten asettumisella asiakkaan asemaan palvelupolun konkreettisen kulkemisen ja empatiakartan avulla.
Asiakasymmärryksen keräämisessä on myös hyödynnetty aiemmin muiden toimijoiden keräämiä palaute- ja kehittämisideakyselyjä.