Terveysasemien diabetestoimintamalli, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)
Terveysasemien diabetestoimintamalli, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)
Diabetestoimintamallissa insuliinipuutosdiabeetikon hoidon seuranta tapahtuu diabeteshoitajan ja lääkärin toimesta ja DM2 -potilaan hoidonseurannan tiheys ja toteutustapa määrittyy ensimmäisen vuoden jälkeen tapahtuvan segmentoinnin mukaisesti.
Kymenlaakson hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut noin 157 500 Kymenlaaksolaiselle asukkaalle. Maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti. Tuotamme perusterveydenhuollon vastaanottotoimintaa 10 terveysasemalla. Terveysasemiemme asiakasohjaus on ollut keskitetty vuodesta 2022 lähtien.
Kymenlaaksossa terveyspalveluiden käyttö on suurta ja väestön sairastuvuus aivoverisuonitauteihin, mielenterveyssairauksiin, sepelvaltimotautiin, syöpätauteihin sekä tuki- ja liikuntaelin sairauksiin on suurempaa kuin Suomessa keskimäärin. Korkean sairastavuuden lisäksi väestön ikääntyminen ja sosioekonomiset haasteet kuormittavat Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää. Kymenlaaksossa eläkeikäisen väestön osuus on kokomaan suurimpien joukossa ja syntyvyys on maan matalimpia. Vuonna 2024 yli 64-vuotiaita oli 30.6 % väestöstä. Vastaavasti alle 29-vuotiaiden osuus oli 26,3 % väestöstä. Vuonna 2024 kymenlaaksolaisten keski-ikä oli 48 vuotta. Kymenlaakson väestölliseen huoltosuhteeseen ennustetaan rajua heikkenemistä 2030-luvulle saakka.
Työkyvyttömyysindeksi on yksi maan korkeimmista.
Talouden tasapainottaminen edellyttää Kymenlaaksolta uusien toimintamallien käyttöön ottamista, palvelurakenteiden tarkastelua. Talouden tasapainoa haetaan uudistumisen kautta. Palveluiden kustannusten kasvua tulee hillitä, sillä valtionrahoitus ei kata palveluiden nykyisiä kustannuksia.
Terveysasematoimintojen kehittämistoimenpiteiden tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta, jatkuvuutta, palvelutarpeen kasvun ennaltaehkäisyä, ennakointia, palveluiden laatua, vaikuttavuutta, monialaisuutta sekä palveluiden yhteen toimivuutta. Uudistuvilla prosesseillamme pyrimme vauhdittamaan hoitoon pääsyä ja hoitotakuun toteutumista sekä varmistamaan palveluihin pääsyn yhdellä yhteydenotolla. Pyrimme jalkauttamaan strategiaamme, kehittämään uusia toimintamalleja, dokumentoimaan ja jakamaan tietoa, parantamaan yhteistyötä ja eri rajapintojen toimivuutta sekä tuomaan entistä vahvemmin uusia digitaalisia ratkaisuja osaksi toimintaamme.
Toimintamallia kehittämään valikoitui joukko terveysasemien ja erikoissairaanhoidon diabeteshoitajia ja lääkäreitä. Osallistujat valittiin siten, että kehittäjiä oli mukana kattavasti eri yksiköistä, mutta työskentelyn sujuvoittamiseksi joukko päädyttiin rajaamaan noin kymmeneen henkeen sekä hanketyöntekijöihin. Kehittäjäjoukko nimettiin diabetestiimiksi ja sen työskentelyä koordinointiin hanketyöntekijöiden toimesta. Diabetestiimin jäsenten keskeisinä tehtävinä on toimia diabetestyön asiantuntijoina kuvaten työnkulkuja ja yksikön ja alueen käytäntöjä, asettaen kehittämiselle tarpeita ja tavoitteita, tuottaen tietoa sekä välittäen tietoa diabetestiimistä yksiköihin. Tiimin työskentely on perustunut aktiiviseen yhteiseen työstöön fasilitoiduissa työpajoissa sekä tehtäviin työpajojen välillä. Työpajoihin on kutsuttu vierailevia moniammatillisuuden edustajia mm. mielenterveys- ja päihdepalveluista, suunterveydenhuollosta sekä jalka- ja ravitsemusterapiasta.
Toimintamallin tavoitteena on yhdenmukaistaa alueellista diabeteksen hoidon ja seurannan toteutumista, sujuvoittaa ammattilaisten työtä ja lisätä monialaista yhteistyötä ja palveluiden yhteen toimivuutta sekä turvata yhdenvertaiset, asiantuntevat ja oikea-aikaiset diabeteksen hoidon- ja seurannan palvelut asiakkaille sekä turvata riittävät resurssit hoidon toteuttamiseksi.
Tavoitteena on, että digitaalisilla hoitopoluilla, kyselyillä, viestimahdollisuuksilla, hoidon seurannalla sekä ajanvarauksella sujuvoitetaan asiakkaan asiointia palveluissa ja vahvistetaan asiakkaan omahoitoa ja hoitoon sitoutumista sekä osallisuutta sairautensa hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja seurannassa. Muutosten tavoitteena on myös parantaa hoidon suunnitelmallisuutta ja jatkuvuutta. Tukemalla asiakkaan omahoidon toteutusta tavoitellaan pidemmän ajan kuluessa hoitotasapainojen parantumista ja sitä kautta hoidon-, seurannan ja tutkimustarpeiden sekä sairauteen liittyvien komplikaatioiden vähentymistä ja asiakkaiden elämänlaadun ja sairauden hallinnan parantumista.
Asiakkaiden ohjautumista ja resurssitarpeita voidaan arvioida uuden asiakassegmentoinnin mukaisilla asiakas- ja käyntimäärillä. Diabeteshoitajille vastaanottojen toteutumisen viiveitä voidaan todentaa ajanvarauskirjoja ja seuraavia vapaita aikoja tarkastelemalla. Asiakkaiden ohjautuminen oikeaksi koettuihin palveluihin perustuu pitkälti ammattilaisten näkemykseen asiakkaan tilanteesta, mutta myös asiakassegmentoinnissa määritettyihin määreisiin.
Diabeetikoiden määrä Kymenlaaksossa on kasvussa. Tyypin 2 diabetesta sairastavien määrä on lisääntynyt peräti 17% vuodesta 2018 vuoteen 2025.
Kymenlaaksossa kansallisen Diabeteslaaturekisterin (2/25) mukaan:
Tyypin 1 diabetes:
• 1448 tyypin 1 diabetekseen sairastunutta.
• Esiintyvyys 0.92/100 asukasta.
• 8.9 % 18-74 vuotiaista on suuri tai erittäin suuri munuaistaudin riski.
• HbA1c yleisessä hoitotavoitteessa (<53 mmol/l) 27,9 %:lla.
Tyypin 2 diabetes:
• 14 984 tyypin 2 diabetekseen sairastunutta.
• Esiintyvyys 7.7/100 asukasta.
• 7 % 18-74 vuotiaista on suuri tai erittäin suuri munuaistaudin riski.
• HbA1c yleisessä hoitotavoitteessa (<53 mmol/l) 75,5 %:lla.