Suunte asiakassegmentoinnin työkalu, Helsingin kaupunki, RRP, pilari 4, investointi 4

Suunte asiakassegmentoinnin työkalu, Helsingin kaupunki, RRP, pilari 4, investointi 4

Asiakaspalvelun päätöksenteon tueksi tarkoitettu digitaalinen asiakassegmentoinnin työkalu, joka hyödyntää potilastietojärjestelmästä saatavaa tietoa, ja antaa arvion potilaan hoidon tarpeesta nykyistä haastattelukäytäntöä nopeammin. 

Toimintamallin nimi
Suunte asiakassegmentoinnin työkalu, Helsingin kaupunki, RRP, pilari 4, investointi 4
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Asiakaspalvelun päätöksenteon tueksi tarkoitettu digitaalinen asiakassegmentoinnin työkalu, joka hyödyntää potilastietojärjestelmästä saatavaa tietoa, ja antaa arvion potilaan hoidon tarpeesta nykyistä haastattelukäytäntöä nopeammin. 

Toteutuspaikka
Helsingin kaupungin suun terveydenhuolto, asiakaspalvelu. Työkalun tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää myös tietojohtamisessa ja kliinisen työn tukena.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Luotu

Luotu

9.5.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

24.11.2025
Ratkaisun perusidea

Apottiin toteutettava asiakassegmentoinnin työkalu tuottaa asiakaspalvelun loppukäyttäjälle ehdotuksen asiakassegmentistä perustuen potilaan edellisen tutkimuskäynnin tietoihin ja käyntihistoriaan. Asiakaspalvelu tekee asiakkaalta saatujen täydennystietojen perusteella päätöksen potilaan asiakassegmentistä ja varaa segmentin perusteella sopivan ensikäyntiajan tyypin. Asiakassegmenttitieto on käytettävissä myös muille suun terveydenhuollon ammattilaisille ja sitä voidaan hyödyntää mm. prosessien kehittämisessä, viestinnässä ja johtamisessa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakassegmentoinnin työkalun loppukäyttäjiä ovat suun terveydenhuollon ammattilaiset asiakaspalvelukeskuksessa ja kliinisessä työssä. Asiakassegmenttitietoa voidaan hyödyntää myös toiminnan johtamisessa, prosessien kehittämisessä ja viestinnässä. Loppukäyttäjien tarpeita on kartoitettu suunnitteluvaiheessa kyselyin ja keskusteluin. Toteutusvaiheessa on toteutettu työkalusta prototyyppi, jonka testaukseen ja arviointiin eri käyttäjäryhmät ovat osallistuneet.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ennen työkalun käyttöönottoa:

  1. Luodaan ohjeistus ja koulutetaan asiakassegmentoinnin työkalun loppukäyttäjät.
  2. Koulutetaan ja tiedotetaan asiakassegmentoinnin periaatteet ja niihin liittyvät hoitopolut suun terveydenhuollon henkilöstölle .
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakassegmentoinnin työkalun käyttöön liittyviä tuloksia ei voida vielä arvioida, sillä työkalun käyttöönotto tapahtuu kehitysprojektin päätyttyä kestävä kasvu -hankkeessa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Asiakassegmentoinnin työkalun konsepti on sovellettavissa myös muille sotepe-toimialoille. Kehitystyön taustalla tulee olla selvitetty alustavasti asiakassegmentit ja niiden kriteerit, sekä asiakassegmenttien hoidontarpeeseen liittyvät hoitopolut.

Kansikuva
Customer service person available at the counter

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä