Sosiaaliohjaajan ja sosiaalityöntekijän työnjako aikuissosiaalityössä Pohjanmaan hyvinvointialueella, työnjakopilotti 2

Selkeytetään Sosiaaliohjaajan ja sosiaalityöntekijän työnjakoa aikuissosiaalityössä Pohjanmaan hyvinvointialueella. 

Toimintamallin nimi
Sosiaaliohjaajan ja sosiaalityöntekijän työnjako aikuissosiaalityössä Pohjanmaan hyvinvointialueella, työnjakopilotti 2
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Selkeytetään Sosiaaliohjaajan ja sosiaalityöntekijän työnjakoa aikuissosiaalityössä Pohjanmaan hyvinvointialueella. 

Toteutuspaikka
Pohjanmaan hyvinvonitialueen aikuissosiaalityö
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Anne Niemi

Luotu

27.3.2025

Viimeksi muokattu

6.11.2025
Ratkaisun perusidea

Kuvataan selkeästi prosessit auki ja havainnoidaan kohdat, missä prossin sujuvuutta tulee parantaa ja tehdä kehitystyötä. Sen jälkeen määritellään pisteet missä erityisen tuen tarve aina määritellään. Erityisen tuen tarpeen määrittely ohjaa asiakkaan joko sosiaalityöntekijälle tai sosionomille. Opetetaan henkilöstö käyttämään erityisen tarpeen arvionitiin kehitettyä arviointipatteristoa. tehdään se menemällä mukaan tiimeihin. Nostetaan erityisen tuen tarpeen määrittelyä esille ratkaisevana tekijänä hoitaako asiakkaan asiaa sosiaalityöntekijä vai sosionomi. hyödynnetään tehtyjä työkuvia ja tuodaan ne kunnolla työntekijöiden tietoisuuteen

Toimintaympäristö

Pohjanmaan hyvinvointialueen aikuissosiaalityössä on meneillään merkittävä kulttuurimuutos hyvinvointialueelle siirtymisen myötä. Työyhteisöä ovat koskettaneet muutokset työoloissa, työn organisoinnissa sekä tiimirakenteissa. Tiimijakoa uudistettiin (18–29-vuotiaat) ja aikuisten (30–64-vuotiaat) tiimeihin. Vuodenvaihteessa 2024-2025 toteutettiin organisaatiouudistus, mikä muutti jo muutoksen alla olevaa kokonaisuutta, mikä kosketti aikuisosiaalityön henkilöstöä.

Muutokset ovat aiheuttaneet epävarmuutta ja lisänneet sairauspoissaoloja. Lisäksi eläköityminen, rekrytointikiellot ja uusien työntekijöiden rekrytointi ovat aiheuttaneet resurssivajetta. Uuden asiakastietojärjestelmän käyttöönotto lokakuussa 2024 edellytti käyttöoikeuksien uudelleen määrittelyä työtehtävien mukaisesti. Kaksikielinen organisaatio tuo jatkuvaa haasteita henkilöstön saatavuuteen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käydään tiimeissä.

Pidetään tilaisuus minne voi tulla kuulemaan ja ksyymään hankkeesta.

Tarvitaan koko henkilöstön ja johdon sitoutumista

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kannattaa käyttää riittävä aika nykytilan arvioinnille, koska ilman perusteellista tietämystä nykytilasta ei voi lähteä luomaan kehitystyötä mikä vaikuttaa.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä