Ruokapalvelu ikäihmisille, jossa pakasteannokset
Malli kuvailee pakastettuja ruoka-annoksia ruokapalveluna, joka on testauksessa Pohjanmaan hyvinvointialueella.
Toimintamallin nimi
Malli kuvailee pakastettuja ruoka-annoksia ruokapalveluna, joka on testauksessa Pohjanmaan hyvinvointialueella.
Toimintamalli perustuu siihen, että löydetään keino vähentää perinteisten (aiemmin kuntien järjestämien mutta nykyisin hyvinvointialueen alaisuudessa toimivien) ruokapalvelujen kustannuksia ja henkilöresursseja. Samalla on turvattava ikäihmisten ravinnonsaanti. Toimintamalli tarjoaa ikäihmisille ateriapalvelua, jossa pakastetut ruoka-annokset lämmitetään lämpöilmauunissa. Pakastimen ja uunin toimittaa asiakkaan kotiin sama yritys, joka myös toimittaa ruoka-annokset asiakkaan kotiin. Ateriat ovat monipuolisia ja ne on valmistettu ikääntyneiden ravitsemussuositusten mukaisesti. Asiakas voi valita laajasta annosvalikoimasta.
Kansallinen tavoite on, että iäkäs ihminen pystyisi asumaan omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Kun henkilö tarvitsee hoivaa ja huolenpitoa, hänelle järjestetään palvelut joko kotiin tai kodinomaiseen ympäristöön. Pitkäaikaiseen hoitoon turvaudutaan vasta kun siihen on perustellut syyt, eikä kotihoito onnistu. Koska laitoshoitopaikkoja vähennetään, on kotihoitoa kehitettävä vastaamaan vanhusten tarpeita.
Sosiaali- ja terveysministeriön ja Suomen kuntaliiton Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023: Tavoitteena ikäystävällinen Suomi julkaisun tavoitteena on mahdollistaa hyvä ikääntyminen sekä laadukkaat ja vaikuttavat palvelut niitä tarvitseville iäkkäille henkilöille. Laatusuositus tukee ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemista ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain (vanhuspalvelulaki 980/2012) toimeenpanoa ja siihen liittyviä uudistuksia ja linjauksia. Laatusuosituksen tavoitteena on mahdollistaa hyvä ikääntyminen sekä laadukkaat ja vaikuttavat palvelut.Tarkoituksena on tarjota mahdollisuus viettää täysipainoista elämää omassa kodissa ja antaa kunkin yksilöllistä tilannetta ja tarpeita vastaavaa tukea ja hoitoa. Iäkkäiden palveluissa teknologiaa voidaan hyödyntää osana asiakkaiden omahoitoa, omaishoitajien tukea sekä henkilöstön työtehtäviä. Pohjanmaan hyvinvointialue on ottanut digitaaliset palvelut osaksi ikääntyneiden hoitoa ja hyvinvointia.
Kohderyhmänä asiakkaat, jotka ovat hakeneet kotihoitoa mutta jotka eivät täytä kotihoidon kriteereitä.
Hyvinvointialueella on tarpeen mukaisten tukipalveluiden puuttuessa ollut sopivia asiakkaita jo kotihoidon piirissä, joten hankkeessa on päätetty tehdä tiivistä yhteistyötä kotihoidon kanssa näiden asiakkaiden kartoittamiseksi ja löytämiseksi. Myös palveluohjauksen kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä, jotta kotihoidon ulkopuolelle jäävät ikäihmiset pystytään ohjaamaan oikeanlaisiin teknologisten ratkaisujen piiriin.
Tämä ateriapalvelumuoto ei sovi kaikille ikääntyneille. Laadimme tarkistuslistan "kriteereistä", joiden avulla arvioimme asiakkaan soveltuvuutta osallistua pilottiin. Ensimmäisenä pilottiin osallistuneiden asiakkaiden joukossa oli useita sellaisia, jotka eivät eri syistä pystyneet tilaamaan haluamiaan ruoka-annoksia seuraavalla kerralla. Tällöin joko kotihoidon henkilökunnan tai projektityöntekijöiden oli autettava ruoan tilaamisessa. Jotta tällainen ratkaisu olisi kustannustehokas ja toimisi hyvin, se on suunnattava asiakkaille, joiden fyysiset ja kognitiiviset kyvyt ovat sellaiset, että he pystyvät käyttämään tätä ratkaisua.
Jotta tämä toimintamalli voisi osittain korvata perinteiset ruokapalvelut, tarvitaan hyvinvointialueen päätös ottaa tämä ratkaisu käyttöön ja tarjota sitä tukipalveluna perinteisten ruokapalvelujen rinnalla. Jos kaikki toimii kunnolla ja asiakaskunta soveltuu tämän tyyppiselle ruokapalvelulle, vapautuu kotihoidon resursseja, jotka muuten käytettäisiin ruoanjakeluun, muihin tehtäviin.
Kansikuva