Teemme raportointipohjan ja otamme sen koekäyttöön. Tavoitteena että olennainen tieto kulkisi vuorojen välillä.

Toimintaympäristö

Varhan sijaiskäytännöt suosivat sitä että otamme töihin aiempaa enemmän sellaisia sijaisia, jotka eivät ole aikaisemmin työskennelleet yksikössä. 
Yksikkömme kuuluu vaativiin vammaispalveluihin ja asiakkaillamme on käytöshaasteita, joten huolellista tiedonkulkua tarvitaan turvallisuusriskien minimoimiseksi. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tutun työyhteisön kesken raportit ovat muodostuneet aika niukoiksi eikä kaikkea oleellista tietoa aina tule jaettua. Työaikakokeilut ovat vaikuttaneet siihen että aamu- ja iltaraporteilla ei aina ole työntekijöitä joka kotiryhmästä mikä on aiheuttanut informaatiokatkoksia.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehityskeskusteluista ja sijaisten/varahenkilöiden palautteesta noussut tarve kehittää raportointia sellaiseen suuntaan, että se pitää sisällään enemmän informaatiota.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Vetoa ja pitoa työryhmässä on asumisyksikön palveluvastaava/sairaanhoitaja, asumisen ohjaajia kaksi kappaletta sekä lähihoitajia kolme kappaletta. Asumisen ohjaajat ovat koulutukseltaan sosionomeja. Vetoa ja pitoa työryhmä on lähtenyt mukaan vapaaehtoisesti ja on innoissaan hankkeesta. Yhdessä teemme työtä sen eteen, että saadaan koko henkilökunta mukaan hankkeeseen. Tätä on toteutettu informoimalla asioista yksikön palavereissa ja työnohjauksessa. 

Tavoiteltu muutos

Raportoinnin kehittämisen tavoitteena on, että olennainen tieto kulkee vuorosta toiseen. 

Muutoksen mittaaminen

Raporttipohjaa arvoidaan helmiarvioinnilla ilta- ja aamuraporteilla. Lisäksi kysytään kotipalavereissa suullista palautetta raporttipohjan kehittämiseksi.

Toteutussuunnitelma

Teemme raportointipohjan johon kirjaamme asiat, jotka raportilla olisi tärkeä mainita. Raporttipohjaa varten kerätään kotiryhmäpalavereissa työntekijöiltä aiheita jotka koetaan tarpeellisiksi kuulla. Otamme pohjan koekäyttöön, arvioimme sitä sekä muokkaamme tarvittaessa palautteen perusteella. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Raporttipohja on koostettu henkilökunnalta kootuista aiheista. Pohjan käyttöönotosta on kerätty palautetta sekä helmiarvioinnilla että suullisena palautteena kotipalavereissa.