Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointilähete. Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointilähete. Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointilähete on työväline, jolla asiakasta ohjataan hyvinvointia ja terveyttä edistäviin palveluihin, tietosisältöihin ja tapahtumiin. Hyvinvointilähetteen voi tehdä kunnan, järjestön, seurakunnan tai Pohteen ammattilainen.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue eli Pohde on yksi Suomen laajimmista hyvinvointialueista, josta löytyy 30 kuntaa. Pohjois-Pohjanmaan asukasluku on kasvanut vuosittain useiden vuosikymmenien ajan. Pohde vastaa noin 416 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta Pohjois-Pohjanmaalla. Hyvinvointialueista Pohde on väestöltään tällä hetkellä nuorin, mutta yksi alueista, joissa väestön ikärakenne muuttuu nopeimmin.
Pohjois-Pohjanmaalla sairastavuus on koko maan keskiarvoon verrattuna varsin yleistä, mutta työkyvyttömyydessä ero koko maan tasoon on pienempi. Suurin osa Pohjois-Pohjanmaan asukkaista kokee elävänsä hyvää elämää, mutta tyytyväisyys on heikentynyt. Sairastavuusindeksi on ollut Pohjois-Pohjanmaalla pitkään korkea.
Vuoden 2024 THL:n Terve Suomi -tutkimuksen mukaan Pohjois-Pohjanmaalla onnelliseksi itsensä kokeneiden osuus on laskussa sekä itsensä yksinäiseksi tuntevien osuus nousussa 20-vuotta täyttäneillä ja sitä vanhemmilla sekä yli 75-vuotiailla. Erittäin heikko osallisuuden kokemus 65 vuotta täyttäneillä on myös lisääntynyt.
Hyvinvointialueen keskiössä on pohjoispohjalainen ihminen. Painopiste on peruspalveluissa ja varhaisessa ongelmien ehkäisyssä. Hyvinvointialueiden tehtävänä on turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut.
Hyvinvointi, terveys ja turvallisuus – yhdessä tehden on Pohteen strategiaan kirjattu palvelulupaus. Pohjois-Pohjanmaalla ennaltaehkäisy, omatoiminen riskeihin varautuminen, palvelujen vaikuttavuus ja toimivat lähipalvelut ovat lähtökohta sujuvalle arjelle. Järjestöt ja seurakunnat toimivat Pohteen kumppaneina hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisessä.
Lähteet:
Kuntien väliset erot sairastavuudessa ja työkyvyttömyydessä ovat suurimmat maantieteellisesti laajoilla hyvinvointialueilla
Miten Pohjois-Pohjanmaalla voidaan? Hyvinvointikertomus aluehallituksen käsittelyssä
Pohde - Tietoa meistä
https://pohde.fi/tietoa-meista/
THL Sotkanet. Tilastotietoa väestön terveydestä ja hyvinvoinnista.
Aikuisväestön toimintakyvyn positiivinen kehitys pysähtyi 2010-luvulla ja toimintarajoitteisten ihmisten määrä tulee väistämättä kasvamaan väestön ikääntyessä. Väestön työkyky ei ole enää parantunut ja se on jopa huonontunut työelämän vaatimusten samanaikaisesti kasvettua. Keskeiset kansantaudit ja monet epäsuotuisat elintavat ja riskitekijät, kuten lihavuus, huono ravitsemus, vähäinen liikunta, tupakointi ja päihteiden käyttö, heikentävät toimintakykyä.
Väestörakenne ja sen kehitys vaikuttavat kehittämistyöhön. Kestävän kasvun ohjelma 2-kehittämishankkeen tavoitteena on esimerkiksi parantaa hoitoon pääsyä ja palvelujen saatavuutta. Hankkeen päätavoitteena on parantaa hoitoon pääsyä ja palvelujen saatavuutta sekä purkaa koronavirustilanteen aiheuttamaa hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa. Edistää hoito-, palvelu- ja kuntoutusketjujen saumattomuutta, hoidon jatkuvuutta, monialaista yhteistyötä ja palveluiden yhteensovittamista eri toimijoiden välillä. Erityishuomiota on kiinnitetty kansalliseen ja YTA-tasoiseen yhteistyöhön eri palveluiden kehittämisessä.
Hankkeessa vahvistetaan digitaalisten palveluiden katveeseen jääville asukkaille tarjottavia palveluita ja heitä tuetaan digitaalisten palveluiden käyttöönotossa. Digitaalisia palveluja kehittämällä ja käyttöön ottamalla edistetään fyysisten sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä hoitotakuun toteutumista. Vaikuttavien digitaalisten palveluiden käyttö vapauttaa henkilöresurssia asiakastyöhön ja lisää palveluiden tasavertaista saatavuutta. Tavoitteena on vahvistaa työkyvyn ja työllistymisen tukea etenkin sosiaali- ja terveyspalveluissa ja lisätä osatyökykyisten työllistymisen ja työssä pysymisen edellytyksiä, työ- ja toimintakykyä ja yhteiskunnallista osallisuutta sekä vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavuutta tukevaa tietopohjaa ja vaikuttavuusperusteista ohjausta.
Hyvinvoinnin edistämisen palvelukonseptissa edistetään hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista. Palvelukonseptissa on kyse hyvinvointia ja terveyttä edistävien palvelujen kokoamisesta yhteen paikkaan asukkaiden ja ammattilaisten helposti löydettäväksi sekä hyödynnettäväksi. Tarkoituksena on tukea ja motivoida asukkaita itsenäiseen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen sekä asiakasohjauksesta ennaltaehkäiseviin, kuntien ja kolmannen sektorin tarjoamiin palveluihin.
Hyvinvointialueen on toimittava hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä yhteistyössä alueensa kuntien kanssa ja tuettava niitä asiantuntemuksellaan. Lisäksi on tehtävä yhteistyötä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä tekevien muiden julkisten toimijoiden, yksityisten yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa.
Miten pohjoispohjalaiset voivat digihyvinvoinnin näkökulmasta?
Pohjoispohjalaisilla on yleisesti hyvät digitaidot ja he osaavat käyttää digitaalisia palveluita, alustoja ja yhteyksiä oman elämänsä tukena, joka lisää arjen sujuvuutta ja hyvinvointia. Taloudelliset haasteet saattavat vaikuttaa siihen, ettei henkilöillä ole varaa hankkia tarvittavia digitaalisia laitteita ja yhteyksiä, joka puolestaan lisää digitaalista epätasa-arvoa. Digitukea sitä tarvitseville ei ole riittävästi saatavilla tai se ei ole helposti löydettävissä. Digiturvallisuuteen liittyvät uhkat kasvavat, jotka aiheuttavat turvattomuutta ja pelkoa.
Lähteet:
Kestävän kasvun ohjelma 2
Pohjoispohjalaisten hyvinvoinnin tietopaketti Digihyvinvointi
https://pohde.fi/wp-content/uploads/2023/05/Hyvinvointikertomus-liite-digihyvinvointi.pdf
Hyvinvointilähetettä pilotoitiin Pohjois-Pohjanmaalla marraskuusta 2024-maaliskuuhun 2025 Aino-neuvonnassa sekä Oulun ja Oulunkaaren ikäneuvoloissa Hyvinvointilähete ikääntyneille (pilotti). Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2) | Innokylä.
Asiantuntijoiden innostamiseen ja sitouttamiseen on ryhdytty sillä näkökulmalla, että tämä työkalu tulee helpottamaan heidän tekemää työtään, ja heillä on pilottiin osallistumisen myötä mahdollisuus päästä antamaan palautetta ja näin ollen vaikuttamaan toimintamallin jatkokehittämiseen.
Toimintamallin kehittämistyöhön koko hankekauden aikana on osallistunut projektipäällikkö, neljä projektisuunnittelijaa, koodari ja ux-suunnittelija. Myös RRP2-hanketiimin muita projektisuunnittelijoita on hyödynnetty hyvinvointilähetteen kehittämisessä.
Keväällä 2025 koottiin Pohteen, Pohjois-Pohjanmaan kuntien, seurakuntien ja järjestöjen ammattilaisista hyvinvointilähetteen kehittäjäkäyttäjäryhmä. Ryhmään ilmoittautui yhteensä 35 ammattilaista. Mukana kehitystyössä oli elintapaohjaajia, liikuntaneuvoja, asiakas-ja palveluohjaajia, sairaanhoitajia, ravitsemusterapeutti, diakoniatyöntekijä, palvelukoordinaattori, hyte-koordinaattori, kuraattori, esihenkilöitä ja kehittäjiä. Kesästä 2025 lähtien pidettiin ammattilaisten kanssa säännöllisesti Teams-kokouksia hyvinvointilähete-toimintamallin käytäntöön juurruttamisen ja yhteiskehittämisen mahdollistamiseksi. Perustettiin myös yhteinen Teams-kanava helpottamaan yhteistyötä.
Ammattilaisille suunnattu hyvinvointilähetteen etätestaustilaisuus järjestettiin 10/25. Kutsua jaettiin Pohteen ammattilaisten lisäksi myös kuntien, seurakuntien ja järjestöjen ammattilaisille. Testaustilaisuuteen osallistui 11 Pohteen ammattilaista. Ammattilaisilta saatiin palautteita hyvinvointilähetteen toimivuudesta ja saatiin jatkokehittämiskohteita.
Tavoite
- Vahvistaa asukkaan hyvinvointia, kuten osallisuutta, positiivista mielenterveyttä, toimintakykyä ja elämänlaatua.
- Parantaa asiakkaiden kokemaa hyvinvointia ja osallisuutta.
- Tunnistaa sosiaalisista syistä tyypillisesti terveydenhuoltoon hakeutuvat ja tarjota heille tukea ennaltaehkäisevästi.
- Helpottaa ammattilaisten tekemää työtä.
Tarkoitus
- Pyritään vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin silloin, kun kyseessä ei ole lääketieteellisesti ratkaistava ongelma.
Tavoitteena jatkossa:
- Hyvinvointilähete säilyy helppokäyttöisenä ja helposti saavutettavana.
- Lähetteen käyttö laajenee Pohteen lisäksi myös muiden ammattilaisten (sote, järjestöt, kunta) käyttöön laajemmin jatkossa.
- Lähetettä kehitetään ammattilaisilta ja asukkailta saatujen palautteiden perusteella.
Toimintamallin juurruttamistyö:
- Ammattilaisista muodostuva kärkikehittäjäkäyttäjäryhmä käyttää Reittistä päivittäin osana asiakastyötä ja suosittelee palvelua kollegoilleen.
- Reittistä käyttävät ammattilaiset tekevät hyvinvointilähetteen asiakkaille ja rohkaisevat heitä käyttämään Reittistä.
Hyvinvointilähete on Reittis - Kohti hyvinvointia - verkkosivustolla oleva ammattilaisen työväline, joten tavoiteltujen muutosten saavuttamisen seuraamisessa voidaan hyödyntää myös verkkosivuston kehittämisen eri arviointimenetelmiä.
- Asukkailta saatu palaute (hyvinvointilähetteellä jatkuva Webropol-kysely ja etäelintapaohjauksessa tehtyjen hyvinvointilähetteiden jälkeiset asiakaspalautepuhelut)
- Ammattilaisilta saatu palaute Reittiksen/hyvinvointilähetteen koulutuksissa/infoissa/testaustilaisuuksissa (ammattilaisille suunnattu Webropol-kysely)
- Reittiksessä on jatkuva palautteenanto mahdollisuus (Webropol-kysely sekä asukkaille että ammattilaisille)
- Reittiksen verkkosivuanalytiikasta (Looker Studio) saadaan luotettavasti 1.6.-25 alkaen arviointi ammattilaisten osalta "Tulosta ja tallenna"-toiminnon käytöstä, jonka avulla hyvinvointilähete tehdään (automaattinen analytiikka).
- Tekninen ja sisällöllinen jatkuva laaduntarkistaminen hanketiimin toimesta, esimerkiksi PTV-tietojen laatu, alustan saavutettavuus.
Saatujen palautteiden, käytettävyysarvioinnin ja analytiikan säännöllinen käsittely ja niiden priorisointi sekä kehittäminen. Tämän jälkeen tarvittavat sisällöllisen ja/tai teknisen kehittämisen toteuttaminen.
Toimintamalli, jossa ammattilaiset käyttävät Reittiksen hyvinvointilähetettä asiakas- ja palveluohjauksen työvälineenä
- Toimintamallien kehittämiseen on osallistettu ammattilaisia alusta asti. Etenkin palvelumuotoilu -projektissa ammattilaiset ovat olleet tiivisti mukana, kun on laadittu toimintamallia ammattilaisten asiakas- ja palveluohjaukseen. Osallistamisella voidaan mitata, onko käyttäjiä kuultu ja toimintamallia kehitetty käyttäjälähtöisesti. Osallistaminen on tärkeää koko hankeajan ja olemme ottaneet testaustilaisuuksiin ammattilaisia mukaan.
- Ammattilaiset ovat olleet mukana tuottamassa tietosisältöjä Reittikseen ja tuoneet oman sekä asiakkaidensa näkökulman toimintamalleihin ja Reittiksen sisältöihin.
- Digitaalisella jalkauttamisella pyritään saamaan toimintamallit juurrutettua osaksi työkulttuureja. Jalkauttamiseen kuuluu muun muassa ammattilaisten osallistaminen ja kouluttaminen.
- Markkinointi ja viestintä tukee toimintamallin juurruttamista käytäntöön.
- Kerätään ja arvioidaan ammattilaisilta saatua palautetta toimintamallista.
- Asukkaiden, kuntien, järjestöjen ja asiantuntijoiden sekä muiden sidosryhmien osallistaminen Reittiksen ja sen toimintamallien kehittämiseen läpi koko kehittämisprosessin. Pidetty infotilaisuuksia säännöllisesti, osallistettu asukkaita ja ammattilaisia kehittämiseen (haastattelut, työpajat, testaustilaisuudet).
- PTV-tuki koko hankkeen ajan hanketiimin projektisuunnittelijoiden avulla. Esimerkiksi ajantasaiset PTV- ja Lähellä.fi- palvelukuvaukset ovat edellytys sille, että hyvinvointilähetteelle nousee kuntien, järjestöjen ja seurakuntien palveluita.
- Alustan tekninen ja sisällöllinen toteuttaminen. Säännölliset kokoontumiset alustan yhteiskehittäjäryhmälle.
- Ammattilaisten, kuntien ja järjestöjen laajamittainen koulutus toimintamalliin sekä Reittiksen käyttöön.
- Hyvinvointilähete on otettu osaksi etäelintapaohjauksen toimintamallia. LifeCare-potilastietojärjestelmän elintapaohjauksen ja ikäneuvolan kirjausfraasipohjiin on tehty lisäys hyvinvointilähetteestä.
- Esko potilastieto- ja Saga asiakastietojärjestelmän osalta toive hyvinvointilähetteen rakenteisesta kirjaamisesta on viety eteenpäin järjestelmien kehitykseen.
- Hyvinvointilähetteen jalkauttamista eri tapahtumissa (etänä ja läsnä), infoissa ja työryhmissä.
- Vastuuhenkilöiden/-tahon nimeäminen Reittiksen ja hyvinvointilähetteen ylläpitämiseen ja kehittämiseen tehdään hankeaikana. Reittiksen hallintamalli on kuvattu ja päivittyy tarpeen mukaan.
- Reittis ja hyvinvointilähete siirtyy Pohteen YOH-tiimiin (Yhteistyö, osallisuus ja hyvinvoinnin edistäminen) hankekauden jälkeen.
- Yhteistyö mm. Pohteen Viestinnän (pohde.fi) ja muiden asiantuntijoiden kanssa, jotta palvelupolut ja sisällöt saadaan sujuvasti yhteen. Tavoitteena saada Reittis ja hyvinvointilähete linkitettyä jatkossa myös kaikkiin Pohteen hoito- ja palveluketjuihin.
Hyvinvointilähetteen asiakaskohderyhmää ovat täysi-ikäiset pohdelaiset, jotka eivät ensisijaisesti tarvitse sote-ammattilaisen tukea, mutta tarve hyvinvointia tukevalle toiminnalle on tunnistettu.
Lähete voi tulla ajankohtaiseksi useista eri syistä, joita voivat olla esimerkiksi elintapamuutoksen tarve, elämäntilanteen muutos, kuten sairastuminen, muutto toiselle paikkakunnalle, läheisen kuolema sekä yksinäisyys, syrjäytyminen tai sen riski.
Lisäksi kohderyhmänä ovat hyte-teemojen parissa monialaista asiakas- ja palveluohjausta antavat Pohteen, Pohjois-Pohjanmaan kuntien, järjestöjen ja seurakuntien ammattilaiset.
- Digitaalinen jalkauttaminen. Jalkauttamisella tavoitellaan, että ammattilaiset osaavat käyttää Reittistä ja hyvinvointilähetettä asiakkaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen. (Koulutukset, infot, moniammatilliset työryhmät)
- Älykkään hakutoiminnon kehittäminen osana Reittistä.
Digitaalinen jalkauttaminen. Jalkauttamisella tavoitellaan, että ammattilaiset osaavat käyttää Reittistä ja hyvinvointilähetettä asiakkaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen. (Koulutukset, infot, moniammatilliset työryhmät)
- Reittiksen käyttäjätestauksia tehdään hankeaikana useamman kerran.
- Hyvinvointilähete toimintamallia testataan ammattilaisilla ja asukkailla.