Pohjanmaan hyvinvointialueen sähköisen asiointipalvelun laajennus projekti (RRP,P4, I1, I4)
Sähköisten palveluiden laajentamisprojektissa on tavoitteena tarjota Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille yhteiset ja tasavertaiset mahdollisuudet hoitaa asioitaan turvallisesti sekä sähköisesti että digitaalisesti, paikasta ja ajasta riippumatta.
Pohjanmaan hyvinvointialueen ammattilaiset ja asukkaat (väkiluku 176 323, Tilastokeskus 2022). Projekti rajoittui perusterveydenhuollon Lifecare-käyttäjä kuntiin Vaasan suun terveydenhuolto, Pietarsaari, Kristiinankaupunki ja Kaskinen (väkiluku 125 470, Tilastokeskus 2022). Lisäksi koko alueen asukkaille on yhteisen sähköisen asiointiportaalin myötä tarkoitus tarjota keskitetysti palvelut samasta paikasta.
Pohjanmaan hyvinvointialueella on ollut hajanainen kokonaisuus eri potilastietojärjestelmiä ja ajanvarausjärjestelmiä. Lifecaren sähköiset palvelut ovat olleet käytössä Vaasan suunterveydenhuollossa (sth) Kansalaisen Ajan-varauksen ja eEsitietojen osalta. Alueen asukkailla ei ole ollut samat mahdollisuudet hoitaa asioitaan sähköisesti. Lifecaren sähköisten palveluiden laajentaminen ja käyttöönotto antaa asukkaille tasavertaiset mahdolli-suudet hoitaa asioitaan sähköisesti koko hyvinvointialueella.
Palveluiden tarkoituksena on tarjota suurimmalle osalle asukkaita mahdollisuus hoitaa asioita sähköisesti ja keskitetysti yhdessä paikassa, mikä esitetään myös strategiakartan asiakasarvoissamme. Tämä tavoite on suoraan yhteydessä kansallisen tavoitteeseen nostaa digitaalisten yhteydenottojen määrää 35 prosenttiin Q2/2025 mennessä. Kokonaisvaltainen strategia on saatavuuden parantaminen, joka oli myös osana tämän projektin tavoitteista.
INV 1 aikaisemmassa projektissa Perusterveydenhuollon sähköisen ajanvarauksen laajentaminen Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1) | Innokylä on aloitettu sähköisen ajanvarauksen osalta yhteenmukaistamista. Sähköinen ajanvaraus oli myös yksi osa tätä projektia. Kehittämisessä on ollut mukana kentältä hoitohenkilökuntaa, lähi-esimiehiä, ylihoitajia, koordinoivia hoitajia sekä myös johtoportaan henkilöita isompien linjausten tekemisissä. Toiminnan henkiöt ovat olleet merkittävässä roolissa kehittämässä sähköisten ja digitaalisten palveluiden yhtenäisiä toimintamalleja ja prosesseja INV 1 tavoitteiden mukaisesti.
Käyttöönottoprojektissa on toiminut eri palvelutoimittajien asiantuntijoita ja projektipääliköitä, hankkeen osalta projektiryhmässä ovat toimineet hankekoordinaattorit ja hankepääliköt viemään projektia kansallisten tavoitteiden ja hyvinvointialueen etuja huomioon ottaen tavoiteltuun tulokseen.
Lifecare sähköisten palveluiden käyttöönotto- ja laajentamisprojektissa on tavoitteena tarjota Pohjanmaan hy-vinvointialueen asukkaille yhteiset ja tasavertaiset mahdollisuudet hoitaa asioitaan turvallisesti sekä sähköisesti että digitaalisesti, paikasta ja ajasta riippumatta. Lisäksi projektin on pidemmällä aikavälillä tarkoitus tuottaa hyötyä ammattilaisille helpottamalla heidän työtään ja säästämällä heidän aikaansa. Toimintamallien ja toimin-tatapojen yhtenäistäminen on keskeinen tavoite projektin onnistumisen kannalta. Tavoitteena on saada laadul-lisesti hyvä ja tasavertainen palvelu asiakkaillemme Pohjanmaan hyvinvointialueelle.
Kohderyhmänä koko Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat jotka haluavat asioida digitaalisesti perusterveydenhuollon palveluiden osalta.
Aikaisempien kokemusten ja alueella toteutettujen sähköisten ajanvarausten osalta on voitu huomioida mihin toimintoihin kaivataan esimerkiksi sähköistä ajanvarausta.