Pohjanmaan hyvinvointialueen sähköisen asiointipalvelun laajennus projekti (RRP,P4, I1, I4)

Sähköisten palveluiden laajentamisprojektissa on tavoitteena tarjota Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille yhteiset ja tasavertaiset mahdollisuudet hoitaa asioitaan turvallisesti sekä sähköisesti että digitaalisesti, paikasta ja ajasta riippumatta.

Toimintaympäristö

Pohjanmaan hyvinvointialueen ammattilaiset ja asukkaat (väkiluku 176 323, Tilastokeskus 2022). Projekti rajoittui perusterveydenhuollon Lifecare-käyttäjä kuntiin Vaasan suun terveydenhuolto, Pietarsaari, Kristiinankaupunki ja Kaskinen (väkiluku 125 470, Tilastokeskus 2022). Lisäksi koko alueen asukkaille on yhteisen sähköisen asiointiportaalin myötä tarkoitus tarjota keskitetysti palvelut samasta paikasta. 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohjanmaan hyvinvointialueella on ollut hajanainen kokonaisuus eri potilastietojärjestelmiä ja ajanvarausjärjestelmiä. Lifecaren sähköiset palvelut ovat olleet käytössä Vaasan suunterveydenhuollossa (sth) Kansalaisen Ajan-varauksen ja eEsitietojen osalta. Alueen asukkailla ei ole ollut samat mahdollisuudet hoitaa asioitaan sähköisesti. Lifecaren sähköisten palveluiden laajentaminen ja käyttöönotto antaa asukkaille tasavertaiset mahdolli-suudet hoitaa asioitaan sähköisesti koko hyvinvointialueella. 

Palveluiden tarkoituksena on tarjota suurimmalle osalle asukkaita mahdollisuus hoitaa asioita sähköisesti ja keskitetysti yhdessä paikassa, mikä esitetään myös strategiakartan asiakasarvoissamme. Tämä tavoite on suoraan yhteydessä kansallisen tavoitteeseen nostaa digitaalisten yhteydenottojen määrää 35 prosenttiin Q2/2025 mennessä. Kokonaisvaltainen strategia on saatavuuden parantaminen, joka oli myös osana tämän projektin tavoitteista.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Projektissa oli kyse toiminnanmuutoksesta ja toimintamallien yhtenäistämisestä monella osa-alueella. Toimintamallien yhtenäistäminen tukee tavoitetta tarjota asukkaillemme tasavertaiset, turvalliset, saavutettavat ja käyttäjäystävälliset palvelut. Lisäksi projektin on pidemmällä aikavälillä tarkoitus tuottaa hyötyä ammattilaisille helpottamalla heidän työtään ja säästämällä heidän aikaansa.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

INV 1 aikaisemmassa projektissa Perusterveydenhuollon sähköisen ajanvarauksen laajentaminen Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1) | Innokylä on aloitettu sähköisen ajanvarauksen osalta yhteenmukaistamista. Sähköinen ajanvaraus oli myös yksi osa tätä projektia. Kehittämisessä on ollut mukana kentältä hoitohenkilökuntaa, lähi-esimiehiä, ylihoitajia, koordinoivia hoitajia sekä myös johtoportaan henkilöita isompien linjausten tekemisissä. Toiminnan henkiöt ovat olleet merkittävässä roolissa kehittämässä sähköisten ja digitaalisten palveluiden yhtenäisiä toimintamalleja ja prosesseja INV 1 tavoitteiden mukaisesti. 

Käyttöönottoprojektissa on toiminut eri palvelutoimittajien asiantuntijoita ja projektipääliköitä, hankkeen osalta projektiryhmässä ovat toimineet hankekoordinaattorit ja hankepääliköt viemään projektia kansallisten tavoitteiden ja hyvinvointialueen etuja huomioon ottaen tavoiteltuun tulokseen. 

 

Tavoiteltu muutos

Lifecare sähköisten palveluiden käyttöönotto- ja laajentamisprojektissa on tavoitteena tarjota Pohjanmaan hy-vinvointialueen asukkaille yhteiset ja tasavertaiset mahdollisuudet hoitaa asioitaan turvallisesti sekä sähköisesti että digitaalisesti, paikasta ja ajasta riippumatta. Lisäksi projektin on pidemmällä aikavälillä tarkoitus tuottaa hyötyä ammattilaisille helpottamalla heidän työtään ja säästämällä heidän aikaansa. Toimintamallien ja toimin-tatapojen yhtenäistäminen on keskeinen tavoite projektin onnistumisen kannalta. Tavoitteena on saada laadul-lisesti hyvä ja tasavertainen palvelu asiakkaillemme Pohjanmaan hyvinvointialueelle.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä koko Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat jotka haluavat asioida digitaalisesti perusterveydenhuollon palveluiden osalta. 

Aikaisempien kokemusten ja alueella toteutettujen sähköisten ajanvarausten osalta on voitu huomioida mihin toimintoihin kaivataan esimerkiksi sähköistä ajanvarausta. 

Ratkaisun perusidea

Lifecare sähköisten palveluiden käyttöönotto- ja laajentamisprojektissa on tavoitteena tarjota Pohjanmaan hy-vinvointialueen asukkaille yhteiset ja tasavertaiset mahdollisuudet hoitaa asioitaan turvallisesti sekä sähköisesti että digitaalisesti, paikasta ja ajasta riippumatta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ammattilaisia on projektin puitteissa koulutettu ja ohjeistettu palveluiden käytössä. Koulutusmateriaalit ovat ammattilaisille saatavilla intrassa myös projektin päättymisen jälkeen. 

Asukkaille on tuotettu ohjeita niin verkkosivuille kuin myös terveysasemille jaettavaksi, jotta löytävät sähköisten palveluiden piiriin.

Lisäksi Digituenmalli, Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4,I1, I2, I4) | Innokylä mukaisella työllä on voitu tavoittaa asiakkaita esim. kuntakierrosten kautta. Kuntakierroksilla on myös tavattu ammattilaisia ja käyty läpi miten käyttöönottoprojektin jälkeinen aika on lähtenyt käyntiin. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Merkittävänä sivutuotoksena voidaan nostaa verkostoituminen projektin toimijoiden välillä organisaatiorajo-jen yli. Projekti on antanut kokemuksia ja kehittämismahdollisuuksia kaikille osapuolille myös huomioon ottaen yhteisen APTJ-käyttöönottoprojektin. Hyvinvointialueen sisäinen yhteistyötä eri yksiköiden välillä on vahvistunut projektin myötä, yhteisten asioiden eteen vieminen ja kokemusten jakaminen on ollut keskiössä sähköisten palveluiden käyttöönoton ympärillä.

Hyvinvointialueet ovat isoja organisaatioita, ja tällaisten teknisten projektien myötä on myös mahdollista saada toimintamalleja yhtenäistettyä tuomalla oikeat henkilöt toiminnasta saman pöydän äärelle. 

Projektin päätyttyä olisi kuitenkin hyvä jos organisaatiossa voidaan nähdä tarve digitaalisten palveluiden jatkokehitykselle ja toiminnan tukemiselle, jotta käyttöönotetut palveluista saadaan se todellinen hyöty irti. Tähän olisi vielä paljon parannettavaa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakasohjaus on selkeytynyt kun palvelut on yhtenäistetty saman sähköisen asioinnin alaisuuteen. Asiakkaiden käyntimääriä on seurattu.