Päivystyksellisten tilanteiden tunnistaminen ja hallinta ikääntyneiden palveluissa, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Ikääntyneiden palveluiden yksiköistä/tiimeistä valitaan hätätilannevastaavat, jotka käyvät Päivystykselliset tilanteet -koulutuksen ja perehdyttävät muut ammattilaiset saamansa koulutuspaketin avulla.
Poliittiset ja lainsäädännölliset tekijät
- Hyvinvointialueiden järjestämisvastuu: Lainsäädäntö velvoittaa hyvinvointialueet turvaamaan väestölle yhdenvertaiset ja kustannustehokkaat palvelut. Tämä edellyttää, että hoitohenkilöstö tunnistaa ajoissa päivystykselliset tilanteet ja osaa toimia niiden vaatimalla tavalla, jotta vältetään tarpeettomia päivystyskäyntejä ja turvataan potilasturvallisuus.
- Potilasturvallisuuslaki ja hoitotyön ammattioikeudet: Ammattilaisilla on velvollisuus noudattaa lakia ja toimia potilaan parhaaksi.
- Terveydenhuoltolain mukaan terveydenhuollon henkilöstöllä on velvoite osallistua riittävästi täydennyskoulutukseen. Laadultaan terveydenhuollon toiminnan on perustuttava näyttöön ja hyviin hoito- ja toimintakäytäntöihin.
- Lainsäädäntö tukee sitä, että potilaan oma tahto ja hoitosuunnitelma ohjaavat hoitoratkaisuja, myös päivystyksellisten tilanteiden osalta.
Yhteiskunnalliset ja sosiaaliset tekijät
- Ikääntyvä väestö: Väestön ikääntyessä yhä useampi tarvitsee kotihoitoa tai ympärivuorokautisia palveluita. Ikäihmisillä on usein monisairauksia, jotka lisäävät äkillisten terveydentilan muutosten riskiä.
- Hoitosuunnitelmat ja ennakoivat hoitosuunnitelmat ohjaavat toimintaa päivystyksellisessä tilanteessa.
Taloudelliset tekijät
- Kustannusten hallinta: Jos päivystyksellisiä tilanteita ei tunnisteta ajoissa, seurauksena voi olla pitkiä sairaalahoitojaksoja tai komplikaatioita, jotka kuormittavat terveydenhuoltoa. Oikea-aikainen reagointi säästää resursseja.
- Henkilöstön osaamisen vaikutus tehokkuuteen: Kun osaaminen on vahvaa, turhat päivystyskuljetukset ja sairaalajaksojen kustannukset vähenevät.
Kulttuuriset tekijät
- Asiakaslähtöisyys ja arvokas vanhuus: Kulttuurinen odotus Suomessa on, että jokaisella on oikeus turvalliseen ja arvokkaaseen hoitoon kotona tai asumisyksikössä. Päivystyksellisten tilanteiden hallinta tukee tätä arvoa.
- Luottamus julkisiin palveluihin: Palveluiden uskottavuus rakentuu siitä, että akuutteihin tarpeisiin vastataan tarkoituksenmukaisesti.
Ympäristötekijät
- Hoitoympäristö kotioloissa: Kodeissa ei ole sairaalaympäristön välineistöä, joten ammattilaisen on osattava arvioida tilanne rajallisilla resursseilla ja tehdä nopeita päätöksiä.
Kokonaistavoite
- Asiakkaan muuttuneeseen toimintakykyyn pystytään vastaamaan paremmin ikääntyneiden palveluiden yksiköissä
- Asiakas saa tarkoituksenmukaisen hoidon, jossa on huomioitu ennakoiva hoitosuunnitelma ja hoitotahto
- Päivystystilanteiden hoito on yksiköissä osana perehdytystä
- Jokaisessa kohderyhmän yksikössä on motivoitunut, koulutuksen käynyt hätätilannevastaava, joka perehdyttää saamansa koulutuspaketin avulla yksikön muut työntekijät toimintamalliin ja ylläpitää oman yksikön osaamista
Koulutuksen tavoite
- Koulutettava hallitsee yhtenäisen toimintavan päivystyksellisissä tilanteissa
- Koulutettava osaa ABCDE, ISBAR ja NEWS -työkalujen käytön
- Tunnistaa hätätilapotilaan
- Tunnistaa konsultoitavan tilanteen
- Oman roolin kirkastaminen päivystyksellisessä tilanteessa
-
Koulutusten osallistujamäärä
-
Palaute koulutuksista
-
Koulutettujen hätätilannevastaavien määrä yksiköissä
-
Lähikoulutusten eteneminen yksiköissä
-
Hätätilannevastaavien verkoston toiminta
-
Onko akuuttitilanteiden hoito osana tiimin/yksikön perehdytystä
Koulutusten toteutuminen yksiköissä raportoidaan vastuualuejohdolle kvartaaleittain.
Kohderyhmänä ovat ikääntyneiden asiakkaiden parissa työskentelevät sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset
- Kotihoidossa
- Ympärivuorokautisissa yksiköissä
- Arviointi- ja kuntoutusyksiköissä
- Viestintään tulee kiinnittää huomiota, jotta tarpeellinen tieto on kaikilla avainhenkilöillä toimintamallin jokaisessa vaiheessa.
- Hätätilannevastaavien koulutuksen ja lähikoulutuksen väli kannattaa pitää lyhyenä, jotta kynnys kouluttamiseen ei kasva tiedon ollessa tuoreessa muistissa.
- Hätätilannevastaavien kouluttajan työpariksi tulee osallistaa ikääntyneiden palveluiden substanssiosaaja, jotta ohje kiireellisiin yhteydenottoihin pystytään esittelemään kohdennetusti.
- Hätätilannevastaaville tulee tuottaa selkeä aineisto, jonka avulla lähikoulutuksen järjestäminen omassa yksikössä on mahdollisimman yksinkertaista.
- Koulutettaville pystyttävä teroittamaan hoidon rajausten, ennakoivien hoitosuunnitelmien ja hoitotahdon ohjaavan toimintaa päivystyksellisessä tilanteessa.
- Huolehdittava yksiköissä olevan tarvittava määrä mittareita ja taskukortteja (ABCDE/elvytys ja ISBAR/NEWS).
- Hätätilannevastaavien sparraamiseen tulee kiinnittää huomiota.
- Ympa-yksiköiden hoitajamitoitus asettaa koulutusten toteuttamiseen haasteen, jota ei kohdattu muissa yksiköissä.